I
Röviden – BMW 116d Efficient Dynamics Edition | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt méretű modell a BMW-től |
Mit tud? | Kiváló vezetni, akad benne hely is |
Mibe kerül? | 7,6 millióról indul, legyen meglepetés, hogy a képeken látható autó ára pontosan mennyi |
Kinek jó? | Az a most még el nem árult ára erős korlátokat szab a kérdés pontos megválaszolására |
Jeremy Clarkson poros vicce szerint, ha egy döglött macskára rakná a logóját a BMW, az emberek azt is megvennék. Pár éve ecsetelte a Top Gear-ben, hogy Nagy Britanniában több vadiúj 3-ast vesznek a polgárok, mint Mondeót, azaz a BMW tulajdonképpen az új népautó boldog hazájában.
Gonoszkodva rávághatnánk, tiszta Magyarország! Nálunk kategóriáktól függetlenül egyenesen vezeti az értékesítési listákat a 3-as, csak hát sajnálatos módon a használt autók importjában: a Nyugaton már levetett, 12-15 év közötti, sok százezer kilométert futott olcsó példányokkal kaszálnak a nepperek. Ügyfeleik figyelmébe ajánlok egy remek autót: a mostani egyes gyakorlatilag mindent tud, amiért sokan szeretik e márkát, tágas annyira, mint az egykori E36, és pár év múlva tényleg jó vétel lesz. No de nézzük, milyen vadiúj autónak!
Külső, belső
Nem szépítem, szerintem évekig a legocsmányabb BMW volt a 2011-ben kijött F20-as, annyira elcseszerintették az orrát. Karakteres volt a hegyesre húzott vesék és lámpák együttese, szó se róla, de inkább tűnt a bajor márka kétes kínai másolatának, mint valódi, a BMW-től megszokottan kiérlelt dizájnnak. Hátul sem volt szexibb, a VW Polo unalmas semmitmondását hozta. Senki nem lepődött meg, amikor a minapi facelift során a hűtőrács mellett az első, és a hátsó lámpák is a kukában landoltak.
Most végre harmonikus az i3-ast nem számítva legkisebb BMW orra, olyannyira, hogy az importőr M-csomag nélküli példányt állított be a tesztautó-parkba, pedig érthető módon sokszor a vagányabb külsőt nyomatják a sajtó felé. Természetesen a kocsi farára is izgalmasabb formájú lámpák kerültek; nem részletezem tovább a dizájnt,Adatlap
BMW 116d Efficient Dynamics Edition
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 116 LE |
Nyomaték | 260 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,5 sec |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,8 l / 100 km |
rendkívül szubjektív, kinek mi tetszik, de abban egészen biztos vagyok, hogy a márkahívők meghatározó többségének jobban bejön az egyes mostani külseje az előzőnél.
Belül persze minimális a változás. Mondanám, hogy már-már unjuk a fő műszerek számainak 1975-ben, anno az E21-esben megjelent grafikáját, a kapcsolók és a műszerfal formája is régóta gyakorlatilag egy helyben jár a BMW-nél, minőségérzetben már biztosan a Mercedes és az Audi mögé szorult. Kezelhetőségben viszont nálam előttük van, változatlanul az i-Drive az abszolút kedvencem, ami egyre egyszerűbb, azaz egyre jobb és jobb.
A többi is dicséretre méltóan nagyautós ebben a 116d-ben: 8,8-colos, hatalmas kijelző, ülésfűtések, vaskos kormány, ülések erős oldaltartással, a 360 literes csomagtartóban pedig annyi különféle rögzítő elem, ami a családinak mondott autók többségében sincs.
Kis BMW kis motorral, első blikkre mégis soknak mutatja magát.
Motor
Még 2011-ben jelentette be a BMW, hogy a motorcsaládja megújításának részei lesznek a háromhengeres benzines és dízel motorok. Több évük volt megemészteni a rajongóknak a hírt, személyes tapasztalatból mondom, hogy sokaknak azóta sem sikerült. Hiába magyaráztam az i8 zseniális megoldásait a fejcsóváló kutasnak a télen, csak fikázta a benne dolgozó motort, míg egy másik alkalommal a tesztelt Miniben sem érezte helyénvalónak dízel testvérét a cimborám. Pedig e két igencsak eltérő járműben egyformán tökéletesen szolgálnak.
Az a bizonyos blokk 1497 köbcentis, mindössze három hengeres. A 116d-ben maximálisan 116 lóerőre lőtték be 4000-es fordulaton, és 270 Nm-re a forgatónyomatékát 1750-en. A 116d Efficient Dynamics kivitele jelenleg a legkisebb és a takarékosabb dízel BMW, amelyről a gyár hajmeresztő vegyes fogyasztási adattal kápráztat, eszerint 3,4 literrel elmegy. Erre már azt sem mondom, hogy majd meglátjuk.
Indításkor morog egyet a parányi motor, amit városban a start/stop-rendszernek köszönhetően gyakran hallunk, kellemesnek nem nevezném, útközben viszont kimondottan csendes az imponálóan hosszú motortér mögött az utasfülke. Nyersességből ezen felül csupán a kuplungpedál és a váltókar némi remegése jut el a sofőr bal lábához és jobb karjához, de az autó egészének kellemes kulturáltságába nem zavarnak be ezek az apró hibák. Kulturált a menetkomfort, más okoz meglepetést.Vezetés, fogyasztás
Már az első pár kilométeren nyilvánvalóvá válik, hogy szinte extrém hosszúra áttételezték a váltóját, legtöbbször a megszokottnál egy fokozattal lejjebb kell húznunk a kart, mi némi alkalmazkodást igényel. Csak néhány példa: 50-60 között a fordulatszámmérő közepébe integrált kijelző figyelmeztet, rakd vissza 3-asba, 80 és 90 között pedig rendszeresen kiírja, hogy told vissza 5-ösbe, mert ott van erő, és úgy gazdaságos. 90-nél egyébként 1400-at forog az 1500-as motor 6-ikban, 130-nál 1950-et.
Ez az áttételezés gyakorlatilag azt eredményezi, hogy a fővárosi közlekedéskor szinte használaton kívül marad a 4-ik fokozat, egyedül a Váci úthoz hasonló, 70-es tempót engedő szakaszokon használható a márka átlagától precízségben elmaradó váltónak ez a fokozata.
Mondom, megszokható pár nap alatt, különösen úgy, hogy a 116d-t remek érzés vezetni. A papíron akár szerénynek tűnő teljesítménytől jóval sportosabban mozog, gyakorlatilag senki nem kanyarodik így a kategóriában, precíz a kormánya, feszes, de nem kényelmetlen a rugózása. És hátsókerekes, ilyen riválisa sincs, az A-osztály, az A3 és a V40 is elöl hajt. Becsüljük meg, sokáig a kis BMW sem marad így, a 3-ik generáció átkerül a Mini-platformra.Pimaszul alacsony számokat közöl átlagfogyasztásra a gyártó, ahogyan előbb említettem, ha olyannyira mélyre nem is képes kúszni az étvágya, fantasztikusan jó átlag jött ki a 1,5 hétnyi autóhasználat végére. Közel 1000 kilométert mentem vele, igaz, hogy 90 százalékban városon kívül, de nagyrészt nyaraláshoz fullra megpakolva, 3-4 emberrel, és 4,9 jött ki a tankolás után. Igazából nem lepődtem meg, valamiért hittem a kijelzőnek: Budapest belvárosában 7-8 között mutatott, 90-es tempomatnál 3,8-4 között, 130-as tempónál 4,8 körül, a Balaton melletti autókázásnál 4,6-4,7 litert.
Rögtön hozzáteszem, bárhol is mentem, bármennyi pluszsúly volt az alapból 1320 kilós autóban, a forgalomnál dinamikusabban közlekedtem.
A kiváló vezethetőség és a takarékos üzem mellett kötelező megemlíteni, hogy BMW-sége ellenére (vagy inkább: mellett) ez az autó az egyik legpraktikusabb kompakt, amivel az utóbbi években közlekedtem. Közel sem kiemelkedő űrtartalmú a csomagtartója (360 liter), de remek a rögzítőhálója, a hátsó üléssor közepének nyílásába, ha nem is síléceket dugtam a nyáron, de az esernyőre csukott babakocsit úgy elnyelte, hogy nem foglalt helyet a csomagtartóból. Egy hét nyaraláshoz elég volt a tér két felnőttnek, kisgyerkőcnek, és a család összes hasznos holmijának, meg fölösleges kacatjának.Ha itt érne véget a teszt, szőrös szívem ellenére 4,5 csillagot adnék neki az 5-ből. De van még tovább.
Kompakt méretű prémium modellek 110 lóerő körül | |
---|---|
BMW 116d (116 lóerő) | 7 602 000 Ft |
Mercedes-Benz A 180 CDI (109 lóerő) | 7 534 910 Ft |
Audi A3 A3 SB Attraction 1.6 TDi (110 lóerő) | 6 987 450 Ft |
Volvo V40 D2 Kinetic (120 lóerő) | 6 395 000 Ft |
Ár
Ha hajszálnyival, de a Mercedest is megelőzve a kompakt méretű prémium modellek legkisebb dízelei között a 116d indul a legmagasabb alapárról, ami már nem annyira jó ajánlólevél. Az Audinál például már érezhetően drágább. Ahogy az lenni szokott, a képeken látható tesztautó a nyitó 7,6 milliónál is természetesen sokkal, de sokkal drágább.
Itt egy kisebb extra, ott egy nagyobb, máris ott tartunk, hogy 10,9 millió forint. Bizony, közel 11 milliót kérnek bőr, tetőablak, komoly hifi, drágább felni, vagy éppen M-csomag nélkül ma a legkisebb dízel BMW-ért.Rögtön hadd tegyem hozzá, ez nem egy döglött macska propelleres logóval, igazi BMW.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|