Röviden – Opel Corsa E | |
---|---|
Mi ez? |
A kisautó ötödik generációja az előd továbbfejlesztett technikájával, 3 és 5 ajtóval. |
Mit tud? | Sokat: nagyon tágas, még pont jó városba, de hosszú utakon is kitesz magáért. |
Mibe kerül? | Motortól és kiviteltől függően 3,4-5,65 millió forintba. A tesztelt motorral 3,8-4,5 millió Ft közötti a listaára. |
Kinek jó? | Városban mozgó vagy közepes távolságokra utazó pároknak, kétgyermekes családoknak. Vagy a mind több egyszemélyes háztartásban élőknek. |
Amikor egy autógyár levált egy modellt, amelyből 12,4 millió darabot adott el 1982 óta, az mindig nagy esemény. Pláne most, hogy a General Motors alaposan újragondolta európai stratégiáját.
Egyrészt megszabadította az Opelt a Chevytől, a házon belüli ellenféltől, de megakadályozza azt, hogy az Aveo és a Spark kivonásával a Corsának kelljen eljátszania az olcsó csalimodell szerepét, az arculatot agyonverő kedvezményekkel. A Corsát a Karl menti meg ettől, amely nyáron jelenik meg itthon – mondta egy múlt heti rendezvényen Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója.
Külső, design
Ennyit a háttérről. A 175 000 forintos OPC Line-csomaggal és a remek piros színnel feldobva a Corsa E hatni tud a népre. Érdekes fényszóróival szigorúan néz, de van mire keménykednie. Nem az a nebáncsvirág, amit csak úgy félre lehet tolni. Az Adaméra hasonlító, alacsonyra húzott orrából árad az öntudat. Csipetnyi agresszivitás a kisautóknak sem árt, ha már annyira buknak a vásárlók az aszfaltterepjárókra.
Belső tér, csomagtartó
Mint az összes háromajtós modell, a Corsa is megnehezíti a tulaj életét. Finomkodva nehéz becsukni sok levegőt kiszorító, méretes oldalajtóit. Szűk helyen alig lehet kikászálódni a hosszú ajtók kis nyílásszöge miatt és ki kell tekeredni a messze hátul lévő biztonsági övért. A tesztautóban az üléstámlák előrehajtásához nagy erő kellett. Biztos vannak rajongói a háromajtósnak, de 100 000 forint nem pénz az ötajtósért, amelyben ezek a gondok fel sem merülnek.
Érdemes megnézni: sziporkázó videoklip az autóval
Két meglepetést is okozott a Corsa E. Az egyiket a műszerfal és az anyagok igényességével, a másikat az eddig sem szűk karosszéria tágasságával. Kiugróan bő a hátsó lábtér és magasabbak feje a motoros tolótető tokozása ellenére is elfér. Bőven elegendő tárolóhely van az ajtókban, a kézifék környékén és az ülések tövében hátul is.
Még egy hiba, hogy a légbefúvás irányát megszabó forgókapcsoló eltakarhatja az alsó ábrákat, így nem látni, hogyan lehet lábra fújatnia meleget. Kétféle állásban rögzíthető a háttámla, amivel kicsit megnövelhető a csomagtartó. A 285 literes üreg alját az elválasztópolc egy szintbe hozza a küszöbbel.
Milyen városban?
Adatlap
Opel Corsa E 1,4 Turbo
Motor | 1364 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 100 LE |
Nyomaték | 200 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 sec |
Végsebesség | 185 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,2 l / 100 km |
Nem lehet jól kilátni a vaskos tetőoszlopoktól, a lendületes autózást megnehezítik a túl kicsi tükrök is. A sok autóban fölöslegesen óvatos holttérfigyelés itt jól jön. A nagy csinnadratta a Szentgotthárdon gyártott, vadonatúj háromhengeres benzineseket illette, de a motorpalettán ott van az 1,4 literes négyhengeres is.
120 lóerős 1,4 Turbo volt az elődben is, ez azonban új verzió, kereken 100 lóerővel. Maximális nyomatéka változatlanul 200 Nm, percenként 1850-3500 fordulatszámon. Nagyon hanyagul kell bánni az egyébként finoman adagolható kuplunggal, hogy lefulladjon. Az új motorváltozat szinte szívódízeles nyomatékkal könnyíti meg az elindulást.
Könnyedén kaptat fel a dombokon, pont abban a tartományban erős, ahol az egységsugarú autós 99 százalékban használná. A pesti rázópályán elégedettek voltunk a rugózási kényelemmel, de a komfortnak a nyáriaknál lágyabb téli gumik is kedvezhettek.
Városban gyorsan feltűnik az indokolatlanul nagy fordulókör. A Corsának padkák között is 10,6 méter kell a megforduláshoz, falak között 11,0. A Yarisnak elég 9,4, a Micrának 9,3 méter.
Milyen hosszabb úton?
Papíron az 1,4-es szívómotornál csak 10 lóerővel erősebb a tesztautó turbómotorja, de a kettő viselkedése között ég és föld a különbség. A küszködő, gúzsba kötött szívóval ellentétben az 1,4 Turbo flottul gyorsítja az autót. A feltöltött verziónak kisebb a furata, tehát valamivel vastagabb a hengerfala. Talán a turbós motor nagyobb hőterheléséhez igazították.
A jelentős nyomaték hajlamos elfedni, hogy a Corsa erőscsontú maradt. Kollégáim az Autó Magazinnál épp a következő számban megjelenő összehasonlító teszten dolgoznak. A lemért tesztautók alapján a háromhengeres, turbós benzinessel a Clio 1019, a Fiesta 1113, a Corsa 1177 kilót nyom. A négyhengeres Fabia 1,2 TSI kereken 1100 kilós volt. A Corsa 1,0 Turbo és a Clio 0,9 TCe között 158 kiló van.Meg kell szokni, hogy előzéskor nem érdemes 3500 fölé húzatni a motort, mert onnantól csökken a nyomaték és nem nő a teljesítmény sem. Autópályán a nyomatékos tartomány igen széles sebességtartományt lefed, mert 130-nál hatodikban 2600 körüli a fordulatszám. Sokat javult az elődhöz képest a váltó kapcsolhatósága, erői is megfelelőek. Sztrádán a szélzajból érezni a sebesség növekedését, a motor azonban halk marad.
Nagyautós extrák
A Corsa-vásárlók 60 százaléka nő – mondja egy interjúban Tina Müller, aki az igazgatótanácsban a marketingért felel. A nők nem hatódnak meg a műszaki megoldásoktól, az fontos nekik, hogy melyik tétel miben könnyíti meg az életüket, mi a hasznuk belőle.
Ebben az autóban van bőven hasznos fejlesztés. Az egyik a fűthető első szélvédő. A páramentesítés gombját megnyomva nem kapcsol be a légkondicionáló, hanem a fűtőszálak indulnak be, megkönnyítve a jégkaparást is, akár egy Fiestában 48 000 forintért. Gyorsan hat az ülésfűtés és a kormányfűtés is hatásos. A kormányfűtést az előző Corsa is tudta, azóta például a Hyundai i10 is elérhetővé tette. Az Opel a kormányküllőknél is melegíti a volánt. Amíg valaki sosem próbálta, felesleges flancolásnak tűnhet, de télen simogató érzés, ha a jéghideg karima helyett kellemesen meleg kormánykereket forgathatunk.
Vezetőtámogató biztonsági extráival az új Corsa a kategória élmezőnyébe ugrott. A középső tükör előtti kamera segít felismerni a veszélyesen csökkenő követési távolságot. A figyelmeztetés érzékenysége a kormány bal küllőjéről, pofonegyszerűen állítható három fokozatban vagy ki is kapcsolható. Az autóhoz távfényasszisztens is választható, amely a szembejövőket vakító reflektort magától visszaveszi tompítottra.
Az Opel-szemnek hívott kamera a Corsában is felismeri az előzést szabályozó illetve a sebességet jelző táblákat. A műszerfali figyelmeztetésekre ügyelve a bírságok helyett újabb és újabb cipőkre költhetnek a hölgyek.
Mit kezd a telefonnal?
Saját mobiltelefonunk integrációja az Opelektől megszokott módon ment, könnyen, logikus lépésekben, fölösleges kérdések nélkül. Az USB-csatlakozóról töltött telefont az audiorendszer néha felismerte zeneforrásként, máskor csak Bluetooth-kapcsolatot teremtve szólhatott a muzsika a telefonról. Az IntelliLink menüje jól felépített, könnyen használható rendszer. A telefon-kihangosítás jól működött, a központi képernyőn fotókat vagy videót is nézegethetünk.
Elvileg jó megoldás az autóba szerelt, drága és gyorsan elavuló hardver helyett a navigációt a tulaj okostelefonján lévő programmal megoldani és azt az appot futtatni a szép nagy érintőképernyőn. Ám a BringGo az Aveo és az Adam Rocks után itt sem vált be.Amikor futott, használata bonyolultabb volt, mint más szoftvereké, többször el sem indult. Jobb lenne, ha a tulaj nem volna ráutalva, az autó azonban nem támogat más navigációs programokat. A három segédprogram közül webrádiókat hallgathatunk a TuneIn révén, a Stitcher audiotartalmak (podcast) hallgatására való.
Költségek, fogyasztás
Budapesten, sok rövid úttal 9,2 litert fogyasztott az autó. Országúton, ha keveset előzünk és tartjuk a megengedett tempót, akkor sem nagyon megy 6 liter alá a fogyasztás. Autópályán 7,5 literre érdemes számítani 100 kilométerre. A motor bejáratódásával a magas értékek csökkenhetnek valamelyest, legalábbis az Astra 1,4 Turbo átlaga alapján, ami 7,8 l/100 km a Spritmonitoron.
100 lóerős motor esetén 3,8-4,5 milliós listaárával az autó nem olcsó, de a konkurensek zöme is hasonló árszinten mozog. (Az Eurotax-táblázatban az akciós ár is látszik). Cserébe a Corsa E valóban felnőtt, sokoldalú autó, messze nem csak városi távokra alkalmas.A 4 443 000 forintos Corsa 1,4 T Cosmo konkurensei | Listaárak | |
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium Technology (100 LE) | 4 410 000 Ft | |
Renault Clio 0,9 TCe Intens (90 LE) | 3 880 000 Ft | |
Škoda Fabia 1,2 TSI Style (90 LE) | 4 441 420 Ft | |
Toyota Yaris 1,33 Style (99 LE) | 4 495 000 Ft |
Idén január elejéig, mindössze néhány hónap alatt 85 000 megrendelés érkezett az autóra. Neve és elterjedtsége okán az Opel akkor sem kockáztatott volna sokat, ha csak reszel kicsit a típuson, átrajzolja csinosabbra, ellátja okostelefon-integrációval. Ám ennél több történt: a továbbfejlesztett Corsa darabszámaival és kvalitásaival is a kategória legerősebb szereplői közé tartozik.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|