Kollégáink ma is ott vannak az új Mazda CX-3 nemzetközi sajtóbemutatóján. Lencsés Csaba már vezette a 4,3 méteres hosszával nehezen kategorizálható autót, amelyet az új Vitarával a kis SUV-k közé sorolnánk, de méreteivel nem nagyon lóg ki ki a kompakt aszfaltterepjárók közül sem. Tapasztalatainkat az autóról itt olvashatjátok.

Nehezebb lett volna, ha a méretben egész közel álló CX-5 technikáját használják a Mazda CX-3-hoz

Tomijama úr 29 éve dolgozik a Mazdánál, a Skyactiv-stratégia kidolgozásában is nagy szerepe volt. Középen a tolmács hölgy, jobbra a szerző

Tomijama úr 29 éve dolgozik a Mazdánál, a Skyactiv-stratégia kidolgozásában is nagy szerepe volt. Középen a tolmács hölgy, jobbra a szerző

Ezzel a modellel a Mazda egy számára új, de mások által alaposan megművelt területre lép, ahol többek között a Captur, a Countryman, a Juke illetve a Mokka is fontos ellenfél. Az eredményes súlycsökkentés, a jó vezethetőség és a formás design miatt az újkori Mazdák érdekesek lehetnek az autórajongók számára, ezért interjút kértünk a Mazda CX-3 fejlesztését irányító programmenedzsertől, hogy többet tudjunk meg a modellről.

Névjegy – Tomijama Micsio

Tomijama Micsio úr az előző Mazda2 modellfrissítés utáni változatáért felelt, részt vett továbbá a Skyactiv-stratégia kidolgozásában. Korábban terméktervezési területen dolgozott vezető beosztásokban. Házon belül kedvenc autója az első generációs Mazda3, jelenleg azonban a harmadik szériával jár, idővel pedig átül az új CX-3-ba. Az 52 éves menedzser 29 éve dolgozik a vállalatnál.

Újdonságuk a Mazda2-re épül, de jóval nagyobb nála. Miben tér el a kisautótól a 4,3 méteres SUV?

Technikájának nagy részét a Mazda2-től veszi át, például tengelytávjuk is azonos. Többek között a futóművet kellett a típus magasságához igazítani és nagyobb súlya miatt a karosszéria megerősítésére is szükség volt. Volt, ahol az anyagvastagság nőtt, máshová új elemeket is beépítünk.

Nehezebb lett volna, ha a méretben egész közel álló CX-5 technikáját használják a Mazda CX-3-hoz

Nehezebb lett volna, ha a méretben egész közel álló CX-5 technikáját használják a Mazda CX-3-hoz

Hosszban 30 centiméter sincs a CX-3 és a CX-5 között. Nem volna egyszerűbb azonos padlólemezre gyártani őket, mint az előző Mitsubishi Outlandert és az ASX-et?

Ha egy nagyobb modell alapjaira épít kisebbeket, úgy nehezen oldható meg a súlycsökkentés.

Valóban, az autó súlya 1155 kilogrammról indul. Hogyan érték el ezt az értéket?

A legfontosabb, hogy az autó alapjai nagyon körültekintő súlycsökkentésen vannak túl. A karosszéria 63 százalékát nagyszilárdságú acélok teszik ki. Ezen belül 29 százalék a 780 mPa szilárdságú acél aránya, az anyagok négy százalékának szilárdsága pedig eléri az 1180 megapascalt.

Hamarabb leszabályoz a 120 lóerős benzines, a két motor alapjaiban azonos

Hamarabb leszabályoz a 120 lóerős benzines, a két motor alapjaiban azonos

Melyik modell volt a mérce a kategóriában?

2011-ben kezdtük a Mazda CX-3 fejlesztését, amikor még alig voltak autók ebben a szegmensben. A MINI Countrymant és a Nissan Juke-ot néztük meg, de nem találtunk olyat, amilyen autót mi akartunk csinálni.

Nehezebb úgy fejleszteni egy autót, hogy nincs referenciamodell, amelyet meg kell haladni?

Személyes véleményem szerint így sokkal egyszerűbb lett volna. De ez a munkamódszer azzal jár, hogy csak a megalkotás pillanatában tudjuk meghaladni konkurensünket, ami nem garancia az autó jövőbeli versenyképességére.

Kik a megcélzott ügyfelek?

Főként fiatal családokra és ifjú párokra számítunk vásárlóként, olyan emberekre, akik túl vannak a pályakezdésen és a párkeresésen. A célcsoport másik nagy részét a gyermekek kirepülése utáni életszakaszban lévő, idősebb vevők alkotják.

37 milliméterrel magasabb a hátsó ülés az elsőknél, a szélső ülések középre tolásával a gyermekeket jobban látják a szülők

37 milliméterrel magasabb a hátsó ülés az elsőknél, a szélső ülések középre tolásával a gyermekeket jobban látják a szülők

Milyen részletmegoldásokkal kívánnak megfelelni a fiataloknak?

Például a sokoldalú csomagtérpadlóval, ami alá elrejthetünk valamit. Vagy a hátsó ülés kialakításával. A szélső üléseket viszonylag középre toltuk és 37 milliméterrel az elsők fölé emeltük az üléspozíciót. Ezáltal a szülők jobban láthatják gyermekeiket és ők is jobban kilátnak.

Miért nem rendelhető a hátsó ülésbe integrált gyermekülés, ami egy igazán családbarát megoldás?

Lemondtunk róla, mert a szülők olyan ülést használjanak, amilyent megfelelőnek tartanak. A gyermekülés nem kell mindig és akinek kell, ott 2-3 évente változó méretűre van szükség. Ha beletervezzük, az autó súlynövekedése azoknak is hátrányos, akik nem használnák.

Különleges kényelmi és biztonsági felszerelés a plasztiklapra vetítő kijelző. A Peugeot kínált hasonlót a 3008-hoz és az 5008-hoz

Különleges kényelmi és biztonsági felszerelés a plasztiklapra vetítő kijelző. A Peugeot kínált hasonlót a 3008-hoz és az 5008-hoz

120 illetve 150 lóerős a két benzines motor. Mi az eltérés köztük?

A motor képes 150 lóerőt leadni, de a 120 lóerőst hamarabb leszabályozzuk. Vannak országtól, piactól függő adósávok, ezért kínálunk egy kisebb teljesítményű verziót is.

Milyen határok között változik a 4×4-es verziók erőeloszlása?

Eltérően a korábbi rendszerektől, amikben az erőelosztás a kerékkipörgésre módosul, itt az első kerekek megcsúszására előre reagálunk. A nyomatékmegoszlást többféle érzékelő jeleiből kalkulálja a számítógép, ilyen a külső hőmérséklet vagy az ablaktörlő működése.

Nemsokára a mi hazánkban, Magyarországon is indul az értékesítés. Összességében hány autó eladására számít?

Globális adatot tudok mondani önnek, a tervezett gyártási kapacitás 150 000 darab évente.

Tomijama úr, köszönjük a beszélgetést!