Az előző évekhez hasonlóan idén nyáron is lökést kapott a használt autók importja: a három nyári hónapban átlagosan 19 százalékkal több külföldi használt autó kapott magyar rendszámot, mint az év korábbi hónapjaiban. A beáramló használt autók havi mennyisége első ízben lépte át a 10 ezres határt, júniusban és júliusban rögtön 11 ezer fölé ugorva.
A használtautó-import 80-90 százalékát magánszemélyek helyezik forgalomba, ám ez nem jelenti azt, hogy az autók behozatalában nem vesznek részt kereskedők: az autókat ők hozzák be, ám a hazai átírás legtöbbször már az új tulajdonos nevére szól. A behozott autóknak csak egy része érkezik egyedi megrendelés alapján, ezért aztán a használtautó-import felfutásával párhuzamosan a Használtautó.hu kínálatában is 7400 fölé emelkedett a külföldi okmányokkal kínált személyautók száma. Ez a teljes kínálatnak már 9,5 százaléka, szemben a két éve mért 7,8 százalékkal. A legkedveltebb márkák közül (Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes) minden nyolcadik-kilencedik meghirdetett jármű átírás előtti állapotban keresi új gazdáját.
A használtautó-import az olcsó devizahitelekkel finanszírozott tömeges újautó-eladások hirtelen megszakadását követően, 2010-től indult gyors fejlődésnek. Míg abban az évben még csupán 17 700 használt személyautót hoztak be az országba, négy év alatt a volumen 5-6 szorosa lett ennek az értéknek, tavaly már a 100 ezres szintet ostromolva. Az idei év első nyolc hónapjában már 79 ezer körül jár ez az érték, amely az év végére várhatóan eléri a 125 ezres határt is.
A használtautó-import felfutásának számos negatív következménye is van. Egyrészt – erre számos piaci szereplő is igyekszik felhívni a figyelmet – gyakran sokkal nehezebb utánajárni a kínált autó előéletének, így számos esetben komoly pótlólagos kiadást jelent az új tulajdonosnak az utólag felfedezett komoly műszaki problémák orvoslása. Legtöbbször a kereskedő hivatalosan nem lép be a folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajtuk számon kérni. További probléma, hogy hosszabb távon a hazai autópark állapotának romlását okozza pusztán az a tény, hogy az importált járművek több mint fele elmúlt már tízéves.
2012-ben összesen 107 ezer jármű került be a hazai járműparkba, ennek pontosan a fele volt új, a másik fele használt. Idén a 200 ezerre becsült hazai forgalmit kapó autónak már csak 38 százaléka lesz új, 62 százaléka külföldről származó használt. Mindez azt jelenti, hogy hiába emelkedik évről évre az új autók eladása, a hazai autópark jelenlegi 13,4 éves átlagéletkora továbbra sem fog érdemben javulni.