Bár rendes karbantartással egy modern autónak 350-500 ezer kilométert el kell mennie drámai események nélkül, nem mindegy, mennyi van ebből hátra. Sok használt autóhoz nincs szervizkönyv, mások pofátlanul hamisítják. Megint mások az általuk vitt anyagokkal csináltatnak egy olajszervizt egy jó nevű márkakereskedésben, amit a leolvasott óraállással együtt beüttetnek a szervizfüzetbe és ezzel az apró invesztícióval tévesztik meg a használtautó-vásárlókat. Használt autót venni kockázatos, mert nem mindig oldható meg az állapotfelmérés egy márkaszervizben, belenézve az autó számítógépébe. Ám a kilométeróra-visszapörgetés felismeréséhez vannak támpontok.
Hogyan leplezhető le a csalás?
Egy ápolt autóban negyedmillió kilométer után is jól nézhet ki az utastér. Ha nem testes az illető, a vezetőülés is sokat kibír. Modern autókban a kopott pedálgumi, a kifényesedő kormány és váltógomb nem ad támpontot. Ráadásul a kormány újrabőrözése 15-20 ezer forintból megvan, a váltógomb még kevesebből. Egyik sem tétel, pláne, ha bontottat vesz valaki.
Ha az óratekerő alapos, akkor nehéz dolgunk van. Abban bízhatunk, hogy a csaló hanyag munkát végzett. Például nem írta át az óraállást az összes helyen, mondjuk mindkét kulcsban, a kilométer-számlálóban, a lámpamodulban és a motorvezérlésben, ahogy BMW-ken szokás.Benne felejthet a rendszerben korábbi hibákat, így az autó a szervizszámítógépre csatlakoztatva kiköphet mondjuk egy légzsákproblémát évekkel korábbról, magasabb futásteljesítménnyel. Esély lehet a motortérben, falcokon felejtett matrica az esedékes olajcserékről. Rábukkanhatunk a kesztyűtartóban hányódó papírok között magasabb óraállásra.
Típusa válogatja, de például az E46-os BMW agyából kiolvashatók a motor üzemórái. Városi forgalomban 23-25 kilométerrel érdemes felszorozni az üzemórákat, de ez a minimum. Ezt a méretkategóriát sokszor hosszabb utakra is használják, ezért ha például 5000 üzemórával nem mutat minimum 150 000 kilométert a számláló, az gyanús. Nem kell rögtön visszatekerést feltétetelezni az eladóról, de próbáljuk tisztázni ennek okát!
Hasznos információkat lehet összecsipegetni az autóról abban a szervizben, márkakereskedésben, amely a rendszámkeretről leolvasható. Ezt lehetőleg személyesen érdemes intézni telefonos bejelentkezés után, egyből a vonalban támadva könnyebb lepattanni. Az alvázszám például Fordokon leolvasható a szélvédő tövében, de az eladótól is megtudható. Kérdezzünk utána a környékbeli márkaszervizekben, hátha tudnak valamit a karbantartásáról és az eredetéről.
Hazai használt autókra állami adatbázis
2012. január elseje óta az adásvételi szerződésben szereplő értéket és a vizsgán leolvasott óraállást a hivatalok munkatársai feltöltik egy online adatbázisba. Arra nem vennénk mérget, hogy ez minden esetben a tényleges futásteljesítmény, mert aki csalni akar, az a vizsgák előtt visszaállíthatja a kilométerórát, de az emberek többsége aligha becstelen. Ez egy nagyon értékes adatforrás lesz a hazai használt autókra a jövőben.
Mely autók szerepelnek benne?
Az új autók négy év után vizsgáznak először, tehát az idén eladott autókról legkorábban 2019 első felében lesz bármilyen adat. Alapesetben az újonnan 2011. májusa előtt forgalomba helyezett autókról van már óraállás és az összes olyan használt autóról, amely 2012. január elseje óta megjelent műszaki vizsgán vagy gazdát cserélt. Az adatbázis napról napra értékesebb, de már most is benne van az autópark zöme.
Hogyan kell lekérdezni az óraállást?
Jelenleg az okmányirodákban vagy kormányhivatalokban lehet információhoz jutni a használt autók futásteljesítményéről, az itt részletezett módon . Az eljárási díj 1250 Ft, amivel nem is lenne baj, de az ügyintézés személyesen megy és az eredményt sem kapja meg az illető csak postán, körülbelül egy hét alatt.
Egy online adatbázist sorban állva lekérdezni és utána a postást lesni az eredményért nem túl életszerű módszer. A közeljövőben a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala elindítja az online lekérdezést, amivel gyorsabban juthatnak információhoz a használtautó-vásárlók.
Mit tehet a becsapott vevő?
Ha az autó megvásárlása után derül ki, hogy manipulálták a kilométer-számlálót, kétféle úton folytatódhat az ügy. Ha kiderül, hogy az eladó visszatekerte az órát, akkor egyrészt a feljelentés nyomán a rendőrség nyomozást indíthat, az ügyészség vádat emelhet és büntetőeljárás vár az illetőre. A perben szabadságvesztésre ítélhetik, ha sikerül bizonyítani, hogy a manipulálás haszonszerzési céllal történt. Ilyenkor a károsultnak nem adódnak kiadásai az eljárásban, nem kell például ügyvédet fogadnia vagy perköltséget viselnie.
Óratekerésért egy év a börtön?
Olvasónk egy használtautó-kereskedésben vásárolta autóját, amelyről kiderült, hogy a műszerfali óraállás kisebb a tényleges futásteljesítménynél. Ebben az ügyben fordult jogi tanácsért szakértőnkhöz, válaszát az alábbiakban olvashatjátok.
„Ha a vételt követően kiderül, hogy a jármű kilométeróráját „visszatekerték”, akkor a vásárlót a kereskedő megtévesztette, hiszen a szerződés megkötésekor lényeges körülményt tekintve tévedésben volt. A megkötött szerződést megtámadhatja, azaz kérheti az eredeti állapot helyreállítását. Ekkor az eladónak visszajár a jármű, a vevőnek pedig a vételár. Amennyiben az eladó nem hajlandó ezt teljesíteni, úgy haladéktalanul bíróság előtt kell érvényesíteni az igényt.
Ha bizonyítható, hogy a jármű valós futásteljesítménye több, mint a szerződésben feltüntetett kilométer-számláló állása, az eladó a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik (kellékszavatosság). Ilyen esetben a vevő árleszállítást igényelhet, vagy akár elállhat a szerződéstől. A szavatossági igényt főszabály szerint az adásvételtől számított 6 hónapos elévülési időn belül lehet érvényesíteni. Elállás esetén a vevő nem köteles a járműnek azt az értékcsökkenését megtéríteni, ami a jármű rendeltetésszerű használatának következménye.
A károsult dönthet úgy is, hogy feljelentést tesz a rendőrségen. A gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása (ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg) 1 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, de csak abban az esetben, ha azt jogtalan haszonszerzés végett követik el.
A károsult például igazságügyi szakértő véleményével igazolhatja, hogy az autó mennyivel ér kevesebbet tényleges futásteljesítményével, mint az óra szerintivel. Ügyvédi irodánk praxisában eddig egyetlen büntetőeljárás fordult elő óratekerés miatt, de az eljárást megszüntették, mert a bíróság álláspontja szerint nem volt bizonyítható a haszonszerzési cél.”
Dr. Janklovics Ádám, közlekedési jogász, Székely Ügyvédi Iroda
Javult-e a helyzet?
Beszéltünk több szakemberrel, aki használtautó-kereskedelemben utazik és volt már dolga épp elég visszatekert órás használt autóval. Tapasztalataik szerint a vezetett szervizkönyv felértékelődésével párhuzamosan az utóbbi időben autóvásárlók nagyobb része kezdi elfogadni a 150-200 ezer kilométeres futásteljesítményeket.
Tisztulást jeleznek azok az autók is, amelyek bevallottan 260-300 ezer kilométerrel várnak új vevőre és a nepper vagy a magántulaj „fiatalítás” helyett jobban bízik a követhető szervizelőéletet hangsúlyozásában.
Ezek azonban csak a kicsit sokat futott autók, nem az igazán sokat használtak. Az átlagember nyilván elriad a 380-600 ezer kilométeres számoktól, pedig ennyit simán megtesz egy 15-17 év körüli középkategóriás dízel. Gondoljunk az 1996 utáni Passatokra, az Audi A4-re vagy a Golfokra 1,9 TDI-vel, esetleg a Mondeókra, a BMW 3-as sorozatára. Ezek a típusok a használtautó-behozatali lista élén állnak. Bár a motorok megoszlásáról nincs statisztikánk, az a benyomásunk, hogy tulajdonosuk nagy részben Euro 2-es, Euro 3-as dízelmotorral mérgezi a lakosságot.
Összefoglalva: a helyzet javul. Az óratekerés 2013. július elsejével bevezetett büntethetősége és a még nehezen hozzáférhető, de létező központi adatbázis nagy előrelépés. Ám ahogy a korábban manipulált autók tömege sem tért vissza az eredeti óraálláshoz, megmaradt az óratekerés, de alsó határa feljebb csúszott. Igazán visszaszorulni csak akkor fog, ha a laikus használtautó-vásárlók döntő többsége is elfogadja, hogy ugyanannyi ténylegesen megtett kilométerrel az egyik autó lehet jó vétel, még ha a másik pénztemető is. Használt autóknál tényleg nem az óraállás számít, hanem a karbantartás igényessége és a kocsi állapota.