Az idén életbe lépett új útdíjfizetési szabályok felkavarták az autós társadalmat, többen vicces képek, újabb képtelen adónemek gyártásával állítottak emléket az első napok káoszának. De ne szaladjunk ennyire előre, inkább foglaljuk össze, időrendi sorrendben, hogyan jutottunk el egy kormányintézkedéstől a megyei matricán dilemmázó Zsákos Frodóig.
Az útdíj-rendszer változásai
2014.12.11. – Az útdíj még csak munkaterv. „A kormányszóvivő szerint a megyei útdíjmatricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Kiemelte: a közösségi közlekedés nyújtotta lehetőségek és az összeg nagysága miatt nincs olyan aggályuk, hogy a forgalom a belvárosi utakra terelődik. A kormányszóvivő közlése szerint egyelőre munkatervezet van az útdíjfizetés kiterjesztéséről, a várható bevételekkel összefüggésben pedig még tart a kalkuláció.”
2014.12.15. – Évek óta tervezik, vannak hatástanulmányok. A mai állapotot elnézve nem mondható tökéletesnek az évekig húzódó ötletelés, pedig még december közepén így nyilatkozott a kormányszóvivő: „A kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák kérdésével, vannak hatástanulmányok, és ezek elérhetőek lesznek. Kurucz Éva szerint a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása, a kormány célja a közlekedők helyzetének javítása.”
2014.12.29. – A bevezetés előtti napokban még senki sem tud semmit. „A kormány szándéka szerint január elsejétől már csak autópálya-matricával lehet felhajtani az M0-s több szakaszára, számos települést elkerülő pályaszakaszára és a fővárosba bevezető autópályákra a városhatáron kívül, de még nem tudni, mikortól lehet megyei engedélyt vásárolni. Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapján vasárnap még semmi nem utalt a változásra. A benzinkutaknál is azt közölték, arra készülnek, hogy január elsején a jelenleg kaphatók mellett árulják majd a megyei matricát is, de a pontos szabályokról még nem kaptak tájékoztatást.”
2015.01.02. – A rendszer beindul, rengeteg hibával és ellentmondással. „Nagybetűs trehányság, hogy december 30-án 21 óra 55-kor hozták nyilvánosságra a térképet a fizetős szakaszokról, persze a jó munkához idő kell. Sokáig babráltak vele – így is tele van hibákkal.” – írtuk az első napok tapasztalatait összefoglaló cikkünkben.
A képtelen helyzetben könnyen lódult a kollektív fantázia, a fórumok, komment-folyamok között egyre több valóságtól elrugaszkodott sarc ötlete bukkant fel. Egy ponton a Vezess.hu céges levelezésében is elszabadult a keserű humor, és egymásra licitálva próbáltunk olyan adónemeket kitalálni, amelyek bevezetésre kerülhetnek egy sarkaiból kifordult világban.
Többek között ilyen agyrémekkel riogattuk egymást, ne adja senki tovább, még a végén valósággá válnak!
Ingyenes kör: Minden autós a bejelentett lakóhelyének 100 kilométeres körzetében ingyenesen használhatja a közutakat. Ezt elhagyva jelez a kocsiba államilag telepített GPS nyomkövető, és kilométerenként 9 forinttal járulunk hozzá az ország finanszírozásához.
Arányos fizetés a gépkocsi tömege alapján: Elavult a 3,5 tonnás határ (A D1 és D2 úgyis keveredik eléggé), immár ötven kilogrammonként sávosan emelkedő súlyadót kell fizetni az autósoknak. Akinek telik hatalmas, nehéz, és nagy terepjárókra, több személy szállítására alkalmas járműre az zsebbe tud nyúlni, nemde bár?
Panorámadíj: Magyar tájunk bámészkodása nincs ingyen, aki történelmileg kiemelt, a világörökség részét képező tájon halad, az fizessen, mondjuk…évi ötezret! A befolyó összeg mehet a kulturális alapba, hogy ezek a területek még szebb fényükben csilloghassanak.
Lejtőadó: Aki fent lakik, annak le is kell jönni. Tehát a dombon lakók előnyt élveznek a kigurulásokkal, nekik extra teher jár a lejtő százalékos erősségéhez mérten, mivel a törvényt elkerülve próbálták kihasználni a gravitáció előnyeit.
Alacsony fogyasztású autó-adó: Aki 4-5 literrel eljár, hol csenget ki arányosan annyi adót, mint aki kénytelen 9-10 liternyi üzemanyagot elégetni száz kilométerenként? Az arányos közteherviselés jegyében 2015. februárjától minden autó egységesen 8,76 literes átlagot köteles teljesíteni száz kilométeren. Jöhetnek az állami üzemanyag-átfolyás-mérők, és az eltérő értékekre mehet a sarc, mert csak így valósulhat meg a minden.
A kerülőutak adóztatása: A fizetős utakkal párhuzamos útszakaszokon fekvő városok behajtási díjat szedhetnek, pl. Budaörsre 2500 forint/év a behajtás, kivéve helyi lakosoknak.
VIP sáv az egyenlőbbeknek: Ma már bárki magyar állampolgár lehet, csak pénzkérdés az egész. Akkor miért ne lehetne valaki a dugómentes élet élvezője? Húszezer forintért VIP hozzáférés egy hónapra, külön gyorsforgalmi sávval, amit a villamos pályán alakítanának ki, a garantáltan dugómentes átkeléshez.