Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Kedves Vezess!
Autót keresek 2,5 millióig, pár éves benzines kompakt modell a cél. Családunk négyfős, szeretnék egy ésszerű autót a famíliának. Jelenleg Honda Jazzt, VW Golf VI-ot, Skoda Rapidot illetve Hyundai i30-at és Kia Cee’det nézek. A Golfokból van abban a kereskedésben egy csomó egyforma, csak színben különböznek. Nyilván nem a fehér a legjobb szín, de ez most mindegy. Melyiket válasszam, illetve van-e más tipp, ami nem jutott eszembe?
Üdv, B.Z.
Szakértőnk válasza
Kedves Zoltán!
Az átküldött hirdetésben szereplő Golf szerintem a rendőrflottából való, az LSZ és LTB rendszámúak zöme ügyintézői autó volt az ORFK-nál. Több színben rendelték őket anno, hogy ne nyomják agyon a lízingszerződés kifutásakor a kis magyar használtautó-piacot több száz ugyanolyan Golf VI-tal. A rendőrségi előélet dacára ezek az autók jó vételek lehetnek, mert ezekben valóban fix a futásteljesítmény és adott volt a márkaszervizes karbantartás. Azért próbáljon meg alkudni és húzza fel az orrát, ha a belügyes előéletet elhallgatták Ön elől. A Golf VI sokkal jobb autó a Jazznél és az 1,4 TSI alig fogyaszt többet. Szervizköltsége viszont magasabb lesz. Persze viheti Škoda-márkaszervizekbe is, többnek is van VW-szervizjoga .
A Jazz közkedvelt, jó minőségű kis egyterű, arról sem beszélném le. Az átküldött i30 már elkelt, de ugyanaz igaz rá 1,4-es motorral, mint a Cee’dre: az alap benzines a rövid áttételezéssel nagyon hangos autópályán és nem is fogyaszt olyan jól, azokat kihagynám. Egyébként jó használt autók másik motorral, részletek ebben a használtautó-bemutatónkban.
A Rapid belül annyival olcsóbb és puritánabb autó, hogy az elszomorító, de a 105 lóerős TSI miatt a levelében szereplő példány mégis érdekes lenne. Nem zajos, óriási a csomagtere és csak 46 000 kilométer van benne. Szóval ha fontos a csomagtér, akkor a Golffal egyenértékűnek tartom, mert 93 000 helyett csak 46 000 km van benne.
Egyéb típusok közül a Renault Mégane III lehetne a befutó. Sokat javult a minőségük, de ezt az átlagember nem hiszi el vagy nem tudja róluk. Emiatt arányaiban olcsók. Mi azonban nem véletlenül hoztunk be kintről használt Focust. Fenntartási költségben egy Astra H szintjén van, vezetési örömben pedig a kategória legjobbjai között, ami így egyedülálló pekidzs, you know, package. 24 000 Ft hozzá az éves olajcsere bármelyik márkaszervizben Motorcraft-alapon. Ennél jobbat magunknak sem tudtam kitalálni, de nálunk az autózás nem egyszerűen helyváltoztatás.
Összefoglalva: 10-15 évre valamelyik Jazzt venném vagy a szívó benzines Focust. 4-6 évre viszont a Golfot vagy a Rapidot.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely Gyula Úr!
Városi hegyes-dombos vidéken lakunk, a téli közlekedés ezért gyakran nehézkes számunkra. Családi egyterűvel járunk óvodába, iskolába, dolgozni. Legnagyobb kihívás számomra az emelkedőben folytatódó kanyaroknak a bevétele – akár meg kell állni, akár kis lendülettel lehet érkezni -, nyálkás, csúszós útviszonyok mellett. Az autó elveszíti lendületét, hátulja kifordul, gázadásra nem is jól reagál. Mi a technikája annak, hogy az ilyen kanyart nagyobb sikerrel be lehessen venni?
Köszönöm előre is a segítséget! Andrea
Szakértőnk válasza
Kedves Andrea!
Több dolgot kell figyelembe vennie. Minden pillanatban látnia kell azt az útszakaszt, ahova másodpercek múlva érkezni szeretne. Tehát vakon, nagy lendülettel nem próbálkozhat.
Adott helyen, egy egyenesből hirtelen emelkedő kanyarban, az autónál a két hajtott keréken megjelenő vonóerő-átadás optimális lehetőségére kell építenie a haladást. Tehát mindig legyen kellő vonóerő a hajtott kerekeknél, és mindig csak annyit kormányozzon, mint amit a kanyar íve megkíván.
Az elsőkerék-hajtású autóknál ilyenkor ez annyit jelent, hogy az abroncsoknak vonóerőt, és – a kormányzás miatt – az oldalvezető erőket kell egyszerre átadni. Az abroncsok tapadási lehetőségeikhez képest ezt nyilván meg is teszik, bár ilyenkor a súly sajnos a hátsó kerekekre terhelődik jobban, ami csökkenti a hajtott kerekekre jutó leszorítóerőt. Ha túl nagy gázzal kanyarodna, kipöröghetnének az első kerekek, és akkor romlik a kormányzás, és a vonóerő-átadás lehetősége, ezzel együtt az autó stabilitása. A mindenkori vonóerő-átadásban segíthet, ha van az autóban kipörgésgátló.
Azt javaslom, ismerve az utat, kalkuláljon rá némi erőtöbblet-igényt az emelkedőre érkezéshez, próbálja meg ezért alacsonyabb sebességfokozattal, lassabban megközelíteni az egyenes végi szigorú kanyart, és mindig annyi gázt adjon, hogy a motornak elegendő tartaléka legyen a haladáshoz, de még ne forogjanak túl a hajtott kerekek. Az lenne a legjobb, ha sebességváltás nélkül tudna áthaladni az egyenes végi emelkedő kanyarokon. Ritkán, a legszigorúbb helyeken előfordulhat, hogy kettesből egyesbe is vissza kell váltani, ilyenkor lehetőleg akkor tegyük meg, amikor egyenesen állnak a kormányzott kerekek.
A legegyszerűbb megoldás nyilván egy összkerékhajtású, automata váltós autó lenne, visszagurulás-gátlóval, és természetesen kicsit nagyobb erőtartalékkal. De az úgy nem lenne kihívás.
A hegyi vezetést hazánkban csak 9 méter magas dombokon „tanítják” az Ön esetében sokkal hasznosabb megoldás lehet egy egyéni tesztvezetés, ahol az instruktor Önnel együtt bejárja azokat az útvonalakat, amelyeket a legkritikusabbnak ítélnek meg. Többször, meghatározott szakmai elvek alapján teljesítik az utat, az Ön autójával. Semmi trükk, csak újabb tapasztalatokat szerez, és az alapján tud továbblépni.
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Üdvözlöm!
Élettársam a nevemen levő autóval balesetet szenvedett munkavégzés közben.Nem Ő volt a hibás.A munkájához szükséges egy „pakolós” autó,az enyém egy Yaris Verso. A másik fél biztosítója kötelezhető-e kocsi bérlés biztosítására a javítás idejére?
Szakértőnk válasza
Tisztelt Pillók Úr!
A balesetet okozó fél biztosítója köteles helytállni minden olyan kárért, ami a baleset miatt következett be. Ennek alapján joga van ahhoz, hogy a javíttatás idejére csereautót béreljen.Ezzel kapcsolatban fontos megjegyeznem, hogy a kárrendezési gyakorlat szerint a károsult nem kapja meg a gépjármű bérlése során felmerült teljes költséget, hanem levonásra kerül egy ún. guruló önköltség, ami általában a teljes díj 15- 20 %-a.
Ez a díj biztosítónként eltérő lehet. Ennek alapja, hogy a károsult a bérgépkocsi igénybevételének ideje alatt nem használja saját gépkocsiját, amely a biztosítók álláspontja szerint így nem kopik.
Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
közlekedési jogász
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!