Nemcsak a károsanyag-kibocsátási mérés kreatív és nem túl elegáns újraértelmezése sodorhat egy márkát kínos helyzetbe. Kigyulladó benzintank, beragadó gázpedál, repeszekkel gyilkoló légzsák, gyalogosra támadó autó is akad a listán. Slágerlista, helyezés most nincs, nem kívánunk azon gondolkodni, hogy a halottak vagy a visszahívott autók száma alapján rangsoroljuk-e a disznóságokat. Tessék, csak tessék:

Volkswagen

Kezdjük is a legaktuálisabbal, a VW körül habzó, fortyogó hígtrágyával, ami már más márkákra is ráfröccsent. Összesen 482 000 darab, amerikai, dízelmotoros Volkswagen Jetta, Golf, Beetle, Passat és Audi A3 esetében derült ki, hogy az engedélyezett határértéknél sokszor több nitrogén-oxiddal károsítják a levegőt. Mivel ez a motor európai autókban sokkal nagyobb arányban forog, világszerte mintegy 11 millió EA189 kódú modell lehet érintett a határérték feletti környezetszennyezésben. A VW dízelbotrányáról itt lehet többet olvasni.

Volvo

A svédek évtizedek kemény munkájával lestoppolták maguknak a biztonságos jelzőt. Ha egy átlagos családanyának olyan autómárkát kell mondania, amiben az ivadékok nagyobb biztonságban vannak, mint egy páncélszekrényben, akkor biztos, hogy a Volvo nevét fogja elrebegni. A márka balszerencséjére azonban nem egyszer épp újságírók, kamerák előtt vallottak kudarcot frissen bemutatott rendszereikkel. Az első esetben akkumulátor-problémát sejtettek a háttérben, míg a másodikban jó eséllyel a sofőr hibázott, amikor az autó telibe verte az álgyalogost. Nálunk kiválóan működött a rendszer, amikor próbáltuk, a harmadik videón pontosan ez látszik. Csak akkor sikerült elgázolnunk a szivacsbábut, amikor már alaposan átléptük a rendszer biztonságos működéséhez garantált maximális sebességet.

Mercedes

Automatafék-botrány. Talán még emlékeznek rá, amikor a tesztpálya ködében haladó S-osztály szépen belecsapódik abba az autóba, amely előtt illedelmesen meg kellett volna állnia. Magától. Az ok prózai, állítólag a hanyagul a pálya szélén felejtett deszkát nem vette észre a tesztsofőr és nem fékezett időben. Akkor az Auto Bild egyik újságírója is belebukott a csalásba, ugyanis ő vezette az autót. Alább a kínos videó, amin azért mégsem lehet olyan őszintén röhögni, mint ahogy a TopGear-esek teszik.
A Mercedesnek van egy másik rossz emléke is, ez pedig az első generációs A-osztály rénszarvastesztjével kapcsolatos. Utánuk többen is akadtak még, akik elvéreztek ebben a műsorszámban – nem is olyan régen a Jeep Grand Cherokee -, mégis az A-osztály borulása változtatta meg az autóipart, a hiba kiköszörülésére beszerelt széria menetstabilizálóval.

Toyota

Gázpedálbaj. Elég hülyének kell ahhoz lenni, hogy valaki telefonon kérjen segítséget, ha megbokrosodik alatta az autó, de sajnos a beragadó gázpedál  – mindegy, hogy mi miatt – mégis halálos áldozatokat szedett. Végül több mint 9 millió autót hívtak vissza, hogy a veszélyes alkatrészt átvizsgálják, kijavítsák. Az esetek óta a kulcsnélküli rendszerekkel felszerelt autók nemcsak a start/stop gomb 3 másodperces folyamatos nyomására állítják le a motort, hanem a gomb pánikszerű nyomkodásával is ugyanez érhető el.

Takata

Biztonsági öv, légzsák. Két rossz húzása is volt a cégnek, az első a beragadó és a sofőrt, utast fogságba ejtő biztonsági öv volt, 1995 táján. A Honda autóinál tűnt fel a baj, az ok itt is röhejes volt, a napon átforrósodott övcsatban deformálódott műanyag biszbasz okozta a problémát. A légzsákkal komolyabb volt a baj, a robbanótöltetben használt anyag nem tervezett reakcióba lépett a beszivárgó légnedvességgel és működés közben jóval nagyobbat robbanva a tárolótartályt szétvetve, fémrepeszekkel ölte meg az utasokat. Ezután a világ egyik legnagyobb visszahívása indult meg, amelyben 34 millió autó lehetett érintett. 

Jeep

Sebezhető elektromos rendszer. Pár hete mi is megírtuk, hogy távolról sikerült leállítani néhány lelkes, de ártalmatlan hozzáértőnek egy Jeep motorját. Egyelőre semmi baj nem történt, az akció csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy a jövőben jobban oda kell figyelni az autók egyre bonyolultabb, egyre több mindenbe beleszóló elektronikájának védelmére. 

Ford

A Pinto-probléma. A Harcosok klubja-jelenet megvan, ugye, amikor arról beszélgetnek, hogy mennyivel többe kerülne az autógyárnak visszahívni az összes érintett autót és kijavítani a pár dolláros hibát, mint a tűzben elégett emberek után kifizetni a kártérítést? Valami hasonlót játszott el a Ford is a Pintóval a hetvenes években. Legalábbis elsőre úgy tűnik, itt is hasonlóról van szó. A gyár valóban figyelmen kívül hagyott biztonsági szempontokat a takarékosság miatt, de a vád, hogy rengetegen haltak meg a kigyulladó üzemanyagtank miatt, nem feltétlenül helytálló. A 27 ilyen haláleset nem haladja meg szignifikánsan a más okból autóbalesetben elhunytak számát. Akit komolyabban érdekel a téma itt olvashat a kigyulladó Pintóról.
Biztos rengeteg autóipari botrány van még, amik kimaradtak ebből a 10-es felsorolásból. Szerencsére itt alul van még hely, jöhetnek a tuti tippek!