A teherautó vezetéséhez C, a hozzá tartozó nehézpótkocsihoz pedig E-kategóriás jogosítvány szükséges. A megfelelő képzettség megszerzése ugyanakkor jelenleg horribilis összegbe kerül, amit nagyon sok fiatal pályakezdő munkavállaló nem tud kifizetni. Egy hazai kamionos suliban például akciósan a C-kategóriásért 160 ezret, míg az E-kategóriás tanfolyamért 110 ezer Forintot kérnek el. És akkor még nem is beszéltünk olyan járulékos költségektől, mint a GKI-tanfolyam, ami alapképzésben közel 100 ezer Forint körül van, emellett a jogosítvány megszerzéséhez szükség lesz a pályaalkalmassági, vagyis a PÁV megszerzésére is, ami tovább növelheti a költségeket. Ez azt jelenti, hogy legalább 300-400 ezer Forintot kell fizetni a papírokért. Nem csoda ezek után, ha a szakmában hiányzik az utánpótlás, ami egyre égetőbb problémákat okoz.
A probléma enyhítésére a kormányzat uniós és állami forrásból szakmai képzést indít azok számára, akik a jövőben teherautó sofőrként kívánnak dolgozni. A képzést az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. végzi, a jelentkezés feltételei tegnap óta a szervezet honlapján tekinthetők meg.
Az elmúlt 10 évben a közúti áru- és személyszállítás teljesítménye két és félszeresére nőtt. Jelenleg 11 700 áruszállító cég működik, amelyek több mint 62 ezer járművet üzemeltetnek. A buszos cégek száma 1500 és összesen 15 ezer autóbusszal dolgoznak. Ez az ágazat a bruttó hazai termék (GDP) 6 százalékát állítja elő és erről a területről összesen 500 milliárd adó érkezik a költségvetésbe.