Sok sofőr már jóval a nehéz útszakasz előtt aktiválja az első tengely hajtását vagy a differenciálzárat azért, hogy ne akadjon el. Ugyanakkor az automatikus kipörgésgátló rendszer csak addig dolgozik, ameddig valóban szükség van rá. A fejlesztés lényegében önműködően aktiválja az első tengely hajtását, ha a hátsó kerekek tapadásvesztését észleli csúszós vagy laza talajon.
A rendszer része a kerekek forgási sebességét mérő szenzorokhoz kapcsolt szoftver, ezekkel észleli és szabályozza a hajtást a rendszer. Amennyiben egy hátsó kerék elkezd kipörögni, a nyomatékot automatikusan az első kerekek felé irányítja anélkül, hogy a teherautó vonóereje vagy sebessége csökkenne. Ez a tengelykapcsoló könnyebb és kevesebb mozgó alkatrészt alkalmaz, mint egy hagyományos, állandó összkerékhajtási rendszer.
Az automatikus kipörgésgátló rendszer jóvoltából az első gumiabroncsok tapadása teljes mértékben a kormányzást szolgálhatja, egészen a kritikus helyzetekig. Így a vezető a jobb manőverező-képesség előnyét a lehető legjobban és leghosszabb ideig kihasználhatja. A sofőr ezzel elkerülheti a csak és kizárólag a hajtott első tengely miatt keletkező többlet üzemanyag-fogyasztást, valamint a hajtáslánc és a gumiabroncsok fokozott kopását is.
A fejlesztés immáron szériafelszereltség része lett hajtott első tengellyel rendelkező Volvo FMX modellek esetében, de a csuklós dömpereknél régóta alkalmazzák a Volvónál ezt a megoldást. Az automatikus kipörgésgátló ugyanakkor az Euro 3-astól egészen az Euro 6-os minősítésű motorokig elérhető.