A Pilis rejtekében, egy eldugott, határmenti kis faluban várja új gazdáját Magyarország alighanem egyetlen rendszámmal rendelkező elektromos Škodája. A Favorit Eltrára egy apróhirdetésben bukkantunk, és ha nem hagytuk ki tavalyelőtt a prototípus Volgát, ezt sem hagyhattuk ki!
A tulajdonos, Antal, nem egyszerű figura. Gépészmérnöki végzettsége mellé orvosi diplomát is szerzett, azt mondja, a gépeknél érdekesebb az emberek működése. A belsőégésű motornál pedig az elektromos autót találta érdekesebbnek, ezért három évvel ezelőtt eldöntötte, hogy beszerez egyet. De inkább át is adom neki a szót:
„Úgy volt, hogy azt mondtam: ha négyszáz forint fölé emelkedik a benzin ára, akkor villanyautót veszek magamnak. Nézegettük már előtte is, van itt a faluban egy autószerelő-villanyszerelő barátom, vele együtt nagyon rákattantunk. Elkezdtem nézni a villanyautókat: milyen fajták vannak, mennyiért lehet őket megvenni. Főleg az eBayt nézegettem, ott akartam elkapni valami jót. Hirdették ezt a Škodát; utánaolvastam, mi ez.
Eladó a valaha készült 1100 elektromos Favorit egyike. Ennél meglepőbb, hogy már komoly vevőjelöltek is jelentkeztek rá!
Eladó a valaha készült 1100 elektromos Favorit egyike. Ennél meglepőbb, hogy már komoly vevőjelöltek is jelentkeztek rá!
Fotó megosztása:
A tulajdonos kicsit áttörölte nekem, hogy szebb legyen a kocsi a képeken
A tulajdonos kicsit áttörölte nekem, hogy szebb legyen a kocsi a képeken
Fotó megosztása:
Jópofa a felfordított VW-embléma a német felvásárlás előtti időkből származó Skodán
Jópofa a felfordított VW-embléma a német felvásárlás előtti időkből származó Skodán
Fotó megosztása:
Nagyon keveset futott, de láthatóan sokat állt szabad ég alatt a 13 éves villany-Skoda
Nagyon keveset futott, de láthatóan sokat állt szabad ég alatt a 13 éves villany-Skoda
Fotó megosztása:
Minden vonalban van, műszakilag kifogástalan, hiszen alig futott 22 ezret
Minden vonalban van, műszakilag kifogástalan, hiszen alig futott 22 ezret
Fotó megosztása:
Mi hiányzik a képről? Hát persze, hogy a kipufogó
Mi hiányzik a képről? Hát persze, hogy a kipufogó
Fotó megosztása:
Alul a csomagtér alá pakolt akksik tokozása türemkedik ki
Alul a csomagtér alá pakolt akksik tokozása türemkedik ki
Fotó megosztása:
Borzalmas a festés minősége, nincs rá magyarázat, hogy miért kellett elkövetni
Borzalmas a festés minősége, nincs rá magyarázat, hogy miért kellett elkövetni
Fotó megosztása:
Egy 22 ezret futott Favorit ajtóbelsője
Egy 22 ezret futott Favorit ajtóbelsője
Fotó megosztása:
A rendszerváltás körüli szoci autóipar egyik csúcsteljesítménye; a '80-as évek német és francia autóit másolja, mindenhol kicsit hitványabb minőségben
A rendszerváltás körüli szoci autóipar egyik csúcsteljesítménye; a '80-as évek német és francia autóit másolja, mindenhol kicsit hitványabb minőségben
Fotó megosztása:
Első pillantásra észre se venni, hogy elektromos
Első pillantásra észre se venni, hogy elektromos
Fotó megosztása:
Ampermérő a fordulatszám-mérő (vagy az olcsóbb Favoritokban időóra) helyén, töltőegység a váltókar előtt
Ampermérő a fordulatszám-mérő (vagy az olcsóbb Favoritokban időóra) helyén, töltőegység a váltókar előtt
Fotó megosztása:
Takarékos vezetésre int az ampermérő színkódja
Takarékos vezetésre int az ampermérő színkódja
Fotó megosztása:
A műszer jobb oldalát nem használja a húsz lóerős Favorit
A műszer jobb oldalát nem használja a húsz lóerős Favorit
Fotó megosztása:
Megszívta a nap az indexkapcsolót: 22 ezer kilométerrel is lehet öreg egy autó
Megszívta a nap az indexkapcsolót: 22 ezer kilométerrel is lehet öreg egy autó
Fotó megosztása:
Nem valami szép a töltésvezérlő, de legalább valamennyire előfűti az utasteret
Nem valami szép a töltésvezérlő, de legalább valamennyire előfűti az utasteret
Fotó megosztása:
Nem valami szép a töltésvezérlő, de legalább valamennyire előfűti az utasteret
Nem valami szép a töltésvezérlő, de legalább valamennyire előfűti az utasteret
Fotó megosztása:
A normál cseh gyújtáskapcsoló
A normál cseh gyújtáskapcsoló
Fotó megosztása:
Villanyautó, kuplunggal. Mai szemmel fura
Villanyautó, kuplunggal. Mai szemmel fura
Fotó megosztása:
A klasszikusan skodás lapos kormány mögött kényelmes az ülés
A klasszikusan skodás lapos kormány mögött kényelmes az ülés
Fotó megosztása:
Egy halott fátyolka szimbolizálja az idő könyörtelen múlását a Favorit Eltra műszeregységében
Egy halott fátyolka szimbolizálja az idő könyörtelen múlását a Favorit Eltra műszeregységében
Fotó megosztása:
Nem csak dísz: elektromos fűtőszál csihol némi meleget a hatótáv rovására
Nem csak dísz: elektromos fűtőszál csihol némi meleget a hatótáv rovására
Fotó megosztása:
Hátul tágas, automata övek és fejtámlák jelzik, hogy nyugati exportra készült modell volt
Hátul tágas, automata övek és fejtámlák jelzik, hogy nyugati exportra készült modell volt
Fotó megosztása:
A legmenőbb Favoritok elegánsan formázott ülései kerültek az Eltrába. Emlékszik még valaki a Black Line, Silver Line szériákra?
A legmenőbb Favoritok elegánsan formázott ülései kerültek az Eltrába. Emlékszik még valaki a Black Line, Silver Line szériákra?
Fotó megosztása:
Elöl hat van a 14 munkaakkumulátorból
Elöl hat van a 14 munkaakkumulátorból
Fotó megosztása:
Alvázszám a fényszóró felett
Alvázszám a fényszóró felett
Fotó megosztása:
Esetleges, kézzel eszkábált konzolok, panelek. Az 1100 darabos szériához nem készültek profi szerszámok
Esetleges, kézzel eszkábált konzolok, panelek. Az 1100 darabos szériához nem készültek profi szerszámok
Fotó megosztása:
Vákuumpumpa a fékrásegítő működtetéséhez: nincs henger, nincs dugattyú, nincs vákuum, a gyári fékhez pedig kell
Vákuumpumpa a fékrásegítő működtetéséhez: nincs henger, nincs dugattyú, nincs vákuum, a gyári fékhez pedig kell
Fotó megosztása:
Amerikai-csehszlovák koprodukció
Amerikai-csehszlovák koprodukció
Fotó megosztása:
A 14 akku mellé van egy tizenötödik: a klasszikus 12 voltos akkumulátor szolgálja ki a hagyományos elektromos fogyasztókat
A 14 akku mellé van egy tizenötödik: a klasszikus 12 voltos akkumulátor szolgálja ki a hagyományos elektromos fogyasztókat
Fotó megosztása:
A Curtis gyártmányú, a tönkrement gyárit váltó amerikai töltésvezérlő
A Curtis gyártmányú, a tönkrement gyárit váltó amerikai töltésvezérlő
Fotó megosztása:
A csomagteret alig szűkíti le a nyolc nagy akku: a kipufogódob elhagyásával lefelé mélyítették a teknőt a csehek
A csomagteret alig szűkíti le a nyolc nagy akku: a kipufogódob elhagyásával lefelé mélyítették a teknőt a csehek
Fotó megosztása:
Hatvoltos, zselés akkumulátorok, 180 amperórásak
Hatvoltos, zselés akkumulátorok, 180 amperórásak
Fotó megosztása:
A solar-matrica alatt még felsejlik az előző, szintén elektromos üzemre utaló felirat
A solar-matrica alatt még felsejlik az előző, szintén elektromos üzemre utaló felirat
Fotó megosztása:
135 LX, mint a benzineseken
135 LX, mint a benzineseken
Fotó megosztása:
Pillanatnyilag ennyiért hirdeti Antal a villany-Favoritot
Pillanatnyilag ennyiért hirdeti Antal a villany-Favoritot
Fotó megosztása:
Alul a csomagtér alá pakolt akksik tokozása türemkedik ki
’91-’92-ben gyártották a csehszlovákok. Már megindult a gyártás: a svájciak rendeltek ezer darabot, a németek rendeltek százat, de amíg ezek elkészültek, addig nem sikerült megoldani, hogy a Škoda saját hazájában forgalomba engedjék az autókat. Így hát leállították a gyártást, aztán mára már nem is sok maradt belőle. Ezt az eBayen vettem, Drezdából, nulláról indult a licit, a hibás, mozgásképtelen kocsinak végül 1500 euróra ment fel az ára, összesen 2000 euróból itthon is volt tréleren. Ezen kívül egy másikat láttam még eladót – 5500 eurót kértek érte.
A hazai forgalomba helyezés elég nagy macera volt: kiderült, hogy nincs ilyen kocsi az országban hivatalosan egy sem. Rendszám nélkül jár még kettő Somogy megyében egy farmon; így, hogy nekem kellett homologizáltatnom, még 150 ezer forint elment. Kijavítottuk a hibát: motorvezérlő hibája volt, Amerikából, szintén eBayen hozattam egy másikat, itt a szerelő barátaimmal kicseréltük. Az akksikat is felújítottam, Vácon százezer forintért deszulfátorral helyrehozták őket. Sajnos ezek a géles ólomakksik már akkor ötévesek voltak, ráadásul a kocsi egy évet állt Drezdában, mielőtt elhoztam. Nullára volt lemerülve minden akku, a szervizben felhozták őket olyan 80%-osra. Eddig bírták.”
Első pillantásra észre se venni, hogy elektromos
Hát bizony, sajnos eddig bírták. A próbaút elmaradt; bár az akkuk a gyújtáskapcsoló elfordítása után üresben meg tudták forgatni a motort, sebességbe rakva már nem volt annyi erejük, hogy megmozdítsák a kocsit. A nulla fok körüli hőmérséklet sem volt éppen ideális, meg hát ezeket az akkukat cserélni kell, nincs mese. Részben ezért eladó a Favorit; Antal már nem akar többet rákölteni. És azért is eladó, mert – a sors gonosz fintora – ólomakkukkal az autó nem alkalmas arra, amire használni szerette volna: nem tud feljönni Szentendréről Szentlászlóra. Ugyan csak hét kilométer a táv, az ólomakkunak nem is ez a sok, hanem a meredek emelkedő. Lítiumakkumulátor kellene, de az további bő másfél millió forint lenne, ennyivel meg nem éri meg megtolni a viccesen keveset futott, mára mégis megöregedett csehszlovák veteránt.
Milyen más használt-olcsó elektromos autó van még?
Elektromos Favoritból már nagyon nehéz értelmes állapotút és értelmes árút találni a külföldi keresőkön. Aki mégis az Antaléhoz hasonló kalandra vágyik, és szerencsét próbálna egy olcsón megvehető, de elviselhető állapotú, autószerű villanyautóval, a francia kisautók villanyos verzióiból válogathat.
Mind a Renault Clióból, mind a Peugeot 106/Citroën Saxo párosból volt elektromos kivitel; ötezer euró alatt még válogatni is lehet a valószínűleg leharcolt akkumulátorokkal, üzemképtelen-közeli állapotban kínált, de szemre egész pofás példányok között.
A tartós nagy terhelést jól viselő lítiumakkuval más lenne a helyzet. Mivel a Favoritban a gyárban csak a motort cserélték ki, megvan az ötfokozatú kézi váltó és a kuplung: egyesben valószínűleg a falra is felmászna a kocsi. Még azzal a szerény, csalóka húsz lóerővel is, amit a 84 volttal a villanymotor leadni képes. Új ólomakkukkal (14 darab hatvoltos munkaakku kell bele) alföldi spórolós autónak azért még jó lenne a Škoda – feltéve, ha valaki túl tudja tenni magát a szörnyűséges, látványra talán teddihengerrel felvitt sárga festéken, amit ki tudja miért követett el szegény autón az előző tulaj.
Hétköznapi használatban kettesben indul a Favorit, utána át lehet tenni négyesbe. A végsebessége 80-85 km/h, de egy kis átalakítással lehetne több, a motor elbírna egy kicsivel nagyobb feszültséget, amit nagyobb teljesítménnyel honorálna. Még fűtés is van benne: a szellőzőlevegőt melegíti fel egy fűtőszál.
Nem csak dísz: elektromos fűtőszál csihol némi meleget a hatótáv rovására
A mindössze 22 ezer kilométernek megfelelően a kocsi műszaki állapota amúgy kitűnő. A nyikorgó ajtók, a csúnyán megfakult KGST-műanyagok és persze az első és hátsó akkucsomag meg a szerelvények körül mindenhol jól látható, érzékelhető esetleges kivitelezés jóval nagyobb vizuális elrettentő hatást jelent, mint amit a Škoda érdemelne.
„Egymillió-kettőben van most nekem, ezer euró volt csak az új motorvezérlő. 750-ért most odaadnám az autót. Ketten már meg akarták venni, az egyik vevő majdnem el is vitte most, karácsony előtt, munkába járáshoz használta volna, csak az utolsó pillanatban céges autót kapott. Pedig megérné: hatszázezer egy új ólmos akksipakk, amivel öt évet tudok járni, 50-60 kilométeres autonómiával. A fővárosban, ahova dolgozni járok, ott vannak az ingyenes töltőoszlopok, ingyen autózhatok öt évig, vagyis nem ingyen: abból a hatszázezer forintból. Kiszámoltam: ez kábé másfél literes fogyasztásnak felel meg. És ha állok a dugóban, nem fogyaszt semmit. Hát melyik autó tudja ezt? És nem kell olajat cserélni, nem szennyezem a környezetet, és csendes az autó – sem szmog, sem hang.”
Nagyon keveset futott, de láthatóan sokat állt szabad ég alatt a 13 éves villany-Skoda
Antalt nem törték meg a Favorittal megélt kalandok. Most egy W124-es dízel Mercivel jár, de már tervezgeti a jövőt, ha elmegy a Škoda:
„Azon gondolkozunk, hogy először egy Priust, aztán, ha használtan már nem öt-, hanem hárommillió forint körül lesz a Nissan Leaf, úgy két év múlva, akkor azt veszünk helyette.” Drukkolunk ehhez az elszántsághoz!