Amióta az Európai Unió kikényszerítette a külföldről érkező használt autók regisztrációs adótételeinek csökkentését, egyre többen vágnak bele használtautó-behozatalba.
De van egy tényező, amely kiszámíthatatlanná teszi a regisztrációs adó mértékét: a környezetvédelmi besorolás. Nemrég két történet is eljutott hozzánk 1999-es illetve 2000-es évjáratú Ford Focusok magánimportjáról, amelyek a koruk és a dokumentumok alapján várt Euro 3 helyett végül az Euro 2-es emissziós szint magasabb regisztrációs terhével adóztak. Benzines motor esetén a környezetvédelmi osztályok közül előbbi a 06-nak, utóbbi a 04-nek felel meg.
Billegő évjáratok
Ez a kérdés sokakat érinthet, ha a norma szigorításának évében vagy ahhoz közel gyártott használt autó behozatalában gondolkodnak. Segítségképp az emissziós szabványok érvénybe lépésének évei:
Euro 1: 1993
Euro 2: 1996
Euro 3: 2000
Euro 4: 2005
Euro 5: 2011
Euro 6: 2014
Honnan derül ki a környezetvédelmi osztály?
A német törzskönyv, a tulajdonjogot igazoló Kraftfahrzeugbrief (járműlevél) első pontja megadja a besorolást, illetve a forgalmi, a Zulassungsbescheinigung vagy Fahrzeugschein 14-es pontja is tartalmazza a besorolást.
Ám sok autó papírjában nem Euro 3 szerepel, hanem például D3 vagy D4, tehát a laikusok számára adott esetben csak a hazai forgalomba helyezés során, praktikusan a vizsgán derül ki, hogy a véltnél magasabb regadó-kategóriába sorolják az autót.Apropóként egy benzines Ford Focust választottunk. 2000. augusztusi, osztrák autó, 1,6 literes motorral. A kocsihoz adott Typenschein, a típusbizonyítvány másolataként kapott füzetben nem szerepel konkrét emissziós osztály, de a határértékek alapján a motor túlteljesíti az Euro 3 károsanyag-kibocsátási szabvány határértékeit és az autó kora alapján is Euro 3-as, mert ez a norma 2000 januárjától érvényes.
Rosszabb besorolás, magasabb regadó
Annál nagyobb volt a meglepetés, amikor a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 51 000 helyett 68 000 Ft regisztrációs adót vetett ki a tulajdonosra, mert 06 (Euro 3) helyett 04-es osztályba sorolták az autót, ami bizony csak Euro 2.
A tulajdonos elsőként az adótételt megállapító NAV-os előadót kereste az ügyben. „Elmentek lőni, délután próbálja meg újra” – mondta a telefonközpont segítőkész kezelője. Amíg tartott az adóhivatali dolgozók lőgyakorlata, a tulaj kiderítette, mennyibe kerülne a reklamáció.
Mert a fellebbezés persze nincs ingyen, kis tételért aránytalanul nagy arányú illetéket köteles leróni az állampolgár, nehogy már pampogjon. Minden 10 000 megreklamált adóforint után 400 forint fizetendő, tehát az összeg 4 százaléka. A 17 ezres vélt regadó-különbségnél ez 680 Ft volna, ám ennyire csekély összegeknél a minimumküszöb érvényes és helyből 5000 forintba kerül felszólamlás. Nagyon nagy tételeket kifogásolóknak viszont jól jön az 500 ezer forintos felső határ.
NAV vagy NKH?
Másodszorra sikerül elérni az adóhivatalban a regadó-besorolást végző törzszászlóst, aki nyomban tovább is passzolja a labdát. Ő ugyanis a vizsga előtt kiállított környezetvédelmi adatlapból dolgozik, amit a Nemzeti Közlekedési Hatóság állít ki. Azon valóban Euro II-es az autó, tehát nem az adóhatóságnál kell vitatni a besorolást.
Tovább a vizsgaállomásokat felügyelő NKH-hoz. A megyei (fővárosi) kormányhivatal közlekedési felügyelőségén a műszaki vizsgabiztosok az egyedi forgalomba helyezési engedély kiadásakor a külföldi járműokmányok és/vagy az európai típusbizonyítvány alapján sorolják be az autókat a környezetvédelmi osztályba.
A magyar jogszabály szerint a szabályozott keverékképzésű katalizátoros járműveket a 04-es környezetvédelmi osztályba kell sorolni, amennyiben a jármű első forgalomba helyezése 1996. január 1-jét követően történt. „Az Euro 3-as szinthez a megfelelő dokumentumok mellett gyári kialakítású fedélzeti diagnosztikai rendszerre is szükség lenne, amivel a jármű információink szerint nem rendelkezik” – válaszolta az ügyben lapunknak az NKH.
Mivel a Focuson mégis van OBD-csatlakozó, a műszerfal bal alsó részén található, a tulajnak azon melegében erre kellett volna hivatkoznia a vizsgaállomáson. Ám sokan nem is tudják, mi fán terem ez, van-e az ő autójukban és ha igen, hol, milyen fedél eltávolítása után férhető hozzá.
Hol az az OBD?
A használtautó-behozatalban erősen érintett, 1998-2000 körül gyártott autók billeghetnek az Euro 2-es és 3-as besorolás között. Ha ilyen autót vennénk, nézzünk utána, hogy van-e és ha igen, hol található az OBD, azaz fedélzeti szervizcsatlakozó! Az autó típusára és az OBD port kifejezésre rákeresve ez nem nagy feladat. A példaként vett esetben a vizsgaállomáson ezzel igazolható lett volna, hogy az autó Euro 3-as.
Amikor megvan a kiválasztott használt autó, érdemes továbbá felvenni a kapcsolatot a hazai vezérképviselettel, hogy adjon ki igazolást arról, melyik környezetvédelmi szabványnak felel meg az adott típus – javasolják az NKH szakemberei.
Sokba kerül a reklamáció
Amennyiben az ügyfél vitatja az autó környezetvédelmi osztályba sorolását, az alacsonyabb regisztrációs adótétellel járó kategória reményében az alábbiakat teheti. Jogorvoslatra annál a megyei kormányhivatalnál van lehetőség, ahol az egyedi forgalomba helyezést kérelmezte – írják a dolog menetéről az NKH kommunikációs munkatársai. A határozat ellen a kézbesítéstől számított 15 napon belül a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (1066 Budapest, Teréz krt. 62.) címzett, az adott megyei kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályán két példányban benyújtandó halasztó hatályú fellebbezésnek van helye.
A használtautó-behozatalnak sokféle költsége van. Ha érdekel, mennyi mindent kell befizetni, míg a magyar rendszámot felpattinthatod, kattints a képre!