Röviden – Új Mazda2
Mi ez? A Mazda legkisebb modellje, új ruhában  
Mit tud? Kisautó, itt-ott nagyautós tudással
Mibe kerül? 3 779 900 és 5 933 900 forint között
Kinek jó?  Főleg városi, pörgős, pénzes, csajoknak. Vagy bárkinek, aki szeret vezetni, és nincs szüksége nagy autóra.
Az első találkozás. Színes, vidám, pofás autó.
A 2-es is megkapta a Mazda egyenarcát

A 2-es is megkapta a Mazda egyenarcát

A Mazda sokat vár 2015-től. Nemrég újult meg a Mazda6-os,  hamarosan már próbálhatjuk a frissített CX-5-öst, érkezik a vadonat új MX-5, lesz CX-3-as, és utódot kapott a 2008-ban Év Autója címet nyert Mazda2-es is. Nem is akármilyet.

Külső

A Mazda nagyobb modelljeihez hasonló fizimiskát kapott a 2-es is. A jellegzetes, szárny formájú hűtőmaszktól és a szigorúbb, LED-es betéttel is kapható fényszórótó kifejezetten nagyautós megjelenése van az amúgy 406 centi hosszú kiskocsinak. Rövidebb túlnyúlásokkal, nagyobb tengelytávval, a Mazda2-es tágasabb, kényelmesebb is elődjénél, igaz, hogy ezt leginkább csak az első sorban ülők élvezhetik. Hogy a forma a 3-ashoz és a 6-oshoz hasonlóan ütős legyen, a tervezők az A-oszlopot 80 milliméterrel hátrébb tolták, így sokkal elegánsabb, finomabb formát kaptak, mint ami ebben a kategóriában megszokott. Bár az érezhetően közel került A-oszlopot bentről szokni kell egy ideig.
Kiskocsi nagy tudással: Új Mazda2 106
Így néz ki négyajtós kivitelben az új Mazda2-es. Európában ilyet nem forgalmaznak belőle.

Belső

Sokáig a Mazdákat leginkább a belsejük miatt érhette kritika. Hiába építettek remek motorokat, reszelték a végletekig a váltót, futóművet, ha az autóba ülve hamar elmúlt a varázs a béna gombokat, hiányzó funkciókat látva. Szerencsére a Mazdánál ha kissé lassan is, de mégiscsak reagálnak a vásárlók észrevételeire,  így a Mazda2-es belsejét tisztességesen gatyába rázták. 
Vékony piros csík dobja fel a fekete üléskárpitot

Vékony piros csík dobja fel a fekete üléskárpitot

Mind dizájn, mind ergonómia tekintetében, de még olyan finomságok is kerültek a kisautóba, amelyek ebben a kategóriában még ritkaságszámba mennek. Ilyen például a head up display, amely a műszerfal tetejéből előbújó olcsóbb, apró plexilap csupán, de használata mégis kényelmes, biztonságos. A plexin a sebesség mellett a sávelhagyásra figyelmeztető berendezés jelzései, illetve a navigációs utasítások is kivetíthetőek. Igaz, csak egyetlen színben, kékben jelennel meg az adatok.
Új a műszerfal is, amelyből felszereltségtől függően többféle is van, az egyszerűbb modellekben sebességjelző, a komolyabbakban fordulatszámmérő van középen, a csúcsmodellben head-up display egészíti ki. Kormánya minden irányban állítható és az ülései is a megszokottnál nagyobb úton tologathatók előre-hátra. A közelebb hozott A-oszlop miatt javult a kasztni átláthatósága is. Biztonsági felszereléssel is gazdagon megpakolták a kis Mazdát, a sávváltást segítő és holttérfigyelő rendszer mellett városi vészfékasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és visszagurulás-gátló és távolságifény-vezérlés is rendelhető bele.
Kétféle műszerfallal is érkezhet a Mazda2-es, ez az egyik, nagy fordulatszámmérővel, digitális sebességmérővel a sarokban

Kétféle műszerfallal is érkezhet a Mazda2-es, ez az egyik, nagy fordulatszámmérővel, digitális sebességmérővel a sarokban

A tengelytáv 8 centiméteres növelésével több hely jut a bent ülőknek, illetve a csomagtartó kapacitása is nőtt valamicskét, egészen pontosan 280 literre, a korábbi 250-ről. Persze a külső méretei is növekedtek, a legújabb, legkisebb Mazda 17,5 centivel hosszabb és 2 cm-rel magasabb. A formás külső persze nincs ingyen, a hátsó utasok a fejtér elvesztésével fizetnek meg érte. Igaz, csak úgy 180 centitől ér hozzá az ember fejbúbjához a tetőkárpit, szóval az átlagember még akár el is férhet hátul, gyerekek meg pláne.
Skyactiv G 1,5 75 LE Skyactiv G 1,5 90 LE Skyactiv G 1,5 115 LE Skyactiv D 1,5
Teljesítmény/nyomaték: 75 LE / 135 Nm 90 LE / 148 Nm 115 LE / 148 Nm 105 LE / 220 Nm
Váltó: 5 fok. manuális 5 fok. manuális/ 6 fok. automatikus 6 fok. manuális 6 fok. manuális
Gyorsulás: 12,1 sec 9,4 sec / 12 sec 8,7 sec 10,1 sec
Átlag fogy.: 4,7 l 4,5 / 4,8 l 4,9 l 3,4 l
Kárpitozása, ergonómiája valóban rettentő sokat javult, de puha műanyagokkal továbbra sem nagyon találkozunk a kisautóban. A kerek szellőzők, a nagyméretű klímavezérlő kapcsolók, vagy a legjobb helyre került, nagyméretű folyadékkristályos kijelző mind-mind klasszra sikerültek, de még az ajtók csapódásának hangja, érzése is telitalálat. Nem kong, nem lötyög semmi.
Akár Audi is lehetne

Akár Audi is lehetne

Milyen vezetni?

A nagyjából 150 kilométeres tesztkört az erősebb, 115 lóerős 1,5-ös benzinmotorral kezdtük, amelyhez hatfokozatú manuális váltó járt. A katalógusban szereplő 8,7 másodperces gyorsulási adat egész izgalmasan hangzott, de élőben sajnos elmaradt a varázs. Hatfokozatú váltója pontos darab, könnyen, gyorsan kapcsolható, kár, hogy a sajtóanyagban az MX-5-öséhöz hasonlítják, de nem olyan. Benzinmotorja csendes, és egész jól pörgethető darab, amely 2000-es fordulattól már tisztességesen viszi az autót. Ugyan fogyasztást a nemzetközi menetpróbán nem tudtunk mérni, de a fedélzeti számítógép nem mutatott 7,3 liternél többet, még határozottan goromba, hegyen-völgyön történő élményautózás után sem.
A 115 lóerős változat papíron 8,7 másodperc alatt van 100-on

A 115 lóerős változat papíron 8,7 másodperc alatt van 100-on

Futóműve okozta a következő meglepetést, a fekvőrendőrökkel, úthibákkal olyan magabiztossággal küzdött meg, mint ami egy kategóriával feljebb sem mindennapos. Ha hallani is valamit az utastérben a kátyúkból, úthibákból, az inkább tompa puffanás, mint ordenáré, aggasztó csattanás. Kanyarokban nem imbolyog, és a fékek is megbízhatóan lassítják a Mazda2-est, pedig hátra csak dobfék jutott. 
Következőnek a hazai eladások várható legkedveltebb darabját, a 90 lovas benzinest vittük el, hatfokozatú automatikus, majd kéziváltós kivitelben is. Az automata újabb kellemes meglepetést okozott, gyorsan, okosan váltogatja a fokozatokat, sportmódban pedig könyörtelenül megpörgeti a kis benzinmotort, szinte leszabályozásig. Olyan jól teszi a dolgát, hogy nem is nagyon vágyunk utána arra, hogy kézzel kapcsolgathassunk. Pedig azt is megtehetjük vele.
A dizájnra már nem lehet panasz

A dizájnra már nem lehet panasz

Érdekes, hogy a gyengébb motorhoz az automatikus váltó végfokozata jóval hosszabb, mint a 115 lovashoz tartozó hatfokozatúé, sőt, még a 90-eshez járó ötfokozatú végáttétele is takarékosabb. Amúgy a 90 lovas változat is bőven elég az autóba, így az importőr jóslata – miszerint ez lesz a legnépszerűbb – valószínűleg beválik majd.
Az első új Mazda2-esek március 20-án kerülnek a kereskedésekbe, és idén durván 300 darab autó eladását tervezik. Ez durván fele a Škoda Fabia és duplája a Honda Jazz eladásoknak.
Árlista:

2015.03.01-től érvényes árak:
M2/G75/EMOTION 3 779 900
M2/G75/CHALLENGE 3 979 900
M2/G75/ATTRACTION 4 279 900
M2/G90/CHALLENGE 4 279 900
M2/G90/ATTRACTION 4 579 900
M2/G90/ATTRACTION AT 5 065 800
M2/G90/HAZUMI 4 849 900
M2/G90/REVOLUTION 4 968 900
M2/G115/REVOLUTION TOP 5 783 900
M2/CD105/ATTRACTION 5 119 900
M2/CD105/REVOLUTION TOP 5 933 900