A LEGGYORSABB - 245/690 R 520 elöl, 365/710 R 540 hátul (a Veyron kerék átmérőjét nem colban, hanem milliméterben adják meg, ez az R520-540 körülbelül a 20 colos kategória). Ezek a nyers számok írják körbe a Bugatti Veyronra külön gyártott Michelin abroncsokat, amelyek képesek elviselni a 400 km/óra feletti végsebességet.
A LEGGYORSABB - 245/690 R 520 elöl, 365/710 R 540 hátul (a Veyron kerék átmérőjét nem colban, hanem milliméterben adják meg, ez az R520-540 körülbelül a 20 colos kategória). Ezek a nyers számok írják körbe a Bugatti Veyronra külön gyártott Michelin abroncsokat, amelyek képesek elviselni a 400 km/óra feletti végsebességet.
Fotó megosztása:
A LEGNAGYOBB - Az 59/80 R63 méretű abroncs óriások a bányákban dolgozó hatalmas dömperekre kerülnek. Jelenleg ez a méret a sorozatban gyártott legnagyobb, átmérője több mint duplája az átlagos emberi magasságnak, 1,47 méter széles és 5,75 tonnát nyom, szállítása speciális logisztikát igényel. A kerékcseréről már nem is beszélve.
A Michelin, Goodyear, Bridgestone is gyárt ebben a méretben, a rekordot pedig évről évre megdönti valaki, amikor 4,10 helyett 4,11 méteres típust dob piacra.
Elképesztő dimenzióinál csak az ára félelmetesebb ezeknek a gumiknak, átlagban tízmillió forint körül mozog darabja.
A LEGNAGYOBB - Az 59/80 R63 méretű abroncs óriások a bányákban dolgozó hatalmas dömperekre kerülnek. Jelenleg ez a méret a sorozatban gyártott legnagyobb, átmérője több mint duplája az átlagos emberi magasságnak, 1,47 méter széles és 5,75 tonnát nyom, szállítása speciális logisztikát igényel. A kerékcseréről már nem is beszélve.
A Michelin, Goodyear, Bridgestone is gyárt ebben a méretben, a rekordot pedig évről évre megdönti valaki, amikor 4,10 helyett 4,11 méteres típust dob piacra.
Elképesztő dimenzióinál csak az ára félelmetesebb ezeknek a gumiknak, átlagban tízmillió forint körül mozog darabja.
Fotó megosztása:
AZ INTELLIGENS - Korunk kerekei már helyettünk gondolkodnak, a nagy gyártók mind fejlesztenek intelligens gumikat. A Goodyear abroncsba épített mikrochipje fokozza az autó kanyarodási és fékezési teljesítményét és stabilitását, a Continental fejlesztése pedig képes lesz az abroncsok profilmélységének megállapítására.
AZ INTELLIGENS - Korunk kerekei már helyettünk gondolkodnak, a nagy gyártók mind fejlesztenek intelligens gumikat. A Goodyear abroncsba épített mikrochipje fokozza az autó kanyarodási és fékezési teljesítményét és stabilitását, a Continental fejlesztése pedig képes lesz az abroncsok profilmélységének megállapítására.
Fotó megosztása:
AZ ÖNJAVÍTÓ - Egyre több autón találkozunk defekttűrő abronccsal, de a Michelin újabb szintre lépett önjavító megoldásával. Legfeljebb hat milliméter átmérőjű (ez azért nagyon vastag szög) lyukat képes befoltozni a gumi, csak a futófelületen. A gumi belső felületére felvitt speciális anyag ugyanis a szög kihúzása után egyszerűen betömíti a keletkezett lyukat. Az oldalfal azonban e tekintetben védtelen, tehát ha itt szúrja ki valami, akkor jól jön a pótkerék.
AZ ÖNJAVÍTÓ - Egyre több autón találkozunk defekttűrő abronccsal, de a Michelin újabb szintre lépett önjavító megoldásával. Legfeljebb hat milliméter átmérőjű (ez azért nagyon vastag szög) lyukat képes befoltozni a gumi, csak a futófelületen. A gumi belső felületére felvitt speciális anyag ugyanis a szög kihúzása után egyszerűen betömíti a keletkezett lyukat. Az oldalfal azonban e tekintetben védtelen, tehát ha itt szúrja ki valami, akkor jól jön a pótkerék.
Fotó megosztása:
A JÖVŐ ABRONCSA - A Hankook német egyetemistákkal megrajzoltatta a jövő gumiabroncsát. Az alapgondolat, hogy a Dacar abroncs menet közben képes megváltoztatni futófelületének keresztmetszetét. Ehhez csak össze kell préselni a gumit két oldalról közrefogó, szénszálas tárcsát, és az addig lapos felület hirtelen ballonossá válik.
A Dacar esetében a grafén-blokkok képesek összefüggő, sík felületet vagy remek kapaszkodóképességű, bütykös felszínt alkotni.
Ráadásul a Dacar abroncs defektmentes is, méghozzá egészen bizarr módon: minden egyes grafénblokk saját légkamrával rendelkezik, így ha az egyik megsérül, a többi még tartja a frontot (ld. Titanic), a javításnál pedig elegendő lenne a defektes blokkokat kicserélni a futófelületen.
A JÖVŐ ABRONCSA - A Hankook német egyetemistákkal megrajzoltatta a jövő gumiabroncsát. Az alapgondolat, hogy a Dacar abroncs menet közben képes megváltoztatni futófelületének keresztmetszetét. Ehhez csak össze kell préselni a gumit két oldalról közrefogó, szénszálas tárcsát, és az addig lapos felület hirtelen ballonossá válik.
A Dacar esetében a grafén-blokkok képesek összefüggő, sík felületet vagy remek kapaszkodóképességű, bütykös felszínt alkotni.
Ráadásul a Dacar abroncs defektmentes is, méghozzá egészen bizarr módon: minden egyes grafénblokk saját légkamrával rendelkezik, így ha az egyik megsérül, a többi még tartja a frontot (ld. Titanic), a javításnál pedig elegendő lenne a defektes blokkokat kicserélni a futófelületen.
Fotó megosztása:
A REINKARNÁLÓDOTT - A Kenyai Köztársaságban évente 1,5 millió használt gumiabroncs születik újjá papucs formájában. Mindezt a helyi lakosok készítik, így nem csak rengeteg abroncs újrahasznosításának kérdése oldódik meg, de az embereknek is biztosítva van a megélhetésük.
Szerencsére nem csak a papucsbiznisz pörög, az EU-ban a használt gumiabroncsok 96 százalékát újrahasznosítják. 1999-ben ez az arány még csak 50 százalék volt. A visszanyert abroncsok egy részét újrafutózzák és újra felhasználják. Más részüket újrahasznosítják.
A REINKARNÁLÓDOTT - A Kenyai Köztársaságban évente 1,5 millió használt gumiabroncs születik újjá papucs formájában. Mindezt a helyi lakosok készítik, így nem csak rengeteg abroncs újrahasznosításának kérdése oldódik meg, de az embereknek is biztosítva van a megélhetésük.
Szerencsére nem csak a papucsbiznisz pörög, az EU-ban a használt gumiabroncsok 96 százalékát újrahasznosítják. 1999-ben ez az arány még csak 50 százalék volt. A visszanyert abroncsok egy részét újrafutózzák és újra felhasználják. Más részüket újrahasznosítják.
Fotó megosztása:
A SZÍNES EGYÉNISÉG - A különleges abroncsokat a nagyobb cégek közül csak a Kumho gyártja. Az ECSTA SPT típus kifejlesztésére kevesebb mint fél évig tartott, és lassan tíz éve örvendeztetik meg a versenyek, bemutatók közönségét.
Közúti forgalomban (elvileg) nem használhatü
A SZÍNES EGYÉNISÉG - A különleges abroncsokat a nagyobb cégek közül csak a Kumho gyártja. Az ECSTA SPT típus kifejlesztésére kevesebb mint fél évig tartott, és lassan tíz éve örvendeztetik meg a versenyek, bemutatók közönségét.
Közúti forgalomban (elvileg) nem használhatü
Fotó megosztása:
A LEVEGŐ NÉLKÜLI - 2005-ben adott hírt arról a Michelin, hogy a hagyományostól eltérő, levegő nélküli megoldáson dolgoznak. A hosszú fejlesztést követően idén indult be a sorozatgyártás. A Michelin Tweel hajlékony műanyag (poliuretán) küllőket használ a rezgések elnyelésére és a kerék rugalmas deformációjának biztosítására.
Hátránya, hogy bizonyos sebesség felett (kb. 70 km/óra) kellemetlenül hangossá válik, valamint 5%-kal nagyobb a súrlódási tényezője mint hagyományos radiális testvéreinek, ezért gyakorlati alkalmazásukat , mezőgazdasági- és munkagépek számára alkalmas méretben kezdték meg.
A LEVEGŐ NÉLKÜLI - 2005-ben adott hírt arról a Michelin, hogy a hagyományostól eltérő, levegő nélküli megoldáson dolgoznak. A hosszú fejlesztést követően idén indult be a sorozatgyártás. A Michelin Tweel hajlékony műanyag (poliuretán) küllőket használ a rezgések elnyelésére és a kerék rugalmas deformációjának biztosítására.
Hátránya, hogy bizonyos sebesség felett (kb. 70 km/óra) kellemetlenül hangossá válik, valamint 5%-kal nagyobb a súrlódási tényezője mint hagyományos radiális testvéreinek, ezért gyakorlati alkalmazásukat , mezőgazdasági- és munkagépek számára alkalmas méretben kezdték meg.
Fotó megosztása:
KERÉK IDEGEN BOLYGÓKRA - A NASA, az amerikai űrkutatási hivatal valamint a Goodyear gumigyár levegő nélküli abroncsot fejlesztettek ki, amely képes nagyméretű távolsági járművek mozgatására földönkívüli körülmények között.
A rugós abroncsnak viszont nincs egyetlen konkrét helyen keletkező, de az egész felületre kiható lehetséges sérülési pontja, így egy helyen jelentkező, erősebb ütközés, amelytől a pneumatikus abroncsok kilyukadhatnának és leereszthetnének, a rugós abroncs esetében csak a 800 teherviselő rugó egyikének sérülését okozza, de a jármű zavartalanul haladhat tovább.
KERÉK IDEGEN BOLYGÓKRA - A NASA, az amerikai űrkutatási hivatal valamint a Goodyear gumigyár levegő nélküli abroncsot fejlesztettek ki, amely képes nagyméretű távolsági járművek mozgatására földönkívüli körülmények között.
A rugós abroncsnak viszont nincs egyetlen konkrét helyen keletkező, de az egész felületre kiható lehetséges sérülési pontja, így egy helyen jelentkező, erősebb ütközés, amelytől a pneumatikus abroncsok kilyukadhatnának és leereszthetnének, a rugós abroncs esetében csak a 800 teherviselő rugó egyikének sérülését okozza, de a jármű zavartalanul haladhat tovább.
Fotó megosztása:
A LEGKISEBB LEGNAGYOBB - Felkerült a listára a LEGO is, de nem csak a legkisebb abroncsok okán, hiszen nem a Goodyear, vagy Michelin a világ legnagyobb abroncsgyártója, hanem a világszerte ismert játékgyár.
2012 óta a Guinness Rekordok Könyvében is szerepelnek, mint a legtöbb gumiabroncsot előállító vállalat. Éves szinten 318 millió abroncsot készítenek, a legkisebb méretű LEGO abroncs 14,4 milliméter, míg a legnagyobb 10,7 centiméter magas.
A LEGKISEBB LEGNAGYOBB - Felkerült a listára a LEGO is, de nem csak a legkisebb abroncsok okán, hiszen nem a Goodyear, vagy Michelin a világ legnagyobb abroncsgyártója, hanem a világszerte ismert játékgyár.
2012 óta a Guinness Rekordok Könyvében is szerepelnek, mint a legtöbb gumiabroncsot előállító vállalat. Éves szinten 318 millió abroncsot készítenek, a legkisebb méretű LEGO abroncs 14,4 milliméter, míg a legnagyobb 10,7 centiméter magas.
Fotó megosztása: