Röviden – Volkswagen Passat B8 2,0 TDI | |
---|---|
Mi ez? | Alapjaiban új középkategóriás autó. Kombi és limuzin van belőle, a CC a régi. |
Mit tud? | Extrákkal nagyjából mindent, amit ma az autóipar kínálni tud. |
Mibe kerül? | 7,7 és 12,9 millió Ft között mozog a kombik ára. Alapmodell csak az 1,6 TDI-ből van, a 2,0 TDI Comfortline szintről indul, a DSG-váltóval 9,8 millió Ft. |
Kinek jó? | Családi vagy céges autóként bárkinek, ha belefér az értékhatárba. |
Olvasóink Volkswagenre fújó, japánautó-rajongó rétegének szeretnénk előrebocsátani: nem a szaksajtó van megvéve kilóra, egyszerűen a VW hibaelimináló gépezetének működése új szintre ért a Passat nyolcadik generációjával. Ha szigorúak vagyunk is vele, az autó olyan kevés botlást enged meg magának, mint eddig soha.
Külső
Pengeéles vonalaival, nemesen egyszerű felületeivel az autón messziről látszik a modellváltás. Széles és szokatlanul lapos orrú autónak hat. Kiugróan igényes a kocsi kivitele, legyen szó a fémlemezek találkozásáról, a fényszórók illesztéséről vagy a hegesztési varratokról. Gyártási minőségben (nem megbízhatóságban!) látványos az előrelépés a többiekhez és az elődhöz képest, pedig az kilenc évesen sem szorult a mezőny második felébe.
Belső
Barokk pompa híján is előkelő belül a Passat. Műszerfala és a légrostélyokat integráló, egy lendülettel végigívelő rácsozás nagystílű.
Minden részlete gondos munka a szövettel kibélelt tárolórekeszektől a csomagtér alatti kalaptartó-rögzítésen át a csomagtér zárjának tokozásáig, hogy ne lékelje meg a belebólintók homlokát. Viszont nem találtuk az extrák között az előző Passat egyik legvonzóbb tételét, a hátsó ülésekből kihajtható integrált gyermekülést.Elvileg a csomagtérajtó lábbal a lökhárító alatt kalimpálva is nyitható, de ezt nem próbáltuk ki. Jó ötlet, hogy nyitáskor a kalaptartó roló félig hátraszalad. Maga a csomagtér nemcsak bődületesen nagy, de praktikus formájú és átgondolt is. A kivett védőhálónak és a kalaptartónak is van helye a padló alatt. Az üléseket a csomagtér felől, az oldalfalban lévő karok meghúzásával síkba hajthatjuk a csomagtér aljával. A 40:20:40 arányú osztásból a középső támlarészt eltüntetve könnyen vihetünk sílécet, hosszabb cuccok hurcolásához az utasülés támlája is lehajtható.
Optimális az üléshelyzet, furcsa viszont, hogy nincs térdlégzsák, ami egy alap Swiftben szériafelszerelés. Nagyobb autókból ezt hajlamosak kihagyni a gyárak, mert a lábsérülés másképp is elkerülhető. A térkínálat fejedelmi, hátul ülni szinte ugyanolyan kényelmes, mint elöl.Digitális funkciók: mindent tud
Okostelefon-integrálásban, legalábbis androidos készüléket használva, a Passat mindent megad, ha szorgosan fizetünk. Van képernyőtükrözés, tehát a mobiltelefon képernyője megjeleníthető a központi kijelzőn és ott lehet nyomkodni az ikonokat, ami így már szabályos.
Nem egészen 150 ezres felárért kapjuk a nagy varázslatot: a teljesen digitális műszeregységet, ami nem sok autóba jutott eddig. Sajnos csak a Highline-hoz rendelhető az Audi TT-ére hasonlító display, amely képes megjeleníteni a Google Earth térképet és az utcaképet.Középre, az órák méretét visszavéve, kirakja az útvonalat nagyobb méretben, ugyanoda kérhetünk a takarékos vezetést segítő ábrákat, itt látni a vezetőtámogató berendezések visszajelzését. Akit az egész csak zavarna, a Classic nézetben a modellfrissített B5-ös Passat műszergrafikájával nyugodtan autózhat. Sok a kapcsoló és a menü, mert rengeteg a funkció, de az egészet ésszerűen építették fel. A nagy központi kijelző menüje kezünkkel a monitorhoz közelítve ugrik elő, egy átlagembernek ez valódi mágia.
Milyen városban?
Hidegindítás után is viszonylag csendes az utastér, ahonnan nem az igazi a kilátás. Ebben az autóban mulasztásnak tűnik, ha valami csak átlagos, mint a fordulókör. A 11,7 méteres érték gyakorlatilag megegyezik a Mazda6-éval (11,8 m), az Opel Insignia viszont falak között 11,4, járdaszigetek között 10,9 méteres körön megfordul, ami lényeges különbség. Az alapjárati motorleállítás működése nem harmonikus, gázadással indulva kis rántással lódul neki az autó. Hamar kikapcsoltuk.
Megnehezíti a parkolást a 488,2 centiméteres karosszéria, ami a kategória összes többi autójára is jellemző. Ha megvan az alkalmas hely, beállni egész könnyű, mert a parkolássegítő elöl és hátul is remekül működik. A tolatókamerát villanymotor fordítja ki az emblémával együtt, ami kiváló megoldás, mert mindig tiszta a lencse, nem kell kiszállni esőben, hogy letörölgessük.Kell a támogatás, mert az automatika darabosan adagolja a kuplungot és nehéz centizni az autóval. A duplakuplungos automata váltó felára 727 710 Ft, amely városban nagyban megkönnyíti az együttélést a Passattal. A DSG időnként rángatva kapcsolt, működése nem hozza az igazán jó hidrodinamikus nyomatékváltók kifinomultságát, de a kapcsolások gyorsasága továbbra is impresszív. A szoftver nagyon jól ráérez a vezetési stílusra, hogy mikor mennyire érdemes forgatnia a motort.
Eco-üzemmódban a váltó gázelvételkor üresbe kapcsol, konkrétabban nyitja a kuplungokat, így az autó motorfék nélkül gurul előre. Csak a fékre lépve vagy gázt adva zár újra az adott fokozathoz tartozó kuplung. A rollerozással vagy vitorlázással kevesebb lehet az újragyorsítás, de jobban kopnak a fékek.Városban a sávtartó rendszert hamar kikapcsoltuk, mert idegesítően belenyúlkál a kormányzásba. Mivel az általa elképzelt íven vinné az autót, másképp forgatva a kormányt zavaró az ellenállása. Olyan, mintha a kormányon át szkanderoznunk kéne egy szellemmel.
A temérdek budapesti úthibán a futómű megcsillogtatja kényelmi tartalékait. Sport üzemmódban sem rázós, kényelmesre állított lengéscsillapítással majdnem úgy suhan, mint egy klasszikus Citroën.Mit tud hosszabb úton?
Aki megrendel egy jól felszerelt Passatot, átadáskor erősen rászorulhat az értékesítő magyarázataira. A kormányon 18 féle gomb van, a váltókar körül is rengeteg funkciónak lenne helye a tesztautó vakkapcsolóiból ítélve. Az autó lenyűgözően sok mindent tud, így használata a jól strukturált menük, az ésszel elhelyezett gombok ellenére is beszokást igényel.
Bizonyos fokig élmény vezetni, mert annyira jó autó, de mindenképp elégedetten hajthatjuk bele a kilométereket. Hátul is független a felfüggesztés, de kicsit más a hátsó futómű konstrukciója, mint az összkerékhajtásúnak, ami a 240 lóerős dízellel szériatartozék. A 4Motion ebben a modellben 656 590 forintért rendelhető, ami méltányos. Az Insignia AWD esetében 760 000 Ft a felár.A Passat valamivel könnyebb lett, rövidebbek a túlnyúlásai és 58:42 aránnyal jobb a súlyeloszlása is. A 300 ezer forintos adaptív lengéscsillapítással érezhetően másképp hasít Sport üzemmódban, de automatikus vagy Comfort állásban sem tompa batár.
Kényelme autópályán rezzenéstelen. A motorhang elhanyagolható, a szelet hallani 150 felett, de az autópályás vezetés nem elfáraszt, hanem kisimítja az idegeinket. Az adaptív tempomat igen finoman fékezve és gyorsítva tartja a beállított sebességet 160-ig, ameddig hajlandó átvenni a vezetést.Adatlap
VW Passat 2,0 TDI Highline
Motor | 1968 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 340 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,9 sec |
Végsebesség | 216 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,7 l / 100 km |
A sávtartó nem ennyire profi, de sztrádán megbízhatóan követi az íveket, amíg rá nem szól a vezetőre, hogy vegye már vissza az irányítást. Elég megérinteni a kormányt, ez a nyomaték már elég ahhoz, hogy elaltassuk a számítógép gyanúját.
A 340 Nm nyomatékú, 150 lóerős motor ideális országútra és sztrádára. A kétliteres négyhengeres ereje hamar ébred, rendesen megindul vele az autó. A motorhang sosem válik kellemetlenné, a messze szabálytalan sebességet sem érezni soknak belül.
Ülése, legalábbis a feláras ergoComfort, több mint meggyőző, de 327 660 forintos felárért ez a minimum. Lábtámasza kihúzható, jól tartja a testet, széles tartományban állítható és motoros állítású deréktámasszal nem téma a hátbántalom.
Városon kívül a LED-es fényszóró eltiporja az éj sötétjét. Fényereje, az út megvilágításának egyenletessége, a fénykéve hatótávolsága egyformán imponáló.
Fogyasztás, költségek
Városban magas, 8,5-9,8 l/100 km közötti értékeket írt ki a pontosan mérő fedélzeti számítógép. Autópályán a motor hozta az elvárható takarékosságot, kúton mérve csupán 6,9 litert fogyasztott 140-150-es sebességnél, ami jó eredmény.
A limuzinhoz képest 296 000 Ft a kombi felára, a kétliteres TDI és a szintén 150 lóerős, hengerkiiktatással spóroló 1,4 TSI között 221 000 Ft az árkülönbség. Egyik sem túlzás. A konfigurátor reális árképzésről tanúskodik, az érdekességként betett A4 nagyon mezítlábas lenne a jól felszerelt Passat Highline árában.
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;border-color:#bbb;border:none;} .tg td{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:0px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#bbb;color:#594F4F;background-color:#E0FFEB;} .tg th{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;font-weight:normal;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:0px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#bbb;color:#493F3F;background-color:#9DE0AD;} .tg .tg-ugh9{background-color:#C2FFD6}
Középkategóriás dízel kombik, kézi váltóval | Telj. lóerő | Listaár, Ft |
---|---|---|
Audi A4 Avant 2,0 TDI | 150 | 9 198 990 |
Ford Mondeo 2,0 TDCI Titanium | 150 | 9 174 000 |
Mazda6 Sportkombi Revolution | 150 | 9 178 900 |
Opel Insignia ST EcoFlex Cosmo | 140 | 9 090 000 |
Renault Laguna Grandtour 2,0 dCi Limited | 150 | 8 450 000 |
Volkswagen Passat 2,0 TDI Highline | 150 | 9 666 350 |
Két év vagy 30 000 km a szervizperiódus maximuma, de városi használatban jobb 15 ezrenként olajat cseréltetni. Az erősebb változatok karbamid-befecskendezéssel csökkentik a dízelek nitrogénoxid-mérgezését, a 150 lóerős azonban be tudja tartani a határértéket AdBlue nélkül. Ez mérsékli az egyébként jelentős karbantartási költségeket a VW-márkaszervizekben. A garancia kedvező, 2+2 év/200 000 kilométer.
Értékelés
Jókor lép piacra az újdonság. Az Európában szerencsétlen időrenddel bevezetett Mondeo a Mazda6-tal együtt erős szereplő, az Insignia is sikeres. Ám az Opel és az Avensis hat éve van piacon. Az 508 nemrég frissült, de messze nem fiatal, a C5 és a Laguna leváltás előtt áll, az Accord pedig eltűnik Európából.
A modellváltással a Passat felért a prémiummárkák nívójára. Ez nem kis dolog, persze ettől még senki nem fog Volkswagent venni helyettük, mert az Audi, a BMW, a Jaguar vagy a Mercedes-Benz neve, emblémája és dizájnja vonzóbb lehet az adott vásárlórétegnek. A népi középkategóriában jelenleg a Passat a legjobb termék. A japánautó-rajongók azzal vigasztalódhatnak, hogy Genfben a Toyota átdolgozott Avensist mutat be, ami esély a lemaradás csökkentésére.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Normál táblázat”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}