Röviden – Új Škoda Superb
Mi ez? A 700 ezer darabos példányszámban eladott csúcsmodell új, harmadik generációja
Mit tud? Még hatalmasabb, és kapott egy raklap új fejlesztést
Mibe kerül? Még nem ismert a hazai ár, de vélhetően marad az előzővel azonos ársávban
Kinek jó?  Annak, akit feljogosít rá a cégautó-szabályzat, de szereti a szerény látszatot
Mennyire fontos a Škodának a Superb alapjaiban új generációja? A világpremierként eladott nagyszabású buli alapján nagyon-nagyon. Sőt, annál is jobban. 35 országból 800 vendéget hívtak Prágába, ahol a cseh filharmonikusok zenei aláfestésével, lézerek pásztázta, hatalmas színpadon debütált a modell. Mándoki László vadul kongázott, kétméteres, pálcikalábú szőke modellek pózoltak, a tévéstábok operatőrei morzsára éhes hangyaként lepték el a három kiállított autót. Mindezt a Genfi Autószalon előtt, vélhetően brutális költségvetéssel. 
Leleplezhették volna a szalont megelőző, szokásos Volkswagen-csoport bulin, de nem akartak kétperces betét lenni az újdonságözönben. A Škoda Superb kitüntetett figyelmet kapott. De vajon kiérdemli a rivaldafényt? A következő 12 pont segít kielégítő választ találni a kérdésre. 

1. Hatalmas hely az utasoknak

A típus eddigi hírnevét a repülőgéphangárokat megszégyenítő méretű utasterének köszönhette. Nem hittem, hogy ezt lehet fokozni, de a csehek beleálltak, minden dimenziójában tágult a belső. Mindez részben a Volkswagen moduláris keresztmotoros platformjának (MQB) köszönhető, ez tette lehetővé a tengelytáv, és a nyomtáv optimális megválasztását. 
Az új csúcs-Škoda hatalmasabb, mint hittük 1
A vezető és az első utas könyökmagasságban 39 milliméterrel megnövelt szélességet, valamint nagyobb fejteret élvezhet. Hátul a 157 milliméter a bűvös szám. Ez a térdmagasságban mért lábtér, ami közel kétszerese a Superbet követő vetélytársáénak.
 
Az új csúcs-Škoda hatalmasabb, mint hittük 2
A hátsó csarnoképület, táblagép tartóval.

A hátsó csarnoképület, táblagép tartóval.

(nem árt tudni, hogy a Škoda számára is egyre nagyobb piac Kína, az estén külön köszöntötték az országból érkező vendégeket, akikről köztudott, hogy gerjednek az orbitális méretű hátsó lábtérre). A második sor fejtere már panorámatetővel is elhagyja a kellően nagy besorolást, és 980 milliméterrel eléri az óriás szintet. 

2. Hatalmas hely a csomagoknak 

A 625 literes csomagtartó szintén nőtt, 30 literrel múlja felül a Superb második generációjáét, ledöntött hátsó ülésekkel pedig kombikat körberöhögő 1760 liter az eredmény. Utóbbit immár a csomagtérbe rendelhető, elektromos kapcsolókkal is megtehetjük. Amikor a motoros mozgatású, lábunkat a lökhárító alatt megmozgatva aktiválható csomagtérfedél felnyílik, mintha egy cethal ásítana. 
Orbitális nyílása széltében-hosszában 1,16×1,08 méteres tárgyak befogadására képes. Pakolás közben még az átlagosnál magasabban hordott fej sincs veszélyben, 1,86 méterig nyitható a csomagtérajtó. Térorgia fejezetünk utolsó meghökkentő száma 3,1 méter. Az előredönthető jobb első ülésnek köszönhetően akár ilyen hosszú tárgyak szállítását is megoldja a Škoda Superb. 

3. Praktikus ötletek

A bal hátsó ajtó egyetlen esernyője helyett immár mindkét első ajtóban található egy-egy esernyő. Ezt a geget mindenképp ki kell emelni, mert mutatja, hogy valahol a nagy német máz alatt pislákol még a cseh bohém hangulat, és néha sikerül megtörni a cégcsoportra jellemző, szabványosított stílusirányt.
Az új csúcs-Škoda hatalmasabb, mint hittük 29

Ha már zászlóshajó, csúcs-Škoda, akkor a „Simply Clever” ötletekből is a legtöbb jár a típusnak. Összesen 29 ilyet vallottak be a tervezők, ebből 23 először tűnik fel a Superb kínálatában, 10 pedig a Škoda palettáján is újdonság. Találomra szemezgetett tételek a listából: a már említett két esernyő, mechanikusan behajtható vonóhorog, hátul a táblagép-tartó, USB- és 230 voltos csatlakozó, négy ajtóba rejtett, láthatósági-mellény tartó. 

Mindezt az első üléstámlák belső oldalának rakodóhálói, a LED-technikájú és kivehető csomagtér-világítás, valamint a téves üzemanyag tankolása elleni védelem egészíti ki. 

4. Tökösebb forma

Audi A7-A8-ra, SEAT Leonra emlékeztető hangulat? A Facebook-oldalunkra feltöltött képek alatt több hozzászólás rámutatott a hasonlóságra. Képmutatás lenne tagadni, hogy a Superb követi a VisionC tanulmány óta taposott ösvényt, vagyis egy olyan határozott, modern formanyelvet, amiben ott élnek a Volkswagen csoportra jellemző típusjegyek. 
Innen látszik igazán, mi teszi egyedivé a Superb első fényszóróit. A nappali LED menetfény térben elhelyezve világít, mögötte látszik a cseh kristályt idéző formai megoldás.

Innen látszik igazán, mi teszi egyedivé a Superb első fényszóróit. A nappali LED menetfény térben elhelyezve világít, mögötte látszik a cseh kristályt idéző formai megoldás.

A cseh kötődést a híres bohémiai kristályüvegekkel vont párhuzam adja, amit a lámpatestek kristályt imitáló felületén lehet felfedezni. Családon belüli hasonlóság ide vagy oda, elődjével összehasonlítva szembetűnő előrelépés az új forma. Vége a kissé púpos, bágyadtan bámuló Superbnek, a 8 centiméterrel hosszabb tengelytáv és a 6,1 centivel csökkentett első túlnyúlás helyére tette az arányokat. 
Egységesebb, markánsabb a forma, éles, tiszta vonalai, rövid túlnyúlása, hangsúlyos kerékjárati ívei magabiztos jelenséggé varázsolják az új Superb generációt

Egységesebb, markánsabb a forma, éles, tiszta vonalai, rövid túlnyúlása, hangsúlyos kerékjárati ívei magabiztos jelenséggé varázsolják az új Superb generációt

A kerékjárati íveknél vaskos, a tetőív lejtése könnyed, végre a hátsó, tömzsi lámpatest helyét is egy kecses, LED fényszórókkal működő darab vette át. Szálkás és határozott, szúrós tekintetű, akár Brad Pitt 1999-ben, a Harcosok Klubjában. 

5. Kütyük és komfort

Több új funkció debütált a még szellősebb utastérben. A klíma immár háromzónás kivitelben is rendelhető, a panorámatető 1×1,2 méteren enged kitekintést felfelé, elöl hűthető-fűthető ülések, fűtött ablakmosó fúvókák teszik gyorssá a téli indulást. 
Formailag nem sokat változott, a belső marad egységes, konzervatív, funkcionális, ahogy azt a márkától már megszoktuk

Formailag nem sokat változott, a belső marad egységes, konzervatív, funkcionális, ahogy azt a márkától már megszoktuk

5 colos Swing, 6,5 colos Bolero, és 8 colos képernyővel szerelt Columbus multimédia rendszer terpeszkedhet a középkonzolon, utóbbi a Škoda kínálatában első ízben az LTE-szabvány szerinti nagy sebességű internet-kapcsolattal is elérhető. Ezek működése, felbontása hasonló az Octavia/Golf típusokban próbált rendszerekhez. A 8 colos kellően nagy felbontású képet ad, rengeteg funkcióval, valamint a Škodánál egyre nagyobb hangsúlyban alkalmazott mobilos integrációval, aminek köszönhetően, akár a hátsó ülésről okostelefonról/táblagépről is elérhetőek egyes, autóval kapcsolatos funkciók. 
A hangulatvilágítás divathulláma a cseheket is utolérte, de 65535 színű paletta helyett visszafogott, konzervatív módon csak három választható árnyalatot kínálnak. Eddig. 

6. Csúcs-biztonság

Nem csak a kényelmünkről gondoskodik a Škoda Superb, a biztonsági lista szintén kövér. A ráfutásgátló robotfék, hét légzsák, elektronikus differenciálzár, alapáras sebességhatároló mellett olyan opciók segítik a sérülések elkerülését, mint az adaptív tempomat, a sávban tartó funkció, a márkaelső dugóasszisztens (60 km/óra alatt a sávtartást, fékezést, és a gyorsítást is elintézi az elektronika), a vezető rosszulléte esetén a járművet automatikusan állóra fékező berendezés, valamint az utasokat várható ütközésre „felkészítő” rendszer. 
Az új csúcs-Škoda hatalmasabb, mint hittük 33
Most először kérhető a holttérfigyelőt kiegészítő keresztirányú forgalom-felügyelet, ahogy a jelzőtábla-felismerés is újdonság a Škodánál. Az autó észleli, ha elbóbiskol a vezető, a fényszóró képes a távfény automatikus kitakarására. Szintén csúcstechnikát képviselnek a bi-xenon, és LED kettősből álló fényszórók. Legérdekesebb funkció a márka életében újdonságnak számító, intelligens automata távolsági fény. Ez egy kamera segítségével beazonosítja a többi közlekedő fényforrását, és ennek megfelelően kalkulálja az utat világító fénykéve alakját, ha kell, kitakarva a szükséges részeket

7. Nyolc motor a palettán

Nagy meglepetés nincs a 75 kilogrammal karcsúbb Superb orrában, a Volkswagen közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű motorjait kínálja a cseh óriáshoz. Az öt benzines (TSI) és a három dízelmotor (TDI) mindegyike Euro6-os, alapból stop-start rendszerrel, valamint fékenergia-visszanyerő funkcióval szerelt. A benzines belépőmotor az 1,4 literes TSI lesz 125 lóerővel, a csúcs pedig a 280 lovas, kétliteres négyhengeres, 250 km/órás végsebességgel. 
Itt már csak négyhengeres motorokat találunk, a legerősebb, 280 lóerős benzinesben sem dolgozik több dugattyú.

Itt már csak négyhengeres motorokat találunk, a legerősebb, 280 lóerős benzinesben sem dolgozik több dugattyú.

Ehhez csak hatsebességes, duplakuplungos DSG váltó, valamint az 5. generációs Haldex tengelykapcsolóval szerelt összkerékhajtás társítható. Tehát búcsút inthetünk a 3,6 literes V6-osnak, az 5,8 másodperces százas sprint, és a 350 Nm nyomaték viszont várhatóan kárpótolja a leendő Superb-tulajdonosokat. 
Az 1,4-es 150 lóerős verziója már aktív hengerlekapcsolással fog takarékoskodni, a kettes-négyes dugattyúk állnak majd, ha a sebesség nem éri el a 130 km/órát, és a nyomatékleadás 25-100 Nm között van. Ezzel a gyárilag megadott fogyasztás dízeleket megszégyenítően alacsony: 4,8 l/100 km. 
Eddig 700 000 darabot adtak el a  típusból, úgy hogy unalmas, és kissé ronda volt. A harmadik generációnak nincs mitől félnie.

Eddig 700 000 darabot adtak el a típusból, úgy hogy unalmas, és kissé ronda volt. A harmadik generációnak nincs mitől félnie.

120-190 lóerő közötti teljesítménytartományt ölelnek fel a dízelmotorok, amelyek felvonultatnak minden technikai megoldást, amit ma a Volkswagen EA 288-as TDI szériája tud. Kétkörös, külön a hengerfejet, külön a motorblokkot hűtő rendszere hideg időben segíti az üzemi hőmérséklet gyors elérését, a belépő, 1,6-os blokk pedig 3,9 literes fogyasztással, és 103 g/km széndioxid-kibocsátással kedveskedik az európai szabályozásnak. 
 Benzinmotorok  Dízelmotorok
 1,4 TSI 92 kW 125 LE  1,6 TDI 88 kW 120 LE
 1,4 ACT 110 kW 150 LE  2,0 TDI 110 kW 150 LE
 1,8 TSI 132 kW 180 LE  2,0 TDI 140 kW 190 LE
 2,0 TSI 162 kW 220 LE
 2,0 TSI 206 kW 280 LE  –
2015 végén érkezik a GreenLine verzió, ami már 3,7 l/100 km fogyasztást ígér, és ha a valóság ennek közelébe sem ér, akkor is kijelenthető, hogy a Superb megérdemli a legszerényebb luxusautó címet.

8. Még mindig „csak” egy Škoda

Természetesen a német gigacég vezetői nem engedhetik meg, hogy a Škoda Superb kannibálként támadjon családtagjaira. LCD-műszerfalat most az Audi TT és a Volkswagen Passat kapott, de a Superb más téren hengerel, és aki fogékony a „józan luxusra” annak ez lehet a tökéletes autó. Részben azért, mert még mindig sokan a német márkák mögé sorolják. Nem veszi körül zsongás, az embléma nem vált ki instant irigylő pillantást, pedig a tartalom – mind kívül, mind belül – elsőrangú. 
Árakra a Genfi Autószalonig, hazai bemutatkozására nyár közepéig kell várni, a kombiról pedig még idén ősszel lehull a lepel.