Röviden – Škoda Fabia Combi Clever 1,2 TSI | |
---|---|
Mi ez? |
Kicsi kombi kicsi pénzért vásárlóknak. |
Mit tud? | Sokat. Tényleg. |
Mibe kerül? | Ez konkrétan 4,2 millióba. |
Kinek jó? | Az ár/érték-arány őrültjeinek. |
Tegye szívére a kezét a kedves autóbarát. Van olyan, hogy nem szimpatizál valamely négykerekűvel. Sőt, akár személyes tapasztalatok hiányában is eleve tartózkodó lehet egy-egy modellel. Csupán megalapozatlan és szubjektív ellenérzések ezek, de vannak ilyenek mindannyiunkban. Bevallom, így voltam az új Fabia Combival.
Külső – belső
Az utóbbi években csúcsra járatta a Škoda az érzelemmentes vonalzó-dizájnt, sorra jöttek ki a kisebb-nagyobb guruló kockák Mladá Boleslavból, amiket leginkább a méretük és a valagukra írt típusnév különböztet meg egymástól. Látszik rajtuk persze, hogy minden szegletet 18 formatervező 38 opciója közül kiválasztva még egy 8 fős vezető dizájnerekből áll team csiszolgatott tovább, de az is látszik, hogy nem akarnak érzelmeket kiváltani. Márpedig hozzám közelebb állnak az olyan járművek.
Sokak szerint az autók pusztán használati tárgyak, mint a hajszárítók. Számomra nem azok, kivéve az utóbbi évek Škodáit.
Itt van ez az elcseszett szürke egér, a Fabia Combi, egy puttonyos kisautó. Ajjj…! Már a kategória is szörnyszülött lenne, ha létezne egyáltalán, de nem mondanám külön kategóriának azt, amibe a kontinensünkön 2,5 olcsójános tartozik csupán. A nagyrészt tök azonos elemekből álló Fabia Combi/Ibiza ST páros, és a Clio Grandtour. Ennyi.
De térjünk vissza a kasztnihoz, ami 26,5 centivel hosszabb az ötajtósnál, és hát a műfajból adódóan szexinek éppen nem nevezném, még ha összeszedettebb is az elődjénél. Megszoktuk már, hogy egy-egy újdonság bemutatásánál elhangoznak az ennyivel, meg annyival nagyobb az elődjénél-típusú áradozások, ami most csak részben igaz a régi és az új Combi esetében. Alaphelyzetben ugyan 505-ről 530 literre nőtt a csomagtartó, lehajtott ülésekkel viszont a gyár sem mert ilyen különbségnél hazudni: 1485-ről 1395 literre csökkent. Ezek persze számok, így is úgy is szuper a tér, egyetlen kifogásként azt lehet, és kell is felhozni, hogy nem síkba hajtódik a padlóval az ülések hátlapja, viszont az ülőfelületet is előre lehet hajtani. Ilyet az ötajtós nem tud.A számok szerelmesei kedvéért, meg hát egy kombinál tényleg fontos lehet minden centi, hiszen a hűtők is egyre dagadtabbak: a csomagtér ajtaját 1900 mm magasra lehet nyitni, így 1028 mm széles nyílás tárul elénk (az elődnél 960 volt), a rakodóperem 611 mm magasan van (az elődnél 660 volt), plusz a hivatalos adat szerint 1550 mm hosszú tárgyat is elnyel a kis gnóm – na üljünk már be végre előre.
Korrekt formák majdnem korrekt anyagokból. A VW-s közhely szerint minden szuperül kezelhető, habár elég rég ültem olyan tesztautóban, aminek nincs teleszórva a kormánya kapcsolókkal, a legkevésbé sem hiányoztak. Inkább legyen olcsó, olcsóbb, és még olcsóbb egy kisautó, mint hogy ezek miatt lenyúlják a kispénzű vásárlót. És attól sem esett le a karikagyűrű az ujjamról, hogy a légkondit tekerve kellett állítani, nem nyomkodva. Számomra ennyi pénzért rendben van az autó, ezeknél – lévén kisautó – fontosabb, és valóban kényesebb ügy a helykínálat.Erre is lehet általában számokat előhozni, de számomra mindig értékesebb, ha valódi utasok mondják el, hogy mennyire férnek el. Nos, kis családom kibővült egy kétszer 80 kilométeres út erejéig az apósommal, így négyen vágtunk neki a Combival. Három átlagos felnőtt 170 és 185 centi között, valamint egy gyerekülésben szundikáló kisember. A kocsi fara persze elnyelte a babakocsit, egyebeket, majd az út végén a három beszélni tudó utazó ugyanazt mondta: ha nem is terpeszkedtünk, de normálisan elfértünk. A lába is és a feje is mindenkinek.
Vezetés – fogyasztás
A bevezetőben említett ellenérzések egy részét elpárologtatta a kategóriához képest komfortos belső, ámde a tüzet kis szívemben a Fabia vezetése lobbantotta fel. Élmény volt menni vele a teszthét minden órájában. Kimondottan élvezetes a turbóval feldobott 1,2-es kis motorja, és a precíz ötfokozatú váltója egyaránt.
Adatlap
Škoda Fabia Combi Clever 1,2 TSI
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 90 LE |
Nyomaték | 160 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 sec |
Végsebesség | 185 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,7 l / 100 km |
Furcsa, és talán erősnek tűnő kifejezés ez, hiszen ránézésre magam is tisztességben megőszült alsó középosztálybeli nyugdíjas magánszemélyeket képzelek bele, vagy éppen cégek nyakkendőt csak esküvői vendégként kötő lótifutijait. Előbbiek bizton nem az élményért veszik, utóbbiaknak azonban jól jöhet a 110 lóerőnél és maximálisan 160 Nm-nél fickósabbnak tűnő autó. A gázpedálját például annyira szerettem, mint régen más kocsiban soha. Közvetlenebb, jobban adagolható, mint sok sportosnak mondott autóban. Leírom, bár nyilván felszisszennek páran, de mégiscsak ezt tapasztaltam: közvetlenül egy BMW 3-as GT-ből ültem át ebbe, és bizony több élet van a kis Škoda gázpedáljában.
Kiváló a TSI, kell kicsit pörgetni, hogy menjen, nem is kérdés, de remek partnere a lendületesebb autózást kedvelő sofőrnek, és eközben szerencsére nem torkos. 90-nél 1950-et forog, akkor 5 litert mutat a komputere, városban sajnos ő sem bírja a dugókkal teli araszolgatást, 10-ig is felugrott olykor a kijelző, ám a tankolás utáni számolgatásnál 6,3 literes átlag jött ki a nagyjából fifty-fifty Budapest-vidék úthasználat mellett.
Az utastér 90-es tempónál is csendes, az ötajtósnál némileg lágyabbra hangolt futómű erőltetett kanyarokban sem akarja a külső ívre lóbálni a kasztnit, és a rugózás elviselhetővé teszi a pocsék útjainkat. Volt a tesztautóban ráfutásjelző, ha nem is legkiegyensúlyozottabb szerkezet, amivel eddig találkoztam, nem hagyja cserben a meleg beköszöntével kevesebb ruhában flangáló csajokat bámuló férfiembert.
Ár – konkurensek
Mondtam az elején, nem igazán létező kategória az óriáshangyáké, a tesztjárműhöz leginkább hasonló felszereltségű, és 90 lovas Clio Grandtour 1,2 TcE Alizé 3,78 millióról indul, míg a 105 lóerősre húzott motorral szerelt tesó, az Ibiza ST 1.2 TSI I Tech Reference 4 millióról.
Innen nézzük a Škodát, ami a senkinek nem ajánlott 75 lóerős motorral 3,39 millióról indul az Active-nak nevezett alapcsomaggal, ugyanezzel, ámde a már a kategóriával vérbőbb 1,2 TSI-vel 3,82-ről. A képeken látható Clever tesztjármű pár extrával, úgymint a 167 ezres felnik, a 124 ezres metálfény, vagy mondjuk az 57 ezres tetőléc – plusz egypár apróság – immár 4,22 millió. Mea culpa a kezdeti antipátiáért, szuper kiskombi. Nem is annyira kicsi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|