Röviden – Új Mazda2 | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda legkisebb modellje, új ruhában |
Mit tud? | Kisautó, itt-ott nagyautós tudással |
Mibe kerül? | 3 779 900 és 5 933 900 forint között |
Kinek jó? | Főleg városi, pörgős, pénzes, csajoknak. Vagy bárkinek, aki szeret vezetni, és nincs szüksége nagy autóra. |
A Mazda sokat vár 2015-től. Nemrég újult meg a Mazda6-os, hamarosan már próbálhatjuk a frissített CX-5-öst, érkezik a vadonat új MX-5, lesz CX-3-as, és utódot kapott a 2008-ban Év Autója címet nyert Mazda2-es is. Nem is akármilyet.
Külső
A Mazda nagyobb modelljeihez hasonló fizimiskát kapott a 2-es is. A jellegzetes, szárny formájú hűtőmaszktól és a szigorúbb, LED-es betéttel is kapható fényszórótó kifejezetten nagyautós megjelenése van az amúgy 406 centi hosszú kiskocsinak. Rövidebb túlnyúlásokkal, nagyobb tengelytávval, a Mazda2-es tágasabb, kényelmesebb is elődjénél, igaz, hogy ezt leginkább csak az első sorban ülők élvezhetik. Hogy a forma a 3-ashoz és a 6-oshoz hasonlóan ütős legyen, a tervezők az A-oszlopot 80 milliméterrel hátrébb tolták, így sokkal elegánsabb, finomabb formát kaptak, mint ami ebben a kategóriában megszokott. Bár az érezhetően közel került A-oszlopot bentről szokni kell egy ideig.
Így néz ki négyajtós kivitelben az új Mazda2-es. Európában ilyet nem forgalmaznak belőle.
Belső
Sokáig a Mazdákat leginkább a belsejük miatt érhette kritika. Hiába építettek remek motorokat, reszelték a végletekig a váltót, futóművet, ha az autóba ülve hamar elmúlt a varázs a béna gombokat, hiányzó funkciókat látva. Szerencsére a Mazdánál ha kissé lassan is, de mégiscsak reagálnak a vásárlók észrevételeire, így a Mazda2-es belsejét tisztességesen gatyába rázták.
Mind dizájn, mind ergonómia tekintetében, de még olyan finomságok is kerültek a kisautóba, amelyek ebben a kategóriában még ritkaságszámba mennek. Ilyen például a head up display, amely a műszerfal tetejéből előbújó olcsóbb, apró plexilap csupán, de használata mégis kényelmes, biztonságos. A plexin a sebesség mellett a sávelhagyásra figyelmeztető berendezés jelzései, illetve a navigációs utasítások is kivetíthetőek. Igaz, csak egyetlen színben, kékben jelennel meg az adatok.
Új a műszerfal is, amelyből felszereltségtől függően többféle is van, az egyszerűbb modellekben sebességjelző, a komolyabbakban fordulatszámmérő van középen, a csúcsmodellben head-up display egészíti ki. Kormánya minden irányban állítható és az ülései is a megszokottnál nagyobb úton tologathatók előre-hátra. A közelebb hozott A-oszlop miatt javult a kasztni átláthatósága is. Biztonsági felszereléssel is gazdagon megpakolták a kis Mazdát, a sávváltást segítő és holttérfigyelő rendszer mellett városi vészfékasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és visszagurulás-gátló és távolságifény-vezérlés is rendelhető bele.
A tengelytáv 8 centiméteres növelésével több hely jut a bent ülőknek, illetve a csomagtartó kapacitása is nőtt valamicskét, egészen pontosan 280 literre, a korábbi 250-ről. Persze a külső méretei is növekedtek, a legújabb, legkisebb Mazda 17,5 centivel hosszabb és 2 cm-rel magasabb. A formás külső persze nincs ingyen, a hátsó utasok a fejtér elvesztésével fizetnek meg érte. Igaz, csak úgy 180 centitől ér hozzá az ember fejbúbjához a tetőkárpit, szóval az átlagember még akár el is férhet hátul, gyerekek meg pláne.
Skyactiv G 1,5 75 LE | Skyactiv G 1,5 90 LE | Skyactiv G 1,5 115 LE | Skyactiv D 1,5 | |
---|---|---|---|---|
Teljesítmény/nyomaték: | 75 LE / 135 Nm | 90 LE / 148 Nm | 115 LE / 148 Nm | 105 LE / 220 Nm |
Váltó: | 5 fok. manuális | 5 fok. manuális/ 6 fok. automatikus | 6 fok. manuális | 6 fok. manuális |
Gyorsulás: | 12,1 sec | 9,4 sec / 12 sec | 8,7 sec | 10,1 sec |
Átlag fogy.: | 4,7 l | 4,5 / 4,8 l | 4,9 l | 3,4 l |
Kárpitozása, ergonómiája valóban rettentő sokat javult, de puha műanyagokkal továbbra sem nagyon találkozunk a kisautóban. A kerek szellőzők, a nagyméretű klímavezérlő kapcsolók, vagy a legjobb helyre került, nagyméretű folyadékkristályos kijelző mind-mind klasszra sikerültek, de még az ajtók csapódásának hangja, érzése is telitalálat. Nem kong, nem lötyög semmi.
Milyen vezetni?
A nagyjából 150 kilométeres tesztkört az erősebb, 115 lóerős 1,5-ös benzinmotorral kezdtük, amelyhez hatfokozatú manuális váltó járt. A katalógusban szereplő 8,7 másodperces gyorsulási adat egész izgalmasan hangzott, de élőben sajnos elmaradt a varázs. Hatfokozatú váltója pontos darab, könnyen, gyorsan kapcsolható, kár, hogy a sajtóanyagban az MX-5-öséhöz hasonlítják, de nem olyan. Benzinmotorja csendes, és egész jól pörgethető darab, amely 2000-es fordulattól már tisztességesen viszi az autót. Ugyan fogyasztást a nemzetközi menetpróbán nem tudtunk mérni, de a fedélzeti számítógép nem mutatott 7,3 liternél többet, még határozottan goromba, hegyen-völgyön történő élményautózás után sem.
Futóműve okozta a következő meglepetést, a fekvőrendőrökkel, úthibákkal olyan magabiztossággal küzdött meg, mint ami egy kategóriával feljebb sem mindennapos. Ha hallani is valamit az utastérben a kátyúkból, úthibákból, az inkább tompa puffanás, mint ordenáré, aggasztó csattanás. Kanyarokban nem imbolyog, és a fékek is megbízhatóan lassítják a Mazda2-est, pedig hátra csak dobfék jutott.
Következőnek a hazai eladások várható legkedveltebb darabját, a 90 lovas benzinest vittük el, hatfokozatú automatikus, majd kéziváltós kivitelben is. Az automata újabb kellemes meglepetést okozott, gyorsan, okosan váltogatja a fokozatokat, sportmódban pedig könyörtelenül megpörgeti a kis benzinmotort, szinte leszabályozásig. Olyan jól teszi a dolgát, hogy nem is nagyon vágyunk utána arra, hogy kézzel kapcsolgathassunk. Pedig azt is megtehetjük vele.
Érdekes, hogy a gyengébb motorhoz az automatikus váltó végfokozata jóval hosszabb, mint a 115 lovashoz tartozó hatfokozatúé, sőt, még a 90-eshez járó ötfokozatú végáttétele is takarékosabb. Amúgy a 90 lovas változat is bőven elég az autóba, így az importőr jóslata – miszerint ez lesz a legnépszerűbb – valószínűleg beválik majd.
Az első új Mazda2-esek március 20-án kerülnek a kereskedésekbe, és idén durván 300 darab autó eladását tervezik. Ez durván fele a Škoda Fabia és duplája a Honda Jazz eladásoknak.
Árlista:
2015.03.01-től érvényes árak: | |
---|---|
M2/G75/EMOTION | 3 779 900 |
M2/G75/CHALLENGE | 3 979 900 |
M2/G75/ATTRACTION | 4 279 900 |
M2/G90/CHALLENGE | 4 279 900 |
M2/G90/ATTRACTION | 4 579 900 |
M2/G90/ATTRACTION AT | 5 065 800 |
M2/G90/HAZUMI | 4 849 900 |
M2/G90/REVOLUTION | 4 968 900 |
M2/G115/REVOLUTION TOP | 5 783 900 |
M2/CD105/ATTRACTION | 5 119 900 |
M2/CD105/REVOLUTION TOP | 5 933 900 |