Igazán dicsőséges vállalkozás egy országtól, ha nemzetközi autókiállítás szervezésébe fog. Persze veszedelmes is, kisebb mértékben ugyan, mint egy olimpia, de hasonlóak a kockázatok. Ha a szervezés nem sikerül jól, a rendezvényt legfeljebb országon belül lehet sikeresnek eladni, de kifelé nagyon ki fog lógni a lóláb.
Nagyon köszönjük a meghívást az idei Istanbul Motor Show-ra a szervezőnek, a Tüyap Exhibition Centernek. Rendkívüli élmény volt kilátogatni ebbe a fantasztikus városba. Igazán szépre, tisztára, profira sikerültek a standok (ami persze leginkább a márkák érdeme), és még egy világújdonság leleplezését is láthattunk, a török gyártású Fiat Aegeáét. (Jó ez így leírva.)
Voltak szép lányok is a standokon, volt internet a szobánkban is, a sajtóteremben is. De voltak pillanatok, amikor úgy éreztük magunkat a rendezvényen, mintha a karakószörcsöki búcsúban döbbentünk volna rá, hogy ez azért nem Disneyland, hiába szerepel úgy a reklámplakátokon:
Az Istanbul Motor Show, vagyis a Tüyap rendezvénycsarnok főbejárata
Az Istanbul Motor Show, vagyis a Tüyap rendezvénycsarnok főbejárata
Fotó megosztása:
Atatürk óvó tekintete mindenhová elkísér Törökországban
Atatürk óvó tekintete mindenhová elkísér Törökországban
Fotó megosztása:
A Toyota Isztambulnak is megmutatta hidrogénautóját, a Mirait
A Toyota Isztambulnak is megmutatta hidrogénautóját, a Mirait
Fotó megosztása:
Bár pont most mutatták be Dél-Afrikában a szigorúbb arcú új Hiluxot, Isztambulba még egy régiből kreált kempingautót hozott a Toyota
Bár pont most mutatták be Dél-Afrikában a szigorúbb arcú új Hiluxot, Isztambulba még egy régiből kreált kempingautót hozott a Toyota
Fotó megosztása:
Bár pont most mutatták be Dél-Afrikában a szigorúbb arcú új Hiluxot, Isztambulba még egy régiből kreált kempingautót hozott a Toyota
Bár pont most mutatták be Dél-Afrikában a szigorúbb arcú új Hiluxot, Isztambulba még egy régiből kreált kempingautót hozott a Toyota
Fotó megosztása:
A VW még a tavaly, Párizsban bemutatott Passatot is attrakcióként tálalta. A Genfben debütált Caddyt viszont látványosan le is leplezték Isztambulban a helyi sajtónak
A VW még a tavaly, Párizsban bemutatott Passatot is attrakcióként tálalta. A Genfben debütált Caddyt viszont látványosan le is leplezték Isztambulban a helyi sajtónak
Fotó megosztása:
Akárhol is legyen egy autószalon, a legendás Quattro mindig hálás dekoráció az Audi standján
Akárhol is legyen egy autószalon, a legendás Quattro mindig hálás dekoráció az Audi standján
Fotó megosztása:
Az új (törökül yeni) Q7, elkerítve. Két hete vezette Svájcban a nemzetközi újságírócsapat (köztük velem)
Az új (törökül yeni) Q7, elkerítve. Két hete vezette Svájcban a nemzetközi újságírócsapat (köztük velem)
Fotó megosztása:
Új Passat
Új Passat
Fotó megosztása:
A Porsche standja Isztambulban
A Porsche standja Isztambulban
Fotó megosztása:
A Porsche standja Isztambulban
A Porsche standja Isztambulban
Fotó megosztása:
Az első nap délelőttjén még alig voltak, álmosan ásítozott az Istanbul Motor Show
Az első nap délelőttjén még alig voltak, álmosan ásítozott az Istanbul Motor Show
Fotó megosztása:
Ha minden igaz, 42000 líra, 4,5 millió forint az autószalon talán legolcsóbb kiállított autója, egy 0,9 literes Sandero Stepway. Azért ennyi, mert több mint 60%-os adó terheli a legkisebb kategóriát is ebben az országban (mely kormányunk példaképe időnként - jó lesz vigyázni!)
Ha minden igaz, 42000 líra, 4,5 millió forint az autószalon talán legolcsóbb kiállított autója, egy 0,9 literes Sandero Stepway. Azért ennyi, mert több mint 60%-os adó terheli a legkisebb kategóriát is ebben az országban (mely kormányunk példaképe időnként - jó lesz vigyázni!)
Fotó megosztása:
A Generali, a kiállítás egyik főszponzora KITT-et is elhozta a szalonra. Állítólag ez volt az a példány a forgatásokon a sok elhasznált Trans Am közül, ami beszélt!
A Generali, a kiállítás egyik főszponzora KITT-et is elhozta a szalonra. Állítólag ez volt az a példány a forgatásokon a sok elhasznált Trans Am közül, ami beszélt!
Fotó megosztása:
A Generali, a kiállítás egyik főszponzora KITT-et is elhozta a szalonra. Állítólag ez volt az a példány a forgatásokon a sok elhasznált Trans Am közül, ami beszélt!
A Generali, a kiállítás egyik főszponzora KITT-et is elhozta a szalonra. Állítólag ez volt az a példány a forgatásokon a sok elhasznált Trans Am közül, ami beszélt!
Fotó megosztása:
Az Onuk, egy hajóágyút és tuningautókat gyártó cég kiváló tárlata
Az Onuk, egy hajóágyút és tuningautókat gyártó cég kiváló tárlata
Fotó megosztása:
Onuk, alighanem Lotus Elise alapokon
Onuk, alighanem Lotus Elise alapokon
Fotó megosztása:
A teljes sajtóinformáció, kiállítási lista, program a kezemben van
A teljes sajtóinformáció, kiállítási lista, program a kezemben van
Fotó megosztása:
A Kék Szem, rontás ellen, az Onuk tuningmodell szériafelszereltségének része
A Kék Szem, rontás ellen, az Onuk tuningmodell szériafelszereltségének része
Fotó megosztása:
És ő (a középső hölgy) Kurukafa úr, akitől az eredeti meghívólevelet kaptuk. Szexista előítéleteimért nyüszítve kértem bocsánatot tőle - hiszen levelezésünkben többször le Mr. Kurukafáztam
És ő (a középső hölgy) Kurukafa úr, akitől az eredeti meghívólevelet kaptuk. Szexista előítéleteimért nyüszítve kértem bocsánatot tőle - hiszen levelezésünkben többször le Mr. Kurukafáztam
Fotó megosztása:
A recepciós pultoknál, ha valaki angolul szólalt meg, rögtön hívták a feltűzött hajú hölgyet, mert csak ő bírta a nyelvet a temérdek hostess közül a NEMZETKÖZI autókiállításon
A recepciós pultoknál, ha valaki angolul szólalt meg, rögtön hívták a feltűzött hajú hölgyet, mert csak ő bírta a nyelvet a temérdek hostess közül a NEMZETKÖZI autókiállításon
Fotó megosztása:
Kék Szem véd rontás ellen a sportülések között. Ha netán eltörne, azt jelenti, hogy kivédett egy átkot
Kék Szem véd rontás ellen a sportülések között. Ha netán eltörne, azt jelenti, hogy kivédett egy átkot
Fotó megosztása:
Dizaynos kisbuszok
Dizaynos kisbuszok
Fotó megosztása:
Egy csőrös Kenworth és az Integrale: a kiállítás legszebb járművei
Egy csőrös Kenworth és az Integrale: a kiállítás legszebb járművei
Fotó megosztása:
A Jeep standja
A Jeep standja
Fotó megosztása:
A Citroen hozott egy régi DS-t az újak közé. A Fantomas-Citroen Törökországban is örök ikon
A Citroen hozott egy régi DS-t az újak közé. A Fantomas-Citroen Törökországban is örök ikon
Fotó megosztása:
A yeni (új) Vitara még leleplezésre vár Isztambulban
A yeni (új) Vitara még leleplezésre vár Isztambulban
Fotó megosztása:
A BMW elhozta az i3-at, i8-at is
A BMW elhozta az i3-at, i8-at is
Fotó megosztása:
Az új Superb is még nagyon új itt
Az új Superb is még nagyon új itt
Fotó megosztása:
Sajnos mi nem ülhettünk be KITT-be
Sajnos mi nem ülhettünk be KITT-be
Fotó megosztása:
A tényleg új Fiat Aegea
A tényleg új Fiat Aegea
Fotó megosztása:
Az Opel Monza tanulmánynak támaszkodik ez az ijesztő, de láthatóan sokat tapasztalt amazon
Az Opel Monza tanulmánynak támaszkodik ez az ijesztő, de láthatóan sokat tapasztalt amazon
Fotó megosztása:
Maserati, lila lánnyal
Maserati, lila lánnyal
Fotó megosztása:
Ferrari, szürke lánnyal
Ferrari, szürke lánnyal
Fotó megosztása:
Ssangyong Tivoli, sok színes lufival
Ssangyong Tivoli, sok színes lufival
Fotó megosztása:
Az autókiállítás plakátja a Metrobus ajtajából lőve a megállóban. Nagy a hírverés körülötte
Az autókiállítás plakátja a Metrobus ajtajából lőve a megállóban. Nagy a hírverés körülötte
Fotó megosztása:
Így intettünk búcsút a szalonnak a második sajtónapon, vagy VIP-napon, vagy első közönségnapon, a fene se tudja, annyiféle információt hallottunk, május 23-án reggel fél tízkor
Így intettünk búcsút a szalonnak a második sajtónapon, vagy VIP-napon, vagy első közönségnapon, a fene se tudja, annyiféle információt hallottunk, május 23-án reggel fél tízkor
Fotó megosztása:
Az autókiállítás plakátja a Metrobus ajtajából lőve a megállóban. Nagy a hírverés körülötte
Mit keresünk mi Isztambulban?
A Vezess két újságírója, Földes Attila és Rácz Tamás a Keleti nyitás jegyében ezúttal a hanyatló Nyugat autószalonjai (Párizs, Frankfurt, Genf) után az Istanbul Motor Show-ra utazott ki.
A tudósítás korábbi anyagai erre a linkre kattintva olvashatók.
Május 21-ére és 22-re szólt a meghívás, ezek voltak a közönségnapok előtti sajtónapok a program szerint. A megnyitó 8 óra 5 perckor kellett volna, hogy legyen, tegnap, de mivel másfél órát csúszott, mi lekéstük, mert addigra már a félig-meddig megnyitott standok között császkáltunk. Sebaj, nem vesztettünk sokat, mert a helyi öltönyös figurák mind törökül beszéltek, totalcaros kollégánk beszámolója szerint pedig a tolmácsgépek nem nagyon működtek. A beszédek angol nyelvű leiratát tegnap délre, majd tegnap estére ígérte a sajtós kapcsolattartó úr (aki főnökével, Kurukafa ASSZONNYAL egyetemben kiválóan, de gyakorlatilag egyedüliként beszélt angolul az általunk megkérdezett szervezők, kiállítók tömegében), természetesen ma reggel 10-ig még nem kaptuk meg. Biztos nagyon szépeket mondott Lázár János és Seszták Miklós török pandantja, sose tudjuk meg.
Ez itt a programfüzet:
A teljes sajtóinformáció, kiállítási lista, program a kezemben van
És ő (a középső hölgy) Kurukafa úr, akitől az eredeti meghívólevelet kaptuk. Szexista előítéleteimért nyüszítve kértem bocsánatot tőle – hiszen levelezésünkben többször le Mr. Kurukafáztam
Egy csőrös Kenworth és az Integrale: a kiállítás legszebb járművei
Ez az összes érdekesebb számadat a programfüzetből, a kiállításra vonatkozólag:
145 ezer m2 a kiállítási terület, 25 ezer kültéri, 120 ezer beltéri
14 csarnok van
1987-ben 10 üzletember alapította meg a helyi gépjármű-importőri egyesületet
ennek ma 29 tagja van, 45 márkát képviselnek
28800 kVA/h-s energiafelvétele van a kiállítási csarnokoknak
A csillogó-villogó, Salamon tökéhez hasonlatosan ragyogóra törölgetett autók között sem igazi újdonság (leszámítva a Fiatot), sem egzotikus helyi modell nem volt. Törökország belesimult az autóipari globalizációba, nincsenek már jópofa lokális gyártmányok, csak világautók, minden mennyiségben. Attól, hogy a Dacia Logant itt Renault Symbolnak hívják, nemigen dobban meg az autóbuzi szív.
A helyi piacról, a kocsik áráról szinte semmit nem tudtunk meg a szalonon. A kiállítók közül egyedül a Daciánál sikerült kisírni pár információt, tengerésznyelven, persze. Íme, ennyibe kerülnek Törökországban az olcsó kiskocsik:
Ha minden igaz, 42000 líra, 4,5 millió forint az autószalon talán legolcsóbb kiállított autója, egy 0,9 literes Sandero Stepway. Azért ennyi, mert több mint 60%-os adó terheli a legkisebb kategóriát is ebben az országban (mely kormányunk példaképe időnként – jó lesz vigyázni!)
Az új (törökül yeni) Q7, elkerítve. Két hete vezette Svájcban a nemzetközi újságírócsapat (köztük velem)
Akárhol is legyen egy autószalon, a legendás Quattro mindig hálás dekoráció az Audi standján
A legérdekesebb stand egy helyi tuningcég tárlata volt. Később megnéztem a cég honlapját, és még érdekesebbnek kezdett tűnni az Onuk nevű vállalat: a
nyitóoldal grafikus menüjében egy tuningautó, egy hajó és egy légvédelmi löveg közül lehet választani! Ez már valami! (Egyébként minden menüpont alatt nagyon mókás a tartalom, érdemes lapozgatni.) A standot őrző úr viszont, naná, nem tudott angolul, még arra a kérdésre se volt képes választ adni, amikor ujjammal a kissé Porsche-paródiaszerű, de azért a szemnek nem kellemetlen kocsira mutatva megkérdeztem: base, basis – Lotus Elise?
Mindenesetre a rontás ellen védő Kék Szem, a törökök nagyra tartott amulettje a szériafelszereltség része az Onuk S56-on:
A Kék Szem, rontás ellen, az Onuk tuningmodell szériafelszereltségének része
Az Onuk, egy hajóágyút és tuningautókat gyártó cég kiváló tárlata
A Generali, a kiállítás egyik főszponzora KITT-et is elhozta a szalonra. Állítólag ez volt az a példány a forgatásokon a sok elhasznált Trans Am közül, ami beszélt!
Míg a két angol és egy francia kollégával (ennyien képviseltük a nemzetközi sajtót, mi ketten a Vezesstől és Dani a Totalcartól voltunk a legnagyobb külföldi újságíró-delegáció) kissé szomorúan nézegettük a tavalyi, tavalyelőtti vagy öt évvel ezelőtti Genfi Autószalonról már ismert modelleket, a standok között komoly tekintettel, döngő léptekkel haladtak a helytartók és a nagy török cégek vezetői, megtekintettek mindent és elégedetten bólogattak.
Ismerve a török féldemokrácia működését, ez volt az igazán fontos a szervezőknek, nem feltétlenül a nemzetközi elismerés a sajtó és a kiállító cégek részéről. Szóval az Isztambuli Autószalon bizonyára legalább olyan sikeres vállalkozásnak minősíttetik majd a hazai sajtóban, mint mondjuk nálunk a magyar fizetős autópálya-rendszer reformja, a trafiktörvény vagy a Várkert Bazár.
A mai napra terveztünk egy autógyár-látogatást Bursába, a gigantikus Tofas-gyárba, ahol a mi Doblónkat is készítették. Kiváló slusszpoén az út végére, hogy ez a török autóipar zseniálisan pont az Autószalon idejére időzített átfogó dolgozói sztrájkja miatt elmaradt, így már délelőtt elindultunk hazafelé Isztambulból. Reggel, helyi idő szerint kilenc óra tízkor még be akartunk nézni egy fotózós-sétálós körre a szalonra. Hiszen tegnap este még azt mondták a szervezők, hogy ja, bocs, 21-e volt a VIP-nap, majd 22-e lesz az igazi sajtós. Nos, ez a látvány fogadott minket:
Így intettünk búcsút a szalonnak a második sajtónapon, vagy VIP-napon, vagy első közönségnapon, a fene se tudja, annyiféle információt hallottunk, május 23-án reggel fél tízkor
Tüyap Exhibiton Group, köszönjük a meghívást! Fiat Professional, köszönjük a Dobló Cargót az útra! Isztambul, köszönjük a csodás hangulatot, az élményeket! Török vendéglátósok, köszönjük a kebabokat és az ayrant! Kedves olvasók – köszönjük a figyelmet. Természetesen a hazaút kalandjairól és a kimaradt érdekességekről még beszámolunk. Güle güle mindenkinek!