Röviden – Subaru Outback 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
Az Outback ötödik generációja, emelt hasmagassággal, összkerékhajtással |
Mit tud? | Belül borzasztó nagy, civilizált, csendes |
Mibe kerül? | 10,5 millió a legolcsóbb, dízelmotoros Outback, míg a legdrágább 12,8 millióba kerül |
Kinek jó? | Akinek kényelmes, csendes, benzines batárra fáj a foga |
Bő 20 évvel ezelőtt indult az Outback karrierje, a mostani, legfrissebb modell pedig már az ötödik a sorban. Eredetileg a Legacy emelt, akár terepezésre is alkalmas változata volt az Outback, amelyet a Subaru-hívők a legelső SUV-nek tekintenek. Mondjuk a Land Rover-bolondok a legelső Range-ről állítják ugyanezt, és biztos vagyok benne, hogy a legtöbb márkának ugyanúgy megvan a saját, elsőnek tartott, kategóriateremtő modellje.
Külső
Kintről a Subaru Outback termetes, lágy vonalú kombinak látszik. 4,8 méternél is hosszabb, 184 centi széles kasztnija nem tűnik nyomasztónak, csak minden irányban egy kicsit nagyobb autó. A masszív, elpusztíthatatlan hangulatra ügyesen erősítenek rá az ízlésesen adagolt, az autó alján végigfutó műanyag karosszériaelemek, illetve a könnyed tetősín is. Ránézésre kellemes, minden izzadságszagú egyediségre törekvés nélkül. Hatszögletű, masszív hűtőmaszkja sok márkának van, és a fényszórók is lehetnének bármelyik más modellen. Talán a mélyen ülő, hagyományos, kerek ködlámpák lehetnek ismerősek, mint Subaru-jellegzetesség. Az összkép mégis harmonikus, a parkolóban álló autóra jó ránézni.
Belső
Az Outback belseje teljesen vállalható megjelenésű, kellemes hely. A külsőhöz hasonlóan itt sincsenek olaszos dizájnbravúrok, de a kép meggyőző, és ergonómiailag is nehezen kikezdhető a bútorozás, a hőfokszabályzók forgatós gombot kaptak és a vészvillogó óriási kapcsolója is szem előtt, könnyen elérhető helyen található. Zseniális húzás az is, ahogy a teljesen sima, gomb nélküli érintőképernyő két oldalára került funkcióknak apró mélyedéseket vájtak, hogy vezetés közben odanyúlva mégis legyen valami tájékozódási pontja az ujjnak.
Kényelmes ülések, kissé komor hangulat, de tisztességes a megvalósítás, olyan, amiről hajlamosak vagyunk elhinni, hogy örökké tart majd, sosem romlik el. Kerek, cső mélyére süllyesztett műszerek, remek fogású, gombokkal teleaggatott kormány és hely, rengeteg hely mindenhol. Mindkét üléssorban fejedelmi a helykínálat, sem vállban, sem fejben nem lesz szűk, nagyjából 190-195 centiig senkinek. Csomagtartója alapállásban 559, lehajtott háttámlájú ülésekkel 1848 literes, és mindent tud, amit tudnia kell. Padlója sík, szükség esetén gond nélkül lehet benne aludni is.
Biztonság
Legutóbb 2014-ben törtek az EuroNCAP-nél Subaru Outback modellt, akkor simán hozta az ötcsillagos eredményt. Felnőtt- és gyerekvédelme 85, illetve 87 százalékos lett, gyalogosvédelme 70 százalékos – a motorháztető éle és az oszlopok bánnak mostohán az elütött gyalogossal -, egyéb biztonsági berendezései – ESP, biztonsági öv becsatolására figyelmeztető rendszer, sávtartássegítő, városi ütközéselkerülő rendszer – 73 százalékot zsebeltek be.
Az Outback legnagyobb varázslata az Eyesight fantázianevű, két darab, nagy felbontású kamerából álló vezetéstámogató rendszer. A balesetek megelőzésére szolgáló berendezés az autó előtti teret figyeli, felismeri az autót, motort, biciklit és a többi rendszer szemeként működik. Az adaptív tempomat, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is a sztereó kamera adatai alapján működik. Az Outback biztonsági rendszere különösen fejlett, ha várható ütközést jeleznek a szenzorok, a gázt is elveszi, ha nagy a baj, akkor pedig maga is képes fékezni.
Milyen vezetni?
Az Outbackben ülve legelőször az tűnik fel, hogy valószínűtlenül csendben utazunk. A kormányon található gombokkal változtatható karakterisztikájú benzinmotor zajából alig hallatszik be valami az utastérbe, és ez autópálya-tempónál sem változik. A 2,5 literes, 175 lóerős benzinmotorhoz csak a fokozatmentes, Lineartronic névre keresztelt váltót rendelhetjük, de a dízelhez van manuális is.
Bár a CVT váltó sosem hangzik túl csábítóan, az Outbackben mégsem keserves vele az élet. Sőt, az ügyes programozásnak hála, teljesen boldogan lehet vele élni, érzékeny, gyors, és a fokozatmentes váltók bántó motorüvöltetése is idegen számára. A katalógusban szereplő 10,2 másodperces gyorsulástól nem kell a lázmérő után kapkodni, de ez az autó nem is igazán erről szól. 20 centis hasmagasságával és fejlett összkerékhajtásával inkább máshol érdemes vele kalandokat keresni, nem az aszfalton.
Ennek dacára a gyors kanyarokban sem hagyja cserben gazdáját az autó, de remekelni inkább hitvány úton fog, ahol végig kényelmes és csendes marad ablakszigetelésének, folyadékkal töltött motorbakjainak és a rengeteg felhasznált hangszigetelő anyagnak köszönhetően.
Fogyasztás
Benzines, összkerékhajtású, automata váltós, termetes autótól badarság volna 5-6 liter körüli átlagfogyasztást várni. Az Outback katalógusában 7 literes vegyes és 8,7 literes városi fogyasztás szerepel. A reális viszont az, hogy 10-11 liter alatt nehéz vele városban autózni és a vegyes 9 liter is komoly önfegyelmet és megengedő forgalmat igényel. Ennek ellenére nem fájt a hajszálnyival a lélektani 10 liter alatti mért átlagfogyasztása. A jó munkást etetni kell.
Kinek?
Aki valamiért undorodik a kormos dízelektől és csendes, kényelmes, biztonságos, nem éppen hivalkodó külsejű, de ígéretes minőségű, izgalmas műszaki tartalmú, óriási belterű japán autóra vágyik, a Subaru Outback-kel boldog lehet.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|