Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Vezess.hu!

A Dacia Logan személyautókról kérdeznék, hogy érdemes-e, szabad-e megvenni, mik a hibái, a régi hibákat kijavították-e? A Sanderóban/Loganban a hűtővíz hőfokjelzője miért csak egy piros jelzőfény, mikor tesznek már bele egy normálisan skálázott hőmérőt, illetve a Logan sárvédő belsejénél lévő korrózió, hiába a 12 éves átrozsdásodás elleni garancia, vajon ér-e valamit? A kettő között vacillálok, mert a kettő milliós ár még fapadosan is jó és a mostani Corsa 1.0 végül is elég nekem, de elriasztanak ezek a dolgok a Daciát illetően. Milyenek lehetnek a márkaszervizek?

Üdvözlettel. S. L.

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

A Daciák úgy általában nem rozsdásodnak. A Loganok első szériájának volt korróziós gondja 2006-ig. Az első két évjáratot érintette, amire a gyár visszahívással reagált utólagos háromlépcsős üregvédelemmel. Részleteket a Logan I használtautótesztjében olvashat. Önt érdekelheti továbbá a mostani Logan és a Peugeot 301 párbaja.

Az előző szériás Loganokba legalább egy digitális oszlopdiagram jutott a hűtővíznek, az újból szerintem is hiányzik ez a mutató. Rossz megoldás a gyártó részéről, de több drágább autóban (pl. Citroën C4 Cactus, Opel Astra H, Zafira B) ugyanígy nincs vízhőfok-mutató. A digitális, olcsósított vízhőfokmérő és üzemanyagszint-jelző amúgy is mind gyakoribb az autóiparban. Pl. az Audi A3-ban nincs rendes óra, hanem világító LED-ek jelzik a vízhőmérsékletet és a benzinszintet.

Bármilyen típusú autót is választ, az átrozsdásodás elleni garancia csak akkor marad érvényben, ha a tulajdonos márkaszervizben elvégezteti a rendszeres ellenőrzéseket (szemrevételezést) a kötelező karbantartások alkalmával. Pl. egy ötéves, de nem szervizkönyves autóra nem lehet érvényesíteni az elvileg 12 éves garanciát és az sem valószínű, hogy a vezérképviselet részt vállalna méltányossági alapon a rozsdásodás javítási költségéből.

A márkaszervizek és szalonok színvonala vegyes lehet, ahogy a többi márkánál is. Keressen fel több márkakereskedést és szerintem talál majd korrekt helyet. Én több ilyenben is jártam, de mivel nem ismerem az egész hálózatot, nem volna szerencsés konkrét céget javasolnom. A Daciák ár/érték arányát jónak tartom. Felvetésemet megfogadva egy barátunk tavaly ősszel vett egy 0,9 TCe Sandero Stepwayt és magas városi fogyasztását leszámítva nagyon elégedett az autóval. Ugyanez a helyzet édesapám egy kollégájával, aki pár éve használ 4×4-es Duster dízelt és nem hiányzik neki a második szériás Octavia TDI, amivel azóta nem sokat jár. Pedig az Octavia II nagyon jó autó.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram,

Véleményét, segítségét szeretném kérni. Van egy 4 éves 120 ezer km-t futott kifogástalan állapotú (95% autópálya)1.3 Multijet Puntóm. A napokban történt, hogy későn vettem észre egy kb 10-15 centi magas kőből épített fekvőrendőrt és kb. közel 60 km/h-val hajtottam át rajta. Akkorát huppant az autóm, azt hittem kiszakadtak a kerekek. Nagyon ideges lettem, de hála az égnek egyenlőre nem tapasztaltam, hogy sérülés érte volna az autót.

30 km/h-s korlátozás van kitéve, később megnéztem. Ön szerint károsodhatott a futóműve az autómnak annak ellenére, hogy nem érzek változást, ugyanolyan jó, mint azelőtt vagy esetleg rejtett hiba megbújhat a háttérben, talán később jön majd elő valami. Mit érhetett károsodás a nagy ütés miatt? Van-e okom nagyfokú idegeskedésre?

Köszönettel:
Bundo

Dacia Logan, a józan választás? 1
Szakértőnk válasza

Tisztelt Kérdező!

A leírt mutatványt még katonaviselt vezetőknek sem ajánlanám, főleg nem Puntóval. Ha kaszkadőrnek készül, az más helyzet. Mindenképpen javasolnám az autó futóművének átvizsgálását egy futóművesnél, aknára állva. A kipufogórendszer rögzítési pontjait is érdemes megnézni.

A futómű műszeres mérése nem feltétlen szükséges, de ha érez a közeljövőben valami változást a kormányzáson, vagy jól látható gyors, friss kopást a gumikon, akkor azt azonnal meg kell tenni.

Az autó egy darabig nem fogja elfelejteni az eseményt, legközelebb majd Ön is jobban figyel. Az autó minden porcikája kaphatott egy ütést, de főleg a kerékfelfüggesztés és a futómű többi elemének volt ez egy emlékezetes dolog, határhelyzetig kellett kitérniük.

Üdvözlettel,  

Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt cím!

2012-ben meghatalmaztam egy céget egy autó átírásával. Teljes kőrű szolgáltatást vállaltak ami meg is történt.2013 decemberben megkeresett az adóhatóság hogy nem érkezett meg a pénz hozzájuk.Az okmányirodából kikértem a befizetett csekk másolatát,de azt válaszolták nem érkezett meg a pénz és behajtják.Aki az átírást vállalta azt mondta külsőssel intéztette és az eltűnt fizessem be újra. Mi a teendő?

Köszönöm segítségüket: Péter József.

Dacia Logan, a józan választás? 2

Szakértőnk válasza

Kedves József!

Az adóhatóság minden esetben az új tulajdonost keresi meg, ha az átírás során, vagy azzal kapcsolatban az állam felé nem teljesít. 

Ha az átírást vállaló cég szerződésében teljes körű szolgáltatást vállalt, és Ön az ügyintézéshez szükséges valamennyi kötelezettségét teljesítette, beleértve az átírás során felmerülő valamennyi költséget is, és ezt a pénzt igazolható módon át is adta, javaslom, hogy tegyen feljelentést a rendőrségen csalás miatt.

Üdvözlettel:

Dr. Janklovics Ádám
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!