A Die Welt szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti (Bundestag) frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-i keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót.
Ez magyarul azt jelenti, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel.
A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek „tényleges kibocsátásának” további csökkentésére irányulnak. Ez pedig azt jelenti: a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, és arra, hogy a gyártók ne csaljanak.
A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon.
A Volkswagen ellen éppen egy ilyen eljárás alkalmazása miatt indult eljárás az Egyesült Államokban. A környezetvédelmi hatóság (EPA) azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén-oxidokat.
Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében az előírásokat megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt.
A német közlekedési miniszter szerint nincs jele annak, hogy a Volkswagenen kívül más autógyártók csaltak volna motorjaikkal. „Tárgyalunk az amerikaiakkal, a környezetvédelemért felelős hatóságokkal és az autóipar szereplőivel. Jelenleg nincs semmilyen arra utaló jel, hogy más autógyártók is érintettek lennének” – mondta Alexander Dobrindt.
Az EU már régóta tudott a VW-csalásról 1
Az EU már régóta tudott a VW-csalásról 7
A miniszter bejelentette: bizottságot hoz létre annak ellenőrzésére, hogy a VW által gyártott autók megfelelnek-e az európai és a német normáknak. A Michael Odenwald államtitkár vezette bizottság, amelynek a minisztériumi illetékeseken kívül tagjai lesznek a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) szakértői és tudósok is, már a héten Wolfsburgba, a Volkswagen-csoport székhelyére látogat.
A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében „jelentős eltérést” tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között. Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója a vállalat honlapján kedden közzétett két és fél perces videóüzenetében hibának nevezte a csalást, bocsánatot kért érte, valamint gyors és mélyreható vizsgálatot ígért.
„Világszerte sok millió ember bízik meg márkánkban, autóinkban és technológiáinkban. Végtelenül sajnálom, hogy elárultuk bizalmukat” – mondta Winterkorn, aki egyúttal bocsánatot kért az ügyfelektől, a hatóságoktól és a közvéleménytől a Volkswagen által elkövetett „hibáért”. A vezérigazgató jelezte, hogy jelenleg nem tud minden kérdésre választ adni, de azt ígérte, hogy a lehető leggyorsabban, legalaposabban és legátláthatóbb módon vizsgálják ki az ügyet.
A Volkswagen-csoport közel 600 ezer embert foglalkoztat világszerte. A legnagyobb európai autógyártó, a Toyota és a General Motors mellett a világ egyik legnagyobb autóipari cége. Tavaly éves bevétele 202,5 milliárd euróra rúgott. A Volkswagen, az Audi, a Seat, a Skoda típusú személyautók mellett olyan luxusmárkák gyártója, mint a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, illetve a Ducati (motorkerékpár). Saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.