A kormány – az Európai Bizottság fenntartásai miatt egyelőre felfüggesztett – tervei szerint hamarosan az autósoknak is fizetniük kell az autópályák használatáért, a teherautók esetében pedig ez év júliusától már ezer kilométerrel növelték a fizetős útszakaszok 2005 óta egyre növekvő hálózatát. Sőt, októbertől teherautók összsúlyát tekintve 12-ről 7,5 tonnára csökkentik a díjfizetési kötelezettség határát.
Jelenleg csak a buszok mentesülnek az úthasználati díj alól. Az SPD tervei szerint 7,5 tonnától valamennyi járműre ki kell vetni az adót, függetlenül attól, hogy utasokat vagy teherárut szállít. A Baloldal és a Zöldek szakpolitikusai szerint a busztársaságok nem háríthatják az adófizetőkre a működésük költségeit, vagyis a környezeti terhelés és az utak, hidak elhasználódása révén keletkező tételeket.
A szövetségi kormány egyelőre elutasítja a tervet. A javaslatokban felmerülő, utasonkénti és kilométerenkénti 0,2 centes díj nem módosítaná lényegesen az erőviszonyokat a vasút és a távolsági járatokat üzemeltető busztársaságok eleve igen éles versenyében. A buszokra kivetendő úthasználati díj pedig nem is szerepel a 2017 őszéig tartó ciklusra szóló koalíciós szerződésben.
Németországban 2013-ban liberalizálták a távolsági buszozás piacát. Azóta az utasok érdekeit szolgáló verseny alakult ki a buszok és a vasút között, ezt azonban visszafoghatja az úthasználati díj bevezetése. A liberalizáció óta a Deutsche Bahn vasúttársaság a minőség javításával reagált a verseny erősödésére, így a buszokra és a vonatokra is egyre többen ülnek át az autókból. Egyetlen busz pedig csaknem 30 autót vált ki, vagyis csökkenti az úthálózat és a környezet terhelését.