Röviden – használt Volkswagen Caddy 2K | |
---|---|
Mi ez? | 2003 óta, Lengyelországban gyártott dobozos áruszállító és családi autó. Átdolgozás 2010-ben, átfogó modellfrissítés 2015-ben. |
Mennyibe kerül? | Ára 1,4 millió forinttól megy felfelé nagyjából 4,5 millió forintig. |
Melyik motor jó bele? | A legkevesebb baj a szívó benzinesekkel van, de ezek mind lomhák és főleg az 1,6-os torkos. A korai dízelek közül az 1,9 PD TDI a jobb, a közös nyomócsöves CR TDI-k is ajánlhatók. |
Mi van helyette? | Vidámabb, de silányabb az első Kangoo, a Scénic II alapú második már állja a versenyt vele. A Doblót ne felejtsük ki, ahogy a 2008 utáni Berlingót és Partnert sem. Ésszerű az Opel Combo is, a Ford Tourneo Connect viszont nagyon haszonjárműszerű. |
Újonnan viszonylag nagy az árkülönbség a kompakt egyterűek és a haszonjárműből kicsinosított családi autók között. Az egyterűek felárát jórészt elemészti az idő, de praktikusságuk miatt a Caddy és társai egyterűs árszinten is érdekesek használtan.
Modelltörténet: Golfból, Škodából, SEAT-ból
A Caddy első, 14D kódjelű generációja könnyű pickup volt a Golfból, amelyet főleg amerikai vásárlók reményében gyártott a Volkswagen 1979-től. Utóda, a Caddy 9KV egyrészt a dobozos SEAT Inca kicsit átrajzolt változata lett, amely a sokat bíró 1,9 SDi motorral szép hasznot hajtott üzemeltetőinek. Ezzel átfedésben a VW Felicia pickupból is létezett az ezredfordulóig Volkswagen Caddy (9U kódnéven) platós kisteherautóként.
2003 óta készül a Caddy jelenlegi nemzedéke, a 2K. 2010-ben a modellfrissítéssel orra a Golf VI-hoz vált hasonlóvá. 2015-ben eljött a nagyobb renoválás ideje, de új generáció helyett a gyár a régit renoválta átfogóan. Részletek erről itt.Belső tér
A használtautó-kínálatban a Volkswagen Caddyk zöme normál változat. Ennél 47 centivel hosszabb karosszériával készül a Caddy Maxi, szintén áruszállítóként és személyautóként. Utóbbiban egészen orbitális a csomagtér, alapesetben egy köbméter feletti, a teherváltozaté pedig 3,2 helyett 4,2 köbméter.
A rövidebb kivitelből is létezik hétszemélyes, de a csomagtérben terpeszkedő, lehajtható háttámlájú padot nehéz kivenni. A második üléssor az ötszemélyesekben is kivehető, így 2850 liternyi térrel gazdálkodhatunk. Ám aki könnyen variálható csomagtérre vágyik, a Caddynél és a problematikus Tourannál jobban jár egy Opel Zafirával vagy Mazda5-tel. A teherszállító változat felnyitható tetőszegmenssel, mókásabb nevén zsiráftetővel is rendelhető. Ritka, de annál érdekesebb modell a kempingezésre kitalált Tramper.
A tulajdonos véleménye: Mitnyan Gergő, Volkswagen Caddy Life 1.4 16V, 2005, 208 508 kilométer
Családunk egy bedobott szórólapról szeretett bele a Caddybe, és mivel Berlingónk épp csereérett volt, 3 hónap várakozás után átültünk a Volkswagenbe. A Caddy öt személynek is kényelmesen tágas utasterét és hatalmas rakterét is kihasználjuk, részben barátaimmal nyaralva, részben a boltot és a sörözőt áruval feltöltve. A 75 lóerős motor fogyasztása megérzi a légkondicionálót és a sebességet, 140-nél 10 literre nő a fogyasztás. Nyugodtan, 100 körül autózva elég 7 liter.
10 év alatt igazán kevés gond adódott a kocsival. A tolóablak beázása típusbetegség, az én autómat is utolérte, fix gyári ablak került a helyére, majd a B oszloptól hátra kerámiaalapú 5%-os fólia. Letört ezenkívül az egyik gázteleszkóp tartópöcke a csomagtérben, melyre gyári visszahívás is volt.
151 000 kilométernél stabilizátorokat, illetve lengőkarszilenteket kellett cserélni. Előbbi alkatrész 5000, utóbbi 8000 forintba került. Az egyik gyújtótrafót nemrég cseréltem, mintegy 15 000 forintos tétel volt. Az autó tartóssága imponáló: még elöl-hátul a gyári féktárcsákkal fut, a hátsó kipufogódob 9,5 év után lyukadt ki, az eredeti akkumulátor 8 évig szolgált.
Nagyon elégedettek vagyunk a Caddyvel, megbízható, masszív autó, óriási belső térrel. Általában hetente kétszer lemosom az autót és kéthavonta waxolom. Belső téri elemekből a kopás miatt gyárit, motorikus és egyéb alkatrészekből gyári beszállítói minőségű alkatrészt veszek. A márkaszerviz után végig ugyanabban a műhelyben volt szervizelve, ahol tízezrenként cserélik a 0W40-es motorolajat, a váltóolajat pedig 60 000 kilométerenként. Üzemanyagszűrőből 20 000 kilométer után már újat teszek be, bár elég volna 60 ezrenként.
Tágas nyílást tesz szabaddá a 70 centi széles tolóajtó, a hátsó sorba urasan szállhatunk be. A pad valóban háromszemélyes a magas ülésen. A tolóajtókat jól próbáljuk ki, görgőik hajlamosak megkopni. A nyitható ablakbetét környékét is nézzük át, mert csendes esőben is befolyhat a víz a szerencsétlen konstrukció miatt, amely Caddy-betegség.
Motorok, fogyasztás
Nagyon kevés autónak van ennyire sokszínű repertoárja motorokból, váltókból. A szívó és turbófeltöltős benzinesek mellett a vevők 69-170 lóerő közötti dízelmotorok közül választhattak. Létezik 1,6-os LPG/benzinüzemű BiFuel Caddy, az autógázzal működő mellett földgázas, CNG-s változat is készült kétliteres szívómotorral. A fontosabb motorok átlagfogyasztását alább közöljük.
Benzinesek
1,4 75-80 LE, 8,51 l/100 km
1,6 102 LE, 8,87 l/100 km
1,2 TSI, 7,99 l/100 km
Gázüzeműek
1,6 LPG BiFuel, 10,49 l/100 km
2,0 CNG EcoFuel (földgáz), 6,1 kg/100 km
Dízelek
2,0 SDI, 7,10 l/100 km
1,9 TDI 105 LE, 7,06 l/100 km
1,6 TDI 75 LE, 6,55 l/100 km
1,6 TDI 102 LE, 6,62 l/100 km
Forrás: Spritmonitor.de
Milyen az autó?
Aki használt Volkswagen Caddyt keres, ne a cikkhez fotózott autóból induljon ki, mert ha ezt egy nepper kitenné a murvára 45 000 kilométerre visszatekert órával, én simán elhinném. Ráadásul a tulaj cikkszám szerint összerendelte és beépítette a dízelváltozat motorházfedél-szigetelését, ami a benzines zajszintjének is jót tesz. Ezeket a használt autókat kell családon belül továbbadni.
Maga a Caddy józan embereknek szóló, magas használati és csekély élvezeti értékű személygépkocsi. Érezni rajta, hogy a sokszor túlterhelt áruszállítókra méretezték a hátsó futóművet. Kényelmetlenül dobál a merev tengellyel és a laprugókkal, cserébe nemigen kell rá költeni. A vaskos szélvédőoszlopok rontják a kilátást, de a magas ülésből jól átlátható a forgalom, még a sok SUV sem zavarja a nézegetést.
Lomhasága ellenére lehet élni a 75 lóerős 1,4-es motorral, amelynek 2006 nyarától kemény öt lóerővel megugrott a teljesítménye. Kevés baja lehet, és ha nem is megy jól, pár decivel kevesebbet fogyaszt a szintén nem túl acélos, finoman járó 1,6-osnál.
69 lóerejével az SDi szívódízel sem egy táltos. Sokkal jobban mennek a turbós dízelek, főleg a 105 lóerős 1,9 literes, de a 75 vagy 102 lóerős 1,6 CR TDI is nagy előrelépés a 2010-ig gyártott alapmodellhez képest. A kétliteres dízelmotorok közül a PD TDI helyett a közös nyomócsövest érdemes megvenni, jobb a békesség. A váltás 2010 őszén volt.
Szerviztapasztalatok
A rugalmas szervizperiódussal működő autók olajcseréje elvileg 30 000, reálisan 25-27 ezer kilométerre is kitolható a számítógép szerint, de ezt kicsit sem javasoljuk. A 10-15 ezrenkénti olajcserén és a nívós kenőanyagon nem szabad spórolni. A dízelek különösen érzékenyek az olaj minőségére. Az adagoló-porlasztó elemek sokáig bírják, ha azonban cserélni kell őket, akkor viszik a pénzt rendesen. A dízelekben a kipufogógázhőmérséklet-jeladó is hibaforrás.
A láncos vezérlésű TSI motorokkal volt elég baj, de a mai használtautó-felhozatalban előforduló Caddyk zömmel túl vannak a gyerekbetegségeken (láncfeszítők bajai, lánc megnyúlása, ebből fakadó indítási gondok). Ez a modell ugyanis csak a 2010-es módosításokkal kapta meg az 1,2 TSI-t 85, illetve 105 lóerővel.
A próbaúton figyeljünk a váltó működésére, a kapcsolások finomságára. Előfordulhat váltóhiba a használt Volkswagen Caddyn, de ez a nagyon drága meghibásodás szerencsére nem általános. A kinézett használt autó kipróbálásakor a kuplungra is ügyeljünk, szépen, tisztán emel-e ki, rángat-e.
A tolóajtók alsó görgői megsínylik a használatot, a sín tisztán tartásával lehet meghosszabbítani az élettartamukat. A megnézendő használt autón nyissuk-zárjuk mindkét oldalon őket. Az első futóműben többnyire az alsó keresztlengőkarok hátsó szilentjét kell cserélni, a laprugós, merev tengelyes hátsó felfüggesztés sokáig bírja. Nagy terheléssel használt autókban a kerékcsapágy is megsínyli a hordáréletet.
Alkatrészárak
Gyújtótrafó 10 800-21 200 Ft
Kuplungszett 40 400-62 200 Ft
Külső féltengelycsukló-készlet 12 600-18 800 Ft
Első kerékagycsapágy 26 500-54 800 Ft
Hátsó kerékagycsapágy 25 900-41 900 Ft
Első fékbetét 12 900-33 900 Ft
Első féktárcsa 10 600-19 300 Ft
Vezérműszíjkészlet 48 800-59 600 Ft
Klímakompresszor 119 900-143 100 Ft
Használt Caddy-árak
A cikkben szereplő autó 10 évvel ezelőtt nagyjából hétmillió forintba került. Ez ma is rengeteg pénz lenne egy teherautóból domesztikált családi autóért, nemhogy 2005-ben, de a Caddy a kategória legdrágább és legfejlettebb autója. Akár összkerékhajtással, 170 lóerős dízelmotorral, xenon távolsági és tompított fényszóróval is megrendelhető.
A használtautó-kínálatban akadnak dicstelenül mezítlábas autók, nem egyszer légkondicionáló nélküli, igen puritán kivitelben. Használt Volkswagen Caddyből viszonylag szűk a felhozatal Magyarországon, a Passat és a Golf a használtautó-importban is sokkal népszerűbb.