Új fordulóhoz ért az Európai Unió és az autógyártó lobbi ultramaratoni birkózása. Az EU a légkör felmelegedéséért felelőssé tett, üvegházhatású gázok, így a szén-dioxid-kibocsátást kívánja lejjebb szorítani az autógyártókra kényszerített flottafogyasztási előírásokkal. A megszabott határérték 2020-21-re 95 g/kilométer, ami benzinből 4,1, gázolajból 3,6 l/100 kilométer átlagfogyasztásnak felel meg az adott gyártó eladott autóinak átlagában.
De az EU vezetése tovább szigorítaná a limitet, már 2025-re. Az egyelőre el nem döntött határérték 68-78 g/km között lenne. Az Automotive News című szaklap információi szerint az autógyártók érdekképviseleti szerve azt javasolja az EU kormányaként működő Európai Bizottságnak, hogy egy új célérték hatályba lépését 2030-ra tolják ki.
A bizalmas anyag szerint csak akkor lehet ennyivel lejjebb szorítani az eladott autók átlagfogyasztását, ha nő a dízelmotorok (jelenleg pont csökkenő) aránya és sokkal jelentősebb lesz a hajtásláncban a drága elektromos alkatrészek aránya, tehát hibridizálás. (Ezt nem csak az ACEA szakértői gondolják így, a biztonsági és kényelmi szint megtartása mellett csak sokkal-sokkal drágább technikájú autókkal lehet a mainál lényegesen alacsonyabb fogyasztást elérni, amelyek a vevők számára irreális többletköltséggel járnának.)
Mivel a 68-78 g/km betartása irdatlan fejlesztési költségekkel járna az autómárkáknak, és nagyon megdrágítaná az autókat, visszavetve az értékesítéseket, az autóipar lobbistái igyekeznek enyhébb határértékeket és/vagy későbbi határidőt kierőszakolni. Mivel a küzdelem meghatározza az új autók árát és az autótartási költségeket, rajta leszünk a témán a következő fordulók alkalmával is.
Ezt láttátok már? Pompásnál is remekebb hazai áttekintés a használtan kapható elektromos autókról. Kattintsatok a képre!