Járt már nálunk Citroën Grand C4 Picasso többféle kivitelben is, azonban a mostani kényelmes automatikus váltójával és civilizált, csendben zizgő benzinmotorjával az egyik legkellemesebb darab minden eddigi közül. Ja, és még a fogyasztásától sem kaptunk agybajt.
Bemutatásakor a
Grand C4 Picasso formaterve határozottan idegennek tűnt. Az idétlen elrendezésű és formájú fényszórók, a lekerekített, kapszulaszerű test, a sok oszlop és a furcsa arányok miatt a Citroën kompakt egyterűje alaposan kilóg a megszokott, klasszikus formatervű autók tömegéből. A szélvédő tövéből induló tetősín, az óriási üvegfelületek, vagy éppen a hátsó lámpatestek többszintes, sötétben roppant látványos, 3D-s kialakítása egész egyedivé, különlegessé teszi a járgány megjelenését. Lehet borzongani a látványától, lehet rajongani érte, de hidegen biztos nem hagy senkit.
Külsejénél már csak a belseje merészebb. Gombot, kapcsolót a kormány kivételével alig találunk benne, azt viszont tisztességesen teleszórták bizgerélni valóval, eltart egy darabig, mire valaki bemagolja, mi mire való és el is igazodik köztük autózás közben. A váltót hiába keressük benne a megszokott helyen és méretben, a hatfokozatú automatikus váltót egy apró pálcikával kell kapcsolni, amely a kormány mögül kukucskál ki. Szerethető dolog ez így, egyetlen baja van, néha parkolásnál, amikor lazán P-be löktem volna a kart, sikerült az ablaktörlő bajuszkapcsolóját is megpöccinteni.
Adatlap
Citroën Grand C4 Picasso 1,6 e-thp
Motor |
1598 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
165 LE |
Nyomaték |
240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
10 sec |
Végsebesség |
210 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,6 l / 100 km |
Hasonló a helyzet a műszerfallal is, azt sem a vezető orra előtt, hanem középen kell keresni. Maga a műszerfal is unortodox, nem hagyományos, mutatós műszerek, hanem óriási TFT-kijelző mutatja, amire éppen szükségünk van. Többféle stílus közül lehet választani, van szögletes, modern és klasszikus, kerek rajzú műszer is. Alatta másik, érintőképernyős cucc trónol, amellyel mindent beállíthatunk, amit csak akarunk, gombok, kapcsolók alig zavarják meg a letisztult, szellős belső látványát.
Ülései kényelmesek, nagyon nem tartják a benne ülőt, de erre nincs is nagy szükség. A fejtámla hajtogatható fülei viszont baromi jók. Simán lehet bennük úgy aludni, hogy nem fittyen oldalra az ember feje. Az anyósülés aljából villanymotor segítségével előcsalható lábtartó, vagy a masszázsfunkció viszont már súrolják a felesleges marhaság határát.
Egyedül a klímavezérlés érdemelt volna meg saját gombokat, mert az érintőképernyőn több gombnyomással kell eljutni a hőmérséklet változtatásig, ami egész idegesítő és lassú dolog. Minden annyira futurisztikus benne, hogy szinte már sírok a sokak által lefikázott, fix közepű Citroën-kormány után. Nagyon kéne az még ide.
A C4 Grand Picasso belseje hatalmas, és a térérzetre a gigászi üvegfelületek, a légies, több darabból álló A-oszlopok is alaposan rájátszanak. Hely van benne gazdagon, minden úti cuccnak van helye, a második üléssorban az ülések egyesével tologathatóak előre-hátra, így ha vállban szélesebb figurák töltik meg a hátsó részt, akkor sem kell kényelmetlenül utazniuk. Ha pedig szalonnázni támad kedvük, a lehajtható, megvilágított kisasztalon azt is megtehetik. Akár sötétben is.
Akár egy technokrata szappanbuborék
Milyen vezetni?
Elsőre rémes dolognak tűnik a Citroën kormánya mögött ülni, mintha több áttételen keresztül, mindentől elszigetelve irányítanánk a járgányt. Puha, finom, kellemes minden, a hagyományos értelemben vett vezetési élménynek csírája sincs az autóban. De ha elengedjük ezt a műmacsós baromságot, akkor rájövünk, hogy ezt az autót mégis baromi jó vezetni. Kezdjük azzal, hogy hiába vannak remek francia dízelmotorok, egy csendben morgó benzinessel elég nehéz versenyezni. És az 1,6-os, egész erősre – 165 LE – hegyezett, aránylag kis motor nemcsak ebben jó. 240 Nm-es csúcsnyomatékával meggyőzően mozgatja az autót, és nem is fogyaszt sokat, bár a katalógusban szereplő 5,6 literes átlagfogyasztás messze van a valóságtól.
Ő a modernebb megjelenésű műszerfal
Még a normálisnál jóval takarékosabb vezetés mellett is simán eltűnik benne 8,6 liter de szerintem ez is innen van még a fájdalomküszöbön. Hatfokozatú automatikus váltója jól passzol a sorba, kényelmes, okos darab, kulturált működéssel. Futóművének béketűrése is egész sokáig feszegethető, a legtöbb átlagos úthibával, egyenetlenséggel magabiztosan elbánik, de ha túlmegyünk a határain, azt rögtön megérezzük.
Fura, hüllőszerű bőrnek látszó puha anyag borít majdnem mindent
Városban a jól átlátható karosszéria, illetve a 360 fokos madártávlati kép mutatására is képes kamerarendszer, és a radarok segítenek megúszni karcolások nélkül, autópályán pedig a félautomata tempomat segít – fékezni nem tud, csak a motorféket használja, illetve hisztériás roham keretében visszaadja az irányítást, ha nem tudja kezelni a problémát.
A mókás, pálcikaváltó
Kinek jó?
Annak, aki nem kap sikítófrászt az aránylag kis lökettérfogatú turbós benzinmotoroktól, szeret kényelemben, csendben autót vezetni, nem idegen tőle a technokrata környezet és temérdek embert és a hozzájuk tartozó cuccot kell szállítania, az boldog lesz ezzel az összeállítással.
Mellette – Ellene |
- Civilizált benzinmotor
- Kényelmes automata váltó
- Okos, ügyes belső
- Rengeteg hely
|
- Pár ergonómiai marhaság
- Nem rendelhető pótkerék
|