Röviden – Peugeot 308 GT | |
---|---|
Mi ez? | A tavalyi Év Autójának eddigi legmenőbb változata |
Mit tud? | Erős, harmonikus kompakt autó, jó vezetni és nem drága |
Mibe kerül? | 7,5 millió a 205 lovas benzines, 8,6 a 180 lóerős automata dízel, a kombi 280 ezerrel drágább |
Kinek jó? | A benzines akár boyracereknek is, a kombi dinamikus családoknak |
A Peugeot és a Ford kicsit szerencsétlenül időzítette kompakt modelljeik (308 és Focus) új, sportos változatának bemutatóját: szinte egyszerre mutatkozott be a faceliftes Focus ST és 308 GT. Vicces, hogy e cikk megjelenésekor mértékadóan szórakoztató autós webmagazinunk címlapján is egymás mellett szerepel a két bemutató ajánlója, a két ellenfél képével:
És ma jött a hír az új Golf GTD kombiról is. No de legyen ez a gyártók gondja. A 180-200 lóerős modern kompaktra vágyó vevők csak örülhetnek, hogy éleződő versenyben harcolnak kegyeikért a márkák. A 308 GT és a kombiváltozat, a 308 SW GT a csúcsfelszereltségű és legerősebb változat lesz addig is, amíg (valószínűleg őszre, a Frankfurti Autószalonra) meg nem érkezik a GTI, a végletekig kihegyezett 1,6-os turbómotorral. A kocsikat Portugáliában, esőben és ködben vezettük, nagy megelégedésünkre.
Szép, de nem hivalkodó
Apró, ízléses trükkökkel tette már első pillantásra is menőbbé, megjelenésében erőteljesebbé a GT változatot a Peugeot. Szolid GT-plakett került a hűtőmaszkba, a sárvédőkre és a kocsi fenekére, 225/40-es Michelin Pilot Sport a gyári szerelésű gumi a 18-as, csinos alufelniken. Dupla, lapos kipufogóvég jelzi a forgalomban a többieknek, hogy nem háromhengeres autó megy előttük, alapáron is teljesen LED-es fényszórók figyelmeztetik a sofőröket a tükörben, hogy valami gyors dolog jön mögöttünk. Az új modellváltozathoz egy Blue Magnetic fantázianevű kék szín az újdonság – az ötajtósnak jól is áll ez a klasszikus francia versenyszín. A kombi fehérben és bordóban talán jobban mutat, bár ez igazán ízlés kérdése.
Az utastérben is sikerült elkerülni a túlzásokba esést. A fémrátétes pedálok, a kormány és a kárpitok piros cérnája, az alapáras Alcantara-kárpitos és a feláras nappabőr komfort-sport ülések nem hivalkodók, nem playstationösek, nem kellemetlenek, sokkal inkább elegáns, mint sportos a belső. A GT-ben került egy SPORT gomb a két első ülés közé, ezt megnyomva sem szabadul el a vizuális pokol. Pirosra vált a műszerek háttérvilágítása, a két nagy óra közti képernyőre pedig ilyenkor a „kismenüben” lehívható egy grafikus gyorsulásmérő, valamint a pillanatnyi teljesítményt, nyomatékot és töltőnyomást mutató diagram.
Az ülések kényelmesek, az ötajtósban szűk hátsó lábtér a kombiban már bőven elég nagydarab felnőtteknek is. A Peugeot újítása, a 208-assal kezdett, 308-assal folytatott kormánykicsinyítés ebben a sportos modellben éppen úgy megosztó, mint a civil verziókban: én továbbra is imádom, hogy az ölemben lévő kormány felett látom a műszeregységet, de van, aki váltig állítja, hogy sosem bírna hozzászokni.
A 308 GT kiváló példa arra, hogyan lehet karbon-utánzat, rikító féknyereg, vasalódeszka-szárny és rajtzászló-motívum nélkül, elegánsan sportos hangulatot teremteni egy autóban, a dizájn eredeti harmóniájának megtörése nélkül.
Pont elég az erő
180 lóerős a dízel, 205 a benzines GT. Előbbiben a BlueHDI nevű kétliteres, SCR-katalizátoros motor szolgál, ami sokkal nagyobb Peugeot-kban is elég szokott lenni – a 308-ban sem tűnik gyengének. A dízelmotor kötelezően az AISIN-tól érkező hatfokozatú automata sebességváltóval együtt kerül a GT-be vagy GT SW-be.
A dízelmotor nem hajlamos a lefulladásra alacsony fordulaton sem, 2000 körül pedig, amikor megjön a 400 Nm, nagy tempónál, magas fokozatból is határozottan tolja meg az autót. A váltó ugyan nem veheti fel a versenyt hülyegyerek-üzemmódban a dupla kuplungos automatákkal, de a maga műfajában kellemes szerkezet, jól leköveti a motor nyomatékigényét és nem észleltem vele azokat a rángatódzós furcsaságokat sem megállás előtt, amit az 508-ban tapasztaltam pár hónapja. A kormány mögötti fülekkel vagy a kar lökdösésével manuálisan is kapcsolgatható a váltó, de közúton soha nem kell belenyúlni a programba, sem akkor, ha a dinamikusabb SPORT-módban használjuk a 308-ast, sem akkor, ha a polgáribb alapbeállítással.
A benzinesben az 1.6THP nevű, kettős megfúvású (Twin Scroll) turbófeltöltővel lélegeztetett motor duruzsol, kizárólag hatfokozatú kézi váltóval. Bár a benzinmotorral több mint egymillióval olcsóbb a GT, erősebb is, gyorsabb is, élvezetesebb is vele az élet, mint a dízellel. Ha nagyon kihasználjuk az alulról is elképesztően jól húzó kis négyhengeres lehetőségeit, a benzinkútnál nyilván jobban megfizetünk majd érte. Azért nagyon horrorisztikus fogyasztástól nem kell tartani, az 1.6THP tapasztalataink szerint – ugyan visszafogottabb teljesítménnyel – sportos kocsikban is képes teljesen józan fogyasztást produkálni.
A motort élvezet pörgetni, lendületesen tol egészen a durván érkező leszabályzásig, valahol messze hatezer felett. A hatfokozatú kézi váltó akadásmentesen jár, francia autótól szokatlanul precíz a kar megvezetése.
A Peugeot egy kis akusztikus élménnyel is kedveskedik a vásárlóknak a GT-felszereltség mellé. A SPORT gomb lenyomása után az alapértelmezésben nagyon is csendes, komfortos kabinban felerősítve halljuk a motorhangot. A benzinesnél ez jól is sikerült, kellemes orgánumú, de nem zavaróan hangos a mesterségesen felerősített oroszlánbőgés. A dízelnél van viszont egy kis idegesítő, bugyborékoló felhang, ami némi komikus színezettel rontja el a menőzés örömét. Persze a dízellel nem is kell menőzni, az nem arra való.
(Műszaki adattábla a cikk végén!)
Páros harmónia
A tesztút első szakaszára egy benzines ötajtós, a másodikra egy dízel kombit kértünk, és nagyon ügyesen választottunk. A 11 centivel rövidebb és bő mázsányival könnyebb ötajtós (ahogy a franciák mondják: Berline) remekül mozog a könnyű 1,6-ossal. Az egy gombnyomásra teljesen kikapcsolható menetstabilizálónak is van ebben a kocsiban értelme, és ha igazán játékos az ember kedve, meg persze megfelelőek a körülmények, a rövid, zömök 308 GT-ben hamar el lehet kezdeni sajnálkozni azon is, hogy elektromos kézifék került a kocsiba a jó öreg mechanikus helyett. Az egyszerű, bár a gyengébb 308-asokhoz képest alaposan áthangolt futómű (elöl pszeudo-MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok) remekül egyensúlyoz a sportosság és a komfort kompromisszumán.
Az érezhetően hosszabb és nehezebb SW-ben viszont a dízelmotor és az automata hozza össze a harmóniát. Ez a kocsi már nem egy agilis, ficánkoló kompakt: az orrnehézség miatt a kanyarban sem akkora móka forgolódni vele. Van viszont erő és komfort, meg egy jókora puttony; míg az ötajtós a GT-hangulatot inkább a szűk kanyarokban hozza, a kombi a sztrádákon, amikor visszaváltás nélkül gyorsíthatunk a családdal meg a csomagokkal egy-egy megdöbbentőt a praktikus és csinos SW-vel.
Körülbelül 160 kilométert autóztunk le a GT-kkel, és igazából nagyon elégedetten szálltam ki a kocsiból a menetpróba végén. Van persze, amit továbbra is fel lehet róni a 308-nak, bőrüléssel, 205 lóval együtt is (a menürendszer túlságosan komplex, idegesítő, hogy a fűtésállításhoz ki kell lépni a navi vagy a rádió képernyőjéből, a középkonzolon valamiért kellemetlenül kemény maradt a műanyag, fura, hogy egy ilyen fullos kocsiban 2015-ben nincs és nem is lehet sávtartó automatika, motoros csomagtér-nyitás). A franciás kis fineszek is hiányoznak a kocsiból, ez „csak” egy jól megcsinált autó és kész. Ezzel együtt boldogan elfogadnám mindennapi útitársnak.
A 308 továbbra is, GT-ként is, kombiként is, ötajtósként is kellemes-kényelmes, kiváló minőségérzetet árasztó autó. A Peugeot-ban van némi szándék arra, hogy a prémiummárkák felé pozicionálja kicsit autóit – de mivel az anyagminőség, az összeszerelés, a dizájn precizitása, a technika a konkurenseknél és persze a prémiumautóknál is töretlenül fejlődik, az imidzs meg ugye eléghosszú távon változik csak, a GT-ből sem lesz Mercedes vagy BMW. Persze nem is kerül annyiba.
Jó az ára!
A 308 GT-vel gazdag alapfelszereltséget kapunk eleve egész jó áron, a kocsit aztán szintén épeszűen árazott extrákkal tupírozhatjuk tovább. És persze ott az alku-faktor: a Peugeot és a Citroën sajátságos politikája, hogy nagyon könnyen enged az árból, illetve „akciós” árnak tünteti fel azokat az árakat, amiket valójában kapni szeretne autóiért. Egy ennyire új modellnél az első hónapokban persze biztosan merevebbek lesznek majd a dílerek, de alkudni muszáj!
A Focus ST dízel 8,225 millió forintról indul, 185 lóerővel, kézi váltóval. A Golf GTI 220 lóerővel nyolc és félről indul, a kétliteres TSI-vel. A Volvo V40 a 190 lovas dízellel 8,11 millió. A 308 GT listaárai pedig így néznek ki:
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;border-color:#ccc;} .tg td{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:1px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#ccc;color:#333;background-color:#fff;} .tg th{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;font-weight:normal;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:1px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#ccc;color:#333;background-color:#f0f0f0;} .tg .tg-4eph{background-color:#f9f9f9}
Peugeot 308 GT | 5 ajtós | SW |
---|---|---|
1.6 THP | 7 500 000 Ft | 7 780 000 Ft |
2.0 BlueHDI | 8 575 000 Ft | 8 855 000 Ft |
Elsőre nem látszik valami nagy üzletnek, de az alapfelszereltség is igen gazdag. A már említett óriáskerekek, full LED-es világítás, valamennyi külső-belső optikaituning-elem mellett benne van az árban az érintőképernyős navigáció, a belső memóriás hifi, a tempomat, kétzónás automata klíma, és persze az összes elektromos alapszolgáltatás, a motoros tükörbehajtást is ideértve – innen indul tehát az alku. Az extrákat sem mérik drágán Peugeot-ék. 140 ezer a fűthető masszírozós első üléspár, 490 ezer a nappabőr kárpit, 150 ezer a panoráma üvegtető a sötétített hátsó üvegezéssel, 120 ezer a távolságtartó tempomat, 160 ezer a tolatókamerás, első-hátsó parkaradaros, automata parkolásra is képes asszisztens, 145 ezer a Denon hifi. Szintén 145 ezer forintba kerül az öt évre vagy százezer kilométerre szóló kiterjesztett garancia.
Kinek ajánljuk?
A 308 GT-t jó szívvel ajánljuk egy próbaútra vásárlási döntés előtt mindenkinek, aki egy visszafogottan látványos, praktikus, csendes és masszív, erős kompakt ötajtósban vagy kombiban gondolkozik. A gazdag alapfelszereltség és a nagyszerű minőségérzet miatt a prémium-kompaktok iránt érdeklődőknek is érdemes kipróbálnia ezt az autót. Egy A vagy B Merci ára a 308 GT teljesítményével és felszereltségével messze magasabban kezdődik, mint ahol a Peugeot végződik, és nagyon nem az a különbség a két típus között minőségben, mint ha azon morfondíroznánk: GLA vagy Dacia Duster.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;border-color:#ccc;} .tg td{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:1px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#ccc;color:#333;background-color:#fff;} .tg th{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;font-weight:normal;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:1px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#ccc;color:#333;background-color:#f0f0f0;} .tg .tg-e3zv{font-weight:bold} .tg .tg-4eph{background-color:#f9f9f9} .tg .tg-cs0q{background-color:#f9f9f9;font-style:italic} .tg .tg-c9cr{font-style:italic}
Új 308 GT, ötajtós és SW | 1.6 THP 205 | 2.0 Blue HDi 180 EAT6 |
---|---|---|
MOTOR | ||
Hengerűrtartalom (cm3) | 1598 | 1997 |
Hengerek száma | 4 | 4 |
Maximális teljesítmény (kW/LE) | 151 / 205 (6000) | 133 / 180 (3750) |
Maximális nyomaték (Nm) | 285 (1750-4500) | 400 (2000-2500) |
Szelepek száma | 16 | 16 |
Stop&Start rendszer | – | X |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 6 | EURO 6 |
sebességváltó | 6 fokozatú manuális | 6 fokozatú automata |
FUTÓM? | ||
Gumiabroncsok | 225/40 R18 W | |
Elöl | Pseudo-McPherson felfüggesztés, csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, stabilizátorrúd |
|
Hátul | Független kerékfelfüggesztés, csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, hosszlengőkarok |
|
FÉK | ||
Elöl | Hűtött tárcsa | |
Hátul | Tárcsa | |
MÉRETEK 5a. / SW | ||
Hosszúság | 4253 / 4585 | |
Szélesség kilincsek között (behajtott tükrökkel / kihajtott tükrökkel) | 1804 (1863 / 2043) | |
Magasság | 1457 / 1471 | |
Tengelytáv | 2620 / 2730 | |
Első túlnyúlás | 863 | |
Hátsó túlnyúlás | 770 / 992 | |
Nyomtáv elöl | 1559 | |
Nyomtáv hátul | 1553 | |
TÖMEG BL / SW (kg) | ||
Saját tömeg (üzemanyaggal feltöltve) | 1200 / 1315 | 1320 / 1425 |
Menetkész tömeg | 1275 / 1390 | 1395 / 1500 |
Megengedett össztömeg | 1790 / 1880 | 1920 / 2020 |
Vontatható össztömeg fékezett utánfutóval (tehermegosztással) | 1400 / 1300 | 1500 / 1400 |
Össz. engedélyezett gurulótömeg | 3190 / 3190 | 3420 / 3420 |
KAPACITÁS BL | ||
Üzemanyagtartály | 53 liter | |
Csomagtartó térfogat kalaptartó alatt / ülések lehajtásával tetőig (VDA / víztérfogat dm3) | 420 / 470** | |
Csomagtartó térfogat tetőig pakolva (VDA / víztérfogat dm3) | 454 / 501** | |
Csomagtartó térfogat lehajtott ülésekkel, tetőig pakolva (VDA / víztérfogat dm3) | 1228 / 1309** | |
Üzemanyagtartály | 53 liter | |
Csomagtartó térfogat kalaptartó alatt (VDA / víztérfogat dm3) | 610 / 660*** | |
Csomagtartó térfogat lehajtott ülésekkel, tetőig pakolva (VDA / víztérfogat dm3) | 1660 / 1775*** | |
MENETTELJESÍTMÉNY BL/ SW | ||
Maximális sebesség (km/h) | 235 / 235 | 220 / 218 |
Gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra (s, csak vezetővel) | 7,5 / 7,6 | 8,4 / 8,6 |
FOGYASZTÁS**** (l/100 km) | ||
város | 7,4 / 7,6 | 4,7 / 4,8 |
városon kívül | 4,6 / 4,8 | 3,5 / 3,7 |
vegyes | 5,6 / 5,8 | 4 / 4,1 |
CO2 (g/km, vegyes) | 130 / 134 | 103 / 107 |
** Teljes értékű pótkerék rendelése esetén a csomagtér szabvány szerinti térfogata 85 literrel kisebb lesz. |
||
*** Defektjavító készlettel. Szükségpótkerék esetén a csomagtartó térfogata 47 literrel kisebb, mivel a padló alatti rekesz mérete csökken. |