Kevés olyan terület van, ahol annyi hiedelmen alapul a jónép véleménye, mint a használt autók világa. Az egyik sztereotípia, hogy a japán autókhoz drága az alkatrész, mert így hozzák be az autó új árában nem érvényesíthető szállítási költséget. Cserébe örök életűek, akárcsak az autók, amikkel soha, semmi baj nincs, legfeljebb az európai beszállítók alkatrészeivel.
Hitbéli meggyőződésekkel kár vitatkozni, talán annyit, hogy a japán márkák többnyire Angliában, Franciaországban, Törökországban, esetleg Csehországban, Spanyolországban vagy Thaiföldön gyártják az európai piacra szánt autóikat.
Bárhol is készült, használtautó-vásárláskor mérlegelendő szempont, hogy mennyit kell majd költeni az alkatrészeire. Az összehasonlításhoz olyan párosokat választottunk, amelyek mindkét tagja népszerű használtan. Két modell a használtautó-behozatali toplistán is benne van az első tízben: a Ford Focus ötödik, a Passat második, bár ez nagyrészt az olcsóbban megvehető előző generációknak köszönhető.Cikkünkben a modellek zöme az egy- és kétmillió forint közötti ársávba esik a használtautó-hirdetések alapján. Használtautó-kereskedők tapasztalatai szerint ebben az ársávban gyorsan gazdára találnak a normális állapotú autók. Az alkatrészárak a Bárdi Autó webáruházában kiírt, kedvezmények nélküli összegek és minden esetben utángyártott alkatrészekre vonatkoznak.
Használt kisautók, Clio és Yaris
A kiskategória két alapautója. A Yaris második generációja főleg városban remekel, a tologatható hátsó üléssel a 3,75 méteres kisautó variálhatósága és térkínálata is remek, a szívó benzines motorokkal ritkán tartogat az olaj, a folyadékok és a szűrők cseréjénél nagyobb kiadást.
A Clio III hosszabb utakon is megvillan komfortjával, tágasságával. A 2006-os Év Autójának választott harmadik generáció már abból a korszakból való, amikor a Renault rendes minőségű autókkal nekiállt helyrepofozni a korai II-es Lagunákkal megtépázott hírnevét. Jöjjenek a számok!Alkatrészárak, forint | Renault Clio 1,4, 2007 | Toyota Yaris 1,3, 2007 |
---|---|---|
Első lengéscsillapító | 16 000-27 000 | 22 600-29 400 |
Hátsó kerékagycsapágy | 5200-23 000 | 45 100-76 500 |
Kuplungszett | 30 200-121 000 | 39 500-97 100 |
Vízpumpa | 8900-22 000 | 7900-24 500 |
Hátsó kipufogódob | 16 700-34 640 | 28 100 |
Első féktárcsa | 6700-16 500 | 10 100-23 000 |
A Clio III esetében az alkatrészkatalógus 121 000 forintos kuplungszettet is hoz a Valeótól, de ha a LUK 41 000 forintba kerül akkor nem abból érdemes kiindulni. A Yarishoz többe kerülnek a kikeresett utángyárott alkatrészek. Mivel kevesebb cég állt rá a gyártásukra, ezért a szórás kisebb az egyes márkák között. Kipufogódobra például egyetlen egy ajánlatot találtunk.
Jobb lehet a márkaszerviz
Mielőtt bármit is vennénk a kocsihoz, kérdezzünk rá a márkaszervizekben a 4-5 évnél idősebb autókra érvényes kedvezményekre! Ezt nem a gép előtt ülve találtam ki, nemrég pont apósom 13 éves Mondeójával jártam egy fővárosi márkaszervizben olajcserén. Ennek kapcsán összegyűjtöttük más márkák ajánlatait is, a tapasztalatok itt olvashatók.
Simán lehet, hogy fékjavítás, kipufogó vagy vezérműszettcsere és más karbantartási munkák esetében a márkaszerviz árban is nagyon jó ajánlatot ad. Például a Ford Motorcraft, az Opel MyOpel, a Peugeot Főnix, a Renault Motrio vagy a Toyota Szerviz 4+ programja igen nyomott áron teszi elérhetővé a márkaszervizek biztonságát, a kétéves alkatrészgaranciát és a szakértelmet. A hat éve húzódó válsággal letisztult a kép, a túlélő márkaszervizekben nem tartanánk lehúzástól. És aki egész nap egy-két márka autóit szereli, törvényszerűen jobban fog érteni az adott modellekhez, mint a mégoly lelkiismeretes független javító, aki az Auditól a Zastaváig mindennel foglalkozik.
Alsó középkategória, Focus és Lancer
Hangos motorja és igénytelen csomagtérszőnyege ellenére Rácz Tamás kollégám és az én emlékeim szerint is ritka jó autó az 1,5 literes benzines Lancer. Használtan sem inog meg a hitünk benne, a szűk választék, az erős értéktartás és a sok 1,8-as ellenére érdemes bevonni a keresésbe, akár az ötajtós Sportbacket, akár a limuzint. A Ford Focus II ár/érték arányát annyira meggyőzőnek tartom, hogy saját magunknak II-es Focust hoztam használtan Németországból.
Alkatrészárak, forint | Ford Focus 1,6, 2009 | Mitsubishi Lancer 1,5, 2009 |
---|---|---|
Első lengéscsillapító | 16 300-37 800 | 23 800-31 600 |
Hátsó kerékagycsapágy | 38 800-45 300 | 28 300 |
Kuplungszett | 38 900-128 100 | Nincs készleten (1,8: 39-149 000) |
Vízpumpa | 14 200-24 600 | 15 350 |
Hátsó kipufogódob | 19 200-29 400 | Nincs adat |
Első féktárcsa | 8700-22 800 | 14 700-21 000 |
Mindkét típust lépcsős háttal szerepeltetjük, mert a nem budapesti tulaj háza elé a limuzinokat tudjuk elképzelni tisztára mosva a kocsifelhajtón. Itt is szűkebb az ársáv, jellemzően a használt Ford Focus pótalkatrészeivel 8-10 márka foglalkozik, a Lancer esetében csak 3-4 cég állt rá az utángyártott alkatrészekre.
Bizonyos tételek a Lancerre teljesen hiányoznak vagy az 1,5 helyett csak az 1,8 literes benzinesre kérhetők le. Ami viszont van, az nem tükrözi a Fordok és a Mitsubishik elterjedtségében meglévő különbséget.Bontott alkatrész: Honda Jazz, Opel-árban
Vannak újonnan húzósabb árú illetve bontottan könnyen ellenőrizhető állapotú alkatrészek, amikből sokan inkább használtat vesznek. Az internetes hirdetések mennyisége alapján sokan keresnek autójukhoz bontott alkatrészeket. Erre a helyzetre két kis egyterűt választottunk példaként. A Honda Jazz második generációja 2001 és 2008 között készült. Borsos ára ellenére is jön be rendesen nyugatról, főleg az 1,2, bár a szűken 1,4 literes benzinesnek ugyanolyan csekély a regisztrációs díja.
Az Opel Meriva első szériája is meggyőző használt autó. Tágas, strapabíró, még akár az 1,25 literes dízelt is meg merném kockáztatni, ha a futásteljesítmény indokolja a dízelt. A szívó benzinesekkel és a kedvező alkatrészárakkal végképp vonzó családi autó. Magas üléshelyzetüket a biztonságérzet és a kényelmes ki-beszállás miatt a nők és az idősebbek sokra értékelik. Aki 800 000 és 1,5 millió forint között gondolkodik városban sem zabáló, de horvátországi nyaralásra is befogható használt autóban, nyugodtan vegye fel a listára mindkettőt.
A bontókban az ütközések nyomán cserélendő fényszóró és motorházfedél, a nagyobb értékű alkatrészek közül a klímakompresszor és a kormánymű árára kérdeztünk rá. Természetesen nem országosan érvényes átlagárak, de két bejáratott helyről van szó, főleg a Honda esetében kiindulási pont a csepeli bontó. A bontott árak beépítési garanciával értendők, tehát ha beszerelve nem működik, akkor a bontós ad helyette egy másikat vagy visszakapjuk a pénzt. Talán mást is meglep, hogy a benzines Opel Merivához alig olcsóbbak ezek a tételek, szinte ugyanannyiba kerülnek a két típushoz.Bontott alkatrészek, Ft | Opel Meriva A 2003-2010 | Honda Jazz GD, 2001-2008 |
---|---|---|
Kormánymű | 40 000 | 35-45 000 |
Klímakompresszor | 30 000 | 30 000 |
Első fényszóró | 15-20 000 | 1,2: 20 000, 1,4: 25 000 |
Motorházfedél | 30 000 | 35 000 |
Forrás: saját gyűjtés az Újszász utcai Opel-bontóban és a Csepeli Honda-bontóban (Budapest)
Középkategória, Mazda6 és Passat
A japánok között a Mazda6, az európai kínálatból a Passat a meghatározó a középkategóriában, itthon és Nyugat-Európában is. A Volkswagenből két ok miatt szerepel a közös nyomócsöves változat.
Egyrészt sokkal jobban sikerült motor, mint a 2,0 PD TDI volt a piezokristályos adagoló-porlasztó elemekkel, a szintén problémás olajszivattyú-hajtással és részecskeszűrő-regenerálással. A másik szempont, hogy a CR TDI-vel a nagynyomású szivattyú árait is szerepeltetni lehet a cikkben, ami a Mazdában is megtalálható.
Alkatrészárak, forint | VW Passat B6 2,0 CR TDI, 2010 | Mazda6 GH 2,0 MZR-CD, 2010 |
---|---|---|
Nagynyomású üzemanyag-szivattyú | 146-210 e (gyári: 527 200) | Csak gyári (825 500) |
Kettős tömegű lendkerék | 145 500-256 000 | 230 900-367 500 |
Kuplungszett | 44 600-152 700 | 83 500 |
Első lengéscsillapító | 20 500-36 700 | 14 100-26 200 |
Hátsó kerékagycsapágy | 23 600-39 400 | 29 900-55 100 |
Első féktárcsa | 15 700-28 300 | 15 200-22 000 |
A cikkhez lekért tételek közül a gyakrabban cserélendők hasonló árban vannak a két típushoz. A féktárcsák árkülönbsége nem oszt, nem szoroz, az első lengéscsillapító a Mazdához, a hátsó kerákagycsapágy a Volkswagenhez kerül kevesebbe. Amire viszont a Passat tulaja is sokat költene, az a Mazda6-hoz végképp elkeserítő összegért szerezhető be.
A kettős tömegű lendkerékben, utángyártott alkatrészek szintjén, legalább 85 000 Ft a differencia, de a Mazda6 gazdája akkor jár igazán rosszul, ha nem javítható a nagynyomású üzemanyag-szivattyú. Utángyártott nincs belőle, ezt kérdésünkre egy független autóalkatrész-forgalmazó és egy márkaszerviz szakembere is megerősítette. A gyári pedig 650 000 forintba kerül – áfa nélkül. Az összehasonlíthatóság kedvéért a Porsche Pestben is megkérdeztük a gyári alkatrész árát, a Passatba valóért 300 000 forinttal kevesebbet számláznak.Összegzés
Látva az árakat azt mondhatjuk, hogy ezen típusok esetében a japán autókhoz valóban többe kerül az alkatrészek zöme. Többnyire a legalsó árkategória hiányzik, kivéve persze a Suzukikat. Ha a legolcsóbb termékeknél jobb ár/érték arányt ígérő középső ársávból választunk alkatrészt, akkor a kopó-fogyó alkatrészek esetében egy japán autóhoz alig kerül többe a beszerzés, mint egy európaihoz. Ez természetesen a nagy szériában ontott modellek utángyártott alkatrészeire vonatkozik, egy Mitsubishi 3000 GT adaptív, számítógéppel vezérelt lengéscsillapítója más lapra tartozik.