Röviden – Hyundai i30 1.6 CRDi DCT

Mi ez?

A felfrissített Golf-kategóriás Hyundai 136 lovas dízelmotorral és duplakuplungos, hétfokozatú automatával

Mit tud? Erős, gyors, kényelmes és nem is drága
Mibe kerül? 5,7 millióról indul az ár, a „narancs-karamell” tesztautó kb. hétmillió, listaáron
Kinek jó?  Aki képes kitörni a Golf-Astra-Focus körből, ha modern kompaktot keres

A Hyundai i30 félidős modellfrissítésének nagy szenzációja a 186 lóerős, 1,6-os turbós benzinmotor volt. A kicsi meg a hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó beépítése a kissé megerősödött, immár 136 lóerős, szintén 1,6-os dízel mellé. Mi most ezt a kis szenzációt próbáltuk ki, magyar rendszámmal, magyar utakon.

Az eredeti i30-dizájn, 2012-ből
Egyszerű, áramvonalas tojásforma

Egyszerű, áramvonalas tojásforma

Kint: ez tényleg az új arc?

A facelift nem sikerült valami látványosra, az „ami nem romlott el, ne javítsuk” elv szellemében a simulékony, uniszex dizájnon alig-alig változtatott a koreai gyártó. Íme, az előtte-utána kép:

Az új automatával még jobb a dízel i30 62
Az új automatával még jobb a dízel i30 63

Akár az egyik is lehetne a másik, nem igaz? Egy kicsit audisabb-single frame-esebb a hűtőmaszk, de máskülönben semmi: szép kis autó, semmi markáns fajtajelleg, gyárthatná akárki. És az utastérben sem történt semmi érdemleges változás.

Bent: szalonhangulat és fura szag

A Hyundai-okban nagyon lehet kedvelni a tágasság érzetét keltő (opciós) krémszínű berendezést és nagyon lehet gyűlölni az emberi szem számára legkevésbé praktikus (kötelező) kék színű műszervilágítást. Utóbbin szerencsére sokat tompított a Hyundai, immár a nagy órák inkább fehéren semleges világítással parádéznak éjjel, de a klíma és az infotainment kijelzője még kék: még mindig nem húzta meg a gyártó azt a hasznos visszavonuló lépést hátra, amivel a Volkswagen is lemondott erről a hülyeségről a Négyes Golf után. Ez nem ízlés kérdése, hanem tény: a szemünk a kék színre tud a legkevésbé fókuszálni.

Szép a szimmetrikus műszerfal, hamar meg lehet szokni az i30 utasterét

Szép a szimmetrikus műszerfal, hamar meg lehet szokni az i30 utasterét

Ezen kívül viszont szinte semmibe nem lehet belekötni, mert minden úgy van megcsinálva, hogy ne is lehessen. A szimmetrikus műszerfal, a klasszikus japán elrendezést követő ergonomikus kezelőszerv-kiosztás, még a multifunkciós kormány formája, küllőinek alakja is olyan, hogy mindenkinek tetsszen, fiatalnak, nyugdíjasnak, férfinak, nőnek. Az ajtókárpitok pedig kimondottan szépek, ilyen szintű kidolgozottság, ilyen jó ízléssel formázott, mégis praktikus ajtóbelsőket prémiumkategóriákban is ritkán látni.

Az ülés nem tart ugyan, de kényelmes (bár a kárpit kissé izzasztó), a hátsó traktusban is jól el lehet férni. A kesztyűtartó tágas, az ajtózsebek is öblösek, a négy félliteres flakont állítva befogadó, könyöklő alatti üreg pedig alighanem páratlan szolgáltatás a kategóriában. A 378 literes csomagtartó átlagosnak számít manapság az alsó-középben, de a szatyorakasztó fülekkel, szivargyújtós konnektorral, gumipók-horgonyzási pontokkal, dupla fenéklappal nagyon jól felszerelt üreg ez

Ott talál az ember kincset, ahol a legkevésbé várná: az i30 egyik legszebb alkatrésze a rögzítőfül a csomagtérben

Ott talál az ember kincset, ahol a legkevésbé várná: az i30 egyik legszebb alkatrésze a rögzítőfül a csomagtérben

És hogy mi volt az a dőlt betűs szinte az előbb? Nos: a szag. Nem ez az első Hyundai, amiben azt panaszoljuk, hogy melegben bizony gyakran büdös van odabent. Ennek a fel-feltörő odőrnek egy része alighanem a kocsiban utazók hóna alól jön: a szellőzés nem túl intenzív, jó lenne még pár négyzetcenti kilépő felület az elhasznált levegőnek. De van még ott egy kis gyakran jelenlévő műanyagszag is, és mivel pont a kánikula napjaiban használtam az autót, a 35-36 fokos külső hőmérséklet és a tűző nap mellett bizony sokszor előjött ez a fura kipárolgás. Hűvös reggeleken, estéken a jelenség megszűnik, de a meleg mindig újra előcsalogatja a szagmolekulákat, isten tudja, melyik ragasztóanyagból vagy műszerfali plasztikból.

Úton: komfortos, de gyors

Az i30-ban nem voltak kormány mögötti váltófülek, az 1,6 literből 136 lóerőt kipréselő dízelmotor erejét hangsúlyozó vörös plakettek vagy műszerfal-intarziák. Pedig a szép rendben sorakozó paraméterek (100 kilowatt, 200 km/h, 300 Nm) nem egy átlagos másfél liter körüli dízel, pláne nem egy automata dízel számai.

Adatlap

Hyundai i30 1.6 CRDI aut.

Az eredeti i30-dizájn, 2012-ből
Motor 1591 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 135 LE
Nyomaték 157 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,9 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,7 l / 100 km

Az enyhén megtuningolt motorral és az új váltóval az i30 nem sportautó, még csak nem is sportos autó, viszont kimondottan gyors autó a hétköznapi közlekedésben. A Hyundai-Kia konszern 1,6 literes dízelét a Renault motorjával együtt kiemelkedően jól sikerültnek érezni a mezőnyben manapság: csendesek, alul is húznak, de fönt sem fulladnak ki, majdnem olyan agilisek, mint egy hasonló teljesítményű benzines turbómotor. A házon belül fejlesztett új erőátviteli egység sem rossz. A 7G DCT jezésű váltó gyakorlatilag két darab, szárazkuplungos sebességváltó, egy csőtengelyen forognak a páros, a benne futó tengelyen a páratlan fokozatok. A váltás a két fogaskeréksor között parádésan gyors, még a fokozatokat átugró visszaváltások is villámgyorsan lezajlanak. A kézi kapcsolás talán kicsit lassabb, kevésbé élvezetes, mint a Volkswagen DSG-jével, de különben érzésre a Hyundai/Kia váltója is van olyan jó, mint a német szerkezet.

A kényelmes futóművel, csendes motorral a három fokozatban állítható rásegítésű kormányzást inkább Comfort módban tartva közlekedtem, mert ez illik a kocsi jelleméhez, nem a keménykedés – az i30 így amolyan GT-sen gyors utazóautó, amivel nem probléma egy gyorsabb sávváltás, egy spontán előzés, ha unjuk a körülöttünk szüttyögők tempóját. A stop-start rendszer hajlamos egy leheletnyit késni, de mivel automata a váltó, lefulladástól nem kell tartanunk, csak épp egy mikroszekundummal később mozdul meg a kocsi, ahogy a gázra lépve várná az ember. A gyér szellőzésű utastér miatt egyébként ezt a funkciót, minden zöld érzületemet leküzdve gyakran ki is kapcsoltam a dugóban. Ez is benne lehet abban, hogy a fogyasztás egy kicsit magasabb lett annál, amit vártam.

Vegyes üzemben, körülbelül 50% sztráda, 20% országút és 30 %város mellett az autó 6,7 literes átlagfogyasztással fejezte be alattam a tesztet. Lendületesen autóztam és végig klímáztam, szó se róla, de azért ez akkor is fél literrel több, mint amire számítottam az ugyan automatikusan működő, de alapvetően mechanikus váltó mellett. És hét decivel több, mint amire a fedélzeti számítógép számított: a kijelzőn 6,0 liter szerepelt tankoláskor. Ejnye.

Konfliktuskerülő, modern pofa, egy kicsit összeollózott hatással, de nem rossz

Konfliktuskerülő, modern pofa, egy kicsit összeollózott hatással, de nem rossz

Versenyképes?

A Hyundaiok ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciájával eleve megfontolásra érdemes autó az i30. Ehhez jön, hogy nem sok gyártónál érhető el a másfél liter körüli dízeltartományban automata egyáltalán, eleve egy feleslegesen nagy motort kell választani, ha nem akarunk váltani (Opel, Peugeot). Ha mégis van alkalmas kis motor, gyakran magas felszereltségű, drága kivitelt kell választani, hogy a konfigurátorban bekattinthassa az ember az automatát is (Ford). Ehhez jön még, hogy nem is akármilyen automata, hanem ez a jó kis duplakuplungos segíti a vezetést az i30-ban, és már ki is derült, hogy ennek a koreai kompaktnak az egyetlen igazi konkurense egy másik koreai kompakt, a testvérmodell Ceed:

A dízel, automata, 136 lovas, alapkivitelű i30 és konkurensei (listaár, forint)
Ford Focus 1.5 TDCi Titanium MPS6 (120 LE, duplakuplungos váltó) 6 970 000
Kia Ceed LX 1.6 CRDi DCT (128 LE, duplakuplungos váltó) 5 479 000
Opel Astra 2.0 CDTi aut. Enjoy (165 LE, hagyományos automata) 6 750 000
Peugeot 308 Active 2.0 BlueHDI aut. (150 LE, hagyományos automata) 6 930 000
VW Golf 1.6 TDI DSG Trendline (110 LE, duplakuplungos váltó) 6 375 310
Hyundai i30 1.6 CRDi DCT Life (136 LE, duplakuplungos váltó) 5 699 000
Tudta-e Ön: a Renault Mégane nem kapható automata váltóval!

Listaáron ez most a helyzet – persze tudjuk, hogy alkudni az európai márkáknál nagyon lehet – de méltányos garanciájával, kis lökettérfogatú, de erős motorjával még akkor is komolyan versenyképes marad az i30, ha a szóbajöhető európai konkurensekből lekönyörög a vevő 15-20%-ot.

A hátsó kilincsek a Mercedeshez hasonlóan magasabban vannak

A hátsó kilincsek a Mercedeshez hasonlóan magasabban vannak

Kinek ajánljuk?

Ebben a konfigurációban az i30 céges rohangászós autónak és családi autónak is alkalmas, az erős motor a hosszú autópályás meneteket is jól bírja. Jó kiállású, belül is esztétikus, hosszú távon sem fárasztó, kis odafigyeléssel gazdaságosan vezethető kocsi, ami a változtatható rásegítésű kormánnyal és a pörgős motorral kényelmes is tud lenni, de – a realitás keretein belül – sportosan is vezethető.

Akár kompakt autót kereső flottavásárlóknak, akár saját kocsit választóknak ajánljuk, hogy látogassanak meg egy Hyundai-szalont is döntés előtt. Ha pedig a „dízel” és „automata” kulcsszavak is szerepelnek ebben a keresésben, akkor a menetpróba a robotváltós i30-cal kötelező feladat!

Mellette – Ellene
  • Csinos, konfliktuskerülő forma
  • Praktikus, tágas utastér
  • Erős, csendes dízelmotor
  • Remek automata váltó
  • Jó ár, hosszú garanciaidő
  • Kék műszerfal-fények
  • Elégtelen szellőzés
  • Műanyagszag melegben

Értékeld!
átlag
7.95
szavazat
42
Értékeld!