Orbán Viktor januárban „próbaüzemnek” nevezte a milliónyi hibával tarkított új útdíjrendszert, amiről eddig azt hittük, a kapkodó bevezetése, előkészítetlensége miatt csúszott ennyire félre. A csütörtöki sajtóinformációk szerint sok-sok hónapja készültek valamiféle pluszdíj bevezetésére, több terv is készült.

Amint a Népszabadság és a Magyar Hírlap a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) által közzétett dokumentumok alapján írja, több variációt dolgoztak ki már tavaly áprilisra az útdíjrendszer módosítására, de a kormány a javaslatok többségét elvetette.

Amatőr hibák, átvert autósok, bicskanyitogató tévedések - oltári káosz a fizetőssé tett utaknál. Ami biztos: kihúznak újabb tízmilliárdokat a zsebünkből.
Amatőr hibák, átvert autósok, bicskanyitogató tévedések - oltári káosz a fizetőssé tett utaknál. Ami biztos: kihúznak újabb tízmilliárdokat a zsebünkből.

Amatőr hibák, átvert autósok, bicskanyitogató tévedések – oltári káosz a fizetőssé tett utaknál. Ami biztos: kihúznak újabb tízmilliárdokat a zsebünkből.


A Népszabadság csütörtöki számában azt írta, a KKK nyolc variációt dolgozott ki, de a bevezetett változat gyakorlatilag egy kilencedik modell lett. A KKK-nak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízása alapján az átalánydíjas útdíjrendszer „bevételtermelő képességének fokozására” kellett megoldásokat javasolnia.

A különböző verziók – amelyek között szerepelt megyei matricát bevezető, de úthasználattal arányos fizetést is tartalmazó változat is – 43-135 százalékos tehernövekedést jelentettek volna a magyar autósoknak, illetve 15-34 százalékost a külföldieknek

Felmerült az is, hogy a megyei matricák az adott megye úthálózatának adottságaitól függően eltérő összegbe kerüljenek, de elvetették. A KKK-nál kiszámolták, hogy a legdrágább és a legolcsóbb matrica között meg lehetne tartani a háromszoros árkülönbséget. Méghozzá úgy, hogy közben az éves országos matrica ára 30 ezer, esetleg 20 ezer forintra is csökkenhetne.    

A Magyar Hírlap azt emelte ki, hogy a KKK készített olyan tervet is, amely szinte a teljes úthálózatot, a jelenlegi 1300 kilométer helyett 23 238 kilométert díjasította volna. A tanulmány szerint eddig a hazai autósok mindössze 47 százaléka vette igénybe az autópályákat.

A javaslatok között szerepelt az M0 és a az M31-es gyorsforgalmi utak díjasítása a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre, ami 18,5 milliárd forint bevételt hozna, igaz, ebben az esetben meg kellene vizsgálni, hogy az uniós társfinanszírozás miatt milyen visszafizetési kötelezettség keletkezne.