És beszáll a Hungarocamion
A legendás magyar versenyző, Krasznai János 1987-ben az egykori állami szállítmányozó vállalat, a Hungarocamion versenyzőjeként állt rajthoz. Mindezt azonban jelentős előkészítő munka előzte meg az 1966-ban alapított vállalatnál. A cégnél létrehozták a Hungarocamion ASE autós szakosztályt azzal a céllal, hogy segítsék a versenyzés felé kacsingató alkalmazottakat. Később komolyabb igény merült fel a profi autósportban való megjelenésre is, ezért két, sivatagi viadalra felkészített Rába versenykamionnal beneveztek a Párizs-Dakar Ralira. A Hungarocamion ASE azonban végül nem indult el a versenyen, mert megtudták, hogy Nyugat-Európában 1985-től kamionos gyorsasági versenyeket rendeznek, ami sokkal jobb bulinak tűnt.
Magyar közbenjárás
Az első hazai Forma-1-es sikeren felbuzdulva a vállalat bejelentkezett az ETRO-nál (a kamionversenyeket szervező és iránytó európai szövetség) a magyarországi rendezésért. Akkor éppen a magyar Frankl András volt az alelnök, aki több követ megmozgatott annak érdekében, hogy a Hungaroringre jöhessenek a száguldozó versenykamionok. A Hungarocamion ezt követően öt évre szóló szerződést írt alá a nemzetközi szövetséggel.
Ez nemcsak azért számított jelentős sikernek, mert gyakorlatilag ekkor még a szovjet blokk része voltunk, hanem azért is, mert a nyugat-európai gyökerekkel rendelkező sportág gyerekcipőben járt, hiszen 1985-ben, Angliában volt az első verseny. Igaz ugyanakkor, hogy az első futamnak sok ellenzője volt itthon, mert attól féltek, hogy a kamionok tönkreteszik a pályát. Végül a Közlekedéstudományi Intézet műszaki vizsgálatával oszlatták el a kételyeket.
Nyugati vs. Rába
A cégnek szűk egy éve volt, hogy mindent előkészítsen. Az egyik legfontosabb momentum a megfelelő versenyző és kamion kiválasztása volt. A házi válogatón az akkor 38 éves Krasznai János bizonyult a legjobbnak, de a magyar futamon ott volt még Balárdi Gyula, Dinnyés László, Goike György, Bukus Zsolt, valamint Virbling János is. A lehetséges típusok közül négy versenykamion jöhetett szóba: a Mercedes 1933, a Volvo F12, a Renault R310 és a Rába S16. Végül a Mercedesre esett a választás. Az első futam megrendezésére mintegy 20 millió forintot költött a Hungarocamion. Csak a kamion megvásárlására 200 000 nyugatnémet márkát fordítottak.
Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál
Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivállal várják a látogatókat a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként lesz ott a FIA Truck Race European Championship mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős járgányok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.
A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, a Fővárosi Állat- és Növénykert, valamint a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.
A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók, így a napi 4900 forinttól, míg a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól elérhető az érdeklődők számára. A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!
Truck Trophy
Az 1987 májusában megrendezett magyar futamra összesen több mint 130 ezer néző volt kíváncsi. Összehasonlításképp, az első Forma-1-es futamot 220 ezren látták 1986. augusztus 7-10. között. Bár még állt a vasfüggöny, a magyar versenyt egyszerűen csak „Truck Trophy”-nak nevezték. Krasznai idehaza a szombati futamon szezonja legjobb eredményét futotta, harmadik helyen ért célba. Hogy milyen lehetett a hangulat idehaza, azt csak sejteni tudjuk, de az alábbi videó segít felidézni a mogyoródi futamok emlékét:
Az eredmények persze nem csak a versenyzők büszkeségének tettek jót, hanem a pénztárcájuknak is: 1987-ben 18 ezer svájci frankot osztottak szét versenyenként, 1988-ban már 35 000-et. Ettől az évtől kezdve a győztes 1000 frankot kapott, a tizenhatodik pedig 200-at.
Ennél a kategóriánál eggyel magasabb osztály létezett, melyben a 360-500 lóerős kamionok jutottak szerephez. Később módosították a motorok teljesítményére vonatkozó előírásokat, így a versenykamionok játszva elérték a 200 kilométer/órás sebességet. 1993-ban köbcenti szerint három osztályt határoztak meg: A osztály (11 950 ccm-ig); B osztály (14 100 ccm-ig); C osztály (18 500 ccm-ig). Egy évvel később pedig kettőre csökkentették a kategóriák számát. 2006-ban pedig eltörölték az osztályok szerinti besorolást, azóta gyakorlatilag csak a versenykamionok súlyára és motorjaik teljesítményére vonatkozó szabályokon változtattak.
Gyári támogatás a Mercedestől
Kraszniai első évében 47 pontot gyűjtött, amivel kilencedik lett összesítettben. Krasznai sikereit látva 1988-ban a Mercedes gyári támogatást adott a csapatnak, és odaadta az 1450-es modellt, melyben 18 ezer köbcentis, nyolchengeres, duplaturbós motor duruzsolt. Az erőforrás mintegy 350 LE-s teljesítményre volt képes. Érdekesség, hogy az Oxxo MAN-versenykamionja jelenleg 1500 lóerős, sebességét ugyanakkor a szabályok miatt 160 kilométer/órában korlátozták.
A Mercedesnek fontos volt a jó kapcsolat a Hungarocamionnal, hiszen a vállalat jelentős szerepet töltött be az áruszállítási piacon, ezért a kor színvonalát meghaladó technikai eszközöket szerelt be a versenykamionba. Az 1450-esben automata sebességváltó, ABS és ASR, valamint tárcsafék is volt. Ez a típus 1989 és 1993 között a legsikeresebb modellnek számított. A Mercedes első, kifejezetten kamionversenyekre épített járműve – ahogy a többi versenykamion is – több tekintetben eltért a hagyományos utcai teherautóktól. Fülkéje azonban szériagyártású volt, ezért erős hasonlóságot mutatott a 2429-es modellel.
Krasznai az egekben
Krasznai meghálálta a belé fektetett bizalmat: 1988-ban a hatodik, 1989-ben pedig a harmadik helyet szerezte meg az Európa-kupán. Ugyanebben az évben Magyarországon az év autóversenyzőjének választották. 1990-ben szintén hatodik lett az éves rangsorban úgy, hogy az utolsó futamon már nem is indult. Krasznai ebben az évben kiszállt a versenyzésből. A Forma-1 első embere ugyanis pénzt szeretett volna látni a kamionversenyekből. Bernie Ecclestone és az ETRO közötti vita olyannyira elmérgesedett, hogy megtiltották a versenykamion-futamok rendezését a Forma-1-es pályákon, így többek között a Hungaroringen is.
Kiszáll a Hungarocamion
A Hungarocamion a magyar futam eltörlése miatt kiszállt a versenysorozatból, a Truck Trophy pedig elvesztette egyik legnagyobb anyagi és erkölcsi támogatóját. Krasznai a kiszállást követően még a Hungarocamionnál is felmondott, és egy évig otthon ült. 1991-ben megkereste német versenyzőtársa, hogy szálljon be helyére a versenykamionba. A magyar pilóta nemet mondott, és később kamionsofőrként folytatta karrierjét.
Közel két évtizedet kellett várni, hogy újra magyar versenyző szerepeljen a kamion-Eb-n. 2008-tól Szobi Balázs versenyzett, majd 2011-től Kiss Norbi vette át a helyét az OXXO Racingnél. Norbi 2014-ben megnyerte a sorozatot, és nagy esélye van, hogy idén megvédje egyéni Európa-bajnoki címét. Az OXXO a csapatbajnokságban sem áll rosszul, hiszen 441 ponttal áll a második helyen a 466 pontos Buggyra Racing mögött.