Eddig is nyilvánvaló volt, az ingyenes utak fizetőssé tétele szimpla lehúzás. Most már az is egyértelmű, hogy Mekk Elek mindkét bal kezét használva tákolta össze a rendszert.
Bocsánat a hatásvadász címekért alább, tényleg csak a tényeket gereblyéztük. Két napja ismerjük a hivatalos térképet, a pontos részleteket, azóta ennyi hibát gyűjtöttünk össze.
Rossz a kormány térképe
Nagybetűs trehányság, hogy december 30-án 21 óra 55-kor hozták nyilvánosságra a térképet a fizetős szakaszokról, persze a jó munkához idő kell. Sokáig babráltak vele – így is tele van hibákkal. Az egyik első baki felfedezője Wintermantel Zsolt újpesti polgármester, aki fideszes létére a minap így fogalmazott kérdésemre: „közlekedésszakmai, elvi kifogásom van a fizetős elkerülő szakaszokkal”.
A térképet ezután böngészte át, és nem kellett neki a közlekedésmérnöki diploma (történetesen ez a végzettsége), hogy kiszúrjon egy hibát. Újpestiként nyilván azt kereste, pontosan honnan ingyenes a Megyeri híd. A kormány szerint az M0-74-es csomóponttól, csakhogy olyat Wintermantel nem talált. „De vajon melyik az M0-74-es csomópont, ameddig ingyenes a Megyeri híd? Az első pont, ahol le lehet jönni az a 75-ös!” – írta a Facebookon.Balekot csinál a kormány az autósból?
Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs, és nem is lehet róla szó – ígérte december 15-én a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ha valaki Budapestről a reptérre autózik a gyorsforgalmin (naponta pár ezer ember megteszi), akkor – röviden, de – valóban érint olyan utat, ami nem a főváros belterülete, de totális agyrém, hogy ezért is ki kell fizetni az 5000 forintos éves matricát.
„Bizony, az a két kis fekete pötty ott a 4-es és a 400-as út csomópontja (Vecsés-nyugat), illetve a reptéri leágazás. Igazán tanítani való példa a lehúzásra, gratulálunk a kitalálóknak” – kommentálta a döntést a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
Hülyét csinált magából a miniszter?
Jelenleg nem tudhatja az autós, hogy a saját szemével látható közlekedési táblának higgyen, egy kormánytag szavára adjon, vagy a tájékoztatására hivatalosan közzétett térképnek – erre is van példa. Az M86-os Vas megyei szakaszán ugyanis díjfizetésre utaló táblákat szereltek fel december 31-én.
Hende Csaba honvédelmi miniszterrel ugyanazon a napon, ugyanabban a megyében interjút közölt a Vas Népe napilap, amiben pont a tábla jelentésének ellenkezőjéről beszélt. „Több százmillió forintot költünk a közlekedés fejlesztésére – jelentette ki (Hende Csaba). Kérdésünkre válaszolva elmondta, csupán riogatás az az ellenzéki felvetés, miszerint fizetőssé tennék az út használatát. – Ma sem fizetős a 86-os út, miért lenne fizetős? Nem autópályáról, autóútról beszélünk, ezek a kamionforgalmat leszámítva nem fizetősek, semmilyen, ezzel ellentétes kormányzati előterjesztés nincsen.” (Köszönet a remek fotókért és a szövegrészletért a Nyugat.hu-nak.)
Csakhogy a kormánytagnak ellentmond a kormany.hu-ra feltöltött térkép, amelyen egyértelműen fizetősként jelölték az M86-os Szombathely és Szeleste közti szakaszát. Ez azonban – írja a Nyugat.hu – Hende szerint csak a kamionforgalomra vonatkozik. Akkor meg miért rakták ki az alábbi táblát, ezt is a minap szerelték fel.
Csendben jelezzük, tegnaptól kötelesek az autósok fizetni a kijelölt szakaszokon. Igazán jó lenne már PONTOSAN tudni, hogy melyek azok.
Őrület, vásárolni sem tudtunk normálisan – hibaüzenetek az online rendszerben
Kipróbáltuk és megtapasztaltuk, hogy az első napon rendkívül lassan és megbízhatatlanul működött az online matricavásárlás. Pest megyeit akartunk venni csütörtökön kora délután, de már a rendszerbe való regisztráció is akadozott. A választott matricát háromszor akarta kiszámlázni a rendszer, amikor pedig a felesleges tételeket akartuk törölni, hibaüzenettel zárult a folyamat.
Második próbálkozásra sikerült eljutni az online bankkártyás fizetésig, az 5000 forintot le is vonták, az oldalon azonban a vásárlás meghiúsulásáról szóló hibaüzenet jelent meg. A rendszer által megjelenített e-matrica azonosítóval felhívtuk az ügyfélszolgálatot, ahol megerősítették, hogy a hibaüzenet ellenére a vásárlás megtörtént, a választott rendszámra aktív lett a jogosultság. A beszélgetés időpontját azért feljegyeztük, ha esetleg később vitás helyzet adódna. Talán segít.
Információnk szerint nem volt mindenki ilyen szerencsés, sokan negyedik próbálkozásra sem jutottak ügyintézőig telefonon, miután hasonló hibaüzenetet kaptak a pénz levonása után. Akik esetleg a hibaüzenet miatt újra megvették a matricát, mielőbb próbáljanak kapcsolatba lépni a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-vel, illetve a bankjukkal is!
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónak sincs információja
Erre utal az alábbi levél, amit a 444.hu olvasója kapott kérdésére: 3 vagy 4 megyei matrica kell ahhoz, hogy lejusson Budapestről az M7-esen a Balaton déli partjára? December 30-án délután küldte válaszát a hatóság:
Szánalmas az automata, csomó betűt nem ismer
Nem csak a Nemzeti Útdíjfizetőnek nincs információja az új és nemzeti útdíj fizetéséről, többen cikkeztek az elmúlt napokban arról, hogy a rendszer beindulása előtt a benzinkutasok sem kaptak kielégítő tájékoztatást. Pedig a legtöbb matricát ők adják el.
A pozitív kormányzati propagandát ezerrel pörgető MTI persze mutatott fotókat Mol kúton immár működő automatáról. Bárcsak ne tette volna.
Jól látható a fenti fotón, itt is profi kivitelezéssel van dolga az autósoknak. Nem tud magyarul írni a büszkén mutogatott szerkezet, hibát hibára halmoz.
Mégsem teljesen ingyenes, amit ingyenesnek mondanak?
Nem mindenhol kell fizetni az M0-ért, hangsúlyozzák. Például a Megyeri híd felé az M3-as autópálya kereszteződésig, tehát a 69-es lehajtóig ingyenes a körgyűrű, vagyis ha délről csak eddig autózik valaki az M0-son, akkor megússza matrica nélkül. A 444 szúrta ki, hogy ez nem igaz. „Azért nem, mert ha az M0-M3 kereszteződésnél hajtanánk le Budapest felé, akkor az M3-as bevezetőre kerülünk, ami fizetőssé válik” – írták, egyúttal azt tanácsolták, hogy a fizetést elkerülőknek muszáj lehajtani a 69. lehajtó előtti lehetőségnél, azaz a 65-ös lehajtónál, ami a Rákospalotai határútra vezet.
Akkor most meddig nem bírságolnak?
December 16-án ezt a tájékoztatást kapta Vezess.hu az NFM-től: „Január 31-ig nem büntetik azokat, akik reflexből felhajtottak az immár fizetős útszakaszokra, és elfelejtettek megyei matricát venni. Még akkor sem kell kifizetniük a bírságot, ha közben megjött a papír, feltéve, ha utólag, január 31-ig megveszik az adott területre a matricát.”
Nos, ez is változott azóta, a nemzetiutdij.hu-ra frissen feltöltött 2015-ös E-Matrica Útmutatóban már ezt olvashatjuk: „A 2015. január 1. és 2015. január 31. között észlelt jogosulatlan úthasználat esetén a pótdíj utólagos elengedésének van helye, amennyiben a pótdíj megfizetésére kötelezett 2015. március 1-jét megelőzően a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati irodájában szolgáltatási díj megfizetése mellett, a jogosulatlan úthasználat helye szerinti éves megyei, vagy éves (országos) jogosultságot vásárol.”
Első ránézésre azt gondolhatja az autós, végre valami normális döntés, legalább február végéig megveheti – akár a használat után – a matricát. Ne tegye, a rendszer megszívatja.
Már bocsánat, de mi másnak nevezhetnénk, hogy a kormányzati nagyvonalúság azzal egyenlő, miszerint
1, „szolgáltatási díjat” kell pluszban fizetni, ami az 5000 forint felett újabb 1470 forint
2, mindezt kizárólag az ügyfélszolgálati irodájukban lehet befizetni, amivel plusz benzinpénz és idő megy el.
Köszönjük, igazán nagylelkű!
Bónuszként a családbarát kormány betesz a nagycsaládosoknak
Meg a vendégmunkásoknak, meg mindenkinek, aki személyautós jogsival vezethető kisbusszal közlekedik, kirándul, élné az életét. Habár a személyautók és motorkerékpárok díjtételei (D1 és D1-M) 2015-ben nem változnak, a teherautókra vonatkozó E-útdíj rendszerben általános, öt százalékos az áremelés, amit kollégám megfogalmazása szerint nyilván a nagyon magas, MÍNUSZ 0,2 százalékos 2014-es infláció miatt kellett megemelni.
No de a nagycsaládos magánszemélyeknek és sokaknak nem ez fog fájni, hanem hogy a hétszemélyesnél tágasabb személyautók más díjkategóriába kerülnek, és ha már megnyerték, a 2015-ös új útdíj-rendszerben fizessenek ők is vastagon: a 10 és 30 napos matricájuk ára a duplájára emelkedik.
Figyeljünk, ne fizessen senki feleslegesen, segítsünk egymásnak!
Január első napján ennyi hibát tudtunk gyorsan összeszedni. A fenti témákkal kapcsolatban megkeressük az illetékes minisztériumokat is, amint reagálnak, folytatjuk a témát.
Addig is kérünk mindenkit, figyeljen, küldjön észrevételeket, felfedezéseket, javítandó hibákat a rendszerről, vagy éppen fotókat táblakihelyezésekről, megvett megyei matrica számlájáról, írja meg tapasztalatait a vásárlásról, akár online, akár kútnál történt – bármiről a témában ide: auto@centralmediacsoport.hu
Segítsük a többi autóst!
Csak bevezető ár az 5000 forint?
Dorner Lajos VEKE-elnök szerint eleinte 39 milliárd forintos várható bevételről beszélt a politika, most már 20 milliárdról. „Sajnos láttunk már olyat, hogy nagyon mellé lőttek egy-egy döntés költségvetési hatásánál, márpedig ha nem jön be a remélt bevétel, akkor a kormány a duplájára, vagy akár a triplájára is emelheti később a matrica 5000 forintos árát. Ha viszont hozza a remélt pénzt az intézkedés, akkor pont azért emelhetik meg, mert könnyen elérhető a bevétel, a jogalap, a keret pedig januártól adott. Erős tehát a csábítás, hogy felemeljék ezt az 5000 forintos összeget, mint az összes ilyen, adó jellegű tehernél, és akkor az már tényleg komoly problémát okozhat” – nyilatkozta a Vezess.hu-nak.
Itt megnézheti, hogy mennyi keserűséget hoz még 2015 az autósoknak!
Update!
Olvasónk hívta fel a figyelmünket, hogy az 5-ik bekezdésben látható kép „nem egy automata, hanem a benzinkút kasszájának képernyőjéről készült. A MOL hálózatán a Wincor Nixdorf által fejlesztett Namos Compact nevű kasszarendszer üzemel, melyen ún. gyors gombok vihetők fel. Ezek funkciója csupán annyi, hogy gyakori – vagy esetünkben online – termékeket a kútvezető külön megjelölhessen, ezáltal biztosítva a kezelőnek, pénztárosnak a gyors elérést. A képen olyan gyors gombokat láthatunk, amelyekre feltételezem az adott megye matricája, mint termék jön elő. A gombok nevei – az adott megyék nevei – viszont lokálisan a töltőállomáson állíthatóak a kútvezető által. Ezenfelül a képről kitűnik, hogy az ékezetes karakterek jelentenek problémát, holott a Namos Compactnak van magyar karakterkódolása.”
Köszönjük a pontosítást!