Röviden – Peugeot RCZ-R

Mi ez?

2+2 üléses sportkupé, Peugeot-emblémával, de a tömegmodellektől némileg eltérő technikával

Mit tud? Az RCZ elsősorban nagyon szép, de az R csúcsverzió kellően erős is a formához
Mibe kerül? 11,84 millió volt a csúcsváltozat utolsó új ára
Kinek jó?  Aki beleszeret a formába és elfogadja a mára divatjamúlt, avíttas belteret

Októberben, mindössze öt évvel a modell bemutatója után végleg leáll a különleges formájú sportkupé gyártása. Amolyan búcsúajándék tehát a Peugeot-tól, hogy még egyszer utoljára kaptunk egy tesztautót az RCZ-ből. A legerősebb változattal, a 270 lóerős RCZ-R-rel autókázhattunk egy utolsót.

A Peugeot októbertől nem gyártja tovább a gyönyörű sportautót. Meg is értjük, hogy miért nem, de azt is értjük, miért lesz az RCZ nemsokára megbecsült gyűjtői modell
Keret nélküli első ajtók, természetesen

Keret nélküli első ajtók, természetesen

Modelltörténet

Az RCZ, a Peugeot T75 kódjelű fejlesztése a fáma szerint csupán tanulmánynak indult, de amikor 2007-ben még 308 RCZ Concept néven bemutatta a Peugeot a Frankfurti Autószalonon, a látogatók odáig voltak tőle és érte, a piac gyakorlatilag kikövetelte a kis kupé gyártásba vonását. A forma különben a Zagato keze munkáját dicséri.

RIP, Peugeot RCZ, emléked örökké szívünkben él! 98
Tanulmányrajzok

2009-ben, a következő frankfurti seregszemlén már a kész kocsit állították ki. Az autó nem házon belül készült, Grazban, a Magna Steyrnél gyártják (gyártották). Hogy ezért-e vagy másért, nem tudom, de az RCZ tömörebb, összerakottabb, precízebb kocsinak tűnt egy átlagos utcai Peugeot-nál. 2013-ban enyhe frissítésen esett át, a régi 308-asra túlzottan emlékeztető orrot az új egyenpofára cserélték. A beavatkozás nem ártott a formának, sőt.

Gyártása során kétféle blokk került a motortérbe. Az RCZ-t meg lehetett venni kétliteres HDI-vel, 163 lóerővel, de a dízelmotor ehhez a formához eléggé szentségtörés. A másik lehetőség az 1,6 literes turbómotor, a BMW és a Peugeot közös fejlesztése, az ún. Prince-motor volt, amely 156, 200, illetve az RCZ-R csúcsváltozat esetében 270 lóerőre húzva duruzsolhatott a motorháztető alatt.

RIP, Peugeot RCZ, emléked örökké szívünkben él! 99
A facelift előtti RCZ

Hatsebességes kézi vagy automata közül lehetett választani a motorokhoz. A leginkább harmonikus, a különleges formához, sportos megjelenéshez leginkább illő hajtáslánc nyilván a legerősebb motor, kézi váltóval – és pont ilyen volt a mi tesztautónkban, ebben a bordó RCZ-R-ben is.

A Peugeot áprilisban jelentette be, hogy nem gyártja tovább az RCZ-t. A cég vezetése arra hivatkozott, hogy mivel a modellpaletta 95%-a hozza a profit több mint 100%-át, a drágán fejlesztett, még a relatív piaci siker dacára is csak veszteséggel árulható kis példányszámú modellekre most nincs pénz. Azt ugyan nem mondták, de az RCZ-n nagyon is érezni, hogy a TT és más frissebb kupék, hot hatch-ek mellett nehezen él meg az előző generációs Peugeot-kra alapozott, koros, szűk motorválasztékú rétegmodell. Szóval egyelőre maradnak a 208 és 308 GT és GTI kivitelei azoknak, akik sportos kis Peugeot-t akarnak.

Persze, hogy Audi TT-s az alapforma, de még így is van saját egyénisége az RCZ-nek

Persze, hogy Audi TT-s az alapforma, de még így is van saját egyénisége az RCZ-nek

Forma

Gyönyörű ez az autó, úgy tökéletes, ahogy van. A gyártási ciklus közepén kapott kis ráncfelvarrás sem rontotta el az alapformát, a mai Peugeot-kra jellemző kis felirattal az orra hegyén is csodás, szépek a lámpák, az R-plakettek, a kettős buborék az ülések felett, hatásos a keret nélküli ajtó, a klasszikus, sportautós helyre került töltőnyílás – minden.

Még a vezetési élmény jelentős részét is a forma adja. A külső tükörbe pillantva mindig felvillanyoztak a hullámzó ívek, a feszülő combizom, még akkor is, ha egy fronthajtású autót elég nagy dizájncsalás erőteljes farral „eladni” a közönségnek.

Mindig öröm belepillantani a tükörbe

Mindig öröm belepillantani a tükörbe


A kettős buborék

A kettős buborék


A vastag csík a hűtőmaszkon nem takar radar- vagy lézerszenzort

A vastag csík a hűtőmaszkon nem takar radar- vagy lézerszenzort

Az RCZ olyan autó, amit még lemosni sem munka, hanem érzéki öröm: nem csak szemmel, kézzel is nagyszerű érzés végigsimogatni ezeket az erőt sejtető domborulatokat, a fantasztikus íveket, éleket, különösképp persze azt a hatalmas üvegpopsit ott fenn.

Lehetett volna persze még extra formai játékokba belemenni. A kilincsekben nincs fantázia, a fix hátsó szárny helyett izgalmasabb lenne egy kiemelkedő spoiler, a felniken sincs semmi különleges, de összességében annyira jól mutat az RCZ, hogy valójában még ezek a kis elsikkadt finomságok sem hiányoznak igazán.

Beltér

Aki nem ült mostanság (az elmúlt évtizedben mondjuk) drága új autóban, annak az utastér ellen sem lesz kifogása. Sportos, amennyire kell: fémpedálok, lyuggatott bőrös, lapított aljú sportkormány, integrált, kényelmes sportülések, kerek műszerek és szellőzőnyílások, rendes, igazi, karos kézifék! Modern, amennyire kell: a műszerfal tetejéből kkinyíló LCD-képernyő szálcsiszolt hatású alubetétek, motoros-memóriás, fűthető ülések. De aki már próbálta az új TT-t, vagy akár csak az aktuális 208-as vagy 308-as valamelyik sportváltozatát, nagyon sok dolog miatt el fogja húzni a száját.

Túl nagy a kormány, túl ósdi a HMI

Túl nagy a kormány, túl ósdi a HMI

Az ajtók alján, a gombok nélküli, csupaszon szégyenkező kormány mögött olyan kemény, igénytelen plasztiklapok találhatók, amiket már a 206-os Peugeot-nál is megszólt az autóbuzi-társadalom annak idején. A fejegység buta gombjaival kezelhető HMI, a nehézkesen kezelhető, kusza menürendszer még a 407-es Peugeot-ból ismerős, isten hozott 2004-ben! Az igaz, hogy manapság már lehet örülni annak, ha egy sportos autó műszerfalán nem lapostévé, hanem igazi mutatók közlik az információkat, de a monokróm kijelző a krómkeretes, nagy órák között elég kínos, pláne egy majdnem 12 milliós autóban. És amikor kikattintjuk a bicskakulcsot, hogy betoljuk a tollát a gyújtáskapcsolóba – hát ez ma már ebben a kategóriában majdhogynem időutazás.

No, hát ez van, nem a legújabb fejlesztés. Ettől még örülhetünk annak, hogy a JBL hifi szépen szól, a hátsó ülések is használhatók másfél méter alatt a gyerekek számára, a csomagtartó pedig óriási, 320 literes. Sok hasonló méretű sportkocsi tulaja sírva fakadna, ha látná (az Audi TT csak 280 litert nyújt). Nem örülhetünk viszont annak, amit a Francia Autógyártás Szelleme valahogy még ebbe a kis darabszámú, nem is igazán francia kocsiba becsempészett: a kínosan lötyögő váltógombnak. (Nem egyedi hiba, azóta már ültem egy vadiúj 308 GT-ben, abban is ugyanúgy fittyent ugyanez a gomb jobbra-balra.)

2015-ben egy 12 milliós kocsiban azért ez ciki, fejleszteni pedig nem volt pénz - nyugdíjba megy az RCZ

2015-ben egy 12 milliós kocsiban azért ez ciki, fejleszteni pedig nem volt pénz – nyugdíjba megy az RCZ


A nyeklő-nyakló váltógomb volt az egyetlen franciás trehányság a kocsiban

A nyeklő-nyakló váltógomb volt az egyetlen franciás trehányság a kocsiban


Rettenetesen ósdi a navigáció és úgy általában a menü kezelése fejegység buta gombjaival

Rettenetesen ósdi a navigáció és úgy általában a menü kezelése fejegység buta gombjaival

Technika, vezetési élmény

Olasz hatás a dizájnban, német hatás a motorban, Made in Austria – az RCZ-R az égvilágon semmit nem ad abból a hangulatból, amiért a francia autókat szoktuk szeretni. Ad viszont egészen mást, őszinteséget, nyers erőt és hatalmas vigyorokat az arcunkra minden sodrósabb kanyarban.

Adatlap

Peugeot RCZ-R

A Peugeot októbertől nem gyártja tovább a gyönyörű sportautót. Meg is értjük, hogy miért nem, de azt is értjük, miért lesz az RCZ nemsokára megbecsült gyűjtői modell
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 270 LE
Nyomaték 330 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,9 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,3 l / 100 km

A motorral, váltóval, fékkel semmi baj nincs – egyedül a futóműre mondhatjuk, hogy egy sportmodell R jelzésű spéci változatában, tehát egy duplán sportos autóban túl kényelmes, egészen nyugodtan fel lehetett volna keményíteni még sokkal-sokkal jobban. A hétköznapi tötyögésben ugyan kellemes ez így, de ha meghajtjuk az RCZ-R-t, akkor mind a hosszanti bólintások, mind az oldaldőlések nagyobbak annál, mint amit szeretnénk.

Ha a legmodernebb kis turbómotorok jók, akkor ez a szintén régi fejlesztésű motor úgy nem jó, hogy az nagyon jó! Nincs semmi varázslat benne, tehát 2000 alatt nagyon halott, de 3000 felett nagyon él; a turbólyuk határozott, a töltőnyomás megérkezésekor óriásit tol az alaposan túltöltött motor, és hát basszus, egy élményautóban egy turbómotor ilyen legyen, ne sík nyomatékgörbéjű, dízeles komfort-izé!

Ha komolyan megyünk az RCZ-R-rel, 3-4000 alá nem kell engedni a fordulatot, és a racsing-hangulat tökéletes. A váltó is partner a pörgetésben, 100-nál forog hatodikban 2500-at, vagyis egyértelműen nem autópályázásra, hanem egész másmilyen pályázásra számolták ki az áttételeit. Egyébként cseh kollégák megörökítették, milyen, amikor nagyon megy az autó:

A videón is feltűnik, hogy az RCZ-R még egy kicsit lehetne jobb: ha a hangja is meglenne a formához, az erőhoz. Az utcai zajszint java részét sajnos nem a motor adja, hanem a futómű, az alulról érkező zörgések, pedig ha már R, egy kis akusztikai huligánkodás igazán belefért volna még.

A relatíve lágy rugókkal együtt forszírozott kanyarban is nagyon stabil a kocsi, érezni az alacsony súlypontot, széles terpesztést, alacsony üléshelyzetet. A farkönnyülés még drasztikus gázelvételre, direkt elrontott fékezésre is csak sokára és kiszámíthatóan következik be. Az R-ben sperrdifi is van, amivel végképp csodásan húzza ki magát a kanyarokból. Az ESP-t bármikor ki lehet kapcsolni, nem úgy, mint a sokkal-sokkal orrtolósabb utcai Peugeot-kban. 270 lóerő nem túl sok egy ilyen formájú sportautóban, de pont elég az RCZ-R-ben: teljesen harmonikus az élmény, ezzel a futóművel, fronthajtással, minden újkori bűbáj, változó kormányáttételezés, torque vectoring, ilyesmik mellőzésével nem is kell több erő. Istenem, egy TTS Quattro nyilván gyorsabb a kanyarokban, de kit érdekel, amikor az RCZ-R-t is nagyon jó vezetni!

Nem lehet betelni a formával. A 2013-as facelift során kapta meg a kis PEUGEOT-feliratot az oroszlán alá az autó

Nem lehet betelni a formával. A 2013-as facelift során kapta meg a kis PEUGEOT-feliratot az oroszlán alá az autó

Igazi future classic

Igazából már most sem lehet megrendelni a szép kupét, talán egy-két itt-ott bennragadt RCZ-t tud találni a hazai importőr annak, aki nagyon megkívánná. Októberben pedig végleg leáll a gyártás, és az RCZ megkezdheti új életét, az autópiac izgalmas rétegmodelljéből még pár évnyi lassú árcsökkenés után igazi jövőbeni értékes klasszikus darabbá érhet. Különösen ez az R-széria lesz majd hamarosan nagyon értékes gyűjtői cikk a jósgömböm szerint.

A Magna és a PSA szerződése 83 ezer darabra szólt, az Audi TT egyes generációiból már az első három gyártási évben több szokott elkészülni ennél. És 2035-ben szerintem nagyobb királyság lesz egy épen maradt RCZ-R, mint egy töretlen TTS – de majd meglátjuk. Reméljük.

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű
  • Klasszikus vezetési élményt ad
  • Meglepően tágas, praktikus
  • Egyszer még sokat fog érni!
  • Korszerűtlen HMI
  • Alaposan túlhaladott biztonsági és kényelmi extralista

Tízből hányas?
átlag
9.06
szavazat
206
Tízből hányas?