A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport (Bernie Ecclestone, Jean Todt, valamint a Mercedes, a Red Bull, a Williams, a Ferrari, a McLaren és a Force India képviselői) múlt csütörtöki ülésén megtárgyalta a kliensautók bevezetését, Ecclestone pedig elő is adta, hogyan működhetne a dolog a gyakorlatban.
A jelenleg teljes értékű konstruktőrként működő kis- és középcsapatok létét fenyegető elképzelést természetesen ellenzik az érintettek.
„Katasztrofális lenne a Forma-1 számára, ha olyan rendszer lépne életbe, amelyben lennének versenyben lévő és pusztán csak részt vevő csapatok. Kész katasztrófa. Mindannyian versenyezni vagyunk itt, nem csak egyszerűen részt venni. Korábban is bizonyítottuk már, hogy akár a jelenleginél is jóval kisebb költségvetés mellett is dobogóra állhatunk időnként, ez pedig önmagában motivációt jelent” – magyarázta a Sauber főnöke, Monisha Kaltenborn.
„És mi lenne, ha a (kliensautó-)szállító ki akar szállni a Forma-1-ből? Vagy ha a szállító egyik évről a másikra 10 millióval megemeli az árait? Ez a rendszer csak rövid távon segíthetne egyeseket, miközben tönkre tenne másokat” – tette hozzá.
A Lotus vezérigazgatója, Matthew Carter az Autosportnak nyilatkozva csatlakozott a Sauber álláspontjához:
„Mi is ugyanígy látjuk. Nem akarunk klienscsapattá válni. Már nem vagyunk jelen a Stratégiai Munkacsoportban, de amikor tavaly felvetődött, akkor arról volt szó, hogy az előző évi Mercedes-, Red Bull- vagy akármilyen kasztnit lehetne használni, de ez nyilván nem működne. De még a vadonatúj kasztnis megoldás sem felelne meg nekünk, a mi üzleti modellünk, az enstone-i infrastruktúránk miatt ez tönkre tenne minket. Azt hiszem, egyetlen pozitívuma van a dolognak: az új belépők sokkal olcsóbban jöhetnének az F1-be.”
A Force India tulajdonos-főnöke, Vijay Mallya is ragaszkodik a konstruktőri léthez: „Mindig is konstruktőrként szerepeltünk, és konstruktőrök is akarunk maradni, nem értünk egyet a kliensautós koncepcióval.”
Érdekes, hogy a fentiek ellenére a Mercedes motorsportfőnöke, Toto Wolff szombaton Monacóban azt állította, hogy három csapat is érdeklődött már náluk.
„Érdekes, hogy ilyeneket mondanak, mert három csapat is megkeresett pénteken azt illetően, hogy tudnánk-e nekik kliensautót szállítani. Szóval nem igaz (hogy elutasítják). Ez egy jó koncepció, vésztervként használható, és ha sikerül üzleti modellt is építeni köré, akkor nem szabadna kizárni.”
Wolff nem nevezte meg az érdeklődőket, de kis logikával kikövetkeztethető, hogy a fenti csapatok közül is egy, kettő vagy akár mindhárom köztük lehetett, hiszen a Red Bull, a Ferrari, a McLaren és a függetlenségére kényes Williams biztosan nem kopogtatott náluk, ahogy a Red Bullhoz és/vagy a Renault-hoz kötődő Toro Rosso sem, így csak a Lotus, a Force India, a Sauber és a Manor marad – az előbbi kettő jelenleg is Mercedes-partner, míg a Saubernek történelmi kapcsolata van a német gyártóval.