Tegnap érkezett a hír az új LADA-importőr és az autókat gyártó AvtoVAZ közötti megállapodásról, a márka őszi visszatéréséről Magyarországra. Igyekeztünk többet megtudni a sokakat foglalkoztató LADA-sztoriról. A lényeg:
- Az újraalakuló LADA tervezett indulása november 1.
- kezdetben három típus jön: Kalina, Granta, 4×4 Urban (modernizált Niva), klasszikus Niva
- árak még nincsenek, mi a Daciák árszintjét tartjuk mértékadónak
- elérhető lesz a légkondicionáló és az ESP
- kezdetben egy budapesti, négy fővároson kívüli szalon nyílhat
- 2016-ban új generációs modellek érkeznek
Most pedig kicsit bővebben. Idén ősszel három típus jelenik meg, mindegyik két-három különböző felszereltséggel. A Kalina és a modernebb Granta várhatóan háromféle változatban lesz kapható. A 4×4 Urban a Niva légkondicionálóval is felszerelhető, kényelmesebb verziója, mellette jön a klasszikus Niva is, Lada 4×4 néven. Egyelőre nem lesz dízelmotor a kínálatban.
Légkondi, automata váltó
Korábban elképzelhetetlen felszereltségi tételek jelzik, hogy a fejlesztések nélküli korszak a múlté. Az újkori LADA-modellekben elérhető lesz klímaberendezés, amit átalakítottak az európai szabványnak megfelelő hűtőközegűre. Rendelhetővé válik az automatikus sebességváltó illetve a robotizált kézi váltó. Az alapvető kényelmi extrák, a kormányrásegítés, az elektromos ablakemelő vagy a központi zár, a 10 évvel ezelőtti Kalinában is benne voltak.
Mi van a biztonsággal?
Rákérdeztünk az autók biztonságára, amin sok kínai márka hódítási kísérlete megbukott már. A Kalina és a Granta megfelel a szigorú európai ütközésbiztonsági szabványoknak, így megkapta az EU-típusbizonyítványt. Információink szerint ezekben a modellekben megtaláljuk a kötelező menetstabilizáló elektronikát. Euro NCAP-törésteszt eredményt még nem láttunk az autókról, pedig ez fontos kritérium volna.
Más a helyzet az európai gyalogosvédelmi és passzív biztonsági előírásoknak meg nem felelő Niva-leszármazottakkal. Ezekre korlátozott EU-típusbizonyítványt kapott a gyár, ami limitált számú autó forgalomba helyezését engedi.
Vesta, X-Ray: korszakváltás jövőre
2016 közepén debütálhat hazánkban az importőr nagy reménysége, a Vesta. A kompakt autó sorozatgyártása idén szeptemberben kezdődik, először azonban az orosz piacra szánt kiviteleket gyártja az üzem Togliattiban. Jelenleg a próbagyártás folyik.
Első kézből: interjú az importőr vezetőjével
Markó Zoltán tegnap érkezett haza Togliattiból, az importőri szerződés ünnepélyes aláírásáról. A LADA-projekt vezetőjét az M7-es autópályán értük utol, hogy a márka visszatérésével kapcsolatos tervekről kérdezzük.
Európában a hazai vezérképviselet az első fecske. Miért pont Magyarországgal indul a LADA visszatérésére?
Ormos István (a Duna Autó márkakereskedés tulajdonosa – a szerk.) stratégiailag bővíteni kívánta a Ladával a portfoliót. Szerencsés egybeesésként mi akkor jelentkeztünk be a tervvel, amikor eldőlt, hogy a gyár távlati célja visszahozni a márkát Európába. Nagyon megtisztelő, hogy mi vagyunk a gyár pilot partnere az európai újraindulásban.
Hány márkakereskedésben gondolkodnak?
Országos hálózat a terv, egyelőre egy budapesti és négy Budapesten kívüli taggal. Lehetséges, hogy utóbbiak csak a fővárosi szalon után 2-3 hónappal nyílnak meg. Szeretnénk néhány szervizpontot is hozzátenni a hálózathoz.
Tervezik később haszonjárművek importját?
Tárgyaltunk erről a gyár képviselőivel, a mi célunk, hogy itthon is legyenek Lada haszonjárművek. Jelenleg azonban nincs itthon forgalmazható kis haszonjármű a palettán.
Erősen hasonlít a Lada és a Dacia kínálata. Mit kezdenek az átfedésekkel?
Ahol a padlólemez közös, ott is eltérés a mi autóinkban a Lada-motor és a Lada-formaterv. A modellfrissítésekkel, a kínálat fejlesztésével a két márka előtt különböző szegmensek nyílnak majd meg. A Vestának például nem lesz Dacia párja.
73 079 Lada van még itthon a KSH adatai szerint. Mit kezd az öreg ladás ügyfelekkel az új cég?
Érzékeljük a klubéletet és a Facebook-csoportokat. Kifejezetten szeretnénk a régi ladásokkal foglalkozni, például a gyári alkatrészeket elérhetővé tesszük a korábbi modellek tulajdonosai számára is.
Markó úr, köszönjük a beszélgetést!
2016 vége felé a LADA magyarországi kínálata bővül az X-Ray crossoverrel. Ez is egy mutatós újkori modell, amely alapesetben elsőkerék-hajtású. Az egyelőre limuzinként látott Vesta később más karosszériával is piacra léphet, a 110-es sorozatból is volt ötajtós és kombi.
A Dacia tükrében
Egy márka visszavezetése nagyon ritkán adódó feladat. A Daciával vont párhuzam csak részben találó, bár mindkét, egykori szocialista autó a Renault-Nissan szövetséghez tartozik. A Dacia sokak számára egyet jelentet a selejtes, otthon összerakandó autóval. 2004 végén, az 1 749 000 forintos áron bevezetett Logannal a Dacia egyetlen modellel és nagyon erős ellenszélben szállt újra partra. De eltelt egy évtized, megszülettek a megfelelő termékek és a Dacia 2014-es piaci részesedése 5,4 százalék volt itthon a JATO Dynamics adatai szerint, megelőzve a FIAT, a Toyota vagy épp a Renault részarányát.
Ezzel szemben a keleti blokk legjobb autójaként a Ladákat elismerés övezte. Robusztus, megbízható és jobb híján sportosan vezethető autónak számítottak, a FIAT 124 leszármazottainak minden hibájával együtt. Mert a fogyasztás, a motorzaj, a nehéz kormány, a kényelmetlen ülés és a bokatörő gázpedál már akkor is feltűnt a Samarát megelőző típusokban.
De a nosztalgiából nem élne meg a kereskedőhálózat, modern választék kell, jó árakkal. Az összegek belövéséhez a Daciák árszintjét tartjuk mértékadónak, ez akár meg is valósulhat. Az orosz fizetőeszköz sokat veszített értékéből az euróval szemben, amely valutában a magyar importőrrel elszámol a vállalat. Bár a forint is tartósan gyenge az euróhoz képest, a rubel esése növeli a magyar importőr játékterét.
Árak késő ősszel
Ennyit az elméletről. Információink szerint a vezérképviselet nem olyan összegekben gondolkodik, amik a felszereltséghez képest mondhatók vonzónak, hanem összegszerűségében impresszív áron dolgozik. Annak ellenére, hogy teljesen lekopasztott, fapados verzió forgalmazását nem tervezi.
Konkrét árakat a várhatóan november elsejei indulás előtt kommunikál az importőr. Az összegekre egyrészt a kiszámíthatatlan árfolyammozgások hathatnak, másrészt a konkurensek esetleges áremelése Addigra a vetélytársak is mind átállítják a motorokat Euro 5-ről az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő verzióra, ami hatással lehet az árakra.