Lewis Hamilton rajt-cél győzelmet szerzett a 2015-ös Forma-1-es Belga Nagydíjon. Idén hatodik, pályafutása során 39. alkalommal nyert a brit pilóta. A Mercedes címvédője – leszámítva amikor Sergio Perez az első körön megtámadta – sima versenyt futott, míg mögötte folyamatos volt a helycsere. A rajtnál ugyan a negyedik-ötödik helyig visszaesett Nico Rosberg, de hamar feljött a második helyre, a pályán és a bokszban is előzve. Elkezdte üldözni csapattársát, de nem tudott támadást indítani.
Sokáig úgy tűnt, hogy Sebastien Vettel lehet a harmadik, de nem jött össze, az egykiállásos stratégia, mert egy körrel a futam vége előtt felrobbant a Ferrari jobb hátsó gumija, így az őt üldöző Romain Grosjean állhatott még fel a dobogóra. A francia remek versenyt futott, hiszen – váltócseréért kapott büntetés miatt – csak a kilencedik helyről rajtolt.
Szintén remekelt a Red Bull-os Danyiil Kvjat, lendületesen hajrázott, a 4. helyet hozta, míg a Force Indiánál Sergio Perez 5. helyének örülhettek.
Több műszaki hiba is színesítette a versenyt, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Carlos Sainz és Danile Riccirardo is így adta fel a futamot.
Így zajlott a verseny
Enyhén felhős, meleg (24 fokos levegő- és 38 fokos aszfalthőmérséklet) időben álltak fel a rajtrácsra a Forma-1-esek a nyári szünetet követő első versenyen, a Belga Nagydíjon Spában.
A pole-ba a címvédő Lewis Hamilton, mellé csapattársa, Nico Rosberg sorakozott fel, de mögöttük már igen érdekesen alakult a sorrend. A második sorban a williamses Valtteri Bottas, mellett a Force Indiá-s Sergio Perez, utánuk Daniel Ricciardo, Felipe Massa, a lotusos Pastor Maldonado, Sebastian Vettel csak a 8. helyen, Romain Grosjean öthelyes büntetéssel a 9. pozícióban, a top10-et a Toro Rossó-s Carlos Sainz zárta.
A 11. helyre sorolt Nico Hülkenberg a rajt előtt motorproblémákra panaszkodott, Kimi Räikkönen a gyenge időmérő és sebességváltó-csere miatt csak a 16. helyre állhatott, Max Verstappen motorcsere után a 18. rajtkockából várta a startot, míg a McLaren pilótái összesen 105 helyes hátrasorolással a tarsolyukban az utolsó két helyre kerültek.
A rajt előtt tapintható volt a feszültség, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szigorítása miatt a csapatok már nem segíthettek a pilótáknak a kuplung utolsó beállításában, így a startnál bármi megtörténhetett.
Tovább bonyolította a dolgokat, hogy a 44 körös futam végére esőre is volt kilátás.
A formációs körön Hülkenberg motorproblémát jelzett, a csapat előbb azt mondta neki, hogy menjen ki a bokszba, majd mégis úgy döntöttek, hogy próbálja meg a rajtot. A rajtkockában a német integetett, hogy nem fog menni a start, így nem engedték el a mezőnyt, újabb formációs kör indult, a futam 43 körösre rövidült. Sainz szintén az erőforrásra panaszkodott, őt rögtön a bokszutcába hívta a Toro Rosso.
A lámpák kialvása után Hamilton jól kapta el a rajtot, Rosberg viszont visszaesett. Perez a 2. helyre lépett előre, a Kemmelen még Hamiltont is támadta. Vettel is jól kezdett, két helyet javított, határozottan tört előre.
A második kör elejére sorrend Hamilton, Perez, Ricciardo, Rosberg, Vettel, Bottas, Grosjean, Massa, Ericsson és Kvjat volt a top10-ben, Maldonado motorhiba miatt félreállt. Ericsson viszonylag gyorsan visszaesett, pár körrel később már Kvjat, Massa és Verstappen volt a 8-10. helyen.
Az első kerékcserét Ricciardo ejtette meg, a 8. körre vett fel közepes szettet a lágyak helyett. Ugyanakkor Grosjean gyűrte le Bottast a pályán, a lotusos francia az 5. pozícióba lépett fel.
A Force Indiánál igyekeztek fedezni Ricciardo stratégiáját, Perezt a 9. körben hívták ki, ő azonban lágyakat kapott. A Red Bull-os ausztrál elment a mexikói előtt, de a lágyabb gumi előnye az utóbbinál volt.
A 10. körben, Grosjean, Kvjat, Massa és Verstappen is a bokszban járt, az orosz és a brazil is közepes keveréket vett fel.
Bottas már a 9. körben váltott, de nála nagyon rosszul alakult a dolog, ugyanis három lágy mellé a jobb hátsóra közepes keveréket kapott. A csúnya bakit bokszutca-áthajtással jutalmazták a versenybírók.
Perez a 12. körben elkapta Ricciardót, visszaállt a kerékcsere előtti sorrendjük.
Rosberg a 13. körben járt kint, közepeseket kapott, Perezék elé tért vissza, a mexikói a meleg, lágyabb abroncsokon támadta is a Kemmelen, de nem bírt vele. A vezető Hamilton egy körrel csapattársa után ment ki a fehér jelölésű abroncsokért. A 15. körben Vettel is elvégezte ugyanezt.
A kiállások után Hamilton, Rosberg, Perez, Ricciardo, Grosjean, Vettel, Kvjat, Massa, Räikkönen és Verstappen haladt a pontszerző helyeken.
Grosjean a 18. körben megelőzte Ricciardót, a 4. helyre kapaszkodott fel, majd Perezt kezdte üldözni, a Kemmel egyenesen pedig lazán el is ment mellette.
Perez a 20. kör végén ment ki kereket cserélni, mögötte Ricciardo pedig a célegyenes elején félreállt, megadta magát a Renault-erőforrás. A Red Bull mentéséig virtuális biztonsági autót rendeltek el.
Féltávnál nagyon sokan kereket cseréltek, Grosjean, Räikkönen, Massa, Bottas is kint járt.
A 25. körben Hamilton továbbra is vezetett, mögötte Rosberg, Vettel, Grosjean, Kvjat, Perez, Massa, Räikkönen, Verstappen és Bottas volt a top10-ben.
Kvjat nem sokkal később kereket cserélt, de a lágyakon gyorsan elkapta Bottast.
Hamiltont a 30. kör végén hívták ki, pedig ő még maradt volna, de figyelmeztették, hogy akkor Rosberg jöhet. Az angol lágyakat kapott, a német csak utána következett, a 2. helyre ért vissza.
Grosjean a 34-35. körtől egyre inkább Vettel nyakára ért, a dobogós helyezés lebegett a szeme előtt. A Red Bull-os Kvjat „csak”az erős pontokra hajthatott, de az jól is ment, a 38. körben elkapta Räikkönent, majd a 40. körben Massát is megelőzte. Egy körrel később Pereznek sem kegyelmezett.
Vettel a 42. körben jobb hátsó defektet kapott a Kemmelen, Grosjean, majd a többiek is sorra elmentek mellette.
A 43. kör elején Max Verstappen támadta meg Räikkönent, de a Les Combes-ba túl nagy lendülettel érkezett, „kilinccsel előre” kanyarodott, a finn megőrizte a 7. helyet.
Hamilton senkitől nem zavartatva győzött, Rosberg hozta a 2. helyet, a Mercedes 100 százalékos versenyt zárt. A címvédő idei 6., pályafutása 39. győzelmét aratta. A két Merci-pilóta mellett a Lotusnak 2013 után hozott dobogós helyezést Romain Grosjean, ő is „merci”-t mondhatott.
A további pontokon Kvjat, Perez, Massa, Räikkönen, Verstappen, Bottas és Ericsson osztozott, Vettel üres zsebbel zárt.
Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps, 2015.08.23.
Név | Csapat | Idő | Kör | |
---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas | 1:23:40,387 | 43 |
2 | Nico Rosberg | Mercedes AMG Petronas | + 2,058 | 43 |
3 | Romain Grosjean | Lotus F1 Team | + 37,988 | 43 |
4 | Danyiil Kvjat | Infiniti Red Bull Racing | + 45,692 | 43 |
5 | Sergio Perez | Sahara Force India | + 53,997 | 43 |
6 | Felipe Massa | Williams F1 Team | + 55,283 | 43 |
7 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | + 55,703 | 43 |
8 | Max Verstappen | Scuderia Toro Rosso | + 56,076 | 43 |
9 | Valtteri Bottas | Williams F1 Team | + 1:01,040 | 43 |
10 | Marcus Ericsson | Sauber | + 1:31,234 | 43 |
11 | Felipe Nasr | Sauber | + 1:42,311 | 43 |
12 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | + 1 kör | 42 |
13 | Fernando Alonso | McLaren Honda | + 1 kör | 42 |
14 | Jenson Button | McLaren Honda | + 1 kör | 42 |
15 | Roberto Merhi | Manor F1 Team | + 1 kör | 42 |
16 | Will Stevens | Manor F1 Team | + 1 kör | 42 |
17 | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Toro Rosso | kiesett | 31 |
18 | Daniel Ricciardo | Infiniti Red Bull Racing | kiesett | 19 |
19 | Pastor Maldonado | Lotus F1 Team | kiesett | 2 |
20 | Nico Hülkenberg | Sahara Force India | nem indult | 0 |
Legjobb kör: 1:52,416 Nico Rosberg |