400 forintos benzinár alatt nemigen vált senki gázüzemű autóra – hallottam egyszer egy autógázos műhelyben. Mi is örülünk az enyhülő üzemanyagáraknak, de a benzin és a gázolaj áresésével párhuzamosan az autógáz is jóval olcsóbb lett. Megnyílt továbbá Buda első, a főváros második földgázkútja és egy kedves olvasónk leveléből megtudtam, hogy november óta Szigetszentmiklóson is hozzáférhetővé vált a CNG. Ez újabb esély a sűrített földgázas autózás elterjedésére.

Gázüzem: olcsóbb a dízelnél?

Kiszámoltuk két fontos autótípusra, egy Dacia és egy Škoda példájára, hogy érdemes-e ezeket választani vagy csak akkor jön vissza a sokkal kevésbé környezetszennyező hajtóanyagok ára, ha a többié az egekben van?

Rég nem látott árakon tankolhatunk mostanában. De lehet, hogy az olcsóbb benzin és gázolaj még mindig drágább a gáznemű hajtóanyagoknál?

Nincs árverseny a fővárosban: a sűrített földgáz kilója a budai Agip- és a pesti MOL-töltőállomásán ugyanúgy 379 forintba kerül

Nincs árverseny a fővárosban: a sűrített földgáz kilója a budai Agip- és a pesti MOL-töltőállomásán ugyanúgy 379 forintba kerül

A különféle üzemanyagok áraira nincs országos adatunk, ezért az autógáz árát ugyanazon kút egyéb üzemanyagainak vételárával vetettük össze. Azt feltételeztük, hogy ahol az LPG-re kis árrést tesznek, ott a gázolajat és a 95-öst is arányosan csekélyebb profittal adják tovább, ahol pedig az egyik relatíve drága, ott a többi üzemanyagon is többet próbálnak fogni. Tehát a kút viszonylagos olcsósága vagy drágasága más töltőállomásokhoz képest nem befolyásolja a gazdaságossági sorrendet.

CNG és LPG: mik is ezek?

Ugyanígy épül fel a Duster gázrendszere is. A gyári átalakítás miatt megmarad a garancia az autóra

Ugyanígy épül fel a Duster gázrendszere is. A gyári átalakítás miatt megmarad a garancia az autóra

Ugyanígy épül fel a Duster gázrendszere is. A gyári átalakítás miatt megmarad a garancia az autóra


A CNG a sűrített földgáz angol nevének (Compressed Natural Gas) rövidítése, az LPG az autógáz neve. Utóbbit probán-bután gáznak is hívja a köznyelv, a szó a Liguified Petroleum Gas rövidítése.

Közös előnyük, hogy nyomott áruk miatt a dízelek árszintjén vagy annál is olcsóban járhatunk mindkettővel és kevésbé mérgezzük a légkört autózás közben. A csekélyebb környezetszennyezés magyarázza ezen hajtóanyagok kisebb adóterhelését. Itthon mindegyiket csak a kutas tankolhatja (külföldön a tulaj maga is felillesztheti a csatlakozót), míg vezetés közben nehéz bármilyen különbséget észlelni a valamivel nagyobb teljesítményt nyújtó benzines üzemhez képest.

Kisebb környezetszennyezésük miatt a gázüzemű autók üzemanyag adókedvezményt élvez, nagyrészt ettől olcsóbbak a benzinnél és a gázolajnál

Kisebb környezetszennyezésük miatt a gázüzemű autók üzemanyag adókedvezményt élvez, nagyrészt ettől olcsóbbak a benzinnél és a gázolajnál

Kisebb környezetszennyezésük miatt a gázüzemű autók üzemanyaga adókedvezményt élvez, nagyrészt ettől olcsóbbak a benzinnél és a gázolajnál


Vannak gyárilag gázüzemű új személyautók, de mindkét rendszerre utólag is átalakíthatóak a kocsik. Egy használt benzines autó földgázas átalakítása mintegy 450 000 forintba kerül, az autógáz megvan ennek a feléből. A gáz semmivel nem veszélyesebb a benzinnél vagy a gázolajnál, a tartályok annyira szilárd acélból vagy műanyagból készülnek, hogy a gáztank a legutolsó, ami károsodhat az autóba

Míg az LPG-kutakat kicsit keresni kell, de van országos hálózat, földgázt országszerte összesen öt helyen tankolhatunk (Győr, Szeged, Szigetszentmiklós, a fővárosban: Budaörsi út és Kőbányai út). Külföldön mindkettőhöz adott az infrastruktúra

Akár LPG-s, akár CNG-s kocsit vesz valaki, a gáz kifogyásakor nem marad az út szélén. Az ódon szetteknél egy kapcsoló megnyomása után, a korszerűbb átalakításoknál a motor automatikusan átáll benzinre. Az autó megy tovább, csak a költségek magasabbak. A dupla tank miatt a gázüzemű autók összes tartályukat teletöltve extrém hatótávot nyújtanak, az Octavia G-TEC például 1300 kilométert a gyári átlagfogyasztással.

Ha valakit megfogott a téma: ez a cikkünk a földgázas autózásról szól, ez az anyag egy remek riport a kőbányai gázkútról. Itt pedig LPG-s használt autó vásárlásához adunk tanácsokat.

Az egyes motorváltozatok százalékos értékvesztésével nem foglalkoztunk, mert nem tudjuk, hogy 5-10 év múlva milyen adószabályok lesznek érvényesek és melyik motorváltozatot preferálja majd az átlagos, csekély mértékben racionális használtautó-vásárló.

LPG-vel Dacia Duster

A Dacia legtöbb modellje elérhető gyári beépítésű gázszettel, közülük az autógázüzem értékeléséhez a Dacia Dustert választottuk. A Duster a magyarországi magánvásárlók kedvenc autója, tehát aki a saját pénzén veszi az autót, ezt viszi haza a legnagyobb számban. A modell a 2014-es értékesítési Top 10 negyedik helyezettje.
 

300 000 Ft az autógázas Duster felára. A benzineshez képest ésszerű futásteljesítmény alatt behozható és végig örülhetünk a 8000-ből teletankolt autónak

300 000 Ft az autógázas Duster felára. A benzineshez képest ésszerű futásteljesítmény alatt behozható és végig örülhetünk a 8000-ből teletankolt autónak

A Daciánál 300 000 Ft a gyári beszerelésű gázszett felára, ami 50-80 ezer forinttal több a garancia elvesztésével járó utólagos átalakításokkal. LPG-üzemmel a turbós, modernebb, erősebb és bonyolultabb 1,2 TCe még nem kapható, csak a szívó 1,6 16V. A dízel, a benzines és az LPG-s motorváltozat költségeit is elsőkerék-hajtással számoltuk, a gázüzeműből nincs is 4×4-es.

A gyári fogyasztási adatokkal itt jól meg voltunk lőve, mert a sajtóanyagban szereplő 9 l/100 km nem végleges, homologizált adat, szemben a másik két verzióéval. 7,1 helyett 9 liter majdnem 30 százalékos plusz, ekkora többlettel szervizbe kellene vinni az autót a túlfogyasztás miatt. (LPG-ből a modern gázbefecskendező rendszerekkel 15 százalék a tolerálható többletfogyasztás.) A megoldás a Spritmonitor.de lett, ahol valós forgalomban mért fogyasztási értékeket találunk, megnyugtatóan széles statisztikai alappal: 4500 kilométeres minimumértéket véve 36 felhasználót találni csak LPG-re.

Mivel lehet a legolcsóbban autózni? 33
A szervizköltségek forrása: Renault Hungária. A kötelező karbantartások bruttó ügyfélára, kopóalkatrészek nélkül. Spritmonitoros, valós fogyasztási adatokkal és a herceghalomi töltőállomás (1-es út) áraival kalkulálva

Mivel itt 80 000 kilométerre kaptunk szervizkalkulációt, a számháború alapja is ez a futásteljesítmény. Az LPG-s Duster karbantartását a légnemű és a folyadékfázisú gáz szűrőinek cseréje illetve a gyertyacsere dobja meg. Gyújtógyertyákat kétszer kell cserélni az LPG-s autón, míg a benzinesen egyszer.

Mindent összevetve a 90 lóerős dízel Dusterrel járna legjobban a hölgy

Mindent összevetve a 90 lóerős dízel Dusterrel járna legjobban a hölgy

A végeredmény egyértelmű: a benzines helyett érdemes autógáz-benzin vegyes üzeműt választani, de a dízel a költségek terén előnyben van az első tulajdonosnál. Csekély felára miatt Dusterből a dízel a jó választás. Kipufogógáza büdös ugyan, de jóval erősebb és sokkal takarékosabb a másik kettőnél.

Octavia: mit tud földgázzal?

Földgázzal a Škoda Octaviát vettük példaként, amely a legnagyobb darabszámban forgalomba helyezett személyautó Magyarországon. A G-TEC változat az 1,4-es és az 1,8-as turbómotorból készül. Benzintankjuk 50 literes, amit kiegészít két, összesen 97 literes gáztartály, amelyek a csomagteret 460 literre csökkentik. A 110 lóerős 1,4 G-TEC-hez teljesítményben az egyformán 105 lóerős 1,2 TSI és az 1,6 TDI áll hozzá legközelebb.

97 liter a kék színű gáztartályok össztérfogata az Octaviában. A benzintank 50 literes, az együttes hatótáv óriási

97 liter a kék színű gáztartályok össztérfogata az Octaviában. A benzintank 50 literes, az együttes hatótáv óriási

Mivel a Spritmonitron nincs elég CNG-s érték, a reálisnál sokkal alacsonyabb gyári adattal kellett osztani-szorozni. Ez a motorváltozatok egymás közötti sorrendjét nem módosítja, viszont a költségadatok nem alkalmasak arra, hogy például a fenti Dacia vagy más autó valós fogyasztáson alapuló számaival összevessük őket.

Mivel lehet a legolcsóbban autózni? 36
A szervizköltségek forrása: Porsche Hungaria. A kötelező karbantartások bruttó ügyfélára, kopóalkatrészek nélkül. A gyári átlagfogyasztás adataival és a két fővárosi kút földgázárával kalkulálva

A számokból az látszik, hogy a budapesti földgázkutak 379 forintos árával a CNG-s autó gyakorlatilag ugyanannyiból használható, mint a dízel, így felára az üzemanyagon és a karbantartáson nem térül meg. Győrben, Szegeden vagy Szigetszentmiklóson jóval olcsóbb lehet a hajtóanyag, de a fővárosiaknak egyelőre nem a költségek, hanem a csekélyebb környezetszennyezés miatt érdemes földgázra váltani és rászánni plusz 181 930 forintot a gázüzeműre.

Míg a benzint és a gázolajat literre tankoljuk, a sűrített földgázt kilóra mérik a töltőállomásokon. Gázüzemben tisztábban és olcsóbban működik a motor, de ha kifogy, használható benzinnel is

Míg a benzint és a gázolajat literre tankoljuk, a sűrített földgázt kilóra mérik a töltőállomásokon. Gázüzemben tisztábban és olcsóbban működik a motor, de ha kifogy, használható benzinnel is

Aki útba tudja ejteni valamelyik CNG-kutat, az a dízelek költségszintjén autózhat egy sokkal kulturáltabb, kevésbé környezetszennyező, halkabb és télen gyorsabban befűtő autóval. Tankolni kényelmetlenebb, használni sokkal kényelmesebb a földgázas verziót. A 922 020 forinttal kevesebbe kerülő benzinessel szemben a környezetvédelem a G-TEC érve, bár 335 280 km megtétele után a CNG-s autó felára is visszajön.
Karbantartási költségben nagyon hosszú távon egy szívó benzines vagy LPG-s autó olcsóban karbantartható a modern dízelnél. De a benzinesnél jóval költségesebbek az LPG-s kötelező szervizei a gázszűrők cseréje miatt

Karbantartási költségben nagyon hosszú távon egy szívó benzines vagy LPG-s autó olcsóban karbantartható a modern dízelnél. De a benzinesnél jóval költségesebbek az LPG-s kötelező szervizei a gázszűrők cseréje miatt