Nézd, hogy küldi az öreg pina! – szaladt ki egy hazánkfiából Las Vegasban, a nyerésben lévő nénit látva. Ő lepődött meg legjobban, amikor a hölgy anyanyelvünkön válaszolt neki. Magyarul tudó emberekbe tényleg bárhol belefuthatunk, például az 1980-as évekbeli kamionversenyeket szervező ETRO alelnöki pozíciójában is.
Lazult az átkos
Frankl András volt a magyar szál: „Az angliai futamot én szerveztem és a sikeres angol verseny után logikus volt elvinni az ötletet Budapestre. A sorozatot ismerték a TV-ből így nem volt nehéz rábeszélni a szaktárcát és Urbán Lajos közlekedésügyi minisztert, akivel jó kapcsolatban álltam. Nem ütköztem különösebb nehézségekbe, mert ez az egész teljesen apolitikus volt és akkoriban az átkos nagyon a vége felé járt, lazábban mentek a dolgok” – emlékszik vissza a kezdetekre Frankl András.
1987-ben a szezon második futamát rendezték a Hungaroringen. Ezt ma nehéz elképzelni, de akkor Magyarország a vasfüggöny mögötti szovjet megszállási övezetben lévő, az Európával ellenséges világrendbe kényszerített ország volt, géppisztolyos határőrökkel, vízumkényszerrel.Hatott az egri bikavér
A bizalmatlanságot eloszlatandó a Hungarocamion, a névadó szponzor és rendező az angliai nyitófutam után fogadást adott a versenyzőknek és a sportágról tudósító újságíróknak. A szalámi-paprika-egri bikavér combo ezúttal is bevált, a fogadással sikerült bizalmat kelteni hazánk iránt, így azok is hajlandóak voltak részt venni, akik elutasították az indulást a diktatúra legvidámabb barakkjában.
Anno Andrássy úti kamionparádé és Trabant-betétfutam színesítette a kamionversenyt. Knézy Jenő közvetít
Bár a rendezőcsapat túl volt a nagy elismerést kiváltó legelső Forma-1-es futamon és bíráskodási szempontból szinte mindegy, hogy gokartok vagy kamionok versenyeznek, a monstrumokra fel kellett készülni. Többek között új helyet kellett találni a sportbíróknak, ahol biztonságban vannak.
Faluvégi Péter versenyigazgató közel harminc éve is részt vett a kamion Európa-bajnoki futam rendezésében, akkor versenyigazgató-helyettesként. „Mérhetetlenül nagy lelkesedés volt bennünk, de nem tudtuk felmérni, mi történik, ha egy versenykamion irányíthatatlanná válik vagy kerekét veszti. Volt olyan kamion, ami a célegyenes végén a szalagkorlát mögött, az akkori igazgatói iroda ablaka előtt állt meg” – idézi fel az első futamot a szakember.
Nagy idők tanúi
Jelen cikk megírásában erősen támaszkodtunk Krasznai János: Kamion sztori című könyvére illetve a korabeli főszereplők közül Frankl András és Faluvégi Péter visszaemlékezéseire. Andrew Frankl vagy Frankl András nevét sokan teniszszakértőkent ismerhetik, de az elismert sportújságíró F1-es szakkommentátorként a leghíresebb. 18 évesen egy AK47-essel harcolt a ruszkik ellen az 1956-os forradalomban, majd a szabadságharc leverése után disszidált. Angliába dobbantott, ahol a sheffieldi egyetemen szerzett diplomát. Közelről ismeri az elmúlt 40 év Forma-1-es pilótáit es csapatvezetőit, számos F1-es témájú könyve jelent meg. Kiadója es szerzője volt a tekintélyes brit CAR autós magazinnak. Az 1980-as években foglalkozott kamionverseny-szervezéssel is, a sorozatot a brit futamok sikere nyomán a Hungaroringre is elhozta. A most 77 éves Frankl Kalifornia-állambeli otthonából válaszolt a Vezess.hu kérdéseire.
Faluvégi Pétert, a hazai Forma-1-es futam talán legfontosabb emberét, kevesen ismerik. Az 1954-ben született Faluvégi ritkán szerepel a sajtóban. A hetvenes évek végétől sportbíró, majd többszörös szakágvezető és versenyigazgató volt az autókrossztól a ralin át különféle gyorsasági szakágakig. A közlekedésmérnök végzettségű szakember 1996-tól az FIA versenyigazgatói szuperlicencével rendelkezik, 2008-2014-ig a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség főtitkára volt. A Magyar Nagydíjon 20 éve ő a „clerk of the course”, azaz a versenyigazgató.
Akkoriban három kategóriában indulhattak a versenyzők. Létezett a mai értelemben vett profi versenykamion kategória a besorolás szerint 360-500 lóerős gépeknek, volt egy közepes sáv 300-360 LE között és indulhattak elvileg szériaállapotú traktorok is a 300 lóerő alatti mezőnyben. Ezt egyes esetekben szó szerint kell érteni: „Egy ukrán versenyző megérkezett, leakasztotta a pótkocsit és benevezett a futamra” – meséli Faluvégi Péter.
V8-cal is lassú a biztonsági autó
De a legnagyobb gond nem a lassú, hanem a veszett gyors kamionokkal volt. Ezeken a futamokon azóta is gördülőrajt van, hogy a túltenyésztett turbódízelek irtózatos nyomatéka ne tépje szét az erőátvitelt. De a repülőrajthoz megfelelő gyorsulású pace carra van szükség. „Ma ez nem probléma, de akkoriban nem találtunk olyan felvezető-autót, amely el tudott menekülni a kamionok elől. Többféle autót és megoldást végigpróbáltunk, és végül sikerült egy nagy, sokhengeres autót szerezni, de az sem volt elég gyors, így abban is féltettük a felvezető életét” – mondja a mai versenyigazgató.
Más forrás szerint farmotoros, turbós Alpine A310-zel, Frankl András emlékei szerint végül egy Rover 3500-zal menekült a mezőny elől a felvezető. Aki ismeri az SD1-est, annak az Audi A7 már nem olyan nagy ötlet, a felső kategóriába pozícionált, ferdehátú ötajtós az 1977-es Év Autója lett. A 3500-as verziót a Land Rover és Range Rover terepjárókban is megtalálható szívó V8-as benzines gyorsította, verziótól függően maximum 193 lóerővel.
Az autó híres arról a hajszáról is, amivel egy májtranszplantált betegbe ültetendő szervvel vágtak át Londonon. Bevethető mentő vagy rendőrségi helikopter híján 34 percük volt 27 mérföld megtételére a péntek délutáni londoni csúcsforgalomban. A Liver Run részleteiről itt olvashattok.
Válogató a magyaroknak
Itthon jóval a futam előtt kezdődtek az előkészületek, 1986 őszén a versenyautó-kiállításon már híresztelni lehetett, hogy a frissen felavatott Forma 1-es pályán kamionverseny lesz jövő májusban. Hazulról fújt némi ellenszél, a hatalmas erőfeszítéssel épített Hungaroringet féltették a kétkedők a monstrumoktól. Végül a Közlekedéstudományi Intézet szakvéleménye döntötte el a kérdést, miszerint a traktorok nem rombolják szét a pályát.
Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál
Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivál lesz a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként indul az FIA Truck Race European Championship mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős kamionok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.
A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, a Fővárosi Állat- és Növénykert, valamint a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.
A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók: a napi 4900 forinttól, a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól. A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!
A reménybeli magyar indulók közül 46-an jelentkeztek versenyzőnek, közülük 38-an jelentek meg a válogatón. A köridőkön kívül több neves autóversenyző, köztük Gergely András, Kesjár Csaba és Kiss Dezső véleménye számított, akik hat versenyzőt válogattak ki. A hazai Eb-futamon Balárdi Gyula, Bukus Zolt, Dinnyés László, Goike György és Virbling János indulhatott Krasznai János mellett. Volt köztük, aki az asszony elől el is titkolta a válogatót, felesége az újságokból szerzett tudomást férje ambícióiról.
Történelmi verseny
20 millió forintos költségével nem volt olcsó mulatság, de vitathatatlanul történelmi futamnak bizonyult a hungaroringi viadal, amivel a szocialista országok teherautó-gyártói és pilótái is bekapcsolódtak az európai kamionversenyzésbe. A Rába valamiért nem foglalkozott ezzel, de a lengyel STAR és a cseh LIAZ járművei rajthoz álltak.
Másnap viszont a szép idő és a profi sajtókampány az előző napi 30 000 néző legalább háromszorosát vonzotta a nagydíjra. „A Shell-kútig állt a sor az M3-ason” – idézte fel egy szemtanú. A Volán és a Hungarocamion több versenyzője is rajthoz állt a vasárnapi futamon, amin Krasznai hetedik lett.
Exkluzív interjút közöltünk Krasznai Jánossal, a kor sztárversenyzőjével, aki máig hű a sofőrfülkéhez. A Hungaroringen leírt Trabiról, a papírjaguárt felvezető rendőrökről és más kalandjairól ide kattintva olvashattok.
160? Részterhelés
Akkor is adott volt a 160 km/órában limitált végsebesség, de ezt az 1987-es futam idején még nem sebességkorlátozó szabta meg. Az erőátvitel áttételezését és a gumiabroncsot kellett úgy összekombinálni, hogy a megengedett, 2600-as percenkénti fordulatszámon se haladja meg a traktor végsebessége a 160-at. (Kiss Norbi, a 2014-es Európa-bajnok mesélte a leszabályozás kapcsán, hogy versenykamionja a gyors pályákon fogyaszt a legkevesebbet! A 160-as limit a 280-300 km/órás végsebességű, nagyjából 1100 lóerős versenygépeknek enyhe részterhelés.)
A Hungaroringi kamionversenyeknek gyakorlatilag Bernie Ecclestone vetett véget. A Forma-1 urát zavarta, hogy nem nála landol a profit az egyre népszerűbb viadalok után és megpróbálta átvenni a sorozat rendezését. Amikor ezzel felsült, a derék Bernie kitiltatta a szériát azokról a pályákról, ahol a Forma-1 is vendégszerepelt.
Bernie megfúrta, de visszatérnek
Hungaroringi verseny híján a magyarországi futamot szervező és pénzelő Hungarocamionnak nem volt érdekes az indulás az Európa-bajnokságban. Ecclestone húzása egybeesett a rendszerváltoztatással, a költségeket álló állami vállalatok megrendülésével is. Ráadásul kínos csalásra derült fény: Krasznai János versenykamionjában a tachográf 160 feletti sebességnél is 160-nál húzta a csíkot, amit egy futamon kézi radarral lepleztek le a szervezők.
Itthon időközben felnőtt egy generáció, akiknek kimaradt az az élmény, amit a versenykamionok test-test elleni küzdelme ad a Hungaroringen. Mi, a Vezessnél közel 30 év távlatából is emlékszünk a szériamezőnyben induló STAR és Jelcz teherautókra, nemhogy Krasznai Jánosra és a csúcskategóriás gépek küzdelmére.
Jó érzés úgy várni a sorozat visszatérését, hogy a regnáló Európa-bajnok Kiss Norbert. Norbi képességeiről annyit, hogy WTCC-s büszkeségünkhöz, Michelisz Norberthez mérhető tehetségű, szintén zseniális pilóta. Gokartos góllövésben Yvan Mullernél és Daniel Ricciardónál is jobbnak bizonyult az FIA-gálán. Európa-bajnokunk az összesítés első helyezettjeként, komoly pontelőnnyel érkezik a mogyoródi futamra, gyertek ki minél többen, hogy együtt szurkolhassunk neki és csapatának!
Ha kevés az időd, csévéld előre 1:36-ig és jöhet az ámulás
Műszaki adatok – Mercedes-Benz 1933 S, 1987*
V8-as turbódízel, két turbófeltöltővel.
Maximális teljesítmény: gyári – 330 LE, tényleges – 550 LE
Négyfokozatú sebességváltó gyorsítóval és felezővel, összesen 16 fokozat
Méretek (hossz/szélesség/magasság): 6,3×2,5×3,24 m
Fordulókör átmérője: 16,2m
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10 mp
Maximális sebesség: 160 km/ó
Ár: 200 000 nyugatnémet márka (korabeli árfolyamon kb. 24 millió Ft)
*Krasznai János versenykamionja. Forrás: Krasznai János – Kamion sztori