Röviden – Jeep Renegade | |
---|---|
Mi ez? |
Terepjárós kiegészítőkkel feltupírozott szabadidő-autó |
Mit tud? | Nemcsak városban, hanem terepen is lehet rá számítani |
Mibe kerül? | 6,7 milliótól 9,4 millióig tart a lista |
Kinek jó? | Aki a Jeep márkanév fényében sütkérező kocka SUV-ra vágyik |
Az olaszok a hatvanas, hetvenes években a spagetti-westernekkel tarolták le a filmpiacot, mára pedig egy másik, jellemzően amerikainak tartott dologgal próbálnak szerencsét, a Jeep-pel. Kérdés, hogy egy Fiat alapra, Fiat alkatrészekből, Olaszországban gyártott autó mitől adja mégis az amerikai szabadság érzetét. Nagyrészt a formában kell keresni a választ, de egy Jeep-nek azért terepen sem szabad szégyenben maradnia, még akkor sem, ha a kisméretű szabadidő-autók egyre nagyobbra dagadó piacán ezt a vásárlók döntő többsége egyáltalán nem várja el. De a név mégis kötelez.
A megszokottnál nagyobb motorválasztékkal, hatfokozatú kézi- valamint kilenc(!)fokozatú automatikus váltóval, és összesen háromféle hajtással – egy szimpla elsőkerekes és kétféle, egy egyszerűbb és egy okosabb összkerék-hajtással – is kapható a legkisebb Jeep. Az elsőkerekes, 1,6-os dízelmotorral felszerelt változatot már próbáltuk a hazai bemutatón, a mostani Renegade-et pedig kétliteres, 140 lóerős dízelmotorral és a szimpla 4×4-es rendszerrel nyúztuk.
Külső
A Renegade külseje egész erősre sikerült. Hogy szép-e, az vitatható, de hogy alaposan kilóg a tömegből, az tuti. Eltérően a legtöbb mai szabadidő-autótól, kifejezetten szögletes, játékautós a megjelenése és ami a legmókásabb, a Jeep-es, terepjárós fajtajelleg minden apró kiegészítője megtalálható az autón, kezdve a kerek lámpáktól, a klasszikus, hétnyílású hűtőmaszkon át a benzineskannák oldaláról kölcsönzött X-mintázatig.
A Jeep-es utalásokkal talán már a túlzás határát is súrolják, hiszen a jellegzetes hűtőmaszk-lámpa motívum a belső visszapillantó mögötti műanyag burkolaton, a hangszórók keretén, az első ülések támláján, de még a csomagtartó borításon, és a hátsó lámpatestben is feltűnik. És akkor még nem beszéltünk a számtalan Jeep feliratról, amivel szintén bőkezűen meghintették a belsőt.
Kisfilm a Jeep Renegade főszereplésével:
a videó a hirdetés után indul
Belső
Belsőépítészete első blikkre vagány, ízléses, aztán közelebbről szemlélve már nagyon műanyagnak tűnik. Pedig a felhasznált anyagok egész tisztességesek, akadnak pihe-puha plasztikok és a kivitelezés is jónak tűnik. A kormány ebben a puccos Limited kivitelben tele van gombokkal – sőt, van hátul is – műszerfala pedig átlagos, két műszeres. Egész addig, amíg rá ne adjuk a gyújtást, és fel nem tűnik a kerek műszeregységek közé telepített sokfunkciós színes TFT monitor is.
Adatlap
Jeep Renegade 2,0 Limited 4×4
Motor | 1956 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 140 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,5 sec |
Végsebesség | 182 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,1 l / 100 km |
Emellett a középkonzolra is jutott egy nagyobb, kissé lomha működésű kistévé. A kocka kasztni a nagy, szintén szögletes tükrökből könnyedén áttekinthető, a vezető orra előtt végtelen síkságként terül el a hatalmas motorháztető, ami a meredek, elérhetetlen távolságra lévő szélvédővel közösen jóval nagyobbnak láttatja bentről az autót, amint amekkora valójában. A bombabiztos érzésre még a vastag, A-oszlop is rájátszik, de szélességben a C-oszlop viszi a prímet, amelyet csak lőrésnyi üvegfelület tör meg.
A praktikus kockaformának köszönhetően a Renegade egész tágas, még a második sorban is, és az átlagnál magasabbra nyúlt embereknek is. Az utastér bőséges helykínálatához képest egész szerény a csomagtér befogadóképessége, pontosan 351 liter.
Ez két emeleten osztható el, de a mélyben nincs pótkerék, csak a defektjavító boszorkánykonyha, ami egy terepjárónál nem igazán praktikus. Jó hír, hogy felárért kérhető bele pótkerék is.
Biztonság
Manapság már kifejezetten ciki, ha egy autó nem kapja meg a törésteszten az öt csillagot. A Jeep Renegade is simán hozta a maximumot, frontális ütközésnél, oldalütközésnél is jól védi a bennülőket, és még az oszlopnak csapódott Renegade is megfelelő védelmet nyújt, ez 87 százalékos (33 pontos) eredményhez volt elég. Gyerekvédelme 85 százalékos (42 pontos) gyalogosvédelme 65 százalékos (24 pontos), míg a biztonsági felszerelések további 10 pontot hoztak az EuroNCAP tesztjén. A részletes teszteredmények itt olvashatóak.
Milyen vezetni?
140 lóerős dízelmotorral a Jeep Renegade fürge jószágnak tűnik – persze a 9 másodperces gyorsulási adattal egyáltalán nem az -, és nem is túl hangos. Egészen autópályás tempóig, ahol előjönnek a téglarakás-forma hátrányai. A szélzaj megjelenése mellett még egy bosszantó dolog történik, a normális menetben igen barátságos, 6 liter körüli fogyasztás gyorsan felszökik 8 liter fölé. De ne legyünk igazságtalanok, ez sem annyira rossz érték, egy összkerekes terepjárószerű, nem igazán áramvonalas autótól.
A dízelmotor nem húz egyenletesen, alacsony fordulaton kéreti magát, de 1700-1800 körül már szinte az összes nyomaték előkerül. A váltó pontos, jól kezelhető, egyedül a gigászi, fémszerű, masszív váltógomb érintése nem az igazi téli körülmények között. De örülhetünk, hogy nem fémből van, mert akkor menthetetlenül belefagyna a tenyérbe.
Pöti málőr
Reggel gyorsan bepakoltunk az autóba és elugrottunk tankolni. Már elsőre, a kegyetlen osztrák -4 fokban is csak nehezen indult be a kocsi, de végül csak elautóztunk a legközelebbi kútig, miközben rendszertelenül fel felvillant a töltésjelző kontroll lámpa. A 10 kilométeres autózás – országút – és tankolás után a kútoszlop mellől már nem mehettünk sehova, a Renegade nem indult be.
Jöttek a szokásos kőrök, de az assistance egy hatalmas dugó miatt csak sokára ért volna ki, így az autót otthagytuk a kúton. Persze közben megpróbáltuk bebikázni, de a vékonyka kábel miatt nem igazán jött össze, még egy segítőkész osztrák Jeep tulajdonos közreműködésével sem. Meg igazából a töltésjelző lámpa miatt mi úgyis komolyabb bajt sejtettünk a dolog mögött.
Pár nap múlva itthon kaptuk a telefont, hogy a jobboldali ajtóban lévő kapcsoló hibája okozta az akksimerülést, hiszen egész éjjel nem kapcsolódott le benne a világítás.
Ha már fázunk benne, akkor jól jön a fűthető volán – úri huncutságnak tűnik, de a fagyban tényleg roppant civilizált dolog egy langymeleg kormány – illetve a bőrülésekhez kihagyhatatlan ülésfűtés is. Külsejével ellentétben a futóműve már kevésbé terepjárós, inkább határozott, egyáltalán nem imbolygós, lágyan hullámzó vele az autózás. Így kanyarokban is ügyesen viselkedik, nem kell tőle félni, hiába dől meg jobban, mint egy átlagautó.
A Jeep Renegade egyedi formájával, tágas utasterével, szokatlanul széles motor- és hajtáslánc kínálatával, illetve a márkanév által sugallt átlagnál jobb terepjáró képesség ígéretével egész vonzó egyede a kisméretű SUV piacnak. Kíváncsiak vagyunk, hogy lesz-e akkora sikere, mint Sergio Leone westernjeinek.
Hasonló méretű, 4×4-es dízel konkurensek:
Modell: | Teljesítmény: (LE) | Ár: (forint) |
---|---|---|
Škoda Yeti 2,0 CR TDI 4×4 Elegance | 140 | 7 523 860 |
Opel Mokka 1.7 CDTI Enjoy AWD | 130 | 6 400 000 |
Suzuki – SX4 S-Cross 1,6 DDiS AWD GLX | 120 | 7 600 000 |
Jeep Renegade 2,0 4×4 Limited | 140 | 8 110 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|