Röviden – Suzuki Address – 2015 | |
---|---|
Mi ez? | B-s jogsi mellé szerzett kiegészítővel (B-125) is vezethető, RENDSZÁMOS, kis testű, mozgékony, takarékos városi motorka |
Mit tud? | 14-es kerekével jól viseli Budapestet, kis méretei és relatíve nagy ereje miatt dugóban mindennél fürgébb – de akár az M0-sra is ki lehet vele merészkedni |
Mibe kerül? | 648 ezer forint az ára |
Kinek jó? |
Akinek nem elég az 50 köbcenti, de nem akar sunyulni rendszám nélküli nagyobb robogóval, esetleg utast vinne néha, és olcsón akar jót
|
A Suzuki nagyon komolyan gondolja ezt a 110-es robogót. Az új kisautóval, a Celerióval együtt mutogatják az Addresst óriásplakátokon a népnek: nézzétek csak, a mi márkánk még mindig tudja a magyar piacon, amit egykoron! Olcsón, de vállalható minőségben nyújtunk mobilitást, négy keréken is, két keréken is!
Sőt: még minket, a Vezesst is úgy kerestek meg, hogy tudják, mi autós lap vagyunk, de nem érdekelne-e bennünket kivételesen egy motor. És értjük is, hogy miért nem a Hayabusát vagy az 1000-es V-Stromot ajánlották fel tesztre (bár lehet, hogy később jönnek ezek is). Hiszen az autósból motorrá válás folyamatának kézenfekvő kezdőlépése egy ilyen, B125-ös kiegészítő jogsival vezethető kis robogó. De vajon van-e esély arra, hogy a robogók között a Suzuki Address valaha is olyan meghatározója legyen a hazai utcaképnek, mint a Swift vagy az Ignis az autók között?Dizájn
Semmi kockázat, semmi megosztó viccesség, semmi sportos utalás: alighanem ez volt a vezérelv a 2015-ös Address megrajzolása során. Ennek eredményeképpen ha leszednénk róla a matricát, emblémát, többé ember fel nem ismerné, mi ez – talán a robogódivatot jobban követők annyit meg mernének reszkírozni, hogy japán. Vagy koreai. Vagy egy jobban sikerült kínai. Az egyetlen suzukis utalás a gyújtáskapcsoló kulcsnyílását takaró, a kulcsfejjel elfordítható kis biztonsági (de inkább talán vízvédelmi) lemezke, már az én K3-as Burgmanomon is volt ilyen, sok éve.
Persze az, hogy jellegtelen, nem azt jelenti, hogy nem szép. Az Address kellemes látványt nyújt, feketére szinterezett, öntött alufelnijével, a szintén feketére színezett alsó elemekkel profilból hangulatos kontrasztot képez a fényezett elemek által alkotott felső sáv.Szemből főként üzem közben mutat jól az Address. A két alsó helyzetjelző és a fenti tompított hármas fényével valódi méreténél nagyobbnak hat a robogó. Az autósok is egész jól észlelték a tükörben, ha jövök, országúton pedig még szemből érkező motorosokat is megtévesztett a sok pilács. Kis robogón ennyien még nem intettek nekem soha.
Leginkább hátulról látszik, mennyire keskeny, mennyire apró az Address. Nem lennék meglepve, ha jó néhány kezdene futni belőle majd a magyar utakon rendszám nélkül, 50-esnek feltüntetve a vámpapíron, ha majd eltelik egy-két év és megindul a használtimport ebből az új modellből is.Aki egy kicsit egyéniesítené az Addresst, csinos gyári matricaszettel dobhatja fel; különösen jól mutatnak a felnire ragasztott piros karikák. Csak hát egy ilyen sportosítás alig kevésbé nevetséges, mint a leszorítószárny az 1,4-es Civiceken: az Address ugyanis egyáltalán nem sportos.
Motor
110 köbcentitől eleve nem kell csodát várni, pláne, ha négyütemű, kétszelepes, inkább tartósságra mint erőre fejlesztett technikáról van szó. A Suzuki ugyan a japánoktól megszokott alapossággal készítette el az új Address új motorját, de a főtengely, a szelepemelő igényes csapágyazása, a GSX-R-ek tapasztalatai alapján fejlesztett alacsony szoknyás, átgondolt olajelvezető furatokkal megszórt dugattyú és persze az injektoros keverékképzés érezhetően sokkal inkább szól a csendes üzemről, a tartósságról, megbízhatóságról és persze a takarékosságról, mint a teljesítményről.
Műszaki adatok
Motor: 4 ütem, 1 henger, vízhűtés, 2 szelep, SOHC
Lökettérfogat: 113 cm3
Furat x löket: 51 x 55,2 mm
Teljesítmény: 6,7 kW (9 LE)/8000 1/min
Nyomaték: 8,6 Nm/6500 1/min
Menetkész tömeg: 97 kg
A gyári 1,96 literes katalógusértéket körülbelül annyira kell komolyan venni, mint az autóknál. Viszont sok végsebesség-közeli országúttal, haladós városi tempóban is elvolt 2,5 literből alattam a motor, ami azt jelenti, hogy egy tankkal 200 kilométer azért letudható.
A CVT váltó hangolása is a kis fogyasztást és a nyugis, átmenetektől mentes gyorsításokat szolgálja. Semmi hirtelen rántás, fickósság nincs a karakterisztikában, egykedvű, kiszámítható, békés gyorsításokkal, fix tempónál alacsony fordulatú, takarékos üzemmel működik az Address.
Futómű
A futómű – ugyanez. Semmi nem állítható, de a mellső teleszkópvilla és az egylengőkaros hátsó felfüggesztés egyaránt kényelmes, közepesen lágy a rugózás, finom, de határozott a csillapítás. A /90-es abroncsok is inkább a kényelmet, mint a precíz ívtartást szolgálják. A fékeket sem gondolta túl a Suzuki, elöl van egy szimpla tárcsa, hátul egy apró kis dob, de mindkét berendezés jól adagolható, idegességtől mentes, a fékerő az Address tömegéhez teljesen elegendő.
126 centis tengelytávjával nagyon fordulékony a motor, de ha mégsem jön ki egy karikára egy gyors u forduló, a járdára sem kihívás felkaptatni a 14-es kerekekkel és a 12 centis szabad magassággal. A keskeny kormány és a meredek villaszög is jelzi, hogy az Addressben a 110-es blokknál nemigen lesz nagyobb: mozgékony, de nagy (messze városi tempó feletti) sebességnél már nem stabil a gép.
Élmény
Az injektornak hála, nyáron-télen egyaránt pöccre indul a motor, nem kell hozzá szakácskönyv, hogy hány gázkarrántás után a szívatót mennyire kihúzva hány fokon mennyit kell köszörülni az önindítóval. Sőt: még az önindító is automatikus, vagyis a gombot elég benyomni és elengedni, a villanymotor a teljes indításig önállóan tekeri a főtengelyt. Sőt, egy kicsit tovább is. Már rég pöfög a gép, amikor még mindig ott kényszerítőzik rajta az önindító. Ne legyen igazam, de szerintem ez a túlbiztosított, túlkényelmesített indítás jelenthet majd extra költséget a tulajoknak egy-egy korai önindító-felújítás képében.
Ha az enyém lenne az Address és gyakran használnám, melegen tuti a berúgókarral indítanám inkább, egyébként is élményszámba megy, mennyire könnyen, pöccintésre be bír ugrani a kis motor. Ami ezután halkan, de kellemesen mély orgánummal jár, alapjáraton is, fordulaton is. Ritka, hogy egy pici négyütemű blokknak ilyen komolykodó akusztikája legyen.
Ha 100-110-nél már nem is szívesen engedi el a kormányt az ember, ez a sebesség elérhető és tartható, vagyis az Address már beválhat agglomerációs ingázómotornak is. A tesztgépen volt is érvényes matrica – naná, hogy nekieresztettem a 0-snak, sőt, egy rövid próba erejéig az M1-esnek is. Arra elég a technika, hogy a tükörben még emelkedőn se kezdjenek soha növekedni a kamionok, de egy sztrádás motorozás már nagyon nem az a terep, amelyre az Addresst szánták.
Városban viszont, pláne, ha egy kis dugó is van itt-ott, mindennél jobb. Ilyenkor értjük meg, hogy miért is kellett küszködnünk eddig a nagy holttérrel: az eleve keskeny kormányon alig túlnyúló tükrökkel úgy hasíthatunk el a sorok között, ahogy semmi mással. Egészen vicces, ahogy tízszer erősebb GSX-R-ek, CBR-ek mögött bosszankodik az ember a Budaörsin vagy a Kerepesin a sorok között: mit cammog, miért nem megy már, miért vánszorog, miért áll meg folyton, miért billeg jobbra-balra?A szólóban is komfortos Address utassal sem támolyog és a felütés sem jellemző (kb. 170 kilós összterhelés mellett még nem jelentkeztek problémák). Bár az egész gépen érződik, hogy valahogy kicsi (valószínűleg nem az európai átlagos testalkat volt a mérték a tervezés során), nem kényelmetlenül szűk a tér a kormány mögött a lábnak, nem kell nagyon zavaróan lógatni a kart.
Hosszú úton, amikor nem volt mit tenni, csak tartanom kellett a gázt, már negyedóra-húsz perc után megjelent nálam a szokásos kisrobogós tünetcsoport. Ez kellemetlen ágyékzsibbadással kezdődik, aztán jön a kényszeres szlalomozás, csak hogy legyen már valami, aztán pedig hol hátraülök az utasülésre, hol lekuporodok a kormányra, hogy teljen az idő, végül pedig még mindig zsibbadó genitáliákkal reményvesztetten görnyedek, és várom, hogy jöjjön már a városhatár tábla, amely után ismét én leszek az aszfalt császára.Ha le kell tenni a motort, középtámaszra és oldalsztenderre is állíthatjuk. Ha lejtőn parkolunk, rögzíthetjük az egyik fékkart – ez ugye nagyon fontos a CVT váltós robogóknál, amit nem lehet sebességben hagyni, mégis, általában csak a nagy gépeken van ilyen extra. Ha gyakran állítjuk le-indítjuk újra a motort, akkor sem kell attól tartani, hogy lemerül az akku, mert az Address berúgókarral is indítható.
A nyereg alatti térben elfér egy átlagos teljes bukó, de nem kényelmesen – literre óriási, de túl hosszúkás az üreg. Egy normál laptopot viszont sehova se tudunk eltenni, az ülés alá már az A4-es papír is csak meghajtva fér be. A gyári GIVI doboz sem bír befogadni egy laptoptáskát, maximum a 10-11 colos gépekhez készült kisebb tatyót, de annak is nyomorgatni kell a sarkait. Bármilyen hülyén néz is ki egy nagy koffer a kis robogón, érdemes inkább ilyet venni rá a gyári megoldás helyett, ha valaki cuccolni akar.
Mennyibe kerül? És az sok?
Autós beállítódással első blikkre elég húzósnak tűnik az Address ára: 648 ezer forint. Hínnye, mondja erre az ember: hiszen az egy remek karban lévő tizenpár éves Swift ára, hát ki adna ki annyit egy 8-10 lóerős robogóért?
Nos, mindenkinek muszáj lesz, aki az 50-eseknél erősebb és jobban kihasználható, kis testű, de nagy kerekű új robogót akar. Ezek ugyanis ennyibe kerülnek. Csak a kínai gépeket (Keeway, Motowell) lehet olcsóbban megvenni, de azért az valahogy nem ugyanaz a fíling, mint egy japán vagy olasz, esetleg koreai masina.
Yamaha D’elight, Suzuki Address és a kínai Keeway Outlook
A kínai Motowell Mex-on, a Honda Vision és a 125-ös Piaggio Liberty
Az alábbi táblázatban az Addresshez hasonló formájú és karakterű, teljesítményű konkurens modellek hazai listaárát tekinthetjük át (2015. szeptemberi árak):
Suzuki Address és konkurensei | Bruttó, regadós listaár, forint |
|
Honda Vision 110 (8,3 LE) | 678 000 | |
Piaggio Liberty 125 (10,2 LE) | 764 900 | |
Yamaha D’elight 110 (7,1 LE) | 868 000 | |
Motowell Mex-on 125 (9 LE) | 484 000 | |
Kymco Agility 125 (9,7 LE) | 684 000 | |
Keeway Outlook 125 (12 LE) | 535 000 | |
Suzuki Address 110 (9 LE) | 648 000 |
Használtan is elég lassan esik ezeknek a gépeknek az ára. A jó állapotban lévő, 10 ezer kilométer alatt futott, márkás 125-ös robogókért 4-5 évesen is 5-600 ezer forint körüli árat kérnek a gazdik, egy-egy nagyon alkalmi vételt éppúgy ki kell fogni (és nehéz kifogni), mint a használt autók piacán.
Úgy tűnik, a B-125 jogsival is vezethető mezőnyben a Suzukinál csak a kínaiak olcsóbbak a hazai piacon. A komoly szervizhálózat és a márkától általánosan elvárható megbízhatóság is az Address mellett szól. Aki nem bízik a használt robogókban vagy szereti az új gépek illatát, és hajlandó kifizetni az új szag felárát is, logikus döntést hoz az új 110-es Suzuki robogóval.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|