Röviden – Fiat Dobló Cargo 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
A Fiat kis-haszonjárműve, a VW Caddy, Citroën Berlingo, Renault Kangoo, stb. olasz ellenfele |
Mit tud? | Elvisz egy tonnát, a legnagyobb változat (Maxi) 5,4 köbméteres |
Mibe kerül? | 3,29 millióról rajtol az 1,4-es benzines, a kisebbik (1,3, 90 LE) dízellel 3,48, a nagyobbal (1,6, 105 LE) 3,78 millió a fapados rövid Cargo |
Kinek jó? | Kisvállalkozások, nagy flottát üzemeltető cégek mindenes kisfurgonja a Dobló |
Az EU-ban a Fiat a kis-haszonjárművek piacán tavaly a negyedik helyen zárt (a VW, a Renault és a Ford mögött), Magyarországon a Ford mögött a második volt, 14 százalékos piaci részesedéssel. A Doblót a maga kategóriájában az EU-ban a Citroën Berlingo, a Renault Kangoo, a VW Caddy és a Peugeot Partner is lenyomta, de nálunk, a mi kis árérzékeny piacocskánkon tavaly csak két konkurens előzte meg: a mindennél olcsóbb Dacia Dokker és az állami flottabeszerzéseken hagyományosan jól szereplő VW Caddy.
A Doblóból jelenleg a második generáció fut, a modell életútja megbízhatóan, ötéves ciklusokban ketyeg. 2000-ben jött az első széria, meghökkentő, de végül is nem rossz orral (fekete „jégkockatartó”, emlékszünk, ugye?), 2005-ben érkezett a kevésbé megosztó, decensebb, faceliftelt változat. 2010-ben jött az új modell, óriási lámpákkal, amivel az orra meghökkentő volt, de végül is nem rossz. Most pedig itt a némileg egérszerű, de kevésbé megosztó, decensebb faceliftelt változat. Már alig várom 2020-at: vajon milyen lesz az új, meghökkentő, de végül is nem rossz Dobló-pofa?Az új Dobló Cargo motorválasztéka: 1,3 literes MultiJet (90 LE), 1,6 literes Multijet (105 LE), 90 lóerős, robotizált sebességváltóval szerelt 1.6 Multijet, 135 lóerős, kétliteres Multijet, 95 lóerős 1,4-es szívó benzines, 120 lóerős TurboJet 1.4 bi-fuel (benzin/földgáz).
Külső
A felfrissített Dobló azonnal felismerhető keskeny fényszóróiról és modernre, divatosra formázott lökhárítójáról. Ettől eltekintve azonban maradt minden, ahogy volt. Összhatásában a szemnek kellemes, minden méretben arányos, az olaszos formatervezési fineszt még teherautóként sem nélkülöző tárgy a Dobló Cargo, jellegzetes, karakteres modell a maga kategóriájában.
Kétféle tengelytávval, 2755 vagy 3105 mm-essel rendelhető a kocsi és magasított tetővel is megvásárolható. Az 5,4 köbméteres Maxi XL rakterével már-már belever az eggyel nagyobb kategóriába, a Scudóéba.
Belső
Az új Doblóban újdonság a háromszemélyes kabin. Na jó, inkább két és fél személyes: a jobb oldalon 69 ezer forintos felárért széles ülőlap és háttámla található, két biztonsági övvel. Három megtermett felnőtt itt sehogy se fér el, de az apuka reggel melóba menet két kisiskolás gyereket el tud vinni szabályosan suliba, és állítólag ez elég gyakran felmerülő igény a vevők részéről.
A 2010-es modellénél sokkal több a rakodóhely a kabinban, okosan kialakított kis rekeszek, üregek találhatók mindenfelé. Szerszámok, iratok, elektronikai cuccok tömkelege rejthető el, helyezhető el zörgésmentesen itt-ott-amott. A zugok száma felszereltségfüggő is: igazi sóherség a Fiat részéről, hogy az alapkivitelű kocsiból kispórolták a tető alatti rakodópolcot és a hasznos teret egy vékony tetőkárpit-elemmel fedték le, nehogy kihasználhassa, aki nem fizeti meg a drágább változatot. Aki viszont szívesen költene, akár színes, öthüvelykes érintőképernyős, DAB-rádiós, navigációs fejegységgel is feldíszítheti a kocsit.
Állítólag csendesebb is lett az autó, egy referenciaterhelésen (harmadikban, ötvenről gyorsítva) három decibellel alacsonyabb benne a zajszint. Ettől azonban ez még egy furgon, visszhangos, kongó doboz, 130-nál a 3400-at forgó kis dízellel pedig lehet, hogy csendesebb, mint volt, de még mindig nem egy süketszoba.
A 90 lovas dízel, alap Dobló Cargo és konkurensei | Nettó listaárak | |
Fiat Dobló Cargo 1.3 Multijet (90 LE) | 3 479 000 Ft | |
Renault Kangoo Express 1.5 dCi (90 LE) | 4 100 000 Ft | |
Dacia Dokker 1.5 dCi 90 Ambiance (90 LE) | 2 550 000 Ft | |
VW Caddy 1.6 TDI Premier (102 LE) | 3 889 000 Ft |
Élénkebb gázreakció és Ecojet csomag
Az 1,3-as és 1,6 literes dízelmotor teljesítménye, katalógusértékei nem változtak, de a Fiat a vevői visszajelzések alapján módosította a motorvezérlést. A doblósok különösen a kisebb motorral sokat panaszkodtak a lanyha gázreakcióra, a nehézkesen meglóduló autóra. Bár a 0-100-as sprint a 2015-ös dízel Doblónál nem lett fürgébb, a kocsi hamarabb ugrik meg gázadásra, dinamikusabbnak tűnik.
A kuplung egy kicsit könnyebb, a váltó pontosabb lett állítólag – lehet, de a Doblót eddig sem volt nehézkes vagy kellemetlen vezetni. Felárért aerodinamikai optimalizálással, főleg tolóüzemben (motorfék) töltő generátorral, takarékosabb olajszivattyúval, stop/start rendszerrel, alacsony gördülési ellenállású gumikkal is megrendelhető a Doblo. Ez az Ecojet csomag, mely állítólag mintegy 15%-kal képes csökkenteni a dízelmotorok átlagfogyasztását.
Nagyobb flották üzemeltetői számára érdekes extra a Gateway nevű elektronika, ami a motorvezérlő elektronika adatait lefordítja és GSM-kapcsolattal lekérdezhetővé teszi flottakezelő informatikai rendszerek számára. Így monitorozható, hogy mennyire hatékonyan vezet a sofőr, kiszűrhetők az esetleges hibák és tervezhető, előre beütemezhető a karbantartás is a Dobló-flották számára.
A tesztút tapasztalatai
A Fiat hazai importőre olyan szinten agyonszervezett sajtóbemutatót rakott össze a Dobló Cargónak, ennek a dobozos teherautónak, ami egy-egy új Ferrari modellnek sem jár mifelénk. Na ja, Ferrariból kevesebb megy el egy évben itthon, mint fehér furgonból, szóval érthető volt a temérdek játékkal, feladattal, gokartpályás kergetőzéssel (!), félmeztelen modell-lányokkal (!!) izgalmasabbá tett rendezvény.
Bármilyen sűrű is volt a program, a legolcsóbb, legkisebb dízellel szerelt tesztautó, amit két napig vezettünk ide-oda Kecskemét környékén, nem hagyott túl mély nyomokat bennem. És ez most dicséret, mert ebben a kategóriában a belépő modell sokszor fájdalmasan gyenge, spártai és kellemetlen bír lenni. A Dobló Cargo nem az.
Eleve jól néz ki, ami sok mindent feledtet. Aztán: függőlegesen tájolt kilincsei tök jól kézre esnek, minden ajtónyitásnál felmerül az emberben, hogy miért nem minden autókilincs ilyen. Az ülések kényelmesek, a kabin tágas, a pedálokat sem kényelmetlenül teherautós elérni és a kormány is jó fogású, nem áll túl laposan.
Az ötfokozatú váltóval városi és országúti körülmények között remekül dolgozik össze a kis, 1,3 literes dízelmotor, a Dobló fürgesége, mozgékonysága figyelemreméltó. A kategóriában egyedülálló független hátsó felfüggesztéssel az úttartás, kanyarstabilitás minden konkurens modellénél jobban tetszett, amit valaha vezettem; a Dobló nem sportkocsi, de nem dülöngél, üresen sem ráz és remekül tartja az egyenest, nem pattog el, nem mászkál el az úthibákon, nyomvályúkon.
Na jó, a felfüggesztés neve, a Bi-Link magyarul egy kicsit hülyén hangzik, de így legalább elmondhatjuk, ha Dobló Cargót veszünk, hogy megnyugtató érzés mindig tudni, hogy ott van alattunk a Bi-Link.