A hidrogén-üzemanyagcellás járműtechnológiák elterjedésének ugyanaz a gátja, mint az akkumulátoros villanyautókénak, épp csak hatványozottan: drága a know-how, és nem létezik az üzemeltetéshez szükséges töltőinfrastruktúra.
Mivel a dolgok jelenlegi állása szerint évtizedekbe, de legalábbis hosszú évekbe telhet, míg érdemi növekedésre számíthatunk, a Toyota lenyelte a békát, és komoly gesztust tett a H2-közösség felé: minden vonatkozó szabadalmáról lemondott, pontosabban lehetővé tette azok ingyenes, jogdíjmentes felhasználását.
Összesen mintegy 5680 szabadalmi bejegyzésről van szó, amelyek elsősorban három fő témakörre (üzemanyagcella-kötegek, nagynyomású hidrogéntartályok és üzemanyagcellás rendszereket vezérlő technológiák) vonatkoznak.
Annyi csavar van azért a dologban, hogy a Toyota nem csak úgy kidobja a placcra szellemi tulajdonjogait: azokat szerződés alapján bocsátja az arra érdemes érdeklődők rendelkezésére. A járműtechnológiai licenciák használatát hozzávetőlegesen 2020-ig (azaz a technológia bevezetési fázisának várható végéig) biztosítja, a töltőinfrastruktúrára vonatkozó bejegyzéseket időkorlát nélkül teszi elérhetővé.
Az akkumulátor alig rabol helyet a csomagtérből.
Építs ingyen Toyota hidrogénautót! 29
Japánban már megvásárolható a Toyota első, sorozatgyártású üzemanyag-cellás gépkocsija, a Mirai, amiről itt olvashatsz részletesen.