Nagy autó, nagy fogyasztás, nagy költségek – nem véletlenül indult el az elmúlt egy évben a konnektoros hibridek forradalma a teljes méretű szabadidőjárművek kategóriájában. Egy drága típus fajlagosan jobban elbírja a technológia ma még jelentős plusz költségét, a magas fogyasztásból pedig látványosabban lehet lefaragni százalékokat.
Persze nem a BMW találta fel a spanyolviaszt. Porsche, Volvo, Bentley, Land Rover, Audi, Mitsubishi – sorolhatnánk azokat, akik már deklaráltan ebbe az irányba indultak el. Egyelőre még várnak jelentkezőket a klubba, senki nincs jelentősen elkésve, így a BMW is megnyugodhat: az X5 xDrive40e (amelynek prototípusát a Vezess.hu már egy évvel ezelőtt vezette) a lehető legjobbkor futott be.
A modell egy soros négyhengeres, kétliteres turbómotort (245 LE, 350 Nm) kombinált a 8-fokozatú automata váltóba integrált 113 LE csúcsteljesítményű, 250 Nm nyomatékú villanymotorral. Mindkét erőforrás képes egymagában hajtani az autót, de össze is tudnak dolgozni, ilyenkor 313 LE rendszerteljesítmény áll rendelkezésre.
Az autó 6,8 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 210 km/óra. Tisztán elektromos üzemben legfeljebb 31 kilométert képes megtenni, de 120 km/óra felett mindenképp bekapcsol a benzinmotor. Az átlagos üzemanyag-fogyasztás a konnektoros hibridekre kidolgozott szabvány szerint 3,3-3,4 liter/100km, a CO2-kibocsátás 77-78 g/km, abroncsmérettől függően.
A csomagtér padlója alatt található, 9,0 kWh kapacitású Li-Ion akkucsomag teljes feltöltése nem egészen 2,8 órát (168 perc) vesz igénybe, legalábbis az optimalizált fali gyorstöltőkből; mezei háztartási hálózatról jó eséllyel tovább tart a töltés. Az akkuk miatt 150 literrel csökkent a szállítókapacitás, de még így is rendelkezésünkre áll 500 liter; az üléseket lehajtva 1720 literes az üreg (1870 helyett).
A hajtáslánc pillanatnyi üzemét a padlókonzoli eDrive kapcsoló határozza meg. Automatikus állásban a szokásos séma szerint elinduláskor, illetve nagy sebességnél segít be a villanymotor, de létezik tisztán elektromos (Max) és töltésre kihegyezett (Save Battery) üzemmód is. A szokásos menetdinamikai üzemmódok (Comfort, Sport, Eco Pro) megmaradtak.
A BMW ConnectedDrive rendszer új menüpontja az energiagazdálkodásban segít, mégpedig a navigációs rendszer adatait figyelembe véve: a rendszer automatikusan úgy időzíti a hajtáslánc igénybevételét, hogy az útba ejtett lakott településeken a lehető legnagyobb mértékben elektromos hajtással tudjon közlekedni a jármű – ez azt is jelenti, hogy a hibrid modell alapáron kínálja a műholdas navit, ahogy a hátsó légrugózást (vélhetően a súlyos akkuk miatt), és a dinamikus lengéscsillapítás-szabályozást. Az akku töltöttsége mobiltelefonos alkalmazással ellenőrizhető; ugyanez az app nyilvános töltőállomások keresésére is alkalmas, valamint vezérelhető róla az állóhelyzeti fűtés és szellőzés.