Toyota Yaris. A kikerülhetetlen ajánlat, a tuti tipp, az egyértelmű válasz, amit egy használt autó vásárlásra készülő hölgy kérdésére adhatunk. Mert korának nagy dobása, az első generációs Toyota Yaris mára a turkálók akciós pólójává öregedett.
Épp a legjobb korban van, hatalmas kupacból (csak itthon 2-300 darab keres átlagosan gazdát) választhatjuk ki a nekünk tetszőt. Ára egyre alacsonyabb, fenntartása sem rejteget több százezres időzített bombákat, így még ha felületesen túrunk a halom aljára, akkor sem lövünk mellé. Fájdalmas mértékben legalábbis semmiképp.
A kétezres évek elején a japán gyártó mindenáron meg akart felelni az európai vásárlók ízlésének. Ennek jegyében alakították a Yaris karosszériáját is, ami még mindig megbízhatóan birtoklási vágyat gerjeszt a legtöbb női sofőrben, talán az egyetlen autó, amin öklendezés nélkül el lehet viselni a rózsaszín fényezést (de azért a kék jobban áll).
A mai napig fura látvány, hogy a kormány mögött csak plasztik sivatagot találunk, a műszerek pedig középen egy mély kútban lebegnek.
A mai napig fura látvány, hogy a kormány mögött csak plasztik sivatagot találunk, a műszerek pedig középen egy mély kútban lebegnek.
Fotó megosztása:
A karosszéria korántsem hibátlan, kapott koccanást, jégesőt, de a használati értékét nem , csak az esztétikai megjelenést rontották
A karosszéria korántsem hibátlan, kapott koccanást, jégesőt, de a használati értékét nem , csak az esztétikai megjelenést rontották
Fotó megosztása:
Már magyar rendszámmal több száz Toyota Yaris közül válogathatunk, erre jön még a külföldön árult seregnyi autó, 500 ezer és 1,2 millió forint közötti árakon.
Már magyar rendszámmal több száz Toyota Yaris közül válogathatunk, erre jön még a külföldön árult seregnyi autó, 500 ezer és 1,2 millió forint közötti árakon.
Fotó megosztása:
A ráncfelvarrás utáni kivitelt legkönnyebben az első fényszórók alakjáról azonosíthatjuk, ekkor kapta meg a Corollánál is jól megfigyelhető csipagödrös lámpákat
A ráncfelvarrás utáni kivitelt legkönnyebben az első fényszórók alakjáról azonosíthatjuk, ekkor kapta meg a Corollánál is jól megfigyelhető csipagödrös lámpákat
Fotó megosztása:
Amíg nincs ráadva a gyújtás csak sejtelmes fekete űr tátong a műszerfal heléyn
Amíg nincs ráadva a gyújtás csak sejtelmes fekete űr tátong a műszerfal heléyn
Fotó megosztása:
Variálható csomagtere a hátsó üléssort előre tolva éri el a 305 literes méretet, ha utasok is ülnek hátul már sokkal szűkebb.
Variálható csomagtere a hátsó üléssort előre tolva éri el a 305 literes méretet, ha utasok is ülnek hátul már sokkal szűkebb.
Fotó megosztása:
A váltóval akadnak gondok, többen panaszkodnak nehezen kapcsolható fokozatokra, erre nem árt rákérdezni, volt-e emiatt szervizben az autó
A váltóval akadnak gondok, többen panaszkodnak nehezen kapcsolható fokozatokra, erre nem árt rákérdezni, volt-e emiatt szervizben az autó
Fotó megosztása:
Leginkább a kormányon érhető tetten a futásteljesítmény, ide került puhább borítás, ami le is kopott az idővel.
Leginkább a kormányon érhető tetten a futásteljesítmény, ide került puhább borítás, ami le is kopott az idővel.
Fotó megosztása:
Előnytelen körülmények között is leolvasható a digitális műszerfal
Előnytelen körülmények között is leolvasható a digitális műszerfal
Fotó megosztása:
Az egyliteres motor korának csúcstechnológiáját képviseli, 16 szelepes, szívó oldalon változó szelepvezérléses, vezérműlánccal szerelt blokk, 68 majd később 65 lóerővel.
Az egyliteres motor korának csúcstechnológiáját képviseli, 16 szelepes, szívó oldalon változó szelepvezérléses, vezérműlánccal szerelt blokk, 68 majd később 65 lóerővel.
Fotó megosztása:
A ráncfelvarrás utáni kivitelt legkönnyebben az első fényszórók alakjáról azonosíthatjuk, ekkor kapta meg a Corollánál is jól megfigyelhető csipagödrös lámpákat
Sehol egy szigorú él, a szopott gombóc szócikk alatt ez a típus szerepel a Wikipedián, szinte mosolyog, ha pillangós matrica, katicabogaras üléshuzat kerül rá kiegészítőként.
Rövid típustörténet
Nagyon jól indult a Starletet leváltó Yaris pályafutása, nyomban első lett a 2000-es Év Autója választáson. Az 1-1,3 literes benzinesek (68-86 LE) mellett 2002-ben megjelent a 75 lóerős 1.4 D-4D dízelmotor, majd 2003 elején jött a modellfrissítés, ami szemből a csipagödrös fényszóróból látható. Az egyliteres modell teljesítményét a gyár visszavette 65 lóerőre (48 kW), hogy teljesítse az Euro 4 határértékeket.
Az első generációból készült két- és négyajtós lépcsőshátú limuzin Echo illetve hazájában Platz (hely) néven, mert a japánok szeretnek német neveket adni az autótípusoknak. 2005-ig Yaris Verso néven mini egyterű is volt belőle, amelynek különlegessége az elemlámpaként kivehető csomagtér-világítás és az ügyesen összehajtogatható hátsó ülés. A második generáció 2005 végén debütált, amit 2011-ben követett a harmadik, jelenleg is futó verzió.
Milyen belülről?
A korabeli tesztekben gyakran kapta meg vaskos negatívumként a belső tér kopogós műanyagait, de tizenöt év távlatából már nem tűnik annyira rossz döntésnek az időtálló puritán műszerfal. Nincs lakk, ami már mattra karcolódott, és a gumírozott felületek sem repednek, mállnak. Ha nem harcoltak velociraptorok az első üléseken, akkor egy alapos takarítás után a Toyota Yaris belseje még kétszázezer kilométer után is hozza az újkorában kínált esztétikai élményt.
Leginkább a kormányon érhető tetten a futásteljesítmény, ide került puhább borítás, ami le is kopott az idővel.
A praktikum sem fakult az idővel, még ma is veszett jól esik, hogy nincs annyi kacat a zsebünkben, amit el ne nyelne a tárolórekeszekkel alaposan tagolt középkonzol, a méretes ajtózsebek, vagy igazán kiemelkedő zsebtartalom esetén a 305 literes csomagtér. Ez utóbbit akár 905 literig bővíthetjük, de még több variációs lehetőséget ad a 15 centiméteres sínen csúsztatható hátsó üléssor.
A mai napig fura látvány, hogy a kormány mögött csak plasztik sivatagot találunk, a műszerek pedig középen egy mély kútban lebegnek.
Kétségtelen, hogy a szürke árnyalatokból és pufók ívekből építkező beltérben a középre helyezett, térhatású, digitális műszerfal a fő műsorszám. Egyedi műszaki csemege, amit húsz év múlva a különc kilométerórák válogatásban az első háromba sorolunk majd. Hasznosságáról megoszlanak a vélemények, van, akit zavar a mélységben lebegő, csak a sofőr számára látható számok látványa, van, aki könnyen megbarátkozik a dologgal.
Vezetés
Magas üléspozíciójával, rövid ülőlapjával emlékeztet az autó, hogy a gyors ki-beszállásokkal tarkított, rövid városi utak feladatára szabták, a vidéki rokonlátogatásokat már inkább muszájból teljesíti, főleg az egyliteres, vezérműláncos, 1SZ-FE kódjelű benzinmotorral szerelve.
Előnytelen körülmények között is leolvasható a digitális műszerfal
Saját terepén a városban van inkább elemében a négyhengeres változó szívószelep-vezérléses apró motor. Élénken reagál a gázadásra, és kihúzatva, ahogy változik a szelepnyitás mértéke, némi erő is mutatkozik.
Az egyliteres motor korának csúcstechnológiáját képviseli, 16 szelepes, szívó oldalon változó szelepvezérléses, vezérműlánccal szerelt blokk, 68 majd később 65 lóerővel.
Sokat dicsért vezethetősége 200 ezer kilométer után sem okoz csalódást. A tesztelt példány jól beállított futóművével stabilan fut, kormánya könnyű, mégis pontos irányíthatóságot ad, a fékek is megbízhatóan lassítanak, egyedül az ötsebességes váltó bizonytalan. A feszes rugózás segít rálelni a megfelelő kanyarívre, de csökkenti a komfortérzetet, rossz minőségű úton a Toyota Yaris erősebben ráz riválisainál. Az apró motorral könnyedén 5,5-6 liter között tartható az átlagfogyasztás, de ha autópályára merészkedünk, azt magához mért torkossággal honorálja.
Toyota Yaris fogyasztási adatok a Spritmonitor.de alapján
BENZINES
– 1.0 VVTi (68 LE) 5,85 l/100 KM
– 1.3 VVTi (87 LE) 6,17 l/100 KM
– 1.5 VVTi (105 LE) 6,96 l/100 KM
DÍZEL
– 1.4 D4-D (75 LE) 4,61 l/100 KM
Költségek, hibák
Adatlap
Toyota Yaris első generáció
Motor |
1299 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
86 LE |
Nyomaték |
124 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
10,7 sec |
Végsebesség |
175 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5 l / 100 km |
„Csak a kopó alkatrészek.” Hangzik el a mondat a japánautó-tulajdonosok szájából, és a Yaris esetében is igaz, hogy megbízhatósága kiemelkedő a használtautó-piacon, de azért akadhatnak hibák, és a kötelező szervizek hiánya szintén megbosszulja magát.
Mivel a motor megbízhatóság nem ad aggodalomra okot, a Yaris-fórumon leginkább a hátulról érkező zörgés semlegesítése, az ötszáz körüli alapjárat valamint az indításkor csörrenő vezérműlánc hangja a fő témaforrás.
Akad gond viszont a váltóval, a típusnál előfordul, hogy hidegen nehezen kapcsolható az 1-2 fokozat, elszállhat a légtömegmérő, és az elfáradó csomagtérajtó-teleszkópokkal, rejtélyes indítási nehézséggel is küzdenie kell néhány Yaris-tulajdonosnak.
Kisautók között biztonságosnak számít a típus, négycsillagos NCAP eredményt ért el 2000-ben, és itt fontos megjegyezni, hogy az oldallégzsák 1999 végétől számított szériafelszerelésnek, de mivel a Yarist 2006-ig gyártották, nem szükséges a legfiatalabb példányok közt kutatnunk ha fő szempont a biztonság. Emellett jobb a 2003-as ráncfelvarrás után kutatnunk a tökéletes alany után, több apró fejlesztés, hibajavítás történt ezt követően a francia üzemegységben.
Ez az „egygazdás” kék példány közel 220 ezer kilométerrel, pár apró karosszériasérüléssel téli-nyári abronccsal, alku után 600 ezer forintért került jelenlegi tulajdonosához, rövid ideig tartó turkálás után. Még csak pár hete van új név a forgalmiban, így nincs kalandos történet, de a típust ismerve nem is lesz. Még jó 10-15 évig.