Még februárban számoltunk be arról a vezess.hu hasábjain, hogy a Kamaz önmagát vezető kamionok fejlesztésébe kezd. Az orosz cég valamelyest hátrányból indul, hiszen a Daimler amerikai leánya, a Freightliner már élesben, az országutakon tesztelheti automatizált vezetés nyújtó nyergesvontatóját. Emellett a Mercedes is rendelkezik üzemképes modellel.

Az első elkészült tesztpéldány egy katonai felhasználásra szánt Kamaz 5350-es. A háromtengelyes teherautó látszólag semmiben sem különbözőik a többi nyizsnyij-novgorodi gyártmánytól. Mégis különleges prototípusnak számít, hiszen képes az emberi beavatkozás nélkül haladni. A jármű automatikus közlekedésért egy passzív radar és több, a karosszérián elhelyezett videokamerák teszik lehetővé. A fedélzeti felügyeleti rendszer pedig a beérkezett információk alapján dönt a gázadásról, a lassításról és fékezésről, valamint a kanyarodásról.

A prototípus szükség esetén emberi irányítással is vezethető. Ennek érdekében az orosz mérnökök egy joystick-ot is építettek a műszerfalba. A jármű 10 különféle automatikus vezetési programot kínál. Ezek között szerepel a teherautó-gyártók között manapság divatosnak számító, úgynevezett „összekapcsolt üzemmódban” való közlekedés is. Ez annyit tesz, hogy az automatizált modell egy előtte haladó járművet követ és az onnan érkező vezetési adatokból vezérli saját erőátviteli rendszerét, valamint a kormányzást.

A próbafutások során a Kamaz 5350-esnél azt is megnézik mire képes egymagában, azaz, mit lát a jármű és hogyan reagál a különféle, szimulált közlekedési szituációkra. A Kamaz mérnökei egyelőre a forgalomtól elzárt területen tesztelik és csak akkor engedik ki az utcára, ha bebizonyosodik, hogy képes minden közlekedési helyzetre biztonságosan reagálni. A projektet az Orosz Oktatási és Tudományos Minisztérium 300 millió rubellel, vagyis mintegy 1,27 milliárd forinttal finanszírozza. A Kamaz pedig 90 millió rubelt, vagyis megközelítőleg 380 millió Forintot fordít a fejlesztés megvalósítására. Egyes várakozások szerint az önmagát vezető teherautók 2025-2027 között jelenhetnek meg Oroszország útjain.