Az Opel hamarosan bevezeti LED mátrix fényszórórendszerét, de időközben már az azt követő technológia prototípusán dolgoznak.
„Immár két éve folytatunk kutatásokat a vezető tekintete által vezérelt világítás terén. Minél inkább megértjük a pillantástól függő irányú és intenzitású megvilágítást lehetővé tevő technológia előnyeit, annál gyorsabban igyekszünk megvalósítani elképzeléseinket.” – nyilatkozta az Opel műszaki fejlesztési központja és a darmstadi egyetem közös projektjéről az Opel világítástechnológiai igazgatója, Ingolf Schneider.
A kutatók első körben egy egyszerű webkamerával követték a vezető fejnek mozgását; ehhez bizonyos meghatározó pontokat (szemek, orr) figyeltek.A rendszer által generált adatok aztán elektromos léptetőmotorokat hoznak működésbe, amelyek a megfelelő pozícióba állítják a fényszóró projektorait.
Az ígéretes, de túlságosan lassú és elnagyolt kezdeti eredmények után a kutatás következő fázisában infravörös szenzor egészíti ki a kamerát, míg az adatok feldolgozását gyorsabb processzorokra bízták. Ez a rendszer másodpercenként több mint ötvenszer ellenőrizte a szem állását, akár teljes sötétségben is megbízhatóan működve.
Mivel az emberi tekintet ösztönösen ide-oda ugrál, a mérnökök kidolgoztak egy algoritmust, amely késlelteti és egyben folytonossá teszi a fényszóró mozgását, így a fénynyaláb nem fog fénykardként táncolni az úton.
Az Opel szerint rendszerük testalkattól és arcszerkezettől függetlenül képes minden vezetőt azonnal megbízhatóan észlelni, nem kell személyre kalibrálni azt. „Amennyiben a vezető figyelme elkalandozik, és oldalra néz, az útpálya akkor sem borul sötétbe: a tompított fényszóró ilyenkor is megfelelő világítást biztosít.” – mondta Schneider úr.
Az Opel jelenlegi csúcs-lámpája a forgalmat figyelő kamerarendszer segítségével képes tízféle világítási mintázat közül kiválasztani a pillanatnyi szituációnak leginkább megfelelőt, eltérő módon vezérelve a xenon lámpatesteket városi és országúti forgalomban, autópályán vagy kanyarban, rossz időben vagy gyalogosok jelenlétében. A rendszer emellett a forgalom függvényében képes automatikusan átváltani a tompított és távolsági világítás között.
Míg a szemkövető reflektor a távolabbi jövő zenéje, már célegyenesben van az Opel LED mátrix technológiája, amely a német prémium autómárkáktól már ismert módon módosítja a távolsági fény pászmáját, és biztosít vakításmentes megvilágítást (ld. fenti képen). Ez a rendszer a Opel tájékoztatása szerint 18 hónapon belül megjelenik a sorozatgyártású modelleken.