25 év után újra kamion-Európa-bajnoki futamot rendeznek hazánkban. A sorozat címvédőjével, Kiss Norbival beszélgettünk a felkészülésről.

Ájulásig fogyasztották a versenyzőket tavaly a Forma-1-ben. Neked van versenysúlyod?

Nincs, mivel itt az autó tömegéhez képest olyan kicsi a versenyzők súlya. 5400 kiló a kamionom.

Azt eszel, amit akarsz, vagy az erőnlét miatt mégis meghatározott étrendet viszel? A versenyek napján speciális ételeket eszel?

Általában azt ehetnék, de az egészségem miatt figyelek rá. Különösebben nincs szükség a versenyhétvégéken speciális étrendre, de azért alapszabályok vannak. Nem lehet rendszertelen a táplálkozás, összevissza nem eszem. Sajnos édesszájú vagyok, de törekszem ennek a visszaszorítására.

Elvileg cigizhetsz és alkoholt is ihatsz?

Nincs tiltás és előírás erre, de ennek ellenére egyikkel sem élek.

Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál

Kaja, pia, szex, edzés és szimulátorozás. Sok minden befolyásolhatja egy pályája csúcsán járó autóversenyző teljesítményét.
„Ha egy versenyzőnek reflex kell, akkor már baj van” 21


Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivállal várják a látogatókat a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként lesz ott a kamion-Eb mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős járgányok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.

A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, az állatkert és a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.

A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók, így a napi 4900 forinttól, míg a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól elérhető az érdeklődők számára.  A 14 év alatti gyermekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!

A volt csapattársad már azelőtt versenykamiont vezetett, hogy B-s jogsija lett volna, mert az Eb-re spéci FIA-licenc kell, nem utcai jogsi, ahogy Max Verstappen is enélkül kezdte F1-es karrierjét. Ebből az is következik, hogy ha piásan elkap a rendőr a privát E60-as BMW-ddel, és elveszi a jogsidat, akkor még simán indulhatsz ugyanúgy a versenyeken?

Nos, akkor szerintem nem versenyezhetek. Mivel van B-s jogsim, az én licencem kiváltásához hozzákapcsolták, így azt a versenyhétvégéken szokásos ellenőrzéskor meg is nézik. Pontosabban kötelezhetnek ezeknek a bemutatására.

Utasként kipróbáltam. Elképesztően tol az 1100 lóerő, és könnyen kitör a hátulja

Utasként kipróbáltam. Elképesztően tol az 1100 lóerő, és könnyen kitör a hátulja

Térjünk át a sportokra és az edzésre. Van kedvenc sportágad, amit szeretsz, de csak a tévében nézed?

Hát, az autósportok közül…

…jellemző, de most zárjuk ki az autósportokat, hagyományos sportokra gondoltam.

Csak az autóversenyzést zártad ki, így a motorversenyzést mondom, azok közül többet kipróbálnék. A krosszmotorozás is nagyon tetszik, de az veszélyes, ezért nem erőltetem annyira, és a Moto GP-t is szívesen nézem, izgalmas versenyek vannak. Szívesen kipróbálnám a pályán motorozást. A jet-skivel idén elkezdtem ismerkedni, amellett, hogy nagyon klassz, elképesztően fizikális. Ott aztán bele kell kapaszkodni, ha ki akarod hozni a gépből a maximumot. Érzésre a jet-ski bármit megcsinál.

Kiss Norbi „meredek” karrierje

Középiskolásként a Live for Speed játékkal kezdte, aztán beült egy igazi autóba.

2005 Norbi ekkor kezdett valódi versenyautókkal körözni, és máris elnyerte az Év Újonca címet.

2006 Első próbálkozás, első komoly siker: megnyerte az akkori legkomolyabb márkaszériát, a Renault Clio Kupát. 10 versenyen lett első, megkapta az Év Gyorsasági Autóversenyzője díjat.

2007 Váltás után az IMC Motorsport színeiben egyből a Magyar Seat Leon Szuperkupa bajnoka.

2008 Megvédte a bajnoki címet a Seat Leon Szuperkupában, plusz a Renault-csoport bajnoka lett. Egyszerre két bajnoki cím.

2009 Ezúttal a Genex Suzuki Swift Kupa Bajnoka.

2010 A nemzetközi karrier kezdete, a Zengő Motorsport versenyzőjeként futamgyőzelmet szerzett a Spanyol Seat Leon Supercopán, plusz több dobogós helyezést.

„Ha egy versenyzőnek reflex kell, akkor már baj van” 23

2011 Ebben az évben kezdett el kamionnal versenyezni. Élete első futamán pontszerző, a második kamionversenyén futamgyőzelmet aratott. Az év újonca a FIA European Truck Racing Championshipben.

2012 Hogy mennyire nehéz széria ez, mutatja, hogy Norbi korábbi „ahol megjelenek, lenyomok mindenkit” tempója belassult, 10. helyen végzett az első teljes évadban.

2013 Már majdnem dobogó: 4. lett a szezon végére.

2014 Az FIA European Truck Racing Championship Európa-bajnoka lett, ráadásul egyik kedvenc pályáján,  Le Mans-ban. Ebben az évben külön elismeréssel díjazta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség az Európa-bajnoki címért, és megválasztották Magyarország harmadik legnépszerűbb sportolójának. Év végén Katarban, egy gokartos ügyességi vetélkedőn legyőzte a világ legjobb autóversenyzőit a Prize Giving Challange-en.

Az OXXO Racing szerint vezetési technikája mellett a csapatnak nyújtott széleskörű műszaki tudása is hozzájárult, hogy elérje az Európa-bajnoki címet.

Az autóversenyzők fizikai felkészülése általában két nagy edzéscsoportból áll: erőnlétiből és a reflexek fejlesztéséből. Miből áll a tiéd?

Reflexes gyakorlatokat nem végzek. Őszintén megmondom, ha egy autóversenyzőnek már a reflexeire van szüksége verseny közben, akkor már késő, baj van, az nem jó. Az a jó verseny közben, ha minden az előre kiszámított terv szerint halad. Edzőterembe viszont járok, két helyre is, de nem fekve nyomást és hasonlókat csinálok. Core tréninget végzek, amivel az alapizmokat, a törzsizmokat, az alsó izmokat erősítem főként a tartás miatt. A derék-, hát-, has- és nyakizmokat dolgoztatom. Ezek azok a fő izmok, amik minden mozgásban benne vannak, ha ezek gyengék, akkor rossz az egész. Erre figyelek oda a legjobban. Olyan 20 éves korom körül nekem is fájt a derekam, főként a sok számítógép előtt ülés miatt, de mára ebből teljesen kijöttem, sosem fáj a hátam és a derekam. Ez hosszú távon is fontos az egészségem miatt, nem csak az autóversenyzés az oka.

A hátizmok erősítése kiemelt fontosságú

A hátizmok erősítése kiemelt fontosságú


A számítógép előtt ülés nálad azt jelentette, hogy rengeteget szimulátoroztál. Sokan nyomatják már kamaszkoruktól, mégsem lesz belőlük autóversenyző, pedig te is így kezdted. Adj tényleg használható tanácsot a kezdőknek!

Komoly alapot adott a versenyzői karrieremhez a szimulátorozás, sokat tudtam építeni rá. Fontos, hogy a szimulátorozást nem úgy kell érteni, ahogy ma nagyon sokan csinálják, hogy egyedül köröznek egy pályán. Az nem jó. Ami hasznos, hogy az ember benevez éles online bajnokságokba, ahol emberek ellen versenyez a kiírt lebonyolítási rend szerint. Akkor kell jól teljesíteni, amikorra ki van írva a futam, ha az vasárnap este 8 óra, akkor vasárnap este 8 órakor. Ez az, ami igazán építi az embert, így lehet nyomás alatt teljesíteni.

Mennyi órát ültél a gép előtt?

Volt, hogy mentem 3-4 bajnokságban egyszerre, kedden, csütörtökön, pénteken és vasárnap versenyeztem éles futamokon. Mentem, csináltam. Meggyőződésem, hogy pár év alatt ilyen online bajnokságokban annyi tapasztalatot lehet szerezni, amit az évi pár futamos túraautós bajnokságokban versenyzők 15-20 év alatt szednek össze. Az interneten sokkal, de sokkal több futamon tudsz menni, hetente több bajnokság van, ez persze időigényes, és óriási kitartást követel, és felemészt rengeteg szabadidőt. No de középiskolásként mi dolgom volt? Semmi.

Ma is versenyzel még?

Kevésbé rendszeresen, de csinálom.

Szereti, ha előre eltervezetten megy le a futam

Szereti, ha előre eltervezetten megy le a futam

A szimulátorozáskor betanulod a bajnokságotok soron következő pályájának előzési pontjait, és készülsz rá? Az 5-ösben lehet előzni, ezért már a 3-asban úgy helyezkedsz, hogy…?

Ez így elmélet. Hogy hol és mikor tudsz előzni, azt verseny közben adja a helyzet. Ezzel a betanulással az a baj, hogy nagyon kevés szimulátor olyan szintű, hogy a valóságot adja vissza. Az elmúlt pár évben kezdtek csupán terjedni a lézerszkennelt pályák, a mi versenynaptárunkban lévő pályák közül talán csak a Nürburgring létezik lézerszkennelve szimulátorban.

Része a felkészülésednek, hogy visszanézel versenyeket, és elemzed a hibákat, nyerő húzásokat?

Egyértelműen igen, inkább így szoktam pályákat tanulni. Ezek közül is belső kamerás felvételeket keresek az interneten.

Nem hagyományos súlyzós feladatokat végez, de előkerül a súlyzó is

Nem hagyományos súlyzós feladatokat végez, de előkerül a súlyzó is


Bajnok vagy, és idén is vezeted a szériát. Mi az, amiben még fejlődnöd kellene, mi az, amit még hozzá lehetne rakni a felkészülésedhez?

Fizikálisan lehetne még fejlődnöm. A szezon első felében megszerzett pontelőnyt el lehet veszíteni a szezon második felében, nem dőlök hátra. Az a célom, hogy a hátralevő hónapokban még erősebbé váljak fizikálisan is. Ez nagyon fontos.

Versenyzőként van még mit tanulnod ebben a szériában?

Mindig vannak és lesznek olyan apróságok, amiket megtanulhat az ember. Minden időmérőnek, minden versenynek, sőt, minden igazán gyors körnek van valami tanulsága. Mindenben kell fejlődni mindig.

2015-ben eddig: 20 futamból 12 győzelem, plusz 2 dobogó, 10 időmérőből 8 első hely

2015-ben eddig: 20 futamból 12 győzelem, plusz 2 dobogó, 10 időmérőből 8 első hely

A versenyek napján van valamilyen saját procedúrád?

Tulajdonképpen csak annyi, hogy a reggeli program indulásához igazítom az előző napi lefekvést. Törekszem rá, hogy 8 órát mindig aludjak.

A focivébéken szokott hír lenni, hogy eltiltják a focistákat a szextől a nagy meccsek előtt.

A foci más sportág, komolyabb fizikum kell hozzá. Őszintén szólva, nem tudom, hogy jól vagy rosszul hat rájuk a barátnőjükkel töltött éjszaka, de az én teljesítményemet ez nem befolyásolja.

Figyelje a Vezess.hu-t, hamarosan bemutatjuk kívül-belül Norbi elképesztő kamionját, majd jön vele egy újabb beszélgetés csupa érdekességgel!