Beszéljenek a számok! 2008-ban 153 000 új és 24 000 használt autó kapott magyar rendszámot az MGE adatai alapján. 2012-re kiegyenlítődött az arány 53-53 ezer darabbal, tavaly viszont 67 500 újra 97 000 használt autó forgalomba helyezése jutott Magyarországon.

Németországban több mint egymillió használt autót hirdetnek. Nem könnyű kiszűrni azt az autót, amiért 320-as euróárfolyammal is érdemes elindulni
2012-ig több új autó kapott magyar rendszámot, mint használt, akkor egyenlítődött ki az arány. Azóta több használt autót regisztrálnak a magyar hatóságok, a behozatal nagyon megugrott és rengeteg nagyon öreg autó jön be, pl. E36-os 3-as BMW. Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

2012-ig több új autó kapott magyar rendszámot, mint használt, akkor egyenlítődött ki az arány. Azóta több használt autót regisztrálnak a magyar hatóságok, a behozatal nagyon megugrott és rengeteg nagyon öreg autó jön be, pl. E36-os 3-as BMW. Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

Mivel szemmel láthatóan sokan hoznak be használt autót és még sokkal többen lehetnek, akik tervezik a magánimportot, igyekszünk segítséget nyújtani a legnépszerűbb netes keresők, elsősorban a Mobile.de használatában. Cikkünk tehát nem azoknak szól, akik ezzel kelnek és fekszenek, hanem az első autójuk behozatalában gondolkodóknak.

HU: más kint a vizsgarend

Akár németül, akár angolul használjuk a keresőt, az alapvető kritériumok adják magukat (típus, ár, futott kilométer stb.) Az első nehézség a HU lehet, ami az angolban is HU. Ez a Hauptuntersuchung rövidítése, a műszaki vizsga érvényességét jelöli. Az első műszaki új autókra Németországban három évig érvényes (itthon négy), utána egyformán 2-2 évente kell vizsgáztatni a kocsikat.

Export-import

Offers for Business, Ex-/Import illetve Gewerbe/ Ex-import: alapértelmezésben a kereső nem jeleníti meg a kivitelre szánt autókat, tehát ezt át kell állítani, mert épphogy kivinni szeretnénk az autót. Ez a funkció elvileg a kereskedőknek jó, mert nettó árakon lehet szerepeltetni a használt kocsikat.

Alapértelmezésben nem jelennek meg az exportként feltöltött autók. Ezt korrigálni kell, mert pont az autó kivitele és hazahozatala a cél

Alapértelmezésben nem jelennek meg az exportként feltöltött autók. Ezt korrigálni kell, mert pont az autó kivitele és hazahozatala a cél

Egy autó fél év/6000 kilométer használat után számít használtnak, ilyenkor a vevő eldöntheti, hogy visszaigényli-e a származási ország áfáját és befizeti az otthonit, vagy megveszi áfásan a kocsit. Mivel kint 19, itthon 27 százalék a forgalmi adó, nem érdemes visszaigényelni, majd itthon majdnem a másfélszeresét befizetni. Az áfacsaló nepperekre most nem gondolunk.

Az exportos kocsikra a német kereskedőknek nem kell garanciát vállalniuk, mint belföldi eladáskor, így sok olcsóbb, öreg, garanciális szempontból kiszámíthatatlan autót eleve csak exportra hirdetnek meg. Itt az any vagy beliebig a jó válasz, hogy a kivitelre szán autók is megjelenjenek.

Olcsóbb autóknál nagy falat a szállítás illetve az útiköltség, ezeket ésszerű Ausztriában keresni, bár a piac sokkal-sokkal kisebb a németnél. A Mobile és az AutoScout24 oldalán is lehet osztrák találatokra szűrni, de a sógoroknál keresve érdemes a Willhaben.at oldalt figyelni

Olcsóbb autóknál nagy falat a szállítás illetve az útiköltség, ezeket ésszerű Ausztriában keresni, bár a piac sokkal-sokkal kisebb a németnél. A Mobile és az AutoScout24 oldalán is lehet osztrák találatokra szűrni, de a sógoroknál keresve érdemes a Willhaben.at oldalt figyelni

Tipp: eladóként német magánszemélyeknek nincs garanciális kötelezettségük az autóval, de kereskedőknek igen. Ha kivisszük az autót, akkor ez biztosan nem fenyegeti az autókereskedőt. Alkudozás során erre hivatkozva lejjebb mehet az ár.

Nem roncs, ami forgalomképtelen!

A bővített kereső (detailed search/Detailsuche) egyik legfontosabb tételét középtájon, az üzemanyagfajta és a sebességváltó opciók alatt találjuk. A roadworthy/fahrtauglich szó szerint járóképest jelent, Ezt a négyzetet inkább nem pipálnánk be, mert ezzel az üzemképes, akár vizsgás, de a forgalomból kivont autók tömege is kiesik a keresésből.

A keresőben ezt a checkboxot beikszelve a tegnapi 1 453 052 autós állomány 867 959-re csökkent. Ennyien biztos nem hirdetnek üzemképtelen autót. Tehát nemcsak a kert végében rohasztott kocsikat szűri ki a rendszer, hanem a lejelentett (abgemeldet) autókat is. A lejelentés elég gyakori Németországban, ha egy autó eladósorba kerül.

Nem elég a Mobile!

Kiindulási alapként a Mobile.de szolgál, de nem biztos, hogy ott találjuk meg a vágyott autót. Nem szabad kihagyni az AutoScout24.de  oldalt sem. Erős az átfedés a két portál kínálata között, de hónapokig Smart Forfourokat nézve feltűnt, hogy olyan autók bukkannak fel az Autoscouton, amelyek a Mobilén nincsenek fent és viszont. Szóval nem ússzuk meg a párhuzamos hirdetésfigyelést, de ez a szolgáltatás az AutoScouton jóval könnyebben beállítható és nekem praktikusabb volt a térkép elérése is a meghirdetett autó helyéről. Aki legfeljebb 8 éves vagy 150 000 km-t futott autót keres, nézzen szét a HeyCar kínálatában is, ahol garanciális autókat talál.

Nem mindenki járművekre specializált oldalakon hirdeti meg kocsiját. Érdemes ránézni az E-bayre és főleg annak kevésbé ismert apróhirdetései felületére. Ez az az E-Bay Kleinanzeigen, ahol rá lehet bukkanni jó ajánlatokra, Sajnos a keresést itt nagyban megnehezítik az adatszegény hirdetések. Sokszor még az sem derül ki a kocsiról, hogy az az 1,5 literes motor benzines-e vagy dízel. Arra pláne ne számítsunk, hogy minden felhasználónak eszébe jut közölni, hogy az adott A4 2,0 TDI épp 120, 136, 143, 177 vagy 190 lóerős-e.

Eldugott szervizkönyv

Bár fontos szempont, a szervizkönyves karbantartást jól eldugták az oldal designerei. Valamiért legalul, a speciális autók között, a további extrák után találni a full service history/scheckheftgepflegt kitételt. Itt lehet beállítani azt is, ha valaki mozgáskorlátozottaknak megfelelő kocsit (behindertengerecht ill. disabled accessible) vagy taxit venne.

Érdemes a részletes kereső legalsó sávjáig legörgetni, ahol oly fontos kritériumokat állíthatunk be, mint a nemdohányzó tulajt vagy magánembert eladóként, aki vélhetően szavahihetőbb a profi használtautó-kereskedőknél.

Jobb lehet megbízni egy használtautó-importtal foglalkozó vállalkozást a kocsi körbeszaglásával és a behozatal nyűgjével. A profik munkadíja 500-1000 euró körüli, függhet az autó értékétől is. A hazaszállítás díja ezen felül értendő, mintegy 100-150 ezres tétel és rájönnek a honosítási költségek

Jobb lehet megbízni egy használtautó-importtal foglalkozó vállalkozást a kocsi körbeszaglásával és a behozatal nyűgjével. A profik munkadíja 500-1000 euró körüli, függhet az autó értékétől is. A hazaszállítás díja ezen felül értendő, mintegy 100-150 ezres tétel és rájönnek a honosítási költségek

Itthon belefutni olyan hirdetésekbe, amelyek magánszemélyként jelölik meg a tulajt, jóllehet az illető életformaszerűen, haszon reményében és eladási céllal hoz haza autókat. Tehát ő gyakorlatilag kereskedő, csak nincs telepe. Sok ilyen „nepper” van, akinél a ház előtt vagy az udvaron áll 2-5 autó, amit épp pörget. Németországban ez nem jellemző, ha az eladó a hirdetés szerint magánember (privat), akkor nem egy kereskedő (dealer/Händler.) Persze ott is ki lehetne trükközni több regisztrációval a magánemberek számára ingyen feltölthető keretet, ami egyszerre két aktív hirdetés és havonta maximum két autó.

Akárcsak itthon, kint is inkább a magánemberek szavahihetőségében bíznánk, mint a kereskedőkében, de az igazmondási átlag mindkét szférában erősebbnek tűnik, mint itthon. A hirdetésekben eleve több autónak látni kisebb-nagyobb hibáit külön fotóval kiemelve. Itthon ilyet nem érdemes megkockáztatni, mert a vevők egy része hajlamos öttel megszorozni a bevallott hibát, akkor is, ha az eladó tisztességes és más baja nincs az autónak.

VB és Festpreis

Ha egy autót vonzóbb áron hirdetnek, mint a hasonlókat, számítsunk rá, hogy az árból akár 10 százalékot sem lehet lefaragni, főleg magánembereknél. A pofátlan és mértéken felüli alkudozás idegen attól a világtól, ne égessük le magunkat és főleg a magyar nemzetet! A Festpreis, Endpreis vagy fix Preis véglegesnek szánt eladási árra utal, a Verhandlungsbasis vagy VB az irányárat jelöli.

Aki kedvet kapott a magánimporthoz, itt egy Focus behozataláról írunk. Olcsóbb a hazaiaknál, csak szebb vagy fölösleges az egész hercehurca?

Hogyan vegyünk Németországból használt autót? 23