Röviden – Schwinn-Csepel Metro

Mi ez?

Férfivázas, youngtimer magyar kerékpár 
Mit tud? Alaposan kilóg a mai Tesco-s átlagbringák közül
Mibe kerül? Állapottól függően 20-40 ezer forint között lehet kifogni egy-egy darabot
Kinek jó?  Aki egy darabka kétkerekű történelemmel szeretne járni és ezért áldozatot is hajlandó hozni


Valamelyest enyhült a tél szorítása, már nem kell feltétlenül gránittömbbé fagyni a kerékpáron, így a céges bringatárolóban is egyre nagyobb a tömeg. Többek között ilyen furcsaságot is találni a Tesco-s tucatbiciklik között. Ő egy Schwinn-Csepel Metro, valamikor a 90-es évekből. Csillogó, hibátlan króm sárhányóval, dinamóval, eredeti gumival.


Megkímélt hazai, kevés kilométerrel 1

Női vázzal is készült Csepel Metro

Női vázzal is készült Csepel Metro

Történelem

Nem meglepő módon, a Csepel kerékpárok története is Weiss Manfrédig – az egész csepeli gyárváros létrejötte neki köszönhető – vezethető vissza. Weiss látva a korábbi évek brutális mértékű kerékpár behozatalát – csak abban évben 68 ezer kerékpárt importáltak – 1928 végén jó üzleti érzékkel az osztrák Puch-tól kerékpárgyártási licencet vásárolt. A megállapodás értelmében az első 200 darab még Ausztriában készült, sőt, egy darabig még jelentős mennyiségű osztrák alkatrészt is használtak a gyártás során, amelyeket csak később váltottak ki hazaira.


Csepel bringák a gyerekmérettől a férfiig

Csepel bringák a gyerekmérettől a férfiig

 

A gyártás 1939-ben érte el a csúcsot, akkor bő 90 ezer darab Csepel kerékpár készült el. Ekkor már komoly, minden igényt kielégíteni képes modellpalettája volt a márkának, 1934-ben például összesen 28-féle modell közül lehetett választani. Igaz, ezek nagy többsége műszakilag csak kis mértékben tért el egymástól, hasonló alapelemekből építkezve, de más más megjelenéssel, felhasználási területtel.

 

A második világháború után ez az üzem sem kerülhette el a menetrendszerű államosítást, de a kerékpárgyártás szerencsére maradt. A Csepel az évtizedek során az egyszerűbb bringákon kívül olyan komolyabb, sikeres, ismert típusokat is gyártott, mint az összecsukható Camping bicikli, vagy a 10-fokozatú váltóval felszerelt Mararthon versenykerékpár. 


Bakony művek

Bakony művek


Persze nem szabad elfelejteni, hogy ezek a biciklik csak a hazai lehetőségekhez képest voltak igazán kívánatosak, versenyképesek. Sőt, igazából ott sem feltétlenül. Nem véletlen, hogy a Csepel súlyos versenybringáinál a Csehszlovák Favorit, vagy éppen egy jóval könnyebb Szovjet Szputnyik is néhol menőbbnek számított. Pedig a ’80-as évek vége felé egész csinos példányokat is gyártottak Csepel emblémával. Mint például ezt a gyönyörűen megmaradt Schwinn-Csepel Metro-t. De az igazi menők a „nyugatról” behozott, márkás cuccok voltak, így az igazi kis burzsujok Peugeot-val, vagy éppen Raleigh márkájú bringával parádézhattak egy egy túrán. Igaz, ezek a fehér hollónál is ritkábban látott darabok voltak.


Masszív, nehéz hajtókar

Masszív, nehéz hajtókar


A 80-as évek legvégén az amerikai Schwinn próbált új lendületet vinni a széthullott Csepel Művek kerékpáros ágába, ideig óráig egész szép sikerrel. Ez a bringa is ebből a korból származik. Az 1993-94 körüli, alapból csak ötfokozatú váltóval gyártott Metro felárért első váltóval és plusz lánckerékkel is kapható volt. A bringa egyik különlegessége, hogy 20-22 éves létére még mindig az eredeti, osztrák gyártmányú abroncsok vannak rajta, amelyek ennyi év után is jó állapotban vannak, repedésnek nyoma sincs rajtuk, csak a fura, kemény alapanyag miatt nem tapadnak túl jól. Főleg esőben vidám velük kerékpározni.


Brutális munkazajú dinamó

Brutális munkazajú dinamó

 

Bár közlekedésbiztonsági szempontból indokolt lenne a felnik cseréje is, azok mégis eredetiek. Indokolt lenne, mert a csillogó króm felületen, amelynek az enyhén íves profil formája sem túl szerencsés, nem tapad túl jól a fékbetét. Még úgy sem, hogy a korabeli féket a bringa jelenlegi gazdája nem sokkal a vásárlás után lecserélte. A módosítások nem öncélúak, a bringa mostanság is mindennapos használatban van, így a biztonságos megálláshoz szükség volt tisztességes fékekre, nincs mese. Ezen kívül még a hátsó váltó az, ami nem eredeti rajta. Ennek szintén az üzembiztos és kényelmes használat iránti vágy az oka.


Az elmúlt bő 20 évben 2611 kilométert gurult ez a bringa

Az elmúlt bő 20 évben 2611 kilométert gurult ez a bringa

 

A régi, mechanikus kilométertóra a kezdetek óta a bringán van. Manapság már mosolyog rajta az ember, de gyerekkoromban én is hasonlóért rágtam az NDK-ba látogató édesanyám fülét. Aztán kaptam helyette valami kis villa végére csavarozható szutykot, amely egy szimpla megtett kilométer-számláló, és mellékesen rohadt hangos is volt.

 

Amikor a bringa jelenlegi gazdájához került 1080 kilométer volt a bumfordi, analóg kijelzős szerkezetben – nyilván nem tekerték vissza – de ez vásárlás óta már felment nagyjából 2600-ra. Pedig mai szemmel nézve nem lehet könnyű ilyen szerkezettel sokat tekerni. Pedálék, dinamó, izzós lámpa, csak hogy párat említsünk a problémás alkatrészek közül, amelyek mára már szerencsésen kikoptak a kerékpár felszerelések közül. 


Itt-ott már megkopott néhány helyen

Itt-ott már megkopott néhány helyen

Honnan van?

Nem, nem egy elfeledett pajtában találtak rá, vastagon borítva tyúkszarral és porral, hanem ennél sokkal prózaibb körülmények között, hirdetés útján találtak egymásra jelenlegi gazdájával. A kötelező átvizsgálás, csavarok meghúzása, kenés után nem is kellett vele mást csinálni. A króm sárvédőtől kezdve a gumiig minden olyan, mintha csak most cibálták volna le róla a védőfóliát. Jó, az elmúlt két évtized azért hagyott nyomot a vázon, de a tárolásból, ide-oda pakolásból eredő karcok, apróbb sérülések nem komolyak. A bő 20 éves járgány teljesen üzemképes, mindennapi használatban van. És úgy tűnik, jó ideig még így is lesz. Csak a kilométerek gyűlnek majd tovább a nagy, butácska, de elem nélkül is tökéletesen működő kilométerórában.


 

Adatok:

 

Típus: Schwinn-Csepel Metro

Gyárt. év: 1993/1994,  10 sebességes városi kerékpár

Futott km vételkor: 1080, jelenleg 2580

Állapot: felújított

 

Kivitel: 26-os kerékméret, alap felszereltségben 5 fokozatú. Első átemelő + lánckerék feláras

Kialakítás: Muffolt váz (keményforrasztású)

 

Gyári felszereltség, beszállítók:

Gumik: Semperit – Ausztria

Váltók: Sachs-Huret (Franciaország)

Nyereg: Rocca (Olaszország)

Lámpák: Bakony Művek

Dinamó: FER (NDK)

Km. óra: PIT (NDK)

Csengő: Magyarország

Fékek: Favorit (Csehszlovákia)

Pedálok, hajtómű, abroncsok: Magyarország

 

Ami nem eredeti rajta: hátul Shimano TZ Japán, fékek: Saccon Olaszország

 

 

Szerinted menő, vagy inkább ciki Csepellel járni?
átlag
8.45
szavazat
240
Szerinted menő, vagy inkább ciki Csepellel járni?