Röviden – Mercedes-Benz B-osztály (B 200) | |
---|---|
Mi ez? | A Kecskeméten is gyártott kompakt Merci-egyterű felfrissített kivitele, összkerékhajtással, dízelmotorral |
Mit tud? | Modern vezetői asszisztensek és médiarendszer, csendes benzinmotor, tágas beltér |
Mibe kerül? | 7,2 millió forintról indul az árlista, a tesztelt modell ára 13,4 millió forint |
Kinek jó? | Akinek fontos a kifogástalan megjelenés, és eleve egy extrákkal felpumpált kompakt egyterűre vágyik |
Ha egy asztaltársaságnál szóba kerül az autós újságírói szakma, mindig felmerül a kérdés: melyik a kedvenc? Miért, és hogyan értékelünk egy-egy autót? Mire a végére érek, általában a társaság fele alszik, vagy a telefonját nyomkodja, nekem meg vattaszáraz a szám a sok magyarázástól.
De ez a Mercedes B-osztály épp jó példa lesz arra, hogy körbejárjuk, miért, mitől kelt egy tesztautó jó benyomást, és hogy mennyi apró részlet számít a megítélésben. Nyugi, nem lesz túl hosszú.
Tehát adott az autóipar, számottevő gyártóval, tengernyi típussal, motorváltozattal, váltóval konfigurálható kivitellel. Nincs az a pénzzel kitömött, veszettül felkészült, mérnökhaddal támadó, saját tesztpályával rendelkező német újság, ami mindet végig tudná nyálazni.
Mi még kevésbé. Ezért fontos, hogy az adott típus a lehető legkecsegtetőbb összeállításban kerüljön be a magazinok között forgó tesztflottába. Ez pedig nem feltétlenül a minden extrával megtűzdelt, demonstrációs autót jelenti, inkább a harmónia a lényeg. Mert lehet egy erős motor, lomha váltó kombináció is kiábrándító, ahogy egy gyengébb kivitel, pontos kézi kapcsolással, kisebb tömeggel lelkesítő.
A Mercedes B-osztály pedig azért jó példa, mert három különböző autót is próbáltam, így nyugodt szívvel kijelenthetem, az autó jó. Ha valaki egy kompakt méretű egyterűt keres, prémiumminőségben, ezzel nem lő mellé. A motor-váltó-hajtáslánc trióval viszont igen.
Lehet hozzá ragaszkodni, de nem érdemes, elég kevés hely, helyzet akad az országban, amikor egy ilyen hasmagasságú, stílusú autóval kihasználnánk az összkerékhajtást, ha ez fontos sarokköve a vásárlásnak, esetleg más típus után kell nézni.
Apró külső változások
Ha az autó egyéb képességeit nézzük, tökéletes az összkép. Az idei év finom, szinte észrevehetetlen ráncfelvarrást hozott, nagyobb légbeömlővel ellátott, átdolgozott első lökhárítót, átdolgozott hűtőmaszkot, a lámpatestbe integrált nappali világítást kapott a típus. Újdonság még az idei évtől rendelhető, teljes LED fényszóró, amit 350 ezer forintért kínál a Mercedes.
Épp annyit tettek hozzá, hogy az éledő konkurenciával (a BMW 2-es Active Tourer és a Golf Sportsvan) szemben ne legyen túl izzadságszagú egy marketingkampány. Felesleges lett volna jobban rápörögni, hiszen már az első generáció óta szépen fut a B-osztály. Az első szériából 2011-ig több mint 700 ezer darabot adtak el, a másodikból pedig már biztosan átlépték a 400 ezres darabszámot.
Belső, praktikum
Belül még mindig szellősen tágas utastérre nyílnak az ajtók, az üléspozíció kellően magas, rálátunk a forgalomra, beszállni könnyű, hosszú távon kellemesebb, mint nyújtott lábbal, a padlóhoz közel ülni.
Hátul sem kell kompromisszumot kötni a kényelem terén, hely minden irányban van bőven, de szinte minden alapvető, a kategóriában elvárható praktikus kiegészítő feláras extra. Az utasok mellett a csomagok számára is bőséges teret kínál a típus, sík felületekkel határolt, igényesen kárpitozott poggyásztere 488 literes, és egészen 1545 literig bővíthető. De még van egy trükkje a B-osztálynak, az EASY-VARIO-PLUS ülésrendszer. Ez adja meg az egyterű típusoktól elvárt praktikumot, kétfedelű, így sík padlót kínáló rakteret, sínen mozgatható hátsó üléssort, és teljesen előredönthető első utasülést, ami így megkönnyíti a hosszú tárgyak szállítását, és akár asztalnak is befogható.
Minősége Mercedes-színvonal, és visszafogott egyszerűsége lehet, hogy szimpatikusabb a konzervatív hangulatra fogékony vásárlók számára, mint az S-osztály/C-osztály által kijelölt, díszítésekben tobzódó, barokkos stílus.
Az eddigi hétcolos központi kijelző mellett már rendelhető a kornak megfelelő, remek felbontású, élénk színekkel, jobb grafikával hódító nyolccolos egység, amit a Mercedes-modelleknél bevált, háromsávos menürendszerrel, a két ülés közé helyezett forgókapcsolóval kezelhetünk.
A célba érést gyári rendszer helyett Garmin navigáció szolgálta a tesztautóban. Kétszázezer forintba kerül ez az öszvér megoldás, ami még mindig jó üzletnek tűnik az egymillióval drágább COMAND rendszerhez képest. A legviccesebb kiegészítő a 12 színárnyalatot kínáló LED hangulatvilágítás. Úgy tűnik, a MINI után a Mercedes is beveti ezt az egyéni ízlésre szabható apróságot, és nem lennék meglepve, ha esetleg az ázsiai piacokon felmerülő igényekre válaszolnának a márkától kissé idegen fejlesztéssel.
Motor, vezetés
Végre jöjjön a lényeg, a hajtáslánc. A farra biggyesztett számokra évek óta feleslegesen támaszkodunk, a B200 orrában eddig egy 1,8 literes dízel dolgozott, jelenleg viszont a 2,1-es nagyobb blokk teljesít 136 lóerőt és 300 Nm nyomatékot. Különböző variációit 2008 óta szerelik Mercedesekbe, és az ádáz fejlesztési versenyben érződik ez a kor. Erős kotyogással éled hidegen, és terhelés alatt menet közben is megmarad a klasszikus dízeles orgánum, de legalább 1400-as fordulattól leadja maximális nyomatékát, így szinte kínálja magát a takarékos, ráérős vezetési stílus.
Az a kisebb gond, hogy az alacsonyabb vételárról (900 ezer a különbség) induló 1,6-os turbós benzinmotor jobb menetdinamikával, csendesebb, kulturált működéssel csábít. Nagyobb a hétsebességes, dupla kuplungos váltó, ami egyszerűen kilóg a képből. A finom rugózás, alacsonyról húzó dízelmotor, komfortos beltér képéből. Mert lassan indul, finom lendületes lódulás helyett rángatva, bólogatásra késztetve a bent ülőket. Tolatáskor még feltűnőbb a helyzet, amikor már csak kevés helyünk van, nem jön jól a gázadásra meg-megugró karosszéria.
Ezt szintén komótosan működő Start-stop rendszer tetézi, tehát figyelni kell erősen a piros lámpát, ha nem akarunk dudaszóra indulni. Városban menet közben sem javul az összkép, a tétova kapcsolás tünetegyüttese országúton tűnik el, ahol finom gázadásokkal gyorsítva, vagy a kormány mögötti fülekkel, gázelvétellel kapcsolva lehet normalizálni a működést.
Ha pedig mindenképpen a 4MATIC összkerékhajtást szeretnénk, más választásunk nincs, ebben az esetben nem rendelhető a hatfokozatú kézi váltó. De inkább ne ragaszkodjunk hozzá, hacsak nem lakunk a II. kerület valamelyik kifejezetten extrém 30-35 százalékos emelkedőjén. Mert hiába működik észrevétlenül, és segít kapaszkodni a Mercedes elektrohidraulikusan vezérelt lamellás kuplunggal nyomatékot osztó rendszere, ha csak szökő évente egyszer van rá szükség. Márpedig ez az extra kívül esik a „nem kér enni” kategórián, megdobja a vételárat, némileg a tömeget, és a fogyasztást.
Ár, költségek
És végül elérünk a legsúlyosabb ellenérvhez, az árhoz. Az alapvetően visszafogott, nyugodt hangulatú B-osztályhoz ezer szállal kötődik a józanság, és amíg 7-10 millió forint között jár a vételár, van mellette elég érv, egyensúlyban marad a mérleg nyelve. A B 200 CDI 4MATIC már alapból 9,8 millió, a tesztautó pedig még combosabb összegért 13,4 millióért eladó. Egy 136 lóerős, kissé kerregő dízelmotorral szerelt kompakt 4,3 méteres autóhoz mérten ez szédítő összeg. Túlcsordul a kategóriákon, és olyan magasságba emelkedik, ahol bőven akad említésre méltó ellenfél.
Visszakanyarodva, a Mercedes B-osztály kiváló vétel lehet, de inkább az 1,6-os benzines motorral. Nesztelenül jár, hamar bemelegszik, maximális 250 Nm nyomatéka pedig széles tartományban, 1250-4000-es fordulat között rendelkezésre áll, és fogyasztása is kihozható 7-7,5 literből, ami bő egy literrel több, mint a dízel esetén.
Hogy mit tud a BMW 2-es Active Tourer ellen, az összehasonlító tesztünkből derül ki, hogy mennyire jó a benzines, az pedig ebből az írásból.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|