Röviden – BMW X6 30d, 2015

Mi ez?

Luxus-terep-kupé, nagyon nehéz, alapmotorral is erős gazdagautó

Mit tud? Felsőbbrendűségi érzést kelt gazdájában, félelmet a többi közlekedőben
Mibe kerül? 19,8 millió forint az alapár, ez a barna kocsi kb. 25, az extrákkal
Kinek jó?  Maffiózóknak, ízléssel nem rendelkező újgazdagoknak, celebeknek

Ez a kocsi úgy hülyeség, ahogy van. A tágas, komfortos, arányos X5-öst direkt el kellett rontani, hogy létrejöjjön ez a csótányhátú, túl nehéz, egyáltalán nem praktikus terep-luxus-sportkupé, aminek egy célja van: megmutatni a csóró pórnépnek, hogy mekkora ízlésficamos kivagyi újgazdag is vagyok, mert én még azt is megtehetem, hogy ezzel járok. Aztán ez a koncepció annyira bejött, Európában is, Amerikában is, Kínában is, hogy a 2008-as első széria után elkészült az új generáció, ami nagyon gondos munka eredményeképp ugyanazt az összhatást nyújtja, csak modernebb technikával, mint az első.

Mivel az X6-ost a BMW gyártja, természetesen ez az értelmetlen, fából vaskarika BMW X6 is egy fantasztikusan jó autó, ami még az agyonbiztosított, agyonelektronizált 2015-ben is képes számottevő vezetési élményt produkálni.

Külső

Az újragondolt X6 (kódjele: F16) fő vonalaiban pont ugyanolyan, mint az előző modell (E71) volt. Kapott egy kis barokkos ívet a hátsó kerék fölé (ami nekem egyébként az egyik fő hazai célcsoport, a vastag aranyláncos, kopasz vállalkozó archetípusának obligát tarkóredőjét juttatja eszembe):

A BMW valahogy nem tud rossz autót csinálni. Illetve mégis: ha direkt olyat akar, mert azt igényli a vevő. De valahogy még az a rossz autó is jó lesz a végén
A célcsoport biztosan értékelni fogja ezt a hájráncot a hátsó kerék felett

A célcsoport biztosan értékelni fogja ezt a hájráncot a hátsó kerék felett

A pofa egy kicsit részletgazdagabb és még harapósabb lett, a takaroggyelőlem-hatás még markánsabb, mint volt:

Milyen kedves, ugye?

Milyen kedves, ugye?

 a dupla kipufogós irdatlan fenék pedig remekül lovagolja meg a Kim Kardashian keltette mai divathullámot:

Kim Kardashian nem rokon véletlenül?

Kim Kardashian nem rokon véletlenül?

Nem reprezentatív, szóbeli megkérdezéses közvélemény-kutatásom alapján az új X6 sokaknak mégis nagyon tetszik. Az a fura, hogy ezek a sokak főleg azok, akiket amúgy nem érdekelnek az autók. Különösen a nők vannak odáig a behemót BMW kupéért; kedves feleségem még a „nagyon szép autó” kifejezést is a szájára vette vele kapcsolatban. Az igazi autóbuzik, köztük a márka rajongói viszont jellemzően ugyanazzal az ellenérzéssel viszonyulnak a kocsihoz, mint jómagam. Egy büszke E34-tulaj ezzel fogadott például, amikor kiszálltam a kocsiból: „Olyan autóval jöttél, amihez nem kell jogosítvány?”, és bele se nézett a legújabb, elvileg legérdekesebb új BMW-be.

Az X6-osnak ezidáig nemigen volt közvetlen vetélytársa, prémium terepkupéjával a bajor gyártó egyedül kaszálhatta le az ilyesfajta értelmetlen autókra vágyók piacát. A Mercedes azonban jókora késéssel, de a második generáció színre lépésének idejére meghúzta a maga válaszát a sakktáblán; íme, a Mercedens-Benz GLE, ami mintha pár gyors photoshop-manőverrel és egy emblémacserével készült volna az X6-ból:

Van sok pénzed? Ezzel villogtasd a népnek! 100

A GLE egyelőre még nem rendelhető, ára még nincs a magyar importőrnél, de ha majd megindul a forgalmazás, bizonyára ugyanolyan sikerrel fogy majd ez a másik gyönyörű német csoda is, mint az X6, amiből nagyjából száz darab ment el itthon évente hivatalosan, plusz szürkeimport.

Utastér

A magyar importőr remek érzékkel olyan beltéri kompozícióval rendelte meg a tesztautót, ami kiválóan rímel az autó formájára. Narancsszín bőr, agyonlakkozott fabetétek és eloxált alumínium giccses keveréke kavargatja a gyomrot a kabinban, de mindenen látszik, mindenen tapintható, hogy jó sok pénzbe került:

Az agyonlakkozott fa, narancssárga bőr, matt alumínium ízléstelen kombinációja kiválóan illik az autó imidzséhez

Az agyonlakkozott fa, narancssárga bőr, matt alumínium ízléstelen kombinációja kiválóan illik az autó imidzséhez

Szerencsére nem kötelező ilyen béllel megvenni a kocsit. Ha valaki mondjuk sikeres autókereskedő a Fehér úton és szolgálati kocsinak kötelező az iparági elvárások miatt X6-ost választania, de van egy kis szépérzéke, fehér bőrrel, fehér szőnyegekkel és matt fabetétekkel is megrendelheti, akkor pedig legalább belül azt az eleganciát és finom luxust sugározhatja az autó, amit a BMW belső formatervezői még az X6-ban is képesek előállítani.

A széles műszerfal, a legapróbb részletekig gondosan kimunkált kezelőszervek és dekorelemek, a hatalmas, kényelmes, testalkattól függetlenül tökéletesen beállítható (feláras) fotel, a nagy BMW-k számtalan funkcióját is logikus, átlátható rendszerbe foglaló menüvezérlés egy pillanatig sem hagy kétséget afelől, hogy valódi trendszetter gyártó nagyon nívós, nagyon precízen megtervezett és összeállított csúcstermékében ülünk.

Az új BMW X6 kabinjában az általános korszerűsítés, szintre hozás mellett a legmarkánsabb változás, hogy a hátsó ülés már nem két-, hanem háromszemélyes. A négyzónás klímás, alapterületre tágas utastérben átlagos testmagasságig kellemes élmény hátul utazni, de magasabbak számára nyomasztó a nagyon erősen lehajló tető és a befelé dőlő oldalablakok által teremtett kalodahangulat.

Technika

A BMW X6 motorpaletta leggyengébbikével, a 30d jelzésű egyturbós dízellel hoztuk el a tesztautót. (Van még ugyanez a háromliteres, hathengeres dízel 40d jelzéssel 313, 50d-ként három turbóval 381 lóerővel, benzinesben pedig 35i jelzéssel hat hengerrel 306, 50i plakettel V8-assal 450 lóval.)

Adatlap

BMW X6 3.0d – 2015

A BMW valahogy nem tud rossz autót csinálni. Illetve mégis: ha direkt olyat akar, mert azt igényli a vevő. De valahogy még az a rossz autó is jó lesz a végén
Motor 2993 cm3, Dízel, S6
Teljesítmény 258 LE
Nyomaték 560 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,7 sec
Végsebesség 230 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6 l / 100 km

A kocsi a 258 lóerővel és főleg 561 Nm-rel az alapmotorral minden, csak nem gyenge. A nyolcfokozatú automata váltó és az Xdrive állandó összkerékhajtás sem vesz el sokat az erőből, az üresen is két tonna feletti tömeget 6,7 másodperc alatt gyorsítja százra a technika, a végsebesség 230 km/h. A motor stop-start rendszeres, de a fizikát ezzel a trükkel sem lehet átverni: a fogyasztás a teljesítményhez és a súlyhoz illően elég magas. Főként országúti üzemben, 100-110-es tempóval 9,6 litert úgy bekajált százon a BMW X6 30d, mint a huzat – ez az érték egy sima 5-ös kombiban ugyanezzel a műszaki tartalommal tapasztalható adatnál 30-40%-kal magasabb. Ennyi a brutális megjelenés, a nagy kerekek, nagy súly, nagy légellenállás felára.

Az utóbbi években a biztonsági-kényelmi elektronikai extrákról talán több szó esik az autós szakmában, mint a motorokról-váltókról. Az X6 második generációja e téren remekül felzárkózott az élmezőnyhöz. Már alapáron gazdag felszereltséggel várja a vevőket, de ha buzgón ikszelgetjük az extralistát, szinte minden korszerű extra benne lehet a kocsiban. A kb. 25 milliós, az alapárnál bő öt millával drágább tesztautóban az internet-hozzáférés lehetősége, az automatikus reflektor-kapcsolás, a LED-es főfényszóró, az állóra fékező és újra elinduló követőradaros tempomat, az automata parkolás képessége, a körpanorámás kamerarendszer is ott volt. Csak egy dolgot hiányoltunk, amit nem csak a Mercedes és az Audi, de már egy Golf is tud(hat): sávban tartó, aktívan kormányzó automatika helyett az X6 még mindig csak a kormányt rezgető sávelhagyásra figyelmeztető elektronikával (Lane Departure Warning) rendelhető.

Az X6 (és minden mai nagy BMW) talán leglátványosabb extrája a színes, éles képet adó, szinte minden érdemi információt megjeleníteni képes Head Up Display, a szélvédőre vetítő kijelző. A navigációs utasítások, a sebességértékek, a kamerarendszer által felismert táblák de még a rádióállomás-lista is ott van az orrunk előtt, le se kell pillantanunk az X6 amúgy is kicsit kiábrándító, igazi mutatók nélküli TFT-paneles műszeregységére. Nem új technika, de mindmáig lenyűgöző.

A HUD helyes kis zöld táblával jelzi az út számát is, amire rá kell kanyarodnunk

A HUD helyes kis zöld táblával jelzi az út számát is, amire rá kell kanyarodnunk

Vezetési élmény

A jó kéttonnás monstrum magas bakján trónolva az indítógombot a vecsési BMW-központ parkolójában először megnyomva még nem igazán számítottam arra, hogy akármilyen böszme, nehéz és ormótlan ez a BMW, úgy fogom érezni magam benne, ahogy csak egy BMW-ben lehet. Aztán jött egy-két vízfolt az aszfalton, meg egy-két sodrósabb kanyar, és rájöttem, hogy de bizony!

Sem az összkerékhajtás, sem az automata váltó nem tompítja el a kapcsolatot az ember és a gép között a kocsiban. Az erősen hátsókerék-dominánsra beállított Xdrive, a villámgyors kapcsolások és alig csúszó erőátvitel még ezt a szörnyet is képes ficánkoló gazellává változtatni időnként. A menetstabilizáló elektronika teljesen kiiktatható, így, ha meri az ember, a 25 milliós luxusautóval igazán látványos dolgokat művelhet. A tesztautó alatt – ha jól értelmeztem a SPORT beállítás jellemzőit a menüben – acélrugós, de változtatható keménységű lengéscsillapítós futómű volt, ami kifejezetten támogatta a vadulós stílust. (A további feláras légrugós rendszerrel a sportos autózás helyett inkább komfortra vágyók járnak jól.)

Éjjeli lightshow: narancsszín hangulat

Éjjeli lightshow: narancsszín hangulat

A kormányzás is kellően közvetlen, a motor pedig még ezzel az egy turbóval is igazi BMW-féle vérnősző barom, dízel létére 4000 felett is él és húz és akar menni, tolni, kaparni. Kicsit is síkos úton hamar megcsúszik a nagy tömeg, és éppen ettől a könnyen átléphető, könnyen érzékelhető tapadási határtól válik az X6 élővé, fickóssá, kockázatmentesen élményt adó driver’s car-rá, minden luxus és súly és bőr és fa ellenére. Nem agyonbiztosított amerikás luxusgép, nem billegős batár, nem lusta behemót, hanem, a fene egye meg, ízig-vérig BMW, két tonnával is.

Ezt a kivagyi, felvágós, ízléstelen vackot akkora élmény volt vezetni, hogy bizisten voltak pillanatok, amikor megbocsátottam neki, hogy néz ki. És szerintem ennél nagyobb dicséretet nem kaphat ez az autó. Ijedőseknek nem való, cseppet sem gazdagfeleség-autó, még alapmotorral sem. Esküszöm, érdekelne, mit tudna az X6 M50d a Hungaroringen!

Kinek ajánljuk?

A fenti kérdésre egy választ adhatok: senkinek. Az X5 ugyanezzel a motorral, normálisan kihasználható, hétüléses kabinnal, két tizeddel rosszabb gyorsulással, de több mint kétmillióval alacsonyabb induló listaáron annyival okosabb választás, hogy el se lehet mondani. Sportolni meg nyilván valami sokkal kisebbet, mozgékonyabbat kell használni.

Takaroggyá' mer' erősebb vagyok, üzeni a BMW X6 minden eleganciát nélkülöző pofája

Takaroggyá’ mer’ erősebb vagyok, üzeni a BMW X6 minden eleganciát nélkülöző pofája

Persze a racionalitás cseppet sem érdekli a célcsoportot. Aki ezzel a pofával akarja lenyomni a többi autóst az utakon, ezzel a fura terepkupé-formával akar villogni a haverok előtt, pont ezzel az értelmetlenül pazarló BMW-vel akarja demonstrálni, hogy mekkora király, ezt fogja megvenni. Aki ebbe a körbe tartozik, vegye is meg bátran, mert boldog lesz vele, még ezzel a legkisebb motorral is. Hibája a kocsinak, már attól eltekintve, hogy az egész autó egy, a jó ízlés és a józan ész ellen elkövetett szándékos hiba, nincs.

Mellette – Ellene
  • Kiváló minőségérzet
  • High-tech az utastérben
  • Kiváló műszaki tartalom
  • Alapmotorral is erős, gyors
  • Mindenki utat enged neki
  • BMW
  • Aki ilyet vesz, bekerül egy olyan klubba, amibe nem biztos, hogy szeretne
  • A nagy tömeg miatt csúszós úton váratlan reakciókra képes hirtelen fékezésre, kormánymozdulatra, gázadásra
  • Sok pluszpénzt kell fizetni azért, hogy az X5-ösnél jóval használhatatlanabb és kellemetlenebb presztízsértékű kocsink legyen


Új BMW X6 - hány pontot adsz neki a tízből?
átlag
7.90
szavazat
338
Új BMW X6 - hány pontot adsz neki a tízből?